Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sidste makro-humle.
Fra : Martin Koch

Dato : 29-07-01 20:23

Mit sidste forsøg med humlebier. Nu må det være nok *G*.

det sidste billede på : http://www.koch.dk/billeder/kritik

/Martin

Fra : Thomas Bach

Dato : 29-07-01 21:02

Martin Koch <martin@koch.dk> wrote:

> Mit sidste forsøg med humlebier. Nu må det være nok *G*.
>
> det sidste billede på : http://www.koch.dk/billeder/kritik
>
> /Martin

Hej Martin.

Så er den der næsten. Nu er humlen i fokus, det er så synd at billedet
er en anelse overbelyst.

Hilsen

Thomas

Fra : Allan Olesen

Dato : 29-07-01 21:45

Martin Koch <martin@koch.dk> wrote:

>det sidste billede på : http://www.koch.dk/billeder/kritik

Du har snydt og brugt en død bi. Vingerne står stille.

Lidt synd, at de lyse farver i toppen af billedet brænder ud.

Men fokuseringen er da vist nærmest perfekt denne gang.

--
Allan Olesen, Lunderskov
Hvorfor er det kun Nej-sigerne, der må køre 55 i byen?

Fra : Martin Koch

Dato : 29-07-01 21:50

On Sun, 29 Jul 2001 22:45:13 +0200, Allan Olesen
<aolesen@post3.tele.dk> wrote:

>Du har snydt og brugt en død bi. Vingerne står stille.

Absolut IKKE!!! ... Billedet er taget i dag i dyrehaven af en absolut
vellevende humlebi der kredsede meget omkring denne blomst - og
besluttede sig et kort øjeblik at sætte sig på den.

Skidt anklage.

/Martin

Fra : U. Pedersen

Dato : 29-07-01 22:00

On Sun, 29 Jul 2001 22:49:42 +0200, Martin Koch <martin@koch.dk>
wrote:

> [...]
>vellevende humlebi der kredsede meget omkring denne blomst - og
>besluttede sig et kort øjeblik at sætte sig på den.

Ja for mig ser den også lidt død ud, og nu kommer jeg nok desværre til
at lyde som Niels Ebbesen, men det må jeg så tage med
for du kan se på min bi her
http://users.cybercity.dk/~dsl23348/brumbasse/

U.P.
http://dk.photos.yahoo.com/luf123
http://users.cybercity.dk/~dsl23348/ (min legeplads)

Fra : Martin Koch

Dato : 29-07-01 22:36

On Sun, 29 Jul 2001 23:00:20 +0200, U. Pedersen <ulf.pedersen@it.dk>
wrote:

>Ja for mig ser den også lidt død ud, og nu kommer jeg nok desværre til
>at lyde som Niels Ebbesen, men det må jeg så tage med
>for du kan se på min bi her
>http://users.cybercity.dk/~dsl23348/brumbasse/

Latterlig kommentar.
Hvis det er niveauet for kommentarer til billeder man lægger ud til
kritik, tror jeg jeg finder et andet sted.

Var det ikke fordi jeg er børnehavestadiet ville jeg nok have valgt
udtryk som 'spasser' om din person.

Mvh,
Martin

Fra : Martin Koch

Dato : 29-07-01 22:47

On Sun, 29 Jul 2001 23:35:47 +0200, Martin Koch <martin@koch.dk>
wrote:

>Var det ikke fordi jeg er børnehavestadiet ville jeg nok have valgt
>udtryk som 'spasser' om din person.

Der mangler vist et 'forbi' mellem 'er' og 'børnehavestadiet' *S*

/Martin

Fra : U. Pedersen

Dato : 30-07-01 15:08

wrote:

>Var det ikke fordi jeg er børnehavestadiet ville jeg nok have valgt
>udtryk som 'spasser' om din person.

du kan kalde mig hvad du har lyst, bare ikke tidligt op

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 29-07-01 22:28

Allan Olesen wrote:

> Du har snydt og brugt en død bi. Vingerne står stille.

Det er ikke min oplevelse af billedet, for mig virker den ikke død at se på...!

> Lidt synd, at de lyse farver i toppen af billedet brænder ud.

En kulsort humlebi på en lys blomst i skinnede sol, er et
kontrastmæssigt omfang, som intet fotografiske medie kan håndtere, så
jeg synes det er ok at lade blomsten brænde ud.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Allan Olesen

Dato : 29-07-01 22:38

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Det er ikke min oplevelse af billedet, for mig virker den ikke død at se på...!

Jeg havde ikke i min vildeste fantasi forestillet mig, at nogen ville
tage min påstand alvorligt.

>En kulsort humlebi på en lys blomst i skinnede sol, er et
>kontrastmæssigt omfang, som intet fotografiske medie kan håndtere, så
>jeg synes det er ok at lade blomsten brænde ud.

Du har nok ret. Jeg lavede lige et histogram på billedet, og der er
faktisk et tilsvarende fænomen i den mørke ende. Så skalaen må jo
siges at være brugt fuldt ud.

Fra : Jan Boegh

Dato : 30-07-01 16:56

> En kulsort humlebi på en lys blomst i skinnede sol, er et
> kontrastmæssigt omfang, som intet fotografiske medie kan håndtere, så
> jeg synes det er ok at lade blomsten brænde ud.

Alternativet kunne jo også være at arrangere sig, så kontrastomfanget bliver
en anelse mindre. Man kunne ændre kameravinkel eller lignende. Eventuelt
benytte en medhjælper med en parasol eller blot en stor skærm.
Da jeg havde den fikse ide at fotografere guldsmede (hundebesværligt kan jeg
melde) måtte jeg ofte tage en eller to film blot for at få et billede.
Jeg tror at få ting kræver så meget tålmod som at tage makrobilleder i
naturen.
I det konkrete tilfælde synes jeg at det generer alt for meget at blomsten
brænder ud. Man kan sige at det reducerer billedet til at være en
registrering. En person med forstand på bier ville ud fra det skarpe og
detaljerede billede kunne bestemme bien, men som billede betragtet er det
IMHO ikke meget værd - netop på grund af udbrændingen.

mvh
Jan