Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
UV-filter til G1
Fra : Martin Koch

Dato : 29-07-01 19:52

Med mit G1 fulgte en extra pakke indeholdene forskellige gode sager -
OG 1 stk. UV-filter som eftersigende skulle være godt at have siddende
på kameret h24. Filterets diameter er 52mm og da kamerahuset kun er
46.5mm fulgte der en 'adapterring' med så det hele kan sættes sammen.
Det jeg er i tvivl om hvor vidt jeg overhovedet vinder noget ved at
sætte filteret på. Er det godt til alle forhold ?
Grunden til at jeg ikke kører med det sat på er at jeg er lidt i tvivl
om det ikke skygger for flash'en da adapteren går ca. 3 cm. ud fra
kameraet ...

Nogen der har erfaringer i denne retning ??

Mvh,
Martin

Fra : Peter Schrøder

Dato : 30-07-01 08:26

Martin Koch skrev...
> [...]
> Det jeg er i tvivl om hvor vidt jeg overhovedet vinder noget ved at
> sætte filteret på. Er det godt til alle forhold ?

I princippet fjerner et UV filter den dis, der nogen gange
kan være på landskabsoptagelser. I praksis bruger de
fleste det til at beskytte objektivet mod overlast.

> Grunden til at jeg ikke kører med det sat på er at jeg er lidt i tvivl
> om det ikke skygger for flash'en da adapteren går ca. 3 cm. ud fra
> kameraet ...

Eftersom den samme adapterring bruges i forbindelse med
Canon's forsatslinser (der rager noget mere end 3cm ud)
må man antage at Canon har styr på dette?
Ellers må mit råd være: Prøv dig frem.
Tag et billede af en hvid væg og vurdér resultatet.
Peter
pschATmail.dk
Replace AT with @ to reply.

Fra : Arneche Photo Design

Dato : 27-09-01 21:23

Hej. Martin

Det et UV-filter gør, er at den fjerner det Ultra Violette lys, som film kan
være meget følsomme overfor.

Så den mindsker eller fjerner simpelthen et eventuelt blåstik på dine film.
Derudover er det godt at have på hele tiden, da det er billigere at skifte
et filter med ridser, end at skifte et linseelement i et optik.

--
Med venlig hilsen / Best regards

Arneche Photo Design