Kan man tildele en tabel sin egen CSS fil?
Fra : Peder

Dato : 06-05-09 17:13

Jeg har en side hvor det er nemmest for mig at bruge to CSS
filer. Problemet er dog at de konflikter lidt med hinanden.

Jeg vil derfor høre om det kan lade sig gøre at en tabel får sin
egen CSS fil. Altså at det kun er denne tabel der f.eks. kan
tilgå CSS fil 2, mens resten af siden tilgår CSS fil 1.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 06-05-09 18:17

Peder skrev:

> Jeg vil derfor høre om det kan lade sig gøre at en tabel får sin
> egen CSS fil. Altså at det kun er denne tabel der f.eks. kan
> tilgå CSS fil 2, mens resten af siden tilgår CSS fil 1.

Jeg er ikke så sikker på at man kan det.

Men en lige så nem løsning er at teldele tabellen en class eller ID og i
css-filen sætte erklæringer på alle elementer under den class/ID.

Eksempel:

CSS:
table.noget td {
(stilingen af tabelfelter i table.noget)
}

Hvis du har brugt ID, kan den kun bruges et sted på siden. Så er CSS'en
sådan:

table#noget td {
(osv.)
}

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 07-05-09 18:54

Philip Nunnegaard skrev:

> Jeg er ikke så sikker på at man kan det.

Ikke uden at fuske, hvis ikke man vil bruge class eller id.

Lad os sige, man har to tabeller, og man gerne vil tilgå kun den ene. I
så fald skal man finde en egenskab/attribut, som skiller sig ud. F.eks.
width. Men _husk_ de skal være forskellige fra alt andet på siden. for
det har en chance for at virke.

Tabel1 egenskaber

tabel2 egenskaber

Man _bør_ så kunne tilgå enten kun den ene eller den anden ved at bruge
width value som parameter, f.eks. tabel1

table[width*=50] {
   border: 12px green dotted;
}

....og underlementer sættes på som normalt

table[width*=50] td{
   background-color: red;
}

Dette virker helt sikker ikke i IE6 (og godt det samme). Om det virker i
andre, må man forsøge sig frem. Opera bør vise det korrekt under alle
omstændigheder, den er helt CSS3-kompatibel, Firefox3 er efterhånden
godt med. IE8 formodentlig(?) også.

Det smarte ved CSS3, det er man yderligere via en simpel count kan sætte
f.eks. hver anden celle/row i en anden farve.

MVH
Rune jensen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 07-05-09 19:00

Rune Jensen skrev:

(snip)

> table[width*=50] {
> border: 12px green dotted;
> }

(snip)

> Dette virker helt sikker ikke i IE6

Det virker lidt selvmodsigende på mig.
Måske fordi jeg opfatter width-attributten som noget man brugte for 5-10
år siden (alt efter hvor hurtig man var til at tage nye standarder til
sig - for mig er det kun 4-5 år siden). Altså dengang IE5 og IE6 var de
gængse versioner af IE.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 07-05-09 19:01

Philip Nunnegaard skrev:

> Det virker lidt selvmodsigende på mig.

Men jeg forstår dog pointen.
Det lyder som om man også må kunne bruge det på en td der havde en
bestemt colspan.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 07-05-09 19:20

Philip Nunnegaard skrev:

> Men jeg forstår dog pointen.
> Det lyder som om man også må kunne bruge det på en td der havde en
> bestemt colspan.

Det kan man også. Men med mindre, man samtidig definerer noget unikt ved
table, vil man tilgå _alle_ td med den colspan.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 07-05-09 19:11

Philip Nunnegaard skrev:
> [...]
> år siden (alt efter hvor hurtig man var til at tage nye standarder til
> sig - for mig er det kun 4-5 år siden). Altså dengang IE5 og IE6 var de

Det er bare attributten. Den behøver ikke være width, bare det er noget,
som skiller sig ud. Jeg er ikke så god til table, så jeg kan ikke lige
huske, hvad man bruger i dag.

Men nu kommer så én af de rigtig gode:

Hvis man vil style kun links, som går _ud_ fra ens egen side i en
bestemt farve og inbyrdes links anderledes, kan det nemlig gøres på
samme måde. f.eks.

Style interne links i rød

a[href^=http://runejensen.dk] {
color: red;
}

Det lille tegn ^ betyder at indholdet af href skal starte med det ord,
som kommer efter (mit domænenavn). Hvis man bruger $ i stedet betyder
det "slutter med". Det kan bruges til at style alle links til .mp3-filer
i en bestemt farve, ligeledes med .wav osv.

Man kan endda tilføje et billede også. Men så skal man vistnok bruge
"content", som jeg ikke er helt inde i.

Jeg syns bare det er skie smart!

MVH
Rune Jensen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 07-05-09 20:41

Rune Jensen skrev:

> [...]
>
> Hvis man vil style kun links, som går _ud_ fra ens egen side i en
> bestemt farve og inbyrdes links anderledes, kan det nemlig gøres på

Det er et godt spor, du her indleder:
#artikel a {
color:black;
text-decoration:none;
border-bottom:1px solid black;
}
#artikel a[href^="http:"]:after {
content:" ("attr(href)")";
font-style:italic;
border-bottom:1px solid #fff;
}

bruger jeg nu i mit print stylesheet.

1. Første deklaration "nulstiller" alle
a-markører i #artikel-elementet.

2. Anden deklaration matcher alle links
med en href-attribut der som værdi har
delstrengen http:
Efter et sådant link indsættes værdien
af href-attributten og borderen under
denne streng gives baggrundsfarven.

Det betyder at linkets uri gengives
efter linkteksten i udskriften.

