"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk> wrote in message
news:9k1tqt$cqi$1@sunsite.dk...
> "Jens Helby" <Jens@Helby.dk> skrev i en meddelelse
> news:3WZ87.1909$lh7.217397@news010.worldonline.dk...
> > Desuden skal jeg jo afhængigt af hvilken § det bevilges efter jo
overveje
> om
> > en minibus er bedre end en alm. personbil, og i så fald, hvilke
minibusser
> > kan i anbefale?
>
> Hvis du vil leve længe med dine skuldre og håndled, så overvej hvor mange
år
> de holder til de mange forflytninger fra kørestol til bil og omvendt...
Ud
> fra den betragtning er en ikke-personbil (aka en bil med lift) at
> foretrække. Med en liftbil slipper du iøvrigt også for at skulle knokle
med
> at hive stolen ud og ind af bilen...
>
Jeg er bare i tvivl om hvor stor en betydning dette har? - Jeg laver jo
masser af andre forflytninger i løbet af dagen, så mon de par stykker ud og
ind af bil har den store betydning?
> > Hvilke varevogne vil man normalt have mulighed for at få bevilget uden
> selv
> > et skulle spæde til?
> > Jeg vil _meget_ nødigt have en ford transit eller citroen jumper, og er
> > derfor ret interesseret i om en caravelle eller mercedes vito kan
bevilges
> > som "billigst, bedst egnede" - i den sammenhæng, hvor stor er
> prisforskellen
> > mellem de forskellige biler inkl. specialindretning?
>
> Som udgangspunkt får du en bevilling på den bil som ganske rigtigt er den
> billigst egnede.
> Såfremt du får en bevilling på en §4-bil, så skal du spæde _mange_ penge i
> sagen for, at blive kørende i en minibus med lift o.s.v. Alene liften er
> temmeligt kostbar...
Men hvad er præcedens?
Har andre paraplegikere fået §6 biler?
>
> Det som du kan slå på, hvis du gerne vil have en minibus, er at du har
behov
> for at kunne have mange ting med dig i bilen... F.eks. badestol,
toiletgrej
> (katetre, poser o.s.v.), og ekstra kørestol, når/hvis du skal på weekend,
på
> sportslejr, i sommerhus...
>
> Du kan f.eks. også argumentere for, at du ikke er tryg ved at forflytte
dig
> fra kørestolen og ind i en personbil alene... At du f.eks. frygter at du
kan
> vælte o.s.v.
>
> > Hvilke argumenter kan i ansøgningen evt. benyttes til fordel for
> caravellen
> > eller vito'en fremfor de andre?
>
> Det er svært...
> Mit gæt er at MB'eren går lidt længere på literen...
> Personligt ville jeg foretrække en VW Alrounder (Transporter med sæder, og
> den som er billigst fra VW...), hvor man selv betaler merprisen op til en
> TDi. Merprisen fra en Allrounder op til en Caravell er lidt strid...
> 30-40.000 svjh
Jeg har mødt et par tetraplegikere som havde vito'er, ved du om dette
overhovedet kan lade sig gøre indenfor bevilgingen, eller har de selv måtte
hoste op?
> > Hvis valget skulle falde på en personbil, er der så nogle i særligt kan
> > anbefale her?
>
> En stationcar!
> Ellers får du fyldt din bil po med kørestol og sager, og vil ikke rigtigt
> kunne have en kammerat eller to med på tur...
> Ihvertfald ikke den yndede Nissan Micra - den er simpelthen for lille...
> For blot at nævne et par stykker: VW Passat, Seat Cordoba Vario og Opel
> Astra
> Lad være med at falde for en løsning med en personbil der har en gribearm
> til den manuelle stol og kan sætte stolen ind på bagsædet - det vil være
en
> bil som reelt er en varebil, for bagsædet bliver pillet ud...
Advice taken!
>
> > Er der i det hele taget ellers noget jeg skal være opmærksom på ang.
> > ansøgningen? - Hvilke argumenter er vigtige at få fremført for at påvise
> at
> > man har brug for en §6 fremfor §4?
>
> Plads - og det ikke-særligt-ergonomisk-korrekte i at knokle ud og ind af
en
> personbil...
>
> > Er der noget nødvendigt specialudstyr der normalt vil være nødvendigt
> udover
> > automatgear og håndbetjening? - Hvad har i selv af specialindretning?
>
> Aircon - har du problemer med at svede? Hvis du har det, så er aircon et
> væsentligt plus på en meget varm sommerdag!
> Desuden medvirker aircon til at af-ise vinduerne en frostvejrsdag, og du
kan
> næsten med sikkerhed ikke når op til midten af forruden med en isskaber...
> Og du kan sikkert heller ikke komme rundt om bilen når der ligger sne...
> Fartpilot - det aflaster armene når du skal køre længere stræk.
>
Aircondition til at afise bilen med må vel være et must!
Er de andre ting noget man "normalt" kan få bevilget, eller noget der typisk
vil kræve en kamp?
> Mht. lift er det min personlige anbefaling, at lift i siden af bilen er at
> foretrække.
> Det giver nemlig mulighed for at bibeholde det et stort bagsæde. Ydermere
> slipper man for, at skulle kome ud og ind i bilen fra vejbanen ved
> skråparkering... Ved side lift (underliggende er min favorit), kommer man
ud
> og ind af bilen typisk på fortorvet, og er derfor ikke hæmmet af at der
> pludseligt holder en anden invalidebil bagved og blokerer ind- og udgang
af
> bilen...
>
>
Jeg er også mest hooked på en sidelift, men hvad med en ikke elektrisk
rampe?
Der er vel en del fordele ved at det ikke er en elektrisk lift som kan gå i
stykker osv, og desuden vil rampen være billigere, men kræve en lavere bil
(dette kan blive et godt argument for at få en vito eller caravelle fremfor
en transit).
> > Håber nogen vil tage sig tid til at svare på en masse spørgsmål fra en
> > førstegangsansøger
>
> Here to help
>
> Paraplegikerkredsen har iøvrigt en udmærket bog "Kend din handicapbil" som
> du kan bestille på deres hjemmeside (den koster 40 kroner):
>
http://www.paraplegi.dk/dk/info
Jeg er medlem af PK og sidder her med hæftet ved siden af mig.
Derfra har jeg også rimeligt styr på lovstoffet, men hæftet er ikke så
uddybende ang. hvad man i praksis kan få.
>
> Forbered dig iøvrigt rigtigt godt, inden du siger til din sagsbehandler
"jeg
> vil gerne søge om en invalidbil" - for det er ualmindeligt træls at få
> afslag for man ikke har fået beskrevet sit kørselsbehov ordentligt...
>
Klart!
Men dette er jeg nu ikke så nervøs for, jeg har både uddannelse og arbejde
der er beliggende henholdsvis 7 og 20 km fra hvor jeg bor, uden mulighed for
at tage det offentlige, så jeg tror ikke der vil være nogen problemer i den
retning.
> --
> Mvh. Søren C. Fischer
Mvh. Jens