Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Arkiverings/genbestillingssytem?
Fra : Mads Pedersen

Dato : 29-07-01 22:05

Jeg tager en del billeder (papir + farve) for en cykelklub jeg er medlem af.
Billederne bruges både i blad og på hjemmeside samtidigt med at jeg
selvfølgelig sætter dem ind i et album som jeg har med til
klubarrangementer.

Her er det så tanken, at folk der gerne vil købe kopier af billederne
selvfølgelig skal have mulighed for det. Det kræver imidlertid et
nummereringssystem for at det ikke skal blive noget med at jeg skal lave
kopier af "det der billede med ham der cykler gennem målområdet", men
hvordan laves det snedigst?

Jeg har umiddelbart tænkt på noget i stil med en kode der er opbygget som
følger

[måned+år for fotoet]-[løbende nummering. af film for den pågældende
måned]-[negativnummer]

Et eksempel :
Jeg har taget et billede i dag (29/7-01), det er den fjerde film jeg er i
gang med i denne måned og negativet har nummer 26A. Det giver følgende kode
0701-04-26A

I næste uge (f.eks. 7/8) tager jeg et nyt billede på den første film i
august måned. Negativet har nummer 34. Det giver følgende kode :
0801-01-34

Herefter kan folk bare skrive koderne på de billeder de vil bestille ned,
jeg kan hive min negativmappe ned fra hylden og finde de rigtige negativer
frem - det kræver selvfølgelig at jeg også nummererer negativerne (gør det i
hvert fald lettere)

Grunden til at jeg ikke bare laver en fortløbende nummerering er, at jeg
kunne forestille mig at det på et tidspunkt kikser med hvad nummer jeg er
kommet til - sådan lidt i stil med : var det 153.481 skruer eller 153.480
skruer jeg havde puttet i kassen? Fuck det, forfra!!

Nogen der har et bedre/nemmere arkiverings/genbestillingssystem?

Mvh Mads
----
Fjern sletmig fra mailadressen ved besvarelse

Fra : Lone Koefoed Hansen

Dato : 29-07-01 22:50

> [måned+år for fotoet]-[løbende nummering. af film for den pågældende
> måned]-[negativnummer]

Jeg vil foreslå dig at tage året før måneden, da det så vil blive sorteret i
rigtig rækkefølge, hvis du fører kartotek på computer, hvilket jeg formoder, at
du vil.
Eks "Jeg har taget et billede i dag (29/7-01), det er den fjerde film jeg er i
gang med i denne måned og negativet har nummer 26A. Det giver følgende kode
0701-04-26A."
Hvis du så året efter tager en film, så vil film 4 i juli måned 2002 blive
sorteret ind imellem nr 4 og 5 fra juli i år, hvis du bruger en
sorteringsmekanisme i fx excel. Det kan hurtigt blive noget rod.
Med året før måneden, vil filmene fra næste år altid stå efter dem fra i år og
der vil ikke blive rod i numrene. Altså i dit tilfælde: 0107-04-26A.

mvh
Lone Koefoed

Fra : Mads Pedersen

Dato : 31-07-01 20:23

"Lone Koefoed Hansen" <koefoed@multimedia.au.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
år og
> der vil ikke blive rod i numrene. Altså i dit tilfælde: 0107-04-26A.

Du har simpelthen lige opklaret en "datogåde" for mig : jeg har aldrig
forstået hvorfor man nogle steder skriver år-måned-dag i stedet for
dag-måned-år, men : Tadaaa, du har lige løst gåden

Klart nemmere at køre det på den måde + en fin idé med computerkartoteket.
Forhåbentlig ender det ikke som et af de her "one of these days"-projekter
:o|

Tak for tippet.

Mvh Mads

Fra : Rune Baess

Dato : 30-07-01 00:31

Jeg laver en del scanninger som har brug for et unikt navn, men da de også
skal kunne sorteres kronologiskt bruger jeg følgende maske:

år_måned_film.nr_billed.nr._evt.titel.

ex: 2001_06_21_22a_hest.jpg

i hurtigt notat bliver det til fx. juni/2001 - 21/22a

Hej

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 30-07-01 11:22

Hej

Jeg synes det hele lyder lidt besværligt. Jeg kan godt se logikken i at du
har sat det hele op med dato osv.

Selv har jeg omkring 370 negativark, som alle er scannet ind i
kontaktkopiformat. De er nummererede fortløbende. Fordi min scanner tager
max 4 strimler a 5 billeder, hedder arkene på PC'en fx 349a og 349b.
Selvfølgelig kan man så ikke se datoen ud af filnavnet, men til gengæld kan
man se de samlede antal negativer. Det er ikke noget problem at holde styr
på dem. Jeg bruger ACDsee til at browse i billederne. Oplysninger om dato og
andre gode søgeord, findes i ACDsee's database. Og man kan stadigvæk vise
billederne frem bare med filmnr. og negativnr.

Med venlig hilsen
Tim Lerche Sørensen

35mm@film.dk / ICQ#: 75303075
SNART: se mit galleri på www.35mmfilm.dk