Min navigation skifter position
Fra : Jacob Balslev

Dato : 10-05-09 22:50

Hej html.dk

Jeg er helt ny på det her board, så hvis jeg ikke overholder
nogle guidelines eller skulle have kigget et andet sted først, må
i undskylde:)

Jeg er igang med at lave et ny layout til mit portfolio og det
går ret fint. Jeg bruger BOKS og DreamWeaver til at kode det.
Alt virker som det skal, undtagen min navigation der hopper et
par pixels når jeg skifter side.
Det er ikke nogen stor fejl, men stadig noget der går mig på,
fordi jeg ikke har været i stand til at løse det.

http://www.jacobbalslev.dk/projekt/index.html

Når man klikker på INFO, så hopper navigationen et par pixels,
som om menuen er aligned til indholdet under den, men jeg har
ikke kunne finde en løsning.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-05-09 23:29

Jacob Balslev skrev:
> Hej html.dk

Selvom du skriver på html.dk's hjemmeside, så skriver du
reelt i nyhedsgrupperne. Hvis du finder ud af, at du gerne
vil bruge nyhedsgrupperne fremover, fordi vi er flinke til
at hjælpe herinde, så kan jeg anbefale en rigtig
nyhedslæser. Tjek evt. denne side om nyhedsgrupperne:
http://usenet.dk/
Som du vil kunne se på siden, så er der mange flere
nyhedsgrupper end dem, du får adgang til gennem html.dk.

> Alt virker som det skal, undtagen min navigation der hopper et
> par pixels når jeg skifter side.

Lad mig gætte: Du ser siden i Firefox på en skærm med en
forholdsvis lille opløsning? Firefox indsætter kun
rullebjælke, hvis den er nødvendig. Så hvis du midterstiller
indholdet vil det forrykke sig, alt efter om der er
rullemenu eller ej.

Du kan løse problemet på to måder. Jeg ved desværre ikke,
hvordan du ændrer din css i Dreamweaver, men her er
kode-løsningerne:

Denne kode indsætter en nedtonet rullebjælke, hvis siden
ikke er lang nok til en rigtig rullebjælke. Koden validerer
efter css3, men ikke efter css2:

html {
overflow-y:scroll;
}

Denne kode indsætter altid en rullebjælke. Den er midre køn,
fordi rullebjælken kan aktiveres, selvom der ikke er noget
at rulle efter. Koden validerer:

html {
height:101%;
}

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://kimludvigsen.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 10-05-09 23:35

Jacob Balslev har bragt dette til os:
> [...]
>
> Når man klikker på INFO, så hopper navigationen et par pixels,
> som om menuen er aligned til indholdet under den, men jeg har

Måske fordi din forside har 17 HTML valideringsfejl, men info-siden kun
5?
Du bruger style både i externe stylesheets og sætter styling på de
enkelte elementer. 10 mod een på at du ikke selv har et overblik...
De elementer der viser tekst/link er ikke stylet ens på de to sider.
Men du forventer at de vises ens?
I FF viser FireBug specielt de to link forskelligt.
Jeg har ikke haft tid( eller lyst eller lejlighed) til at forsøge at få
overblik over forskellene.

[
div.span er ikke et smart navn til en style. Er det til div eller
span'er?
Du har en million .span-x'er (som tildeles til div'er!)
Hvis du i stedet definerede f.eks.
..column { float : left; margin-right : 10px; }
..bred_47 { width : 47px; }
kunne du bruge
Så ville det faktisk være muligt i din kode at se hvad stylingen gør..

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jacob Balslev

Dato : 11-05-09 23:19

Tak for hjælpen:)

Jeg har rettet de fejl validator.w3.org/ viste.

Fejlen ved navigationen var et javascript jeg brugte til at fixe
image baselines. Jeg slettede det og nu virker alt vidst som det
skal:)