ghost filer
Fra : René

Dato : 07-05-09 13:50

Hejsa i gruppen.

Min grafiker har et problem når hun sender mails med vedhæftede pdf filer
(eller andre formater) eller iøvrigt lægger filer på fællesserver så er der
altid 2 filer, 1 korrekt og 1 som ser fuldstændigt ens ud dog er størrelsen
omkrin 75kb og dobbeltklikker man på den giver den fejl.

Dette er til stor gene for dem hun mailer til da dem som kender til det ved
de skal gå efter største fil, hvorimod dem som ikke kender til det sidder og
bakser med det.

Er der nogle som ved hvordan man kan undgå det problem?

Styresystemet er en 10.5eteller andet hun bruger outlook til mail og
serveren hun lægger filer på er en ms 2003 sbs server

Hilsen
René

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 15-05-09 13:35

"René" <rh(fjern)sin(fjern)@post4.(og her)tele.dk> wrote:

> [...]
>
> Styresystemet er en 10.5eteller andet hun bruger outlook til mail og
> serveren hun lægger filer på er en ms 2003 sbs server

Det er set før. Men er det mons ikke entourage hun bruger?

Når man bruger Apples Mail opstår problemet ikke.

Der må da være nogle med erfaring for Mac+Entourage+2003 Server der kan
hjælpe her?

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Jon

Dato : 15-05-09 13:47

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Der må da være nogle med erfaring for Mac+Entourage+2003 Server der kan
> hjælpe her?

I riktig gamle dager, den gang man benyttet AppleTalk (i motsetning til
TCP/IP) til transport på interne nettverk, fantes det løsninger som
skulle la f.eks. Unix- eller Novell-servere "snakke eplesnakk". Det
hadde både med protokollen å gjøre, men også med filsystemet og måten
Mac-filer var organisert og presentert på via Apple Filing Protocol
(mener jeg den het, i alle fall forkortet AFP).

Siden Mac-filer den gangen besto av både en "Data fork" og en "Resource
fork" (en av dem kunne godt være tom, men begge fantes alltid), måtte
fremmede filsystemer lagre to filer og så måtte et lag med
AFP-programvare, f.eks. på Novell eller Unix, presentere disse filene
som én for brukeren. Vanligvis pleide de ha samme navn, men den usynlige
startet med et punkt, tror jeg (lenge siden!!): ".navn".

Jeg bare kom på dette nå - hvis blokkstørrelsen på serveren din er litt
stor, så kan dette være det samme eller noe lignende: Det er i så fall
den tomme delen, antagelig resource-delen når det er en datafil, som
bare ligger der og tar opp minimum plass, nemlig én blokk.

Kan det være noe slikt? Jeg kan godt være fullstendig på ville veier
her. Hvis du kan åpne den feilaktige filen i en teksteditor, så burde
den vel muligens inneholde to fire-tegns koder for Type og Creator, som
var Macens egentlig temmelig geniale måte å koble sammen filer og
programmer på.
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc