/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
GPS i iPhone 3.0 update
Fra : Steen


Dato : 04-05-09 20:09

http://beep.tv2.dk/entry.php/id-314692.html

Når der så kommer en dansk GPS, så rykker det virkeligt

--
Steen

 
 
Thomas von Hassel (04-05-2009)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 04-05-09 21:14

Steen <isteen+usenet@gmail.com> wrote:

> http://beep.tv2.dk/entry.php/id-314692.html
>
> Når der så kommer en dansk GPS, så rykker det virkeligt

Ser ret cool ud .. dog ikke noget som hhv. Tomtom og Garmin har lavet
længe ... så nogen revolution er det ikke :)

Derudover er jeg nok stadig af den mening at GPS er en af de ting der er
nemmere og mere praktiske at have som en seperat enhed ...

/thomas

Henrik Münster (04-05-2009)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 04-05-09 21:43

Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:

> Steen <isteen+usenet@gmail.com> wrote:
>
> > http://beep.tv2.dk/entry.php/id-314692.html
> >
> > Når der så kommer en dansk GPS, så rykker det virkeligt
>
> Ser ret cool ud .. dog ikke noget som hhv. Tomtom og Garmin har lavet
> længe ... så nogen revolution er det ikke :)
>
> Derudover er jeg nok stadig af den mening at GPS er en af de ting der er
> nemmere og mere praktiske at have som en seperat enhed ...

Sådan har jeg det med kameraer, men jeg tror ikke, nogen af os kommer
ret langt med den holdning. I det mindste, kan både GPS og kamera i en
mobiltelefon være en god nødløsning, hvis man ikke har medbragt de
pågældende apparater.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Thomas von Hassel (04-05-2009)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 04-05-09 21:54

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
>
> > Steen <isteen+usenet@gmail.com> wrote:
> >
> > > http://beep.tv2.dk/entry.php/id-314692.html
> > >
> > > Når der så kommer en dansk GPS, så rykker det virkeligt
> >
> > Ser ret cool ud .. dog ikke noget som hhv. Tomtom og Garmin har lavet
> > længe ... så nogen revolution er det ikke :)
> >
> > Derudover er jeg nok stadig af den mening at GPS er en af de ting der er
> > nemmere og mere praktiske at have som en seperat enhed ...
>
> Sådan har jeg det med kameraer, men jeg tror ikke, nogen af os kommer
> ret langt med den holdning. I det mindste, kan både GPS og kamera i en
> mobiltelefon være en god nødløsning, hvis man ikke har medbragt de
> pågældende apparater.

Jeg har det på samme måde med kameraer ..

Men der er da smart i en smal vending, og jeg bruger da min iPhones GPS
en gang imellem for at finde ud af hvor jeg er i en ukendt by, men altid
når jeg er til fods ... i en bil er det livsfarligt.

Og GPS i en iPhone er smart lige indtil nogen ringer, eller du af en
eller anden grund kommer til at quitte GPS programmet ... så skal du
fumle med at få det startet igen ... mens du kører 80 km/t .. nej tak


/thomas

Henrik Münster (05-05-2009)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 05-05-09 05:20

Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:

> Jeg har det på samme måde med kameraer ..
>
> Men der er da smart i en smal vending, og jeg bruger da min iPhones GPS
> en gang imellem for at finde ud af hvor jeg er i en ukendt by, men altid
> når jeg er til fods ... i en bil er det livsfarligt.

Netop. I en snæver vending er det enormt smart. Desværre har jeg ikke
vildt gode erfaringer med iPhones GPS-evner. Når man skal prøve den for
sjov, virker den perfekt. Når man har brug for den, er der ingen
kontakt. Sidste efterår for jeg vild i bil i bjertene på Kreta i mørke.
Det var helt umuligt at få noget signal. Der var ikke engang kontakt til
et mobilnet.

> Og GPS i en iPhone er smart lige indtil nogen ringer, eller du af en
> eller anden grund kommer til at quitte GPS programmet ... så skal du
> fumle med at få det startet igen ... mens du kører 80 km/t .. nej tak

Heldigvis ringer min telefon stort set aldrig Jeg har også lidt
svært ved et se iPhone som en seriøs GPS i bilen. Når man tænker på,
hvor hurtigt batteriet er fladt, når man bare kigger på sin telefon i 30
sekunder nogle gange om dagen, er det svært at forestille sig, det kan
holde til en køretur på 2-3 timer. På den anden side skulle man vel have
iPhone siddende i en holder i bilen med strømforsyning. Sådan gør man jo
også med en almindelig GPS. Hvad telefonen angår, så bruger jeg faktisk
min iPhone via bluetooth over min Garmin GPS i bilen. Den bliver altså
også lidt afbrudt af et opkald. Heldigvis ringer min telefon som sagt
stort set aldrig.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Martin Bredthauer (05-05-2009)
Kommentar
Fra : Martin Bredthauer


Dato : 05-05-09 09:15

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> Netop. I en snæver vending er det enormt smart. Desværre har jeg ikke
> vildt gode erfaringer med iPhones GPS-evner. Når man skal prøve den for
> sjov, virker den perfekt. Når man har brug for den, er der ingen
> kontakt. Sidste efterår for jeg vild i bil i bjertene på Kreta i mørke.
> Det var helt umuligt at få noget signal. Der var ikke engang kontakt til
> et mobilnet.

Synes også at min iPhones GPS virker dårligt. Den har svært ved at finde
satelitter, og har den fået kontakt mistes den ofte i løbet af en
køretur. Især efter at jeg har fået en "rigtig" Garmin GPS af sønnen i
fødselsdagsgave sættes iPhonens GPS hardware i skammekrogen. Synd og
skam for der findes faktisk mange gode apps der kan udnytte GPS'en i
iPhone, og da jeg har en holder i bilen og en autoradio med usb-stik som
kan afspille musikken på telefonen _og_ oplade den, så kunne den jo fint
bruges som en rigtig turn by turn GPS.

--
Mvh Martin
mailto://spam@talentmedia.dk | AIM://mbredthauer
Hvis det eneste værktøj man har er en hammer, ligner alle problemer søm!

Jon (05-05-2009)
Kommentar
Fra : Jon


Dato : 05-05-09 09:52

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> så kunne den jo fint
> bruges som en rigtig turn by turn GPS.

Igjen er svaret - visstnok - iPhone OS v. 3.0.
Vi får vente og se om det er hold i ryktet. :-\
--
/Jon
For contact info, run the following in Terminal:
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Mich. Ottosen (08-05-2009)
Kommentar
Fra : Mich. Ottosen


Dato : 08-05-09 22:58

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> Når man har brug for den, er der ingen
> kontakt. Sidste efterår for jeg vild i bil i bjertene på Kreta i mørke.
> Det var helt umuligt at få noget signal. Der var ikke engang kontakt til
> et mobilnet.

Du siger det jo selv: Kreta + bjerge + mørke ! Véd du ikke at græske
mobiludbydere tager masterne ind om natten? Selv de master, der står
_højt_ oppe i bjergene, i provinserne, ude på øerne?


> Heldigvis ringer min telefon stort set aldrig

Det klarer vi da nemt, send mig en mail med dit nummer, så ringer jeg
gerne. Fra Telia iPhone til Telia iPhone er det jo gratis, og jeg vil da
naturligvis altid gerne tale med dig

> Når man tænker på,
> hvor hurtigt batteriet er fladt, når man bare kigger på sin telefon i 30
> sekunder nogle gange om dagen,

Tjah, nu må jeg jo blive lidt alvorlig. Hvor længe holder batteriet i en
cyklus (nej, ikke en sikel) på 24 timer?
Min Fon er tændt om natten (ofte) for, at den skal fungere som vækkeur.
Den er på lydløs, så jeg hører ikke fejlrigninger, men den vækker mig
alligevel. Godt rejsevækkeur.
I løbet af dagen foretager jeg vel opkald/modtager opkald på ca. 30
minutters varighed, henter mine mails. Og det er så det. Men den holder
vist ikke batteriet opladet i 48 timer (?)

>På den anden side skulle man vel have
> iPhone siddende i en holder i bilen med strømforsyning.

Ja, det findes. Der er en holder til at sætte oppe i solskærmen (men jeg
véd faktisk ikke om den passer til en Pegøjser), oplader findes, vi har
én og du må gerne låne den for at prøve den. Den kostede vist ca. kr.
150,- Kranen har stior glæde af den. Hun taler ofte i sin iPhone, når vi
er ude omkring i bilen. Hun taler, jeg kører, det er fuldstændigt som
før iPhonen.


>Hvad telefonen angår, så bruger jeg faktisk
> min iPhone via bluetooth over min Garmin GPS i bilen.

Garmin? Er det ikke en secundaGPS? Til Mac har man vel Tom-Tom?
Forbrugerbadet Tænk har da vist udnævnt den til den bedste, eller hvad?

Bluetooth parring har jeg aldrig rigtig fået til at fungere. Min
Sony-Ericsson t68 (i?), der nu skal pensioneres på genbrugspladsen.
kunne altid finde alle andre Bluetoothenheder, end min computer.
Så deeet .. måske skal vi mødes, så jeg kan lære noget?

>Den bliver altså
> også lidt afbrudt af et opkald. Heldigvis ringer min telefon som sagt
> stort set aldrig.

Dét laver vi da bare om på. Se ovenfor.

--
v.h. Mich

Morten Reippuert Knu~ (08-05-2009)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 08-05-09 23:11

On 2009-05-08 23:57:46 +0200, cykelstativ@invalid.dk (Mich. Ottosen) said:

> Garmin? Er det ikke en secundaGPS? Til Mac har man vel Tom-Tom?

Tom-Tom har ingen mapping SW til Mac, Garmin har gjort en dyd ud af at
udvikle deres applikationer til begge platforme omend mapping softwaren
ikke virker helst så gnidningsfrit. Seneste skud på stammen er en
windows app så man kan konvertere sine oplåste kort til at kunne bruges
på en mac uden at man behæver at låse kortet op fra denne.

> Forbrugerbadet Tænk har da vist udnævnt den til den bedste, eller hvad?

Tom Tom - kort opdateringer koster penge, den slags bliver i længden dyrt.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Chorus 08 @ Merlin Works CR


Mich. Ottosen (09-05-2009)
Kommentar
Fra : Mich. Ottosen


Dato : 09-05-09 19:59

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> Tom Tom - kort opdateringer koster penge, den slags bliver i længden dyrt.
Tak for svar. Og ja, det koster. Forærer Garmi opdateringerne væk?

--
v.h. Mich

Henrik Münster (09-05-2009)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 09-05-09 23:24

Mich. Ottosen <cykelstativ@invalid.dk> wrote:

> Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
>
> > Tom Tom - kort opdateringer koster penge, den slags bliver i længden dyrt.
> Tak for svar. Og ja, det koster. Forærer Garmi opdateringerne væk?

Nej, men de har faktisk lige lavet en service, hvor man får livslang
opdatering fire gange om året for bare kr. 900,-. Desværre er det nok
kun enhedens liv, de taler om. De er nok blevet presset af
konkurrenterne. Jeg mener, nogle af dem har en service med
live-opdatering over nettet og sådan noget.
Garmins ordning er faktisk billig. Ellers har jeg givet i
omegnen af kr. 800,- for en kortopdatering, der hidtil er kommet med
lidt over et års mellemrum. Jeg er ret hysterisk med at have nye kort.
De gamle havde nogle dumme fejl på steder, hvor jeg ofte færdes.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Mich. Ottosen (10-05-2009)
Kommentar
Fra : Mich. Ottosen


Dato : 10-05-09 00:24

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> Nej, men de har faktisk lige lavet en service, hvor man får livslang
> opdatering fire gange om året for bare kr. 900,-. Desværre er det nok
> kun enhedens liv, de taler om. De er nok blevet presset af
> konkurrenterne. Jeg mener, nogle af dem har en service med
> live-opdatering over nettet og sådan noget.

Der er da en slags korrektioner på Tom-Toms hjemmeside, som vistnok er
noget med at brugerne indsender rettelser. Men jeg har ikke kigget
nærmere på det.

> Garmins ordning er faktisk billig. Ellers har jeg givet i
> omegnen af kr. 800,- for en kortopdatering, der hidtil er kommet med
> lidt over et års mellemrum. Jeg er ret hysterisk med at have nye kort.
> De gamle havde nogle dumme fejl på steder, hvor jeg ofte færdes.

Mine kort er ret nye, fik Tom-Tom i december (af svigermor !) og har
opdateret den. Men du har ret: der _er_ mangefulde oplysninger. På jagt
efter _slagteren_ der laver tørsaltet bacon, et sted mellem Århus og
Esbjerg, var der lavet en ny omfartsvej. Så da den venlige stemme sagde:
Drej til venstre, måtte jeg lovlydigt køre videre og lave en uvending,
hvor det var muligt.
Siden har jeg med et trykt kort fundet en alternativ rute. Jeg har været
på egnen to gange nu. Så næste gang bruger jeg bare hukommelsen - hvis
den holder.

Men GPS er storartet og meget underholdende. Imponerende. Når jeg kører
under Limfjorden i Limfjordstunellen skifter den til nattefarver - hvad
behager !=)

--
v.h. Mich

Henrik Münster (11-05-2009)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 11-05-09 22:59

Mich. Ottosen <cykelstativ@invalid.dk> wrote:

> Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
>
> > Nej, men de har faktisk lige lavet en service, hvor man får livslang
> > opdatering fire gange om året for bare kr. 900,-. Desværre er det nok
> > kun enhedens liv, de taler om. De er nok blevet presset af
> > konkurrenterne. Jeg mener, nogle af dem har en service med
> > live-opdatering over nettet og sådan noget.
>
> Der er da en slags korrektioner på Tom-Toms hjemmeside, som vistnok er
> noget med at brugerne indsender rettelser. Men jeg har ikke kigget
> nærmere på det.

Man kan også indsende rettelser til Garmin, eller rettere til Mapquest,
der er deres kortleverandør. Der er jo bare ikke tale om, at rettelserne
omgående dukker op på kortet. Der er jo tale om store og detaljerede
kort over hele verden. Alle rettelser skal først undersøges. Det kunne
jo være, at indsenderen ikke havde ret, men havde misforstået noget. Jeg
har selv indsendt nogle rettelser og også fået feedback. En af dem ville
de ikke erkende. Jeg synes nu godt nok, det ligner en rundkørsel, og den
kan også ses på Google Earth, men hvad ved jeg om det? Til gengæld er de
begyndt at stave navnet på min vej rigtig. I hvert fald i den ende, hvor
vi bor. De resterende 80% på den anden side af næste kryds er stadig
stavet forkert.

> Mine kort er ret nye, fik Tom-Tom i december (af svigermor !) og har
> opdateret den. Men du har ret: der _er_ mangefulde oplysninger. På jagt
> efter _slagteren_ der laver tørsaltet bacon, et sted mellem Århus og
> Esbjerg, var der lavet en ny omfartsvej. Så da den venlige stemme sagde:
> Drej til venstre, måtte jeg lovlydigt køre videre og lave en uvending,
> hvor det var muligt.
> Siden har jeg med et trykt kort fundet en alternativ rute. Jeg har været
> på egnen to gange nu. Så næste gang bruger jeg bare hukommelsen - hvis
> den holder.
>
> Men GPS er storartet og meget underholdende. Imponerende. Når jeg kører
> under Limfjorden i Limfjordstunellen skifter den til nattefarver - hvad
> behager !=)

Det er ellers avanceret. Der må være en lysføler. Vores Garmin skifter
efter tidspunktet på dagen. Ellers kan GPS'er være underholdende. Nogle
gange er de en fantastisk hjælp. Andre gange tager de hovedrystende
fejl. Jeg har været ude for en bro, hvor en vej krydser en anden, hvor
GPS'en mente, det var et vejkryds, så man sagtens kunne dreje til højre.
Hvis den nye omfartsvej ikke er med på dit kort, så er kortet jo
for gammelt. FDM har netop en artikel om det problem i det nye nummer af
Motor. Man har (bør have) ret til det nyeste kort, når man køber en GPS.
Mange GPS'er har ligget på lager nogen tid, så kortet kan godt være
forældet. Det store firmaer tilbyder, man kan få et nyt kort indenfor en
vis tid efter købet. Det er vist noget med en måned.
Der kan ellers findes mange sjove historier om GPS'er. FDM har
en notits om en gårdejer, der blev så træt af alle de folk, der endte på
hans gårdsplads, at han satte et skilt op ved indkørslen, der gjorde
opmærksom på, at det var en fejl i mange GPS'er, at folk blev ledt ind
til ham i stedet for ad den normale vej.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Henrik Münster (09-05-2009)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 09-05-09 23:24

Mich. Ottosen <cykelstativ@invalid.dk> wrote:

> Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
>
> > Når man har brug for den, er der ingen
> > kontakt. Sidste efterår for jeg vild i bil i bjertene på Kreta i mørke.
> > Det var helt umuligt at få noget signal. Der var ikke engang kontakt til
> > et mobilnet.
>
> Du siger det jo selv: Kreta + bjerge + mørke ! Véd du ikke at græske
> mobiludbydere tager masterne ind om natten? Selv de master, der står
> _højt_ oppe i bjergene, i provinserne, ude på øerne?

Det skulle godt nok ikke undre mig, om de kunne finde på det. Grækerne
er i hvert fald ikke altid for smarte. De har lavet kloakrørene af for
lille diameter, så man må ikke putte toiletpapir i toiletterne. I stedet
er der en affaldskurv til dette formål ved siden af alle toiletter.
Rigtig lækkert!

> > Heldigvis ringer min telefon stort set aldrig
>
> Det klarer vi da nemt, send mig en mail med dit nummer, så ringer jeg
> gerne. Fra Telia iPhone til Telia iPhone er det jo gratis, og jeg vil da
> naturligvis altid gerne tale med dig

Det kunne da være hyggeligt. Jeg kan desværre ikke ringe til dig, for
jeg har konverteret til det billige abonnement hos Telia, så jeg skal
betale for at ringe.

> > Når man tænker på, hvor hurtigt batteriet er fladt, når man bare kigger
> > på sin telefon i 30 sekunder nogle gange om dagen,
>
> Tjah, nu må jeg jo blive lidt alvorlig. Hvor længe holder batteriet i en
> cyklus (nej, ikke en sikel) på 24 timer?

Ja ja, jeg overdriver lidt. Den kan normalt med lethed holde 24 timer,
men to dage kan man ikke altid regne med. Jeg er derfor nødt til at lade
den op dagligt. Naturligvis bruger jeg min iPhone lidt til at læse på
nettet, se vejret og den slags. Jeg synes bare ikke, jeg hører musik på
to timers togtur dagligt eller ser en masse video-podcasts. Jeg taler
også meget lidt i telefon. Hvis min iPhone kun kan holde lidt over et
døgn, hvad gør de tunge brugere så?

> Ja, det findes. Der er en holder til at sætte oppe i solskærmen (men jeg
> véd faktisk ikke om den passer til en Pegøjser), oplader findes, vi har
> én og du må gerne låne den for at prøve den. Den kostede vist ca. kr.
> 150,- Kranen har stior glæde af den. Hun taler ofte i sin iPhone, når vi
> er ude omkring i bilen. Hun taler, jeg kører, det er fuldstændigt som
> før iPhonen.

Lad mig lige se efter i specifikationerne: Jo, der er faktisk solskærme
med som standardudstyr. Hvis du ikke holder op med at drille, sladrer
jeg til Thierry Peugeot.

> > Hvad telefonen angår, så bruger jeg faktisk
> > min iPhone via bluetooth over min Garmin GPS i bilen.
>
> Garmin? Er det ikke en secundaGPS? Til Mac har man vel Tom-Tom?
> Forbrugerbadet Tænk har da vist udnævnt den til den bedste, eller hvad?

Garmin er da rigtig god. FDM har altid givet dem gode anmeldelser. Jeg
har også et Garmin GPS-ur, jeg bruger til løb og cykling. Når jeg kommer
hjem, lægger jeg min træning over på min Mac, og så kan jeg se min rute
på et kort. Det er det samme kort, jeg har købt til min Garmin GPS i
bilen. Når man køber et kort, lægger man det over på sin GPS via
computeren. Samtidig bliver kortet installeret på computeren og kan
bruges med Garmings programmer. Det er jo ganske rart at kunne slå to
fluer med et smæk, når jeg skal betale for et kort.

> Bluetooth parring har jeg aldrig rigtig fået til at fungere. Min
> Sony-Ericsson t68 (i?), der nu skal pensioneres på genbrugspladsen.
> kunne altid finde alle andre Bluetoothenheder, end min computer.
> Så deeet .. måske skal vi mødes, så jeg kan lære noget?

Jeg har tilsvarende problemer med mit tastatur og mus Til gengæld
fungerer min iPhone fint med min Garmin GPS i bilen. Det er dog kun
samtale, man kan bruge. iPhone tillader ikke, at man bruger SMS eller
andre mere avancerede tjenester over BlueTooth.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Mich. Ottosen (10-05-2009)
Kommentar
Fra : Mich. Ottosen


Dato : 10-05-09 00:24

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

Tak for dit lange svar

> Det skulle godt nok ikke undre mig, om de kunne finde på det. Grækerne
> er i hvert fald ikke altid for smarte. De har lavet kloakrørene af for
> lille diameter, så man må ikke putte toiletpapir i toiletterne. I stedet
> er der en affaldskurv til dette formål ved siden af alle toiletter.
> Rigtig lækkert!

Jeg synes nu, at grækerne er ret smarte, de har opfundet demokratiet og
pistachierne. To ting jeg sætter meget højt. Men selvfølgelig er papir
med fækalierester ikke smart i en åben (plasti?)kurv. Især ikke hvis den
person der tømmer kurven, går direkte i køkkenet for at lave f.eks.
Dolmades - uden at vaske hænder.
Englændrne har trditionelt deres afløb siddende uden på husene. Det er
ikke morsomt, når det en sjælden gang bliver frostvejr. Bare spørg mig,
jeg har selv oplevet et frosset toiletafløb på anden sal et sted i
London. Fy for en stinker.

> Det kunne da være hyggeligt. Jeg kan desværre ikke ringe til dig, for
> jeg har konverteret til det billige abonnement hos Telia, så jeg skal
> betale for at ringe.

Tjah, sådan går det jo, når "Krisen" kradser og byggehåndværkerne osse
skal have deres (ironi). Men så må jeg jo ringe til dig. Jeg skal jo
bruge alle mine "gratisminutter" (og det er osse ironi). Jeg har jo
betalt for fri telefoni til fastnet, til andre Teliamobiler og 300
min/md til alle andre mobiltelefoner. Jeg har aldrig talt så meget i
(mobil)telefon, som jeg har gjort den seneste måned. Er det noget man
kan blive afhængig af, doktor? Er det farligt?

> Ja ja, jeg overdriver lidt. Den kan normalt med lethed holde 24 timer,
> men to dage kan man ikke altid regne med. Jeg er derfor nødt til at lade
> den op dagligt. Naturligvis bruger jeg min iPhone lidt til at læse på
> nettet, se vejret og den slags. Jeg synes bare ikke, jeg hører musik på
> to timers togtur dagligt eller ser en masse video-podcasts. Jeg taler
> også meget lidt i telefon. Hvis min iPhone kun kan holde lidt over et
> døgn, hvad gør de tunge brugere så?

Er jeg én af de tunge brugere? Vel synes fruen i huset, at jeg er lidt
for rund omring livremshøjde, men jeg er dog endnu ikke blevet afkrævet
betaling for et ekstra sæde hos amerikanske flyselskaber (!)

Jeg har lige lavet en helt uvidenskabelig test i de seneste 48 timer.
Talte i går med en nevø i en halv time, hentede mails, sendte nogle få
mails (da jeg var væk fra MB'en), brugte Googlemaps, da jeg ikke kunne
finde hjem fra Rema'en (nej, det er løgn). Kranen ringede og talte med
sin mor i flere minutter (Kranen + mor + få minutter eksisterer ikke).
Det hele summer op til en opladning hvert andet døgn, det er vel OK.
Men jeg er ldit spændt på, om iPhonen kan klare noget lytning af svære
dimensioner på tog/flyrejser. Har ikke rigtigt prøvet det endnu. Tager
for en sikkerheds skyld min iPod Nano (2.gen.) med i lommen. Den har
tidligere klaret afspilning i fire til fem timer på en rejse uden at
kny. Også videopodcasts og film.


> Lad mig lige se efter i specifikationerne: Jo, der er faktisk solskærme
> med som standardudstyr. Hvis du ikke holder op med at drille, sladrer
> jeg til Thierry Peugeot.

Den er jeg ikke helt med på. Den dimmer jeg har set på apple.store er en
holder til Fonen. Holderen kan så anbriges på solskærmen. Sådan en er
Pegøjseren vel født med? Ellers må du have fat i kraven på Thierry.

> Garmin er da rigtig god. FDM har altid givet dem gode anmeldelser. Jeg
> har også et Garmin GPS-ur, jeg bruger til løb og cykling. Når jeg kommer
> hjem, lægger jeg min træning over på min Mac, og så kan jeg se min rute
> på et kort. Det er det samme kort, jeg har købt til min Garmin GPS i
> bilen. Når man køber et kort, lægger man det over på sin GPS via
> computeren. Samtidig bliver kortet installeret på computeren og kan
> bruges med Garmings programmer. Det er jo ganske rart at kunne slå to
> fluer med et smæk, når jeg skal betale for et kort.

Jamen, søde Henrik, jeg vil ikke starte nogen diskussion ("krig") om,
hvad der er bedst. Jeg har kun én gang i mit liv prøvet en Garmin, det
var min første oplevelse med GPS. Det var i USA, hvor den fulgte med
udlejningsbilen. Morsom oplevelse, men grafikken, synes jeg, var ikke så
flot som på min Tom-Tom. Men det skyldes måske modellen og opdateringen?
Jeg synes, at grafikken på min T-T er flot.

> Jeg har tilsvarende problemer med mit tastatur og mus Til gengæld
> fungerer min iPhone fint med min Garmin GPS i bilen. Det er dog kun
> samtale, man kan bruge. iPhone tillader ikke, at man bruger SMS eller
> andre mere avancerede tjenester over BlueTooth.

Så er der vist noget galt med Bluetooth? Men OK, jeg kan jo osse være
lidt ligeglad. For nu ringer du jo adrig til mig på min iPhone. Og da
slet ikke, når jeg er ude at køre i bil. Og hvis du gør, så har jeg som
regel omstillingscentralen med


--
v.h. Mich

Henrik Münster (11-05-2009)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 11-05-09 22:59

Mich. Ottosen <cykelstativ@invalid.dk> wrote:

> Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
>
> Jeg synes nu, at grækerne er ret smarte, de har opfundet demokratiet og
> pistachierne. To ting jeg sætter meget højt.

Grækerne har nok været dygtige engang, men jeg synes nu ikke, de har
haft førertrøjen på de sidste år.

> Englændrne har trditionelt deres afløb siddende uden på husene. Det er
> ikke morsomt, når det en sjælden gang bliver frostvejr. Bare spørg mig,
> jeg har selv oplevet et frosset toiletafløb på anden sal et sted i
> London. Fy for en stinker.

Englænderne har altid haft vandrørene udenpå husene. Det synes de er
praktisk. Så er de meget lettere at tø op om vinteren ved at hælde
kogende vand over dem. Det kan vi jo ikke med vores indbyggede vandrør.

> > Det kunne da være hyggeligt. Jeg kan desværre ikke ringe til dig, for
> > jeg har konverteret til det billige abonnement hos Telia, så jeg skal
> > betale for at ringe.
>
> Tjah, sådan går det jo, når "Krisen" kradser og byggehåndværkerne osse
> skal have deres (ironi). Men så må jeg jo ringe til dig. Jeg skal jo
> bruge alle mine "gratisminutter" (og det er osse ironi). Jeg har jo
> betalt for fri telefoni til fastnet, til andre Teliamobiler og 300
> min/md til alle andre mobiltelefoner. Jeg har aldrig talt så meget i
> (mobil)telefon, som jeg har gjort den seneste måned. Er det noget man
> kan blive afhængig af, doktor? Er det farligt?

Det kan man sagtens. Du kan lære noget af min ældste søn. I sidste måned
har han ringet til fastnet for kr. 3,15, til mobilnumre for kr. 1,58 og
haft opkaldsafgift for kr. 1,17. Til gengæld er han gået helt amok med
SMS'er og har sendt 174 SMS'er for i alt kr. 34,80. Spørg mig lige, om
det kan betale sig at spare de 250,- kr. ved at få Basic Surf i stedet
for iOn hos Telia.

> Jeg har lige lavet en helt uvidenskabelig test i de seneste 48 timer.
> Talte i går med en nevø i en halv time, hentede mails, sendte nogle få
> mails (da jeg var væk fra MB'en), brugte Googlemaps, da jeg ikke kunne
> finde hjem fra Rema'en (nej, det er løgn). Kranen ringede og talte med
> sin mor i flere minutter (Kranen + mor + få minutter eksisterer ikke).
> Det hele summer op til en opladning hvert andet døgn, det er vel OK.
> Men jeg er ldit spændt på, om iPhonen kan klare noget lytning af svære
> dimensioner på tog/flyrejser. Har ikke rigtigt prøvet det endnu. Tager
> for en sikkerheds skyld min iPod Nano (2.gen.) med i lommen. Den har
> tidligere klaret afspilning i fire til fem timer på en rejse uden at
> kny. Også videopodcasts og film.

Nu måler jeg jo ikke mit forbrug. Nogle gange kan jeg godt være
overrasket over, så meget strøm der er tilbage. Andre gange kan jeg ikke
forstå, at batteriet allerede er fladt. Det er uden tvivl fordi, man
ikke altid skønner sit forbrug korrekt. Ofte er jeg ude for, at der kun
er brugt lidt strøm om aftenen. Det kan være 1/4 eller måske mindre. Min
erfaring er bare, hvis jeg så undlader at lade min iPhone op, så er den
faretruende langt nede næste morgen, efter den har ligget tændt hele
natten. Det betyder, at den kan løbe tør i løbet af dagen, hvilket er
mere generende end at lade den op om aftenen. Psykologisk er det heller
ikke rart at starte dagen med halvflade batterier.

