Igen: kinesisk bil kollapser i crash-test
Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 27-03-09 10:46

http://politiken.dk/tjek/bilerogmc/article678319.ece

Peter Brandt Jørgensen
peterFJERNES@peterbj.dk
www.peterbj.dk (Nu over 1000 vitser og sprogblomster!!!)

Fra : Klaus G.

Dato : 27-03-09 10:49

> http://politiken.dk/tjek/bilerogmc/article678319.ece
Gudskelov for at der bliver CrashTestet og at der bliver stillet så høje
krav til sikkerheden. Det kan forhåbentligt holde de fleste dødsfælder
udenfor landets grænser.

Men ingen video? Det var da lidt fesen...

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 27-03-09 11:04

Hej!

Klaus G. wrote:
> Men ingen video? Det var da lidt fesen...

Tror det er denne:

http://www.youtube.com/watch?v=zoULph4w8No

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-09 17:32

"Peter Brandt Jørgensen" <none@none.none> skrev i en meddelelse
> http://politiken.dk/tjek/bilerogmc/article678319.ece

Herregud.
Det er jo næsten kun lige begyndt.
Det ender sku' med, de render
med det meste.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 27-03-09 17:59

"Peter Brandt Jørgensen" <none@none.none> wrote in news:49cca06a$0$15893
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> http://politiken.dk/tjek/bilerogmc/article678319.ece

De glemmer desværre at oplyse lidt smådetaljer i artiklen.

BS4 er crashtestet efter de nyeste regler (feb 2009). En af de afgørende
faktorer i de nye regler er at biler uden f.eks ESP og selealarm (som den
testede bil ikke har) automatisk får nul stjerner. Hvis den havde været
testet efter de gamle regler (som stortset alle andre biler er), havde den
fået 3 stjerner.

Stadig et ringe resultat set med dagens øjne. Men det er altså ikke værre
end en 10 år gammel europæisk bil.

At påstå at bilen kollapser er vildt overdrevet.

Fra : Henrik B.

Dato : 28-03-09 22:45

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> end en 10 år gammel europæisk bil.
>
> At påstå at bilen kollapser er vildt overdrevet.

Jep, endnu et eksempel på en gang rådden, ukritisk journalist arbejde...

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : Armand

Dato : 29-03-09 12:57

Henrik B. skrev:
> "Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Jep, endnu et eksempel på en gang rådden, ukritisk journalist arbejde...

Tjaeh :-/
Uanset hvordan det defineres synes jeg nu ellers at et faktum som
"Gulvet foran forsæderne bliver revet ud" lyder uhyggeligt =

--
Armand.
(ellers tilfreds bruger af en Honda uden så meget som én eneste

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 29-03-09 13:36

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in

> Uanset hvordan det defineres synes jeg nu ellers at et faktum som
> "Gulvet foran forsæderne bliver revet ud" lyder uhyggeligt =

Jamen det er også en ukritisk oversættelse af den originale sætning:

"Das Bodenblech im Fahrerfußraum reißt beim Frontalcrash auf"

Det er det tyske ord "reißt auf" der volder kvalerne. En mere korrekt
oversættelse ville have været "buler op" eller "krøller".

Et billede fra den faktiske test illustrerer at gulvet ikke er revet ud:

http://www.adac.de/mitgliedschaft_leistungen/motorwelt/m_archiv/slideshow
/brilliance_crash/Slide_7.asp?

Det ændrer imidlertid ikke på at selv 3 stjerner er stærkt kritisabelt
for en ny bil. Manglende ESP i en familiebil er en joke.

Ikke desto mindre roses producenten af ADAC for at have reageret på
kritikken af forgængeren (BS6), der rent faktisk fik 0 stjerner.

Kineserne er stadig 10 år bagud når det gælder sikkerhed. Men ingen her
vil vel påstå at en 10 år gammel europæisk familiebil er katastrofalt
livsfarlig at køre i.

Så jo... rådden, ukritisk journalist arbejde.

Fra : Armand

Dato : 29-03-09 20:20

Kent Oldhøj skrev:
> [...]
> oversættelse ville have været "buler op" eller "krøller".
>
> Et billede fra den faktiske test illustrerer at gulvet ikke er revet ud:

Reisst betyder nu engang rive og "reisst auf" betyder derfor "bliver
revet op"!
Jeg læser ikke beskrivelsen som at bunden bliver flået ud af bilen, men
at bunden bliver flået fra hinanden og derved efterlader lange forrevne
stålkanter inde i kabinen, ligesom at en sådan skade tyder på graverende
svaghed i konstruktionen!

--
Armand.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 29-03-09 21:44

> Reisst betyder nu engang rive og "reisst auf" betyder derfor "bliver
> revet op"!

Ordet har mange betydninger.

> Jeg læser ikke beskrivelsen som at bunden bliver flået ud af bilen,
> men at bunden bliver flået fra hinanden og derved efterlader lange
> forrevne stålkanter inde i kabinen,

Det er bare ikke det billederne viser.

> ligesom at en sådan skade tyder på
> graverende svaghed i konstruktionen!

Det er vi til gengæld helt enige om.

Fra : hojvaelde@gmail.com

Dato : 29-03-09 08:11

On 29 Mar., 14:36, "Kent Oldhøj" <old...@gmail.com> wrote:

> [...]
> livsfarlig at køre i.
>
> Så jo... rådden, ukritisk journalist arbejde.

Ja. Som er kommentar kan man sige at kineserne har indhentet 20 års
forspring (fra 70'erne til 90'erne) på 4 år. Det vil sige at de er på
højde med europærisk std. i ca. 2012. Der er det den europæriske
industri bevæger sig indregnet.

Det ender vist med at de overhaler os ( hvis de vil ). Amerikanerne er
de stort set forbi.

Benny

Fra : Henrik B.

Dato : 29-03-09 17:15

<hojvaelde@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> forspring (fra 70'erne til 90'erne) på 4 år. Det vil sige at de er på
> højde med europærisk std. i ca. 2012. Der er det den europæriske

Tjah, lige dér liger nok også årsagen til, at kinesiske bilproducenter er
seriøst interesserede i Saab og Volvo. For de ti års manglende udvikling,
vil de kunne købe sig til, i løbet af 1 - 2 år...

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/