Så kan du på dinwebside have for
eksempel en linktekst DSB, der i
udskriften ses som

DSB (http://rejseplanen.dk)

Se det er er smart

Jørgen Farum Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 08-05-09 02:44

Jørgen Farum Jensen skrev:

<SNIP>

> #artikel a[href^="http:"]:after {
> content:" ("attr(href)")";
> font-style:italic;
> border-bottom:1px solid #fff;
> }

Nu kan jeg selvfølgelig ikke huske hvorfor, men standarden anbefaler to
: til pseudoelementer

::after

det gælder faktisk også ::first-line og ::first-letter

<SNIP>

> Så kan du på dinwebside have for
> eksempel en linktekst DSB, der i
> udskriften ses som
>
> DSB (http://rejseplanen.dk)
>
> Se det er er smart

Fuldstændigt ;)

Og det er kun en lille snip af, hvad man kan. En af hovedårsagerne til,
at man gerne ser IE6 (og forhånetlig senere IE7) destrueret, hængt, død
& begravet...

Der er nogle issues - ting, som "man" skal være opmærksom på - i
forbindelse med, at CSS og også senere nye HTML-standarder bliver så
kraftfuldt, og på nogle områder bevæger sig udenfor "eget felt".

Det ene er, at med så mange ret avancerede muligheder, så kan man let
lade sig forblænde, at man risikerer at blande indhold, styling og
funktioner "i overdreven grad" med en vis uoverskuelighed til følge.
W3C giver selv nogle (få) eksempler på, hvor det vil være forkert
brug, men det eneste, man egentlig behøver sikre sig som jeg ser det er,
at indholdet stadig kan forstås og siderne navigeres naturligt med både
JS og CSS slået fra.

Det andet er sikkerheden, som - foreløbig - mest er på W3Cs og vel også
browserfabrikanternes banehalvdel. Jeg er ikke helt inde i
problemstillingerne, men flere muligheder i koden til webmasteren giver
altid flere muligheder for misbrug. Dette er W3C også opmærksomme på, og
gør sig nogle noter om.

Bortset fra disse småting, ja så er det som du skriver ret smart, og jeg
har bestemt tænkt mig at benytte det fuldt og helt også - dit forslag
til et print-style lyder rigtigt godt;)

MVH
Rune Jensen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 08-05-09 18:07

Rune Jensen skrev:

> Nu kan jeg selvfølgelig ikke huske hvorfor, men standarden anbefaler to
> : til pseudoelementer
>
> ::after
>
> det gælder faktisk også ::first-line og ::first-letter

Så vidt jeg har forstået er det hensigten
med denne nye CSS3 syntaks at gøre det
lettere at skelne mellem pseudoelementer
og pseudoklasser.

Og jeg burde have brugt denne syntaks, af én
bestemt grund: Internet Explorer < 8 understøtter
ikke :before, :after og content (Surprise, surprise).
Ønsker man at opå dette må man bruge Dean Edwards IE 8
JavaScript patch. Og den understøtter kun den nye
syntaks.

(http://ie7-js.googlecode.com/svn/test/index.html)

Jørgen Farum Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 09-05-09 10:43

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Så vidt jeg har forstået er det hensigten
> med denne nye CSS3 syntaks at gøre det
> lettere at skelne mellem pseudoelementer
> og pseudoklasser.

Jeg havde nok fat i noget, men alligevel misforstod jeg. For hvad er
pseudoelementer og pseudoklasser? Og hvad er forskellen ikke mindst?

Hvis man tager :first-letter, så opfatter jeg psedoklasser og
pseudoelelmenter som nøjagtigt det samme. Noget, der bliver dannet
"run-time", og altså ikke eksisterer i koden.

> Og jeg burde have brugt denne syntaks, af én
> bestemt grund: Internet Explorer < 8 understøtter
> ikke :before, :after og content (Surprise, surprise).

Jeg er snart træt af IE i det hele taget, og jeg har banlyst den
skodbrowser helt fra mit system til alt andet end webdesign for al
fremtid. Jeg har stor respekt for ham Bill, han har med MS gjort noget,
mange kun kan drømme om, men jeg fatter simpelthen ikke hvad MS gør i
browserverdenen overhovedet. De er ikke er interesserede i at overholde
standarder som alle andre - gratis vel at mærke - gør, og de laver
konstant obstruktion, hvor de kan, opdaterer med minimum 5 års
mellemrum, hvor alle andre opdaterer jævnligt osv. Det er simpelthen
bare ikke godt nok.

MVH
Rune Jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-05-09 12:03

Rune Jensen skrev:

> fremtid. Jeg har stor respekt for ham Bill, han har med MS gjort noget,
> mange kun kan drømme om,

Jeg har ikke speciel respekt for ham. Han er en kompetent
programmør som så mange andre. Han var bare heldig at hans
software blev piratkopieret i stor stil. Det lagde grunden til
hans imperium. Der er ikke udviklet ret meget i hans firma som
ikke er baseret på (eller stjålet fra) andres ideer. Og
internettet gad han ikke satse på.

> mellemrum, hvor alle andre opdaterer jævnligt osv. Det er simpelthen
> bare ikke godt nok.

Hvorfor så respekt? Det er da latterligt.

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 09-05-09 12:25

Bertel Lund Hansen wrote:

> Han var bare heldig at hans
> software blev piratkopieret i stor stil. Det lagde grunden til
> hans imperium.

Du glemte at Williams mor sad i bestyrelsen for IBM, da der skulle vælges
melem CP/M og DOS.
Ok, QDOS, som han købte for $50K

(QDOS = Quick and Dirty Operating System).

(Det var i start 80'erne, så jeg tvivler stærkt på der kan Googles)

> Der er ikke udviklet ret meget i hans firma som
> ikke er baseret på (eller stjålet fra) andres ideer. Og
> internettet gad han ikke satse på.

Jo, det gjorde han(William) faktisk, for i sidste ½-del af '90-erne forsøgte
han at etablere Microsoft Network, som alternativ til Internettet.

Men han måtte hurtigt sande, at bønnestagen ikke vokser ind i himlen.

Nåh ja, når nu vi er i .webdesign, så fatter jeg stadig ikke en bjælde af,
at William assimilerede (i slut '90-erne) image compozer, som var ret
avanceret og kunne håndtere gif/jpeg/png osv, for derefter at mangle
understøttelse i 'hans' 'browsere'.

Stig Johansen

Fra : Rune Jensen

Dato : 09-05-09 12:41

Bertel Lund Hansen skrev:

> Hvorfor så respekt? Det er da latterligt.

Fordi han er en dygtig forretningsmand & sælger?

Jeg bruger med stor fornøjelse hans ASP/VBscript til serverside. Alt
andet lige - det er ikke alt, han har taget fejl med, eller har fusket
med. Microsoft er et stort foretagende, der findes også mere lovlydige
arbejdere dér. Og det er held meget af det, ja, men han har også
forstået at udnytte sit held.

Men lige med browsere, der skulle han have holdt sig helt væk, for der
har han gjort mere skade end gavn.

Selvfølgelig min mening, men ok.

MVH
Rune Jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-05-09 13:08

Rune Jensen skrev:

> Fordi han er en dygtig forretningsmand & sælger?

Jeg ved ikke hvor meget dygtighed der kræves for at pille den
appelsin der falder i ens turban.

> Men lige med browsere, der skulle han have holdt sig helt væk, for der
> har han gjort mere skade end gavn.

Først roser du ham for at være en dygtig forretningsmand, og så
brokker du dig over at han har lanceret en browser der satte sig
på langt størstedelen af markedet. Du må vælge.

Hvis han havde fulgt standarderne med IE, havde han formodentlig
fået færre markedsandele. Det har jo taget en borgerkrig at få
folk til at forstå at det er IE og ikke andre browsere der er
fejlbehæftet. Heldigvis er det ved at sive ind, selv hos M$, men
der vil gå årtier inden vi slipper for det juks der er
specialudviklet til IE.

Og det er næppe sidste gang vi har set det foretagende lave et
tilsvarende stunt.

--
Bertel

Fra : Rune Jensen

Dato : 09-05-09 18:19

Bertel Lund Hansen skrev:

> Jeg ved ikke hvor meget dygtighed der kræves for at pille den
> appelsin der falder i ens turban.

I så fald burde f.eks. Yahoo være ligeså markedsledende, som Google er
nu, for de havde heldet lang tid før dem.

Jeg tror egentlig også det er sjældent, at en person, som ikke egner sig
til at lede et firma, bliver ved med at stå bag det. Her kan det
selvfølgelig være, at MS er anderledes, skal jeg ikke kunne sige.

Men du kan jo lave et sjovt tankeeksperiment. Hvis du havde haft
nøjagtigt samme muligheder som BG, ville du så kunne opbygge et imperium?

> Først roser du ham for at være en dygtig forretningsmand, og så
> brokker du dig over at han har lanceret en browser der satte sig
> på langt størstedelen af markedet. Du må vælge.

Hvorfor, tror du da at alt er sort/hvidt?

Jeg synes også Michael Jackson er en genial sanger/performer, som man
faktisk godt kan beundre for den evne. Men efter min mening vil det være
forkert at uddrage noget somhelst om min holdning til hans problemer med
moral & loven udfra hvad jeg siger om hans evner.

Men måske jeg skulle have skrevet netop respekt for _evner_ så der var
mindre chance for misforståelser.

Naturligvis vil jeg ikke kritisere MS for noget fra dem, som jeg selv
bruger af helt egen fri vilje, og absolut ikke har tænkt mig at skifte
heller, det vil da være dobbeltmoral om noget.
Derimod kan jeg sagtens kritisere dem for deres sikkerhedsmæssigt
udfordrede skodbrowser, som jeg forlængst har smidt ad hækkenfeldt til,
og som jeg iøvrigt synes, de skulle være idømt en klækkelig - og jeg
mener klækkelig - bøde for at implementere i OSet, så man ikke kan
afinstallere heller. Ja, ærgerligt de ikke fik eftertrykkeligt på
hattepulden for _netop_ det.

MVH
Rune Jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-05-09 19:27

Rune Jensen skrev:

> I så fald burde f.eks. Yahoo være ligeså markedsledende, som Google er
> nu, for de havde heldet lang tid før dem.

Ja, man kan godt bruge nettet uden en søgemaskine. Man kan ikke
bruge en computer uden et styresystem.

Google kan ikke bruges som modeksempel. Det er ikke en appelsin
der er faldet af sig selv. Det er virkelig nogle geniale og
brugervenlige løsninger der har banet vejen for dens succes.

> Men du kan jo lave et sjovt tankeeksperiment. Hvis du havde haft
> nøjagtigt samme muligheder som BG, ville du så kunne opbygge et imperium?

Nej, helt sikkert ikke. Jeg ville ikke være skrupelløs.

> Derimod kan jeg sagtens kritisere dem for deres sikkerhedsmæssigt
> udfordrede skodbrowser,

Jeg kritiserer dem også for deres sikkerhedsmæssigt udfordrede
styresystemer, deres sikkerhedsmæssigt udfordrede
officeprogrammer og deres sikkerhedsmæssigt udfordrede alt hvad
de ellers har lavet. Magen til sikkerhedsmæssig rodebutik skal
man lede længe efter, og hvis jeg skulle aflønnes med en normal
timeløn svarende til mine kvalifikationer for den tid jeg har
brugt på at rydde op i følgerne af M$'
inkompetence/ligegyldighed, ville jeg være tocifret millionær i
dag.

--
Bertel

Fra : Rune Jensen

Dato : 10-05-09 06:17

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
> brugt på at rydde op i følgerne af M$'
> inkompetence/ligegyldighed, ville jeg være tocifret millionær i

Her har jeg aldrig modsagt dig. Specielt sådan noget som conditional
comments, er en direkte indrømmelse af egen inkompetense og manglende
rettidig omhu. Altså at webdesignere betaler selv for de fejl, som MS
har skabt. I stedet for, at MS retter fejlene, og webdesignere over en
bred kam sparer en masse udviklingskroner. Men det er jo kun endnu en
grund til at ønske MS og deres IE helt ud af browsermarkedet. De har
intet at gøre der, har aldrig haft det.

Men det betyder så heller ikke, at MS slet ikke har noget at gøre
overhovedet. De har stadig, som jeg har skrevet før, nogle produkter,
som kan bruges. Derfor er det bare som bruger og forbruger at boykotte
alt hvad de laver, som sutter. Og heriblandt samtlige versioner af IE *).

MVH
Rune Jensen

*) En sjov ting ved IE8 er dens kompatibilitetstilstand, som er sjov
fordi der er så mange muligheder for fejl. Vi er i gang med en lidt
større AJAX-script, og her skaber det da fint problemer. Jeg kan ikke
forestille mig andet, end at det også gælder for andre, som vil bruge
AJAX. Iøvrigt er objekterne heller ikke lig IE7 så vidt jeg er
informeret. Man skal altså til at læse sig igennem MS' forklaringer
(endnu engang) for at finde ud af, hvad der sker og hvorfor.

Muligt, jeg ikke har gengivet det 100% korrekt, men netop IE8 kræver
ekstra tid til dette projekt - det burde det ikke gøre, hvis det
fungerer i IE7.

Fra : Rune Jensen

Dato : 10-05-09 07:18

Bertel Lund Hansen skrev:

> Ja, man kan godt bruge nettet uden en søgemaskine. Man kan ikke
> bruge en computer uden et styresystem.

Ikke så sikker på, Google er helt enig. På nuværende tidspunkt har de
fingre i bl.a.

Blogs
Videoer på nettet
Kortgengivelse af enhver art
Mail
Browsere (meget vigtigt, selv om de ike er store)
Dokumenthåndtering
Oversættelse
Reklame på nettet

samt en hel del mere af Open Source-karakter. Med tiden vil de måske
kunne tilbyde netop et operativsystem med indbyggede applikationer,
fordi de er så udfarende på alle fronter

http://computer.howstuffworks.com/google-apple-cloud-computer.htm

Min pointe er her, at Yahoo havde alle muligheder for at gøre netop det
samme som nævnt her. De kom før Google, og de kom med den rigtige idé på
det rigtige tidspunkt. De forskellige alternativer, som dukkede op, gik
jo selv til grunde, fordi de ikke tænkte fremad. Men alligevel er Yahoo
blevet overhalet - og så af Google ikke af MS. Så jeg vil ikke sige, man
kan klare sig med held alene, som i antyder med BG.

At MS så naturligvis selv forsøger en søgetjeneste, er noget andet. I
første omgang var det en bét, at Yahoo sagde nej til opkæb. Men MS'
søgetjeneste er faktisk forbedret over tid - også i forhold til
brugervenlighed - og deres idé med at sikre sig, at man leverer korrekt
indhold til søgemaskiner er fair nok og rigtigt tænkt. Det er dog
langtfra så godt som Google, som man må beundre for - lang tid før alle
andre - at have samme idéer, men bare langt bedre lavet. Til gengæld, så
får jeg ingen søgninger på Yahoo, men ca. et par stykker om måneden på MS'.

> Google kan ikke bruges som modeksempel. Det er ikke en appelsin
> der er faldet af sig selv. Det er virkelig nogle geniale og
> brugervenlige løsninger der har banet vejen for dens succes.

Jo, indirekte. Se ovenfor.

Google kom frem på, og fører sig frem overalt på baggrund af deres
søgemaskine, som ganske rigtigt er bedre teknologi i alle leder (når
undtages deres HTML). De bruger altså nøjagtigt samme teknik som MS, her
er det bare en søgemaskine, ikke et OS, omend Googles moral er bedre i
mange henseeender - ja.

Her er der dog lige et men. De reklamer, som vises, når man bruger
Googles tjenester, er rent faktisk baseret på indhold af de
dokumenter/mails, man lægger hos dem. Noget, som har været diskuteret en
del på forskellige fora.

> Nej, helt sikkert ikke. Jeg ville ikke være skrupelløs.

Som sagt, hvorvidt og hvorledes man er eller ikke er skruppelløs, jeg
vil sige, det er ikke bare noget man "gør", uden at have evnerne for
det. Og det betyder igen _ikke_ at jeg sympatiserer med BGs moral - som
intet har med evner at gøre.

MVH
Rune Jensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-05-09 19:45

Rune Jensen wrote:

> Men måske jeg skulle have skrevet netop respekt for _evner_ så der var
> mindre chance for misforståelser.

Hvilke evner? Da ikke som programmør. Hvis en bil blev sendt ud fra fabrik
med samme mangel på sikkerhed, kunne den slet ikke sælges. Han har bare være
snu at udnytte et de'facto monopol til det yderste - og til at stjæle med
arme og ben, hvad andre har udviklet.

Windows 3.x var et plagiat af et samtidigt Mac-OS og Windows 95 er udviklet
på basis af OS/2 fra IBM men på en sådan måde, at programmel til OS/2 ikke
er kompatibelt.

> Naturligvis vil jeg ikke kritisere MS for noget fra dem, som jeg selv
> bruger af helt egen fri vilje, og absolut ikke har tænkt mig at skifte
> heller, det vil da være dobbeltmoral om noget.

Jeg bruger også selv et OS fra M$ - men bestemt ikke af egen fri vilje, det
er bare så markedsdominerende, at man nærmest er omskåret fra afverdenen,
hvis man benytter et andet OS.

