Græsk alfabet
Fra : Klaus

Dato : 05-04-09 21:19

Jeg er ved at lave en side om astronomi og stjernenavne skal gengives
efter formattet: græsk bogstav efterfulgt af de tre første bogsataver i
stjernebilledet. Fx. hedder Regulus: α Leo

Men jeg kan ikke få min editor til at gengive de græske bogstaver (α β γ
....).

Er det fordi jeg bruger forkert tegnsæt (iso-8859-1)? Jeg har prøvet
copy/paste fra en wikipedia-side, hvor de rigtige tegn blev vist
korrekt, men når html-koden vises i min editor vises forkerte tegn.

Håber her er nogen der kan hjælpe
mvh. Klaus A.

Fra : Rune Jensen

Dato : 05-04-09 21:50

Klaus skrev:
> [...]
> copy/paste fra en wikipedia-side, hvor de rigtige tegn blev vist
> korrekt, men når html-koden vises i min editor vises forkerte tegn.

Hvad sker der, hvis du bruger UTF-8 i stedet, og så husker at gemme det
i det format?

Jeg plejer at bruge Notepad til det, men kan være din editor også kan.

Du skal have beskrevet det i en meta-tag sådan her:

Tag gem som... og vælg UTF8 som format under kodning (notepad).

MVH
Rune Jensen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 05-04-09 22:52

Rune Jensen kom med denne ide:

> [...]
>
> Du skal have beskrevet det i en meta-tag sådan her:
>
> Tag gem som... og vælg UTF8 som format under kodning (notepad).

HTML enitities - er de ikke uafhængige af karaktersæt?
&alpha; &beta; &gamma;
Mener det mere er et spørgsmål om den anvendte browser forstår
koderne...

http://www.iangraham.org/books/xhtml1/entity/en_symbol.html
se kilde for koder...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 05-04-09 23:45

Birger Sørensen skrev:

> HTML enitities - er de ikke uafhængige af karaktersæt?
> &alpha; &beta; &gamma;
> Mener det mere er et spørgsmål om den anvendte browser forstår koderne...

Jeg fandt denne:
http://www.blooberry.com/indexdot/html/tagpages/text.htm

At kode det som numre skulle være rimeligt sikkert.

"Using &#number;
Pros:
* Support is excellent in most all browsers. It is hard to go
wrong using them.
* The entire printable ISO 8859-1 character set range has
almost always been addressable using this method."

Numrene står helt til venstre i det link, du gav. Så laves det som:

alfa &#913
beta &#914

MVH
Rune Jensen

Fra : Klaus

Dato : 07-04-09 00:49

Så lykkedes det, tak for hjælp. Jeg skiftede min editor(Trelian) ud med
Notepad og så lykkedes det med at skrive &alpha; &beta; ....

I kan se resultatet på dette link:
file:///C:/Documents%20and%20Settings/Ke/Dokumenter/aigis_opdat/astronomy/today.html

med venlig hilsen
Klaus Ankerstjerne
www.aigis.dk

Fra : Klaus

Dato : 07-04-09 00:52

Ups det er vidst ved at være sengetid, det rigtige link kommer her:
http://www.aigis.dk/astronomy/today.html

mvh. Klaus

Fra : Rune Jensen

Dato : 08-04-09 19:34

Klaus skrev:
> Ups det er vidst ved at være sengetid, det rigtige link kommer her:
> http://www.aigis.dk/astronomy/today.html

Hm, joh ;)

Men du bruger også entities for danske bogstaver. Det burde egentlig
ikke være nødvendigt, hverken i UTF-8 eller 8859-1. Forudsat det er gemt
i disse formater. 8859 dækker en del, sågar islandske tegn.

Er det ikke også lidt irriterende at skulle omskrive det i hånden?

Hvad sker, hvis du bare skriver alm. danske bogstaver, f.eks. å i stedet
for &aring;?

MVH
Rune Jensen

Fra : Klaus

Dato : 08-04-09 23:50

Rune Jensen skrev:

> [...]
> i disse formater. 8859 dækker en del, sågar islandske tegn.
>
> Er det ikke også lidt irriterende at skulle omskrive det i hånden?

Jo det er irriterende at lave det i manuelt i notepad.

> Hvad sker, hvis du bare skriver alm. danske bogstaver, f.eks. å i stedet
> for &aring;?

Du har ret, jeg kan bare bruge de græske bogstaver direkte. Det vil jeg
gøre om en måned, når siden skal opdateres. Det må være min web-editor
(Trellian WebPage) der ikke er sat ordentlig op eller har en fejl.

mvh.
Klaus
www.aigis.dk