> > Lad mig lige se efter i specifikationerne: Jo, der er faktisk solskærme
> > med som standardudstyr. Hvis du ikke holder op med at drille, sladrer
> > jeg til Thierry Peugeot.
>
> Den er jeg ikke helt med på. Den dimmer jeg har set på apple.store er en
> holder til Fonen. Holderen kan så anbriges på solskærmen. Sådan en er
> Pegøjseren vel født med? Ellers må du have fat i kraven på Thierry.

Det var nu meningen, at Thierry Peugeot skulle have fat i kraven på dig,
fordi du altid driller vores bil.

> Så er der vist noget galt med Bluetooth? Men OK, jeg kan jo osse være
> lidt ligeglad. For nu ringer du jo adrig til mig på min iPhone. Og da
> slet ikke, når jeg er ude at køre i bil. Og hvis du gør, så har jeg som
> regel omstillingscentralen med

Kranen, omstillingscentralen!(?) Jeg håber ikke, din bedre halvdel læser
nyhedsgrupper. Husk på, at indlæg i nyhedsgrupper også kan dukke op i en
søgning på Google. Hvis nu din kone en dag skal købe en ny kran og søger
efter den på nettet, så finder hun måske dine omtaler af hende.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

nospamtoMike [8000 C~ (12-05-2009)
Kommentar
Fra : nospamtoMike [8000 C~


Dato : 12-05-09 05:38



> Kranen, omstillingscentralen!(?) Jeg håber ikke, din bedre halvdel læser
> nyhedsgrupper. Husk på, at indlæg i nyhedsgrupper også kan dukke op i en
> søgning på Google. Hvis nu din kone en dag skal købe en ny kran og søger
> efter den på nettet, så finder hun måske dine omtaler af hende.

Kranen er den, der holder en oppe. (Positiv version)
En kran kan osse være den, der bestemmer hvor tingene skal hen, og som
sætter ting på rette plads...

En kran er nogen gange grundlaget/forudsætningen for at fotografen kan lave
kunst...


- Mikael


Morten Lind (10-05-2009)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 10-05-09 05:30

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> Jeg kan desværre ikke ringe til dig, for
> jeg har konverteret til det billige abonnement hos Telia, så jeg skal
> betale for at ringe.

Nå, er du også blevet forbrugsundesøgt? Jeg fik for et par uger siden en
smæs og en mail fra Telia med opfordring til at skifte fra iOn til
BasicSurf.

Jeg har dog ikke gjort det endnu.

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Mich. Ottosen (08-05-2009)
Kommentar
Fra : Mich. Ottosen


Dato : 08-05-09 22:58

Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:


> Men der er da smart i en smal vending, og jeg bruger da min iPhones GPS
> en gang imellem for at finde ud af hvor jeg er i en ukendt by, men altid
> når jeg er til fods ... i en bil er det livsfarligt.

Ja, i en situation. hvor du ikke lige kan huske om gaden du søger, er
den anden til venstre eller den anden til højre I øvrigt imponerende
præscist, har prøvet at bruge det i en bus på en kendt rute, den er
meget tæt på ...

Men, når jeg nu snart skal til Venedig, kunne GPS'en måske finde
anvendelse. Så er der bare det med prisen, hvor meget datatrafik koster
GPS'en i iPhone egentlig. Kan ikke se det nogen steder.
Kan bare konstatere, at Vodaphone tager ca. kr. 90 pr overført MB. Det
er sgu da tyveri/kostbart. Udstreg selv det ikke ønskede.

Så jeg må nok bruge mit brevdueinstinkt, mit kendskab (og et trykt kort)
i stedet for at blære mig med Fonen

--
v.h. Mich

Thomas von Hassel (09-05-2009)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 09-05-09 07:40

Mich. Ottosen <cykelstativ@invalid.dk> wrote:

> Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
>
>
> > Men der er da smart i en smal vending, og jeg bruger da min iPhones GPS
> > en gang imellem for at finde ud af hvor jeg er i en ukendt by, men altid
> > når jeg er til fods ... i en bil er det livsfarligt.
>
> Ja, i en situation. hvor du ikke lige kan huske om gaden du søger, er
> den anden til venstre eller den anden til højre I øvrigt imponerende
> præscist, har prøvet at bruge det i en bus på en kendt rute, den er
> meget tæt på ...
>
> Men, når jeg nu snart skal til Venedig, kunne GPS'en måske finde
> anvendelse. Så er der bare det med prisen, hvor meget datatrafik koster
> GPS'en i iPhone egentlig. Kan ikke se det nogen steder.
> Kan bare konstatere, at Vodaphone tager ca. kr. 90 pr overført MB. Det
> er sgu da tyveri/kostbart. Udstreg selv det ikke ønskede.

"rigtige" GPS til iPhone har deres kort med og skal ikke bruge data for
at virke ...

/thomas

Mich. Ottosen (09-05-2009)
Kommentar
Fra : Mich. Ottosen


Dato : 09-05-09 19:59

Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:


> "rigtige" GPS til iPhone har deres kort med og skal ikke bruge data for
> at virke ...
>

Tak- Jeg spurgte lidt til det Google map, der liggerpå iPhonen. At bruge
den kræver da vel datatransmission?