M$'s browser benytter jeg kun til at "gå i banken" og til at tjekke, at mine
webproduktioner fungerer der.

> og som jeg iøvrigt synes, de skulle være idømt en klækkelig - og
> jeg mener klækkelig - bøde for at implementere i OSet, så man ikke kan
> afinstallere heller.

Han skulle have haft en bøde med rigtig mange nuller på højre side af tallet
og være dømt til at pille IE ud af OS med tilbagevirkende kraft (i form af
opdateringer).

Ja, ærgerligt de ikke fik eftertrykkeligt på
> hattepulden for _netop_ det.

Hvis enhver anden virksomhed på samme måde havde udnyttet et de'facto
monopol på et område til at udmanøvrere en konkurrent på et andet område,
havde det nok udløst en længere periode med solskin i striber. Man får
næsten den tanke, at dommeren havde - eller fik? - en pæn portion aktier i
M$.

Erik Ginnerskov

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 10-05-09 01:27

Se inline:

On Sat, 9 May 2009 20:44:58 +0200, "Erik Ginnerskov"
<erik.ginnerskov@live.dk> wrote:

>Hvilke evner? Da ikke som programmør. Hvis en bil blev sendt ud fra fabrik
>med samme mangel på sikkerhed, kunne den slet ikke sælges. Han har bare være

Den påstand får altid programmører til at trække på smilebåndet. Der
er himmelvid forskel på muligheden for fejl i software og fejl i en
bil. En bil består af ca. 14000 dele så vi kan sige at der er 14000
muligheder for en fejl. Et OS som Windows består af 20-40 millioner
linier kode. En linie kode giver mulighed for en fejl (eller flere).
Så sammenligningen holder ikke med mindre du sammenligner med samtlige
biler GM laver på ca. et kvartal.
Forresten tilbagekaldte GM i april 1,5 millioner biler på grund af en
alvorlig fejl der kunne få bilen til spontant at bryde i brand når
motoren blev varm.

>Windows 3.x var et plagiat af et samtidigt Mac-OS og Windows 95 er udviklet
>på basis af OS/2 fra IBM men på en sådan måde, at programmel til OS/2 ikke
>er kompatibelt.

Det forsøgte Apple godt nok at påstå indtil de selv måtte indrømme at
de havde fået ideen fra Xerox PARC laboratoriet lige som Microsoft.

Regards Jens Peter Karlsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-05-09 05:00

Jens Peter Karlsen skrev:

> Det forsøgte Apple godt nok at påstå indtil de selv måtte indrømme at
> de havde fået ideen fra Xerox PARC laboratoriet lige som Microsoft.

Du skrev det jeg havde tænkt mig at sige. Xerox havde verdens
første prototype på en pc med grafisk brugerflade og mus. Den var
udviklet af et forskerpanel der havde fået frie hænder til. Af
uransagelige årsager opgav Xerox pludselig projektet (efter at
det var færdigt) og gav medarbejderne besked på at give folk der
spurgte, alle de oplysninger de ville have.

Det er med andre ord helt legalt at Apple og Microsoft har
kopieret ideerne, men ingen af dem har selv hittet på dem. Apple
kom bare før Microsoft med en grafisk brugerflade.

--
Bertel

Fra : Rune Jensen

Dato : 10-05-09 05:57

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
> kopieret ideerne, men ingen af dem har selv hittet på dem. Apple
> kom bare før Microsoft med en grafisk brugerflade.

I og forsig, og selv om historien er interessant, så finder jeg det mere
interessant, at man kan samle folk om at smide en browserversion ud af
markedet. Jeg ser nemlig kun det som første skridt til, at IE ryger helt
ud. Altså en selvstændig drop-ie-helt kampagne. Den vil jeg støtte fuldt
og helt. Sikkerhedsproblemerne i IE (og der er mange) samt dens
konstante problemer med standardoverholdelse bør være vægtige
argumenter, for webdesignere har ikke til sinds for altd at tækkes MS.
Specielt ikke, som tilgængelighed kommer mere og mere op i tiden, og det
netop er en ting, som standarder understøtter.

MAO skod IE, brug FF eller Opera ell. lign. i stedet. Klag til din bank,
hvis den kun understøtter IE. Det er direkte pinligt, at netop banker
har så store pronblemer med oldgammelt software, som i sig selv er
usikkert. Hvis der er nok, som klager, skal de nok få det ændret.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 10-05-09 10:26

Jens Peter Karlsen skrev:

> Den påstand får altid programmører til at trække på smilebåndet. Der
> er himmelvid forskel på muligheden for fejl i software og fejl i en
> bil.

<SNIP>

At antyde at Bill gates var bare i nærheden af at være en dygtig
programmør, er en overdrivelse. Det er vel en offentlig hemmelighed, han
aldrig kom særligt langt selv. Tværtimod gik han alle på nakken, fordi
han ville være med alle vegne, og det gik ad H til, når han forsøgte.
Men nu er det så heller ikke hans evner som programmør, jeg omtaler, men
hans evner for salg; det at tro 100% på et projekt, som mange faktisk
ikke evner - og så måske at finde de rigtige mennesker til arbejdet. Det
er IMØ stadig ikke alle, som kan opbygge et imperium.

Fejlen er ikke, at Microsoft eksisterer, men at de ikke er blevet holdt
nede helt fra starten, når de gik over stregen. Og her kunne man med
fordel kigge på en del love om monopol, som man måske "glemte" at udnytte.

MVH
Rune Jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-05-09 11:55

Rune Jensen skrev:

> programmør, er en overdrivelse. Det er vel en offentlig hemmelighed, han
> aldrig kom særligt langt selv.

Er det det? Den har været godt skjult for mig. Jeg regnede med at
det var ham der lavede DOS og nogle Basic-versioner. Har du nogle
kilder til din påstand?

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 10-05-09 12:34

Bertel Lund Hansen wrote:

> Er det det? Den har været godt skjult for mig. Jeg regnede med at
> det var ham der lavede DOS og nogle Basic-versioner. Har du nogle
> kilder til din påstand?

Jeg er ikke Rune, men historien foregik før Google m.v. var på banen.
Hvis du ikke selv har været med (i historien), så er her et Link:
<http://inventors.about.com/library/weekly/aa033099.htm>

Og hvis du har været med i historien, så ville du ikke have spurgt som du
gjorde.

Stig Johansen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 10-05-09 13:17

Stig Johansen <wopr.dk@gmaill.com> wrote in

> Jeg er ikke Rune, men historien foregik før Google m.v. var på banen.
> Hvis du ikke selv har været med (i historien), så er her et Link:
> <http://inventors.about.com/library/weekly/aa033099.htm>

Intet i den historie fortæller noget som helst om Bill Gates evner som
programmør... Den fortæller at manden er dygtig til at drive forretning.

Fra : Stig Johansen

Dato : 10-05-09 13:37

Henrik Stidsen wrote:

> Intet i den historie fortæller noget som helst om Bill Gates evner som
> programmør... Den fortæller at manden er dygtig til at drive forretning.

Har jeg skrevet andet?

At manden fik ordren fordi moderen sad i IBM's bestyrelse ændrer ikke ved
det faktum at han fik ordren.

Ad:
"dygtig til at drive forretning"

Dertil vil jeg kun sige:
"Ja hvis man er grisk".

Jeg er selv 'opvokset' med Bill og Dave[1], som syntes at værdien af deres
virksomhed skulle deles med deres medarbejdere.

[1]
<http://en.wikipedia.org/wiki/Hewlett-Packard>

Stig Johansen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 10-05-09 14:24

> Har jeg skrevet andet?

Næ, men gå et par indlæg tilbage og find:
[...]

Hvis det ikke er omtale af Bill Gates´ evner som programmør, hvad er det
så? ;)

> Ad:
> "dygtig til at drive forretning"

> Dertil vil jeg kun sige:
> "Ja hvis man er grisk".

Siger du Bill Gates er grisk? For så syns jeg lige du skal læse
http://en.wikipedia.org/wiki/Bill_Gates#Philanthropy ;)

Fra : Erik Olsen

Dato : 10-05-09 14:36

Henrik Stidsen wrote:

> [...]
> forsøgte."
>
> Hvis det ikke er omtale af Bill Gates´ evner som programmør, hvad er

Det lyder som en dårlig leder. Det siger ikke en pind om vedkommendes
faglige evner.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 10-05-09 15:27

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> wrote in

> Det lyder som en dårlig leder. Det siger ikke en pind om vedkommendes
> faglige evner.

"At antyde at Bill gates var bare i nærheden af at være en dygtig
programmør, er en overdrivelse."

Hvor ser du noget om at være leder?

Fra : Erik Olsen

Dato : 10-05-09 15:28

Henrik Stidsen wrote:
> "Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> wrote in

> "At antyde at Bill gates var bare i nærheden af at være en dygtig
> programmør, er en overdrivelse."
>
> Hvor ser du noget om at være leder?

I den beskrivelse du citerede.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 10-05-09 16:32

> I den beskrivelse du citerede.

Det der står om hans lederevner i den beskrivelse er jo baseret på en
fejlagtig påstand om at hans evner som programmør var dårlige.

Fra : Erik Olsen

Dato : 10-05-09 16:51

Henrik Stidsen wrote:
> "Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> wrote in

> Det der står om hans lederevner i den beskrivelse er jo baseret på en
> fejlagtig påstand om at hans evner som programmør var dårlige.

Du citerede:

[...]

Det var det citat jeg kommenterede i

Fænomenet er typisk for en (relativt) dygtig fagmand som bliver leder
uden at have baggrunden for lederskab.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 10-05-09 18:45

> Fænomenet er typisk for en (relativt) dygtig fagmand som bliver leder
> uden at have baggrunden for lederskab.

Det kan vi godt blive enige om. Jeg startede bare der hvor der stod han var
en dårlig programmør for det er der, så vidt jeg kan se, ikke grundlag for
at påstå. Derfor vil jeg påstå at resten af beskrivelsen er "invalideret"
fordi den hvilket på et forkert grundlag. Lidt lederevner må han da have
haft når ham og hans firma nåede så langt med ham i spidsen?

Fra : Erik Olsen

Dato : 10-05-09 18:50

Henrik Stidsen wrote:

> Lidt lederevner må han da have haft når ham og hans firma nåede
> så langt med ham i spidsen?

Man kan godt tjene penge selvom man er en dårlig leder.

Han har forhåbentlig lært det hen ad vejen, ellers har han været
ulidelig at arbejde sammen med.

Fra : Rune Jensen

Dato : 10-05-09 19:31

Henrik Stidsen skrev:
> [...]
> at påstå. Derfor vil jeg påstå at resten af beskrivelsen er "invalideret"
> fordi den hvilket på et forkert grundlag.

Citatet er fra mig, og jeg kommenterede alene programmørevner, ikke
lederevner.

MVH
Rune Jensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 10-05-09 13:41

Henrik Stidsen <inbox@henrikstidsen.dk> wrote in

> Intet i den historie fortæller noget som helst om Bill Gates evner som
> programmør... Den fortæller at manden er dygtig til at drive forretning.

Og derudover...
"The Altair BASIC interpreter was developed by Microsoft founders Paul
Allen and Bill Gates with help from Monte Davidoff, using a self made Intel
8080 software simulator running on a PDP-10 minicomputer."
http://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_BASIC

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-05-09 13:56

Henrik Stidsen skrev:

> Intet i den historie fortæller noget som helst om Bill Gates evner som
> programmør... Den fortæller at manden er dygtig til at drive forretning.

Han har lavet DOS og Basic sammen med andre. Hvis han ikke havde
forstand på programmering, er det ret utænkeligt at han kunne
have solgt noget programmel på det tidspunkt.

Rent bortset fra at der ikke ville have været nogen som helst
grund til at de andre skulle spilde deres tid på en pauseklovn
der ikke fattede en bønne af hvad de lavede.

--
Bertel

Fra : Rune Jensen

Dato : 10-05-09 14:21

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
> grund til at de andre skulle spilde deres tid på en pauseklovn
> der ikke fattede en bønne af hvad de lavede.

Nu skrev jeg jo heller ikke "har ikke forstand på". Lad vøre med at gøre
det værre end det er. Jeg må så indrømme, de steder på nettet, jeg nu
har søgt, ikke svarer til min information, som satte ham som middelmådig
programmør. Og man kan sagtens være middelmådig udi en kunst, men hvis
man samtidig har visioner, kan det ligne, man er klogere/dygtigere end
man er.

Jeg kan ikke huske, hvor jeg har læst han skulle være middelmådig, men
OK, når de roser ham til skyerne på Wikipedia og hvor det er, så var han
nok også en dygtig programmør.

Iøvrigt var det netop hans visioner, jeg talte om fra start, og ikke
andet. Det er der ikke mange, som har, og som samtidig kan sætte det i
søen. Ikke at de andre ikke også havde visioner - helt klart.

MVH
Rune Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 10-05-09 14:46

Rune Jensen wrote:

> [...]

Nej, (Q)DOS var noget han købte.
<http://inventors.about.com/library/weekly/aa033099.htm>
Bemærk:
As for an operating system (OS) for the new computers, since Microsoft had
never written an operating system before, Gates had suggested that IBM
investigate an OS called CP/M (Control Program for Microcomputers), written
by Gary Kildall of Digital Research. Kindall had his Ph.D.
Det er forkert.
Bla. HP satsede på CP/M (prøvekørte det selv i '80 på HP's labs), men det
blev 'DOS'.

Basic var vist før Williams tid.
I '80 havde vi højopløseligt grafik på workstations med forskellige som vi
hyggede os efter fyraften (men de kostede 275 KDKK)

Cherché la femme (aka Williams mor).

> Jeg kan ikke huske, hvor jeg har læst han skulle være middelmådig, men
> OK, når de roser ham til skyerne på Wikipedia og hvor det er, så var han
> nok også en dygtig programmør.

Hvis du nogensinde finder noget som 'han' selv har fundet på, så vil jeg
gerne høre om det.

> Iøvrigt var det netop hans visioner, jeg talte om fra start, og ikke
> andet. Det er der ikke mange, som har, og som samtidig kan sætte det i
> søen. Ikke at de andre ikke også havde visioner - helt klart.

Visioner - nej, dagsorden - ja.
I min optik er der mange initiativer der er skudt i sænk.
Når vi snakker .webdesign, så tænk bare på image composer, som 'han' købte,
for derefter at 'glemme' at understøtte .png.

SVG vs. VML er et andet område, som er gået i stå - tsk...

Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-05-09 15:22

Stig Johansen skrev:

> Basic var vist før Williams tid.

Jeg har haft en Basic hvor der i koden stod "Copyright Microsoft
(1977)". Jeg skrev ikke at han havde opfundet hverken DOS eller
Basic. Jeg skrev at han programmerede dem.

> Cherché la femme (aka Williams mor).

Det ændrer ikke noget. I dag hvor så mange programmørslaver kan
bestilles til at lave hvad som helst, kan man godt sælge software
uden at ane hvordan det er skruet sammen. Det kunne man ikke
dengang. Der var kun nørder der vidste noget om computere, og et
firma ville ikke handle med folk der ikke vidste en skid.

Det er noget rod at du svarer både mig og Rune i samme indlæg.

--
Bertel

Fra : Rune Jensen

Dato : 10-05-09 20:01

Stig Johansen skrev:

> [...]
> for derefter at 'glemme' at understøtte .png.
>
> SVG vs. VML er et andet område, som er gået i stå - tsk...

Jamen jeg er også træt af sådan obstruktion. Men mener så kun, man skal
slå ned, når han bryder loven, og så gøre det prompte, og så det kan
mærkes. MS har samme ret som andre til at være her, hvis de opfører sig
ordenligt, så må man jo vise, hvad man mener med god opførsel. Og det
sker ikke, fordi retssystemet er ja, vel korrupt. Han prøver jo grænser
af, men får bare at vide "det var vel nok ikke godt, ka du ikke lade
være med det en anden gang,". Det får man da nada ud af, mere en
opfordring til at fortsætte i endnu større stil. Hverken USA eller EU
kan finde ud af det.

MVH
Rune Jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-05-09 13:51

Stig Johansen skrev:

> Hvis du ikke selv har været med (i historien), så er her et Link:

Jeg kender skam godt historien, men jeg var da spændt på at se
hvilke kilder Rune var faldet over.

> Og hvis du har været med i historien, så ville du ikke have spurgt som du
> gjorde.

.... medmindre jeg var ironisk.

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 10-05-09 13:59

Bertel Lund Hansen wrote:

> ... medmindre jeg var ironisk.

Those who knows - knows, those don't know - don't know;)

Stig Johansen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 09-05-09 12:29

Rune Jensen skrev:

> [...]
> pseudoelelmenter som nøjagtigt det samme. Noget, der bliver dannet
> "run-time", og altså ikke eksisterer i koden.

Pseudoklasser svarer til almindelige klasser, som blot
ikke er defineret i HTML-koden. Jeg plejer at formulere
det sådan at en pseudoklasse matcher en bestemt tilstand
for et HTML-element der optræder i kildekoden.

Modsætningsvis er pseudoelementer virtuelle elementer,
der ikke eksplicit er oprettet i kildekoden.

> [...]
> konstant obstruktion, hvor de kan, opdaterer med minimum 5 års
> mellemrum, hvor alle andre opdaterer jævnligt osv. Det er simpelthen

Jeg synes nu nok sagen er mere kompliceret
end som som. Lad os sige det på den måde -
i visse forhold må vi betale en pris for
at Microsoft har en betydelig aktie i
populariseringen af Personal Computer
konceptet.

Men ellers gør jeg da som dig. Den eneste
grund til at jeg overhovedet bruger IE er
netop at jeg jo ikke kan skrive noget
fornuftigt om webdesign uden.

Look on the Bright Side: IE8 understøtter
display:table; display:table-cell med fl.
samt ::before, ::after og content mm. samt
ikke mindst de attributselektorer der
er årsagen til denne diskussion.

Jørgen Farum Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 09-05-09 12:50

Jørgen Farum Jensen skrev:

> [...]
> for et HTML-element der optræder i kildekoden.
>
> Modsætningsvis er pseudoelementer virtuelle elementer,
> der ikke eksplicit er oprettet i kildekoden.

Glimrende formulering faktisk, bare behold den. Så må dette være korrekt
opfattet:

a:hover::first-letter{
}

:hover=tilstand
::first-letter=element, som oprettes run-time

<SNIP>

> Look on the Bright Side: IE8 understøtter
> display:table; display:table-cell med fl.
> samt ::before, ::after og content mm. samt
> ikke mindst de attributselektorer der
> er årsagen til denne diskussion.

Det forsøger jeg skam også. Og jeg er ikke blind for, der også er
positive tiltag fra MS. De har bare for meget browser-magt i forhold
til, hvad de er villige til at tilbyde.

;)

MVH
Rune Jensen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 09-05-09 16:30

Rune Jensen skrev:

> [...]
> }
>
> :hover=tilstand
> ::first-letter=element, som oprettes run-time

Næsten rigtigt . Hvad jeg ikke skrev var at
::first-letter kun gælder det første tegn (bogstav)
i et blokelement. I hvert fald ifølge standarden.
Men hvis du sætter a {display:block;} eller
a {display:inline-block;} skulle det nok fungere.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 07-05-09 20:52

Rune Jensen skrev:

> [...]
>
> Det lille tegn ^ betyder at indholdet af href skal starte med det ord,
> som kommer efter (mit domænenavn). Hvis man bruger $ i stedet betyder

Nu begynder det at blive sjovt.
Det ligner i øvrigt noget a la regulære udtryk (regular expressions),
som jeg dog ikke har haft overskud til at sætte mig ind i endnu.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 08-05-09 03:17

Philip Nunnegaard skrev:

> Nu begynder det at blive sjovt.
> Det ligner i øvrigt noget a la regulære udtryk (regular expressions),
> som jeg dog ikke har haft overskud til at sætte mig ind i endnu.

Det er det også et stykke af vejen. Det lader dog til, de har forsimplet
det lidt, og godt for det, for RegEx er og bliver et nørdesprog.

F.eks. beskrives negering af udtryk i RegEX med samme ^ tegn til både at
søge på "Først i indhold", men også negering af udsagn, alt efter i
hvilken sammenhæng det bruges (hvor i udtrykket det står). Det er jo ret
volapyk for hvide mennesker.

Så man har, så vidt jeg kan se, valgt at bruge NOT som negering i CSSen,
og så kun give ^ én betydning, og det er nok meget godt.

Men ellers, kunne man godt bruge yderligere muligheder, som f.eks. "Find
dette indhold, som står efter et ? og giv stil-egenskaber udfra det" -
eller "Søg på hele indholdet, men fjern .asp samt fra venstre alt indtil
sidst forekomne / og vis resultatet som title-tekst - med første bogstav
som stort".

Det kunne også være fedt med en CSS-replace af f.eks. ;) og :) med en
tilhørende IMG-smiley eller background-image - den har jeg undersøgt,
det er ikke umiddelbart muligt, fordi man ikke kan manipulere direkte i
f.eks. en <p>'s indhold, kun dens attributter.

Men det kan jo også blive for avanciert;)

Til gengæld kan man lave fodnoter, og det er jeg i gang med at læse lidt
om. Man kan også simulere nyhedslæserens citat-funktion. Så vil der
automatisk dukke sådan nogle > op til venstre udfor citatet. Ret fiffigt.

MVH
Rune jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 07-05-09 19:28

Rune Jensen skrev:

> [...]
> andre, må man forsøge sig frem. Opera bør vise det korrekt under alle
> omstændigheder, den er helt CSS3-kompatibel, Firefox3 er efterhånden

Test det her
http://www.css3.info/selectors-test/

og her:
http://www.w3.org/Style/CSS/Test/CSS3/Selectors/current/

Der er meget godt info begge steder

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 07-05-09 20:34

Rune Jensen skrev:

> Ikke uden at fuske, hvis ikke man vil bruge class eller id.

Der bør egentlig være en mulighed mere.

Hvis man har tabellen liggende i en DIV, som hedder content, så kan man
tilgå den udfra, hvor den ligger inde i denne.

F.eks. kan man bruge first-child, som er det første barn, og last-child,
som er det sidste barn, sådan:

Nu kan man nå enten den første eller den sidste tabel via first-child og
last-child - _men_ her er rækkefølgen så meget vigtig.

For første tabel:

#content:first-child table{
   border: 4px dotted red
}

For sidste tabel:

#content:last-child table{
   border: 4px dotted green
}

....ikke testet, men som sædvanlig virker det ikke i IE6 - med 100%
sikkerhed.

MVH
Rune Jensen