Kan man...?
Fra : Henrik W. Madsen

Dato : 29-07-01 22:05

Jeg har to værdier i min mySQL-database, som jeg skal have divideret og
trukket ud...

"sum" og "stemmer"

som bliver til

$gennemsnit = $sum/$stemmer;

og med 2 decimaler

$snit = round($gennemsnit, 2);

Godt så. Her kommer kernen...
Hvordan får jeg sagerne trukket ud, sorteret efter $snit ??

Når nu $snit er et rent tal, fx 6 - hvordan får jeg så skrevet 6,00 ud.
Eller når 6,2 skal blive til 6,20...?

--
----
Med venlig hilsen

Henrik W. Madsen
www.klyt.dk warberg@klyt.dk

Fra : Henrik Hansen

Dato : 29-07-01 22:27

"Henrik W. Madsen" <warberg@klyt.dk> wrote:

> Jeg har to værdier i min mySQL-database, som jeg skal have divideret og
> trukket ud...
>

> "sum" og "stemmer"
>
> som bliver til
>
> $gennemsnit = $sum/$stemmer;
>
> og med 2 decimaler
>
> $snit = round($gennemsnit, 2);
>
> Godt så. Her kommer kernen...
> Hvordan får jeg sagerne trukket ud, sorteret efter $snit ??

select * from tabel order by $snit

> Når nu $snit er et rent tal, fx 6 - hvordan får jeg så skrevet 6,00 ud.
> Eller når 6,2 skal blive til 6,20...?

select round(tal, 2) from table

læs i mysql manualen for mere

--
Henrik Hansen

Fra : Henrik W. Madsen

Dato : 29-07-01 22:32

> select * from tabel order by $snit

Lige så snart jeg bruger $snit i en select, vælter det ind med fejl...

Fra : Asbjørn Baagø Madsen

Dato : 29-07-01 22:39

"Henrik W. Madsen" <warberg@klyt.dk> skrev i en meddelelse

> Når nu $snit er et rent tal, fx 6 - hvordan får jeg så skrevet 6,00 ud.
> Eller når 6,2 skal blive til 6,20...?

For at formatere outputtet kan du eksempelvis prøve følgende:
number_format($snit,2,',','.')

Tag eventuelt et kig på
http://dk.php.net/manual/en/function.number-format.php

Ang. det med at trække tallet ud af databasen sorteret efter $snit, så vil
jeg nok overlade det til de lidt mere erfarne på området. Jeg er langt fra
sikker på om det kan lade sig gøre på denne måde, men har du prøvet noget
med:
SELECT * FROM table ORDER BY (sum / stemmer)
evt. uden parenteser?

Håber du finder ud af det!

---
Asbjørn Baagø Madsen
hasher.dk

Fra : Henrik W. Madsen

Dato : 29-07-01 23:09

> number_format($snit,2,',','.')

Både sum og stemmer er INT, er det noget med at de ikke æder decimaler?

> SELECT * FROM table ORDER BY (sum / stemmer)

Godt forsøg, lyder logisk, men virker ikke

Fra : Jonas Delfs

Dato : 29-07-01 23:40

> Godt forsøg, lyder logisk, men virker ikke

SELECT *, sum/stemmer AS snit FROM table ORDER BY snit

--
Mvh./Best Regards | Jonas Delfs, http://delfs.dk

"Developers are being asked to do more with less, do it faster, and make it
fit with the existing systems and databases." - IDC

Fra : Henrik W. Madsen

Dato : 29-07-01 23:46

> SELECT *, sum/stemmer AS snit FROM table ORDER BY snit

Guruen har talt! Hvad kan den mand ikke?

Takker...

Fra : Henrik Hansen

Dato : 29-07-01 22:47

> Lige så snart jeg bruger $snit i en select, vælter det ind med fejl...

$snit skal self være noget brugbart der kan orders by, hvis du vil
order by et felt skal du bare bruge felt navnet.

Hvilke fejl?

--
Henrik Hansen