Kommer der onboard GPS med den nye software 3.0. Virker det sådan, at
sattelitterne kommunikerer med telefonen _uden_ at belaste datatrafikken
hos udbyderen?

--
v.h. Mich

Thomas von Hassel (09-05-2009)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 09-05-09 20:26

Mich. Ottosen <cykelstativ@invalid.dk> wrote:

> Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
>
>
> > "rigtige" GPS til iPhone har deres kort med og skal ikke bruge data for
> > at virke ...
> >
>
> Tak- Jeg spurgte lidt til det Google map, der liggerpå iPhonen. At bruge
> den kræver da vel datatransmission?

ja

>
> Kommer der onboard GPS med den nye software 3.0. Virker det sådan, at
> sattelitterne kommunikerer med telefonen _uden_ at belaste datatrafikken
> hos udbyderen?


nemlig ..

/thomas

Mich. Ottosen (09-05-2009)
Kommentar
Fra : Mich. Ottosen


Dato : 09-05-09 22:20

Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:

> > Tak- Jeg spurgte lidt til det Google map, der liggerpå iPhonen. At bruge
> > den kræver da vel datatransmission?
>
> ja


Så må jeg vente med at tage til Venedig, ikke? Nå, nej, det kan jeg
ikke. Men jeg skal nu nok finde rundt alligevel, kender byen som mi egen
bukselomme.


> > Kommer der onboard GPS med den nye software 3.0. Virker det sådan, at
> > sattelitterne kommunikerer med telefonen _uden_ at belaste datatrafikken
> > hos udbyderen?
>
>
> nemlig ..

Det lyder sørme godt - og billigt i udlandet. Det er nogle hampre priser
på datatrafik. Bouyges i Frankrig er osse heftig med priser på
datatrfik.

Kommer v. 3.0 i juli - eller? Har ikke selv googlet, men du kan det da
vist i hovedet, har du ikke en betaudgave?

Tak for svar.


--
v.h. Mich

Henrik Münster (09-05-2009)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 09-05-09 23:24

Mich. Ottosen <cykelstativ@invalid.dk> wrote:

> Men, når jeg nu snart skal til Venedig, kunne GPS'en måske finde
> anvendelse. Så er der bare det med prisen, hvor meget datatrafik koster
> GPS'en i iPhone egentlig. Kan ikke se det nogen steder.
> Kan bare konstatere, at Vodaphone tager ca. kr. 90 pr overført MB. Det
> er sgu da tyveri/kostbart. Udstreg selv det ikke ønskede.

Jeg har lige set, at Elgiganten har en rigtig smart Garmin Nüvi 255w på
tilbud til kr. 799,-. Tro mig, den tjener sig hurtigt ind i forhold til
at bruge datatrafik i udlandet. Hvis jeg skulle have en GPS i dag, ville
jeg nok købe sådan en. Den har alt, man skal bruge til navigation. Den
mangler bare alt det multimediepjat, der er i de dyrere modeller. Og så
er det fantastisk at tænke på, at min GPS kostede kr. 6.000,- for blot
få år siden. Det er helt fantastisk, som priserne er faldet.

> Så jeg må nok bruge mit brevdueinstinkt, mit kendskab (og et trykt kort)
> i stedet for at blære mig med Fonen

Jeg har normalt en ret god stedsans. Det eneste sted, den er kommet til
kort er faktisk i Venedig. Når man lige undtager en gang, jeg ikke kunne
finde ud af en elevator. Der havde jeg vist også fået lidt at drikke
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Mich. Ottosen (10-05-2009)
Kommentar
Fra : Mich. Ottosen


Dato : 10-05-09 22:04

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:


> Jeg har lige set, at Elgiganten har en rigtig smart Garmin Nüvi 255w på
> tilbud til kr. 799,-. Tro mig, den tjener sig hurtigt ind i forhold til
> at bruge datatrafik i udlandet. Hvis jeg skulle have en GPS i dag, ville
> jeg nok købe sådan en. Den har alt, man skal bruge til navigation. Den
> mangler bare alt det multimediepjat, der er i de dyrere modeller. Og så
> er det fantastisk at tænke på, at min GPS kostede kr. 6.000,- for blot
> få år siden. Det er helt fantastisk, som priserne er faldet.

Tak for oplysningen, men jeg tror, at jeg holder fast ved min Tom-Tom
indtil videre. Selvom den er lidt buttet og "tung", tror jeg at jeg
slæber den med til Venezia - bare for at overbevise mig selv om, at den
osse kan finde rundt der.

> Jeg har normalt en ret god stedsans. Det eneste sted, den er kommet til
> kort er faktisk i Venedig.

Det er altså heller ikke helt nemt.

>Når man lige undtager en gang, jeg ikke kunne
> finde ud af en elevator. Der havde jeg vist også fået lidt at drikke

Henrik, altså, man må da ikke føre sådanne køretøjer, når man har en
lille dim på (eller en stor én for dén sags skyld). Jeg håber, at du
skammer dig


--
v.h. Mich

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408893
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste