Content forsvinder ved :hover
Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 03-05-09 17:25

Jeg er ved at lave nogle nye eksempler på layout med
float-egenskaben og er i den forbindelse løbet ind
i et problem.

I http://webdesign101.dk/www/layout/eks/eksempel_6.html
forsvinder alt indhold i #container-elementet når musen
føre hen over menuen i venstre spalte. (Ie 7).

Jeg synes jeg er før er stødt ind i problemet, men
kan ikke lige huske nogen forklaring eller løsning.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Rune Jensen

Dato : 03-05-09 17:51

Jørgen Farum Jensen skrev:
> [...]
>
> Jeg synes jeg er før er stødt ind i problemet, men
> kan ikke lige huske nogen forklaring eller løsning.

Det forsvinder ikke som sådan. Det ryger nedenud. _Langt_ nedenud. Og
det er nok pga. dette

#nav {
   MARGIN-BOTTOM: -1000em; PADDING-BOTTOM: 1000em
}
#artikel {
   MARGIN-BOTTOM: -1000em; PADDING-BOTTOM: 1000em
}
#sidebar {
   MARGIN-BOTTOM: -1000em; PADDING-BOTTOM: 1000em
}

Hvad skulle de lave?

MVH
Rune Jensen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 03-05-09 18:08

Rune Jensen skrev:

> Det forsvinder ikke som sådan. Det ryger nedenud. _Langt_ nedenud. Og
> det er nok pga. dette

Jo, det har jeg selv observeret, så jeg har nok
formuleret spørgsmålet lidt forkert.

> [...]
> }
> #sidebar {
> MARGIN-BOTTOM: -1000em; PADDING-BOTTOM: 1000em

De tre formdeklarationer skal sørge for at de tre
spalter kommer til at se lige høje ud, uanset
hvilken spalte der har mest indhold, jf. alle
de øvrige eksempler (som der endnu ikke er links
til på webstedet, men som er
http://webdesign101.dk/www/layout/eks/eksempel_2.html,
http://webdesign101.dk/www/layout/eks/eksempel_3.html,
http://webdesign101.dk/www/layout/eks/eksempel_4.html,
http://webdesign101.dk/www/layout/eks/eksempel_5.html)

Metoden bygger på artiklen
http://positioniseverything.net/articles/onetruelayout/

Jørgen Farum Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 03-05-09 18:31

Jørgen Farum Jensen skrev:

> [...]
> spalter kommer til at se lige høje ud, uanset
> hvilken spalte der har mest indhold, jf. alle
> de øvrige eksempler (som der endnu ikke er links

OK, det må du undskylde så-

Men den er svær at greje.

Jeg tænker lige.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 03-05-09 18:46

Rune Jensen skrev:

> Jeg tænker lige.

Koden er lidt sloppy, men det virker i IE7:

<STYLE type=text/css media=screen>DIV#side {
   MIN-WIDTH: 760px; MAX-WIDTH: 63em; WIDTH: 95%
}
DIV#container {
   OVERFLOW: hidden
}
DIV#indhold {
   WIDTH: 100%
}
DIV#artikel {
   MARGIN-LEFT: 220px; MARGIN-RIGHT: 220px
}
DIV#nav {
   FLOAT: left; WIDTH: 200px; BACKGROUND-COLOR: #939d92; display: block
}
DIV#sidebar {
   FLOAT: right; BORDER-LEFT: #939d92 2px solid; WIDTH: 198px
}
#sidefod {
   CLEAR: both; BORDER-TOP: gray 1px solid
}
[...]
#nav UL.menu {
   PADDING-LEFT: 0px; FONT-SIZE: 90%; MARGIN-LEFT: 0px; FONT-FAMILY:
arial,sans-serif; LIST-STYLE-TYPE: none; BACKGROUND-COLOR: #505c5a;
position: relative; width: auto; text-indent: 0; overflow: hidden
}
#nav UL.menu LI {
   DISPLAY: block; width: 100%; text-indent: 0; height: 100%; clear: both
}
#nav UL.menu LI A {
   PADDING-RIGHT: 10px; DISPLAY: block; PADDING-LEFT: 10px;
PADDING-BOTTOM: 0.2em; COLOR: #fff; PADDING-TOP: 0.2em; BORDER-BOTTOM:
white 1px solid; BACKGROUND-COLOR: #505c5a; TEXT-DECORATION: none;
width: 100%
}
#nav UL.menu LI A:hover {
   COLOR: #fff; BACKGROUND-COLOR: #939d92
}
</STYLE>

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 03-05-09 19:01

Rune Jensen skrev:

> Koden er lidt sloppy, men det virker i IE7:

Så vidt jeg kan se, behøves to tilføjelser

[...]

(tilføjet width:100%)

og

#nav UL.menu {
   PADDING-LEFT: 0px; FONT-SIZE: 90%; MARGIN-LEFT: 0px; FONT-FAMILY:
arial,sans-serif; LIST-STYLE-TYPE: none; BACKGROUND-COLOR: #505c5a;
overflow: hidden
}

(tilføjet overflow:hidden)

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 04-05-09 09:13

Rune Jensen skrev:

> [...]
> PADDING-LEFT: 0px; FONT-SIZE: 90%; MARGIN-LEFT: 0px; FONT-FAMILY:
> arial,sans-serif; LIST-STYLE-TYPE: none; BACKGROUND-COLOR: #505c5a;

Tak for dine forslag Rune. Sloppy eller ej, grundlæggende
har jeg ikke fidus til en løsning med 100 procents bredde
plus noget padding.

Men dit input fik mig til at kunne min egen kode ordentligt
igennem. Der er jo ingen tvivl om at det er menukoden, der
er synderen, og at IE7 ikke tolker width:auto som andre
browsere (og at IE6 slet ikke gør det). Løsningen, som jeg
har brugt før uden at jeg umiddelbart kunne komme i tanke
om det, er at målsætte a-markøren i menuen.aktuelt
#nav ul.menu li a {
width:180px;
}

Så nu fungerer
http://localhost/www/layout/eks/eksempel_6.html
som det skal, også i IE7.
IE6 gider jeg ikke mere, i introduktionsartiklen
http://webdesign101.dk/www/layout/floatlayout.php
har jeg anlagt den IE6 advarsel, den har været diskuteret
i Usenet browsergruppen.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-05-09 18:22

Jørgen Farum Jensen wrote:

> Så nu fungerer
> http://localhost/www/layout/eks/eksempel_6.html
> som det skal, også i IE7.

Fint nok - for dig.

Vi andre må nøjes med http://webdesign101.dk/www/layout/eks/eksempel_6.html
som også fungerer nu.

Erik Ginnerskov

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 05-05-09 09:44

Erik Ginnerskov skrev:

> Fint nok - for dig.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 05-05-09 09:45

Erik Ginnerskov skrev:

> Fint nok - for dig.
>
> Vi andre må nøjes med
> http://webdesign101.dk/www/layout/eks/eksempel_6.html som også fungerer nu.

Hvad kan jeg sige? UPS!?

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Stig Johansen

Dato : 05-05-09 10:13

Jørgen Farum Jensen wrote:

> Hvad kan jeg sige? UPS!?

Hvad mener du med det ?:)
Jeg har da adskillige localhosts, der virker, men det er nok ikke det samme
der ligger der :))

Stig Johansen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 05-05-09 13:51

Stig Johansen skrev:

> Hvad mener du med det ?:)
> Jeg har da adskillige localhosts, der virker, men det er nok ikke det samme
> der ligger der :))

Det er ikke første gang og næppe heller sidste
jeg kommer af sted med at kopiere en localhost
URI i stedet for en adresse på nettet. Jeg plejer
at beklage med UPS! Spørgsmålstegnet går såmænd på
om der er andre anvendelige indrømmelser af at
man har dummet sig.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Birger Sørensen

Dato : 05-05-09 15:25

Jørgen Farum Jensen frembragte:

> [...]
> at beklage med UPS! Spørgsmålstegnet går såmænd på
> om der er andre anvendelige indrømmelser af at

Nåååh!
Jeg troede du mente at man kunne bruge sit Uninteruptable Power Supply
i stedet for localhost.
Men det kan jeg altså ikke få til at virke... :/

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 05-05-09 16:41

Birger Sørensen skrev:

> [...]
> stedet for localhost.
> Men det kan jeg altså ikke få til at virke... :/

Du har vist taget skade af transporten med United
Parcel Post

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Birger Sørensen

Dato : 05-05-09 18:49

Jørgen Farum Jensen har bragt dette til verden:

> Du har vist taget skade af transporten med United
> Parcel Post

Det kan da godt være det er derfra det stammer ^^
Der er ikke meget der kommer tilbage derfra, i samme stand det blev
bragt.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 06-05-09 00:59

Birger Sørensen skrev:
> Jørgen Farum Jensen har bragt dette til verden:

> Det kan da godt være det er derfra det stammer ^^
> Der er ikke meget der kommer tilbage derfra, i samme stand det blev bragt.

UPS og Boeing - to navne, jeg aldrig ville give et firma, der lever af
transport.

MVH
Rune Jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-05-09 12:00

Rune Jensen skrev:

> UPS og Boeing - to navne, jeg aldrig ville give et firma, der lever af
> transport.

Nogle firmer - efter sigende specielt japanske - ansætter folk
til at finde ud af om et nyt varenavn kan misforstås, lyder
latterligt eller evt. sjofelt på diverse sprog.

--
Bertel

Fra : Rune Jensen

Dato : 06-05-09 16:10

Bertel Lund Hansen skrev:

> Nogle firmer - efter sigende specielt japanske - ansætter folk
> til at finde ud af om et nyt varenavn kan misforstås, lyder
> latterligt eller evt. sjofelt på diverse sprog.

Ja, Mitsubishi Pajero er ret morsom på spansk. Så vidt jeg husker
forklaringen, er det noget i retning af "man who masturbates". Det giver
jo et lidt andet image af den bil, end tilsigtet, og må vel også have
givet røde ører i PR/kampagne-afdelingen.

;)

MVH
Rune Jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-05-09 16:24

Rune Jensen skrev:

> Ja, Mitsubishi Pajero er ret morsom på spansk. Så vidt jeg husker
> forklaringen, er det noget i retning af "man who masturbates".

Min spanske ordbog giver 4 muligheder:

1. halmhandler
2. halm- (som forstavelse på dansk)
3. (i Nicaragua) blikkenslager
4. pikspiller

Hvor stort et problem det så er, ved jeg ikke. Det kan ikke være
værre end at være blikkenslager i Nicaragua. Men det var måske
smartest at undgå det.

--
Bertel

Fra : Rune Jensen

Dato : 06-05-09 17:55

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
>
> Hvor stort et problem det så er, ved jeg ikke. Det kan ikke være
> værre end at være blikkenslager i Nicaragua. Men det var måske

Nu var mit første møde med det spanske sprog måske heller ikke helt
stuerent, bortset altså lige fra "Hola" og "Hasta lluego". Jeg lærte
nogle af de mindre pæne gloser og vendinger ved at bo på samme hostel
som et par spaniere i Island 3-4 måneder. Det er klart, man fortæller
hinanden om sit land, venner, familie, hvordan man bor og taler osv. Og
sprog er jo oplagt at tale om, da det hører med til kommunikation, også
det mindre pæne (og så var de iøvrigt engelsk-lærerstuderende).

Ved ikke om Pajero som produktnavn vil være et problem, men spanierne
grinede da godt af det, da de fortalte det. Måske Ørkenens Sønner skulle
oversættes til spansk, tror spanierne vil kunne li humoren.

;)

MVH
Rune Jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-05-09 18:44

Rune Jensen skrev:

> [...]
> nogle af de mindre pæne gloser og vendinger ved at bo på samme hostel
> som et par spaniere i Island 3-4 måneder.

De begrænsede erfaringer jeg selv har med ophold i udlandet og
udlændinge der kommer hertil, er også at sjofle udtryk bringes på
banen på et relativt tidligt tidspunkt i samtaler mellem unge.

Selv har jeg lært spansk på et kurses i Horsens, og de to lidt
frække udtryk vi lærte, kom ved et tilfælde. Man skal ikke
bestillle "cola" i et spansktalende land, og man skal huske at få
j-lyden med i "año".

"Cola" betyder "røv" i alle afskygninger, f.eks. også den
amerikanske "a piece of ass", og "ano" er den spanske udgave af
"anus".

--
Bertel

Fra : Rune Jensen

Dato : 06-05-09 21:59

Bertel Lund Hansen skrev:

> De begrænsede erfaringer jeg selv har med ophold i udlandet og
> udlændinge der kommer hertil, er også at sjofle udtryk bringes på
> banen på et relativt tidligt tidspunkt i samtaler mellem unge.

Måske logisk nok, det er nemt at forholde sig til. Og så er der altid på
alle sprog et minimum af sjofle ord, som er nemme at oversætte.

> [...]
> frække udtryk vi lærte, kom ved et tilfælde. Man skal ikke
> bestillle "cola" i et spansktalende land, og man skal huske at få

Hm, ja, udtalen giver mange forviklinger, når man skal lære nyt sprog.
Da jeg boede i Island gik jeg hver dag fra hvor jeg boede til arbejdet,
og da jeg var ryger, så købte jeg på vejen engang i mellem "eit packa
Prince og eit packa eldspytur" (tændstikker). Selv om jeg spurgte flere
gange om, hvordan man udtaler tændstikker på islandsk, så endte jeg 50%
af gangene med at få en dåseøl stukket ud, som hed "Egils Bitter". Jeg
ved ikke, om jeg til sidst reddede den ved bare at be' om en lighter i
stedet.

MVH
Rune Jensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-05-09 13:14

Rune Jensen wrote:
> [...]

> spurgte flere gange om, hvordan man udtaler tændstikker på islandsk,
> så endte jeg 50% af gangene med at få en dåseøl stukket ud, som hed

En smøg og en bajer, er det ikke en udmærket kombination?

Erik Ginnerskov

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-05-09 18:57

Jørgen Farum Jensen wrote:

> Det er ikke første gang og næppe heller sidste
> jeg kommer af sted med at kopiere en localhost
> URI i stedet for en adresse på nettet.

Det ka' sgu ske for enhver, undertegnede inklusive. Jeg skulle bare have en
indledning til at bringe den rigtige adresse på nettet.

Det er helt OK med ups.

Erik Ginnerskov

Fra : Rune Jensen

Dato : 04-05-09 02:38

On 4 Maj, 10:12, Jørgen Farum Jensen <jfjen...@yahoo.dk> wrote:

> Tak for dine forslag Rune. Sloppy eller ej, grundlæggende
> har jeg ikke fidus til en løsning med 100 procents bredde
> plus noget padding.

Jeg havde ikke set paddingen - troede ellers, jeg havde forsøgt at
nulstille. Men ellers, så skulle der nu ikke være noget i vejen med en
100% bredde.

> [...]
> har brugt før uden at jeg umiddelbart kunne komme i tanke
> om det, er at målsætte a-markøren i menuen.aktuelt

Det lyder rigtigt. Jeg vidste ikke, at IE7 ikke forstår width:auto
korrekt - den må jeg så prøve at huske. Det gælder jo om at lære hele
tiden.

> [...]
> har jeg anlagt den IE6 advarsel, den har været diskuteret

Man kan gøre det på mange måder - men på et eller andet tidspunkt, så
skal den jo ud. Meget af det kunne man løse med en height på 1% og en
position:absolute eller relative, samt margin på indre element i
stedet for padding på ydre. Men det gider jeg heller ikke rode med
mere. IE7 har også sine tilbøjeligheder, men er absolut bedre.

MVH
Rune Jensen