Hjulet sidder fast!
Fra : Snedker

Dato : 04-04-09 01:45

Jeg er ved at pille vinter-stålfælge af min Peugeot 107. Jeg har fint
kunnet få alle boltene af, og de tre af hjulene er det også gået fint
med - men det ene baghjul sidder uhjælpeligt fast på navet. Jeg har
prøvet at hamre og banke, vride og rykke - jeg KAN ikke få det af.

Findes der et eller andet vidundermiddel, jeg kan sprøjte med....eller
noget?

Set i bakspejlet skulle jeg jo nok have fedtet det, inden jeg satte
det på i sin tid...

Udover at kunne skifte hjul, kender jeg kun til de gule service-
markeringer, så forvent ikke for meget af mig.

Mvh /Snedker

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-04-09 08:53

Snedker skriver:

> Findes der et eller andet vidundermiddel, jeg kan sprøjte med....eller
> noget?

Boltene i igen, spænd til så der er ca 5-10 mm tilbage. Donkraften under
bilen og løft, så hjulet lige har fat i jorden.

Tag fat i overkanten af hjulet skiftevis træk og skub sideværts ind på
hjulet, så bilen vipper fra dide til side, mens hjulet står fast på
jorden.

Det virker. Når hjuletgør løs, skulel donkraften gerne gribe bilen og
gør den ikke det, vil hjulet stadigvæk holdet af boltene, så bilen ikke
falder til jorden.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-09 08:54

Snedker <Morten.Snedker@gmail.com> skrev :

>Findes der et eller andet vidundermiddel, jeg kan sprøjte med....eller
>noget?

sæt de 3 andre hjul på igen

på det hjul der ikke vil makke ret - løsner du hjulboltene en kende -
og finder en godt hullet vej, så plejer det at gå af sig selv

Når du hører hjulet har løsnet sig, strammer du lige boltene igen, og
lusker hjem på perlegruset ;)
--
Jan_stevns

Fra : Jesper Hedegard

Dato : 04-04-09 09:50

"Snedker" <Morten.Snedker@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Når donkraften er under og det stædige hjul er i luften kan du prvøe at
sprøjte en gang WD-40 ind ved anlægsfladen - men IKKE på skiven !
Sæt den øverste bolt "løst fast" og find et godtt boldtræ el. lign. Kravl
rundt foran bilen til du finder en behagelg stilling Og slå så på den
dækket indefra - hårdt !
Kræver måske lidt boldøje ikke at skade fælgen !
Fælgen plejet at gå løs med et smæld.

Var selv på den forrige år - og sidste år trods indfedttning med kobberfedt.
I dag skel jeg på den igen - der får l..... altså mere fedt end sidst

Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejet spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : Martin [6000]

Dato : 04-04-09 09:54

> [...]
>
> Udover at kunne skifte hjul, kender jeg kun til de gule service-
> markeringer, så forvent ikke for meget af mig.

Du har fået nogle fine forslag.

En anden mulighed er at montere boltene ganske løst (1mm fri måske) og så
ned med bilen og kør 10 meter og klods bremsen. Hvis ikke det får hjulet
løsnet så ved jeg snart ikke

Fra : Brian H

Dato : 04-04-09 11:36

"Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i meddelelsen
> En anden mulighed er at montere boltene ganske løst (1mm fri måske) og så
> ned med bilen og kør 10 meter og klods bremsen. Hvis ikke det får hjulet
> løsnet så ved jeg snart ikke

Det virker i hvert fald hos mig :)

Fra : Klaus G.

Dato : 04-04-09 10:17

> Findes der et eller andet vidundermiddel, jeg kan sprøjte med....eller
> noget?
Jeg har før haft en stor kraftig pind(100x100mm f.eks.) ind under bilen og
så fra den anden side slået med en stor hammer på den. Det har virket.

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk

Fra : Armand

Dato : 04-04-09 11:09

Snedker skrev:
> [...]
> prøvet at hamre og banke, vride og rykke - jeg KAN ikke få det af.
>
> Findes der et eller andet vidundermiddel, jeg kan sprøjte med....eller

Under alle omstændigheder virker WD40 ikke når man har brug for det -
men først dagen efter!
Så når du ikke fik sprøjtet i går, kan du jo give navet en tur i dag og
vente med at udføre arbejdet til i morgen :-/

Min trailer havde samme problem, dog måske forstærket af overfladerusten
fælge, og de krævede seriøst med knofedt oveni WD40-smøring

Tricket med at "vrikke" med hjul/bil med løse bolte, har jeg ikke hørt
før, men det lyder ligeså effektivt som simpelt!

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-04-09 11:47

Armand skriver:

> Tricket med at "vrikke" med hjul/bil med løse bolte, har jeg ikke hørt
> før, men det lyder ligeså effektivt som simpelt!

Tro mig, det virker. Mine alubasser har det som regel svært ved at komme
af på bagakslerne.

Jeg har forsøgt med hammer og træklods og meget andet, men den teknik
jeg bruger nu er vrikken fra side til side og virker på samme vis som
Jan's med at køre en tur - jeg er dog oveerbesvist om at den ike er så
hård ved fælg/bolte som den emd at køre.

Fra : oz3bto

Dato : 04-04-09 15:05

[...]

--------------------------------------

Hvis alt glipper med at løsne bolte og køre lidt osv. så er der en løsning
ilbage og fælgen kan med 98% sandsynlighed IKKE bruges igen bagefter

1. STOR hammer
2. VOLD

Var metoden på den gamle sierra da bagfælgene skulle af.. Havde sat der i 3
år og ikke set skygen af fedt da de blev monteret

Fra : Snedker

Dato : 04-04-09 11:40

On 4 Apr., 09:52, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> Snedker skriver:

> Tag fat i overkanten af hjulet skiftevis træk og skub sideværts ind på
> hjulet, så bilen vipper fra dide til side, mens hjulet står fast på
> jorden.

Den blev vrikket og vugget, og den kom af med sin bøvs. Summertime -
here we come!

Tak for de mange gode input! =B-)

mvh /Snedker

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-04-09 19:54

Snedker skriver:

> Den blev vrikket og vugget, og den kom af med sin bøvs. Summertime -
> here we come!
>
> Tak for de mange gode input! =B-)

Velbekom.