Fuglereder!!
Fra : Søren

Dato : 29-07-01 23:54

Er der nogen der kender links med kastemetoder med multihjul??
har selv søgt men uden held.

Søren

Fra : Peter Schrøder

Dato : 30-07-01 09:10

Søren skrev...
> Er der nogen der kender links med kastemetoder med multihjul??
> har selv søgt men uden held.

Du tænker på noget i retning af Ludwig Svendsens gamle
"Således er håndstillingen ved kast med multiplikatorhjul" :)
Generelt om multihjul (Eller rettere: sådan gør jeg...)
Gamle hjul med centrifugal-bremse (Ambassador-typen)
Disse hjul har drejeknapper på hver side ud for akslen.
Den ene knap har en skala, den anden ikke.
Knappen med skala stilles på 0 og knappen på
modsatte side drejes indtil spolen lige præcis ikke
kan længere kan rokkes sideværts i hjulet.
Herefter stilles knappen med skala efter blinkets vægt.
Det skal være sådan at blinkets vægt ikke selv må kunne
trække line af hjulet, men kun giver line (20-40cm) når du vipper
lidt med stangspidsen.
Multihjul med magnetbremse fungerer på samme måde
men har undertiden kun een drejeknap, som altså
strammes indtil spolen lige præcis ikke kan rokkes
sideværts.
Magnetbremsens skala er en form for gradueret
centrifugalbremse, start med max bremse (du kaster
dæleme ikke langt med denne indstilling) kast og løsn den
lidt efter lidt indtil du mærker linen vil rejse sig i kastet, og
sæt den så eet klik tilbage mod max.
Så skulle du være på den sikre side.

Når du kaster skal du sigte på et punkt ca 45 grader
højere end hvor du har tænkt dig at ramme, og så snart
blinket tager vandet blokerer du spolen med tommelen.
Efterhånden som du bliver mere rutineret kan du løsne
lidt på bremsen.
Lad være med at øve dig med skeblink og spinnere, idet disse
nogen gange temmelig urolige flugt, godt kan gi' en
del problemer.
Peter
pschATmail.dk
Replace AT with @ to reply.

Fra : Søren

Dato : 30-07-01 10:20

> Når du kaster skal du sigte på et punkt ca 45 grader
> højere end hvor du har tænkt dig at ramme, og så snart
> blinket tager vandet blokerer du spolen med tommelen.
>

>D.V.S at du svinger stangen over skulderen.

Søren

Fra : Peter Schrøder

Dato : 30-07-01 13:39

Søren skrev...

>D.V.S at du svinger stangen over skulderen.

Ja. Over hovedet altså. Overhåndskast
Hvis du starter med underhåndskast, er der en vis risiko for
at du smækker blinket i sidemandens øje.
Peter
pschATmail.dk
Replace AT with @ to reply.

Fra : Anders og Berit

Dato : 30-07-01 14:32

Jeg vil anbefale at starte bare de første fire fem kast med et lod 30 - 40 g
på hvis stangen har rygrad til det. Er du oppe på 30 g kan du godt stille
din mekaniske bremse så loddet akkurat lige så stille falder langsomt til
jorden af sig selv. Du vil nok få den bedste fuldaktion fra din stang ved at
vælge et et lod med omkring 2/3 af den højest angivne kastevægt.

Hvis du kender teknikkerne fra surfcasting off the ground eller pendulkast,
er de som skabt til multihjul, og meget velegnede til lange kast også med
let grej. Disse 2 kast er med et sving rundt bag om sig selv, men man kan
også godt nøjes med overhåndskastet, som i øvrigt er afslutningen på de 2
førnævnte kast.

Kast med en udhængende tavs der svarer til ca 1/2 - 1/3 af stangens længde.
Lad stangen pege ret bagud i forhold til kasteretningen. Du holder stangen
så højt at spidsen peger lidt nedad bagud. Dvs. den underste hånd på stangen
over den øverste.Vinklen mellem nedhængende tavs og stang skal være 90
grader eller større. Står du fx. på rent sand må loddet gerne ligge strakt
ud på underlaget bag dig, men husk altid stram line. Stå selv med siden til
og fødderne parallelt med kasteretningen. Når du starter kastet kig op i de
ca. 45 grader, lad stangen svinge i en ret bue fremover, og kast mod det
punkt på himlen du kigger efter. Stands stangen når kastet er gået, og ikke
fortsætte svinget herefter (det kalder på overløb) og vupti afsted det går.
Husk at standse spolen ved nedslaget, og start med et ganske stille sving,
før du begynder at lægge kraft i.

Med lidt øvelse har du hermed lagt grunden til lange sikre kast.

Mvh
Anders