Modulvogntog og andre lastbiler
Fra : Leonard

Dato : 17-03-09 18:37

Hvorfor ser jeg næsten ingen modulvogntog om dagen, mens de er ret
hyppige om aftenen?

Så har jeg lagt mærke til at nogle fragtlastbiler med anhænger har
omvendt hjulplacering på anhængeren. Hvor de fleste har en aksel foran
på anhængeren og 1 eller 2 bagerst, så har nu set et par stykker, der
har 2 aksler forrest på anhængeren og kun en aksel bagerst.
Hvad er årsagen til det?

--
Leonard

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 17-03-09 19:20

Leonard skrev:
> Hvorfor ser jeg næsten ingen modulvogntog om dagen, mens de er ret
> hyppige om aftenen?

Jeg har endnu ikke set nogen. Selv min rute slutter ved Rødby færge.

> [...]
> på anhængeren og 1 eller 2 bagerst, så har nu set et par stykker, der
> har 2 aksler forrest på anhængeren og kun en aksel bagerst.

En mulig årsag vil jeg mene er at en en-akslet dolly vist er meget
sjælden. Og de trailere der bruges mange gange er citytrailere. De er
ofte en-akslet. Til gengæld styrer de med på akslen.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Leonard

Dato : 17-03-09 20:12

Ib Jakobsen wrote:

> En mulig årsag vil jeg mene er at en en-akslet dolly vist er meget
> sjælden. Og de trailere der bruges mange gange er citytrailere. De er
> ofte en-akslet. Til gengæld styrer de med på akslen.

Men det er ikke i modulvogntog, for der kunne jeg forstå det, men det
kan selvfølgelig være en kort citytrailer, der er hængt efter en
almindelig lastbil for at komme det lange stræk på motorvejen.

--
Leonard

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-03-09 20:41

Leonard skrev:
> [...]
> på anhængeren og 1 eller 2 bagerst, så har nu set et par stykker, der
> har 2 aksler forrest på anhængeren og kun en aksel bagerst.

Er det sådan;

-o-----oo-8-oo----o->

(Forvogn med 2 ell. 4 aksler og påhængsvogn med tre aksler.)
du mener?

Du er sikker på det ikke er;

-o-------/oo----o->

(Trækker med 2 ell. 3 aksler og trailer med 1 aksel.)

(8 = sammenkobling af forvogn og påhængsvogn. / = sammenkobling af
trækker/trailer.)

Den sidste kombination, af en trækker med en trailer med en enkelt
aksel, er meget almindelig. Kan akslen på traileren dreje kalder man det
en "City-trailer", og så kan man komme rundt om mange små hjørner inde i
byerne som en almindelig trailer ikke kan komme rundt om.

En anden kombination som bliver en del brugt er en forvogn med 3 aksler
og en påhængsvogn med 4 aksler.

-oo-----00-8-oo----0->

Således at påhængsvognen har 2 foraksler og 2 bagaksler.

Med modulvogntogene er der så kommet yderligere en kombination (og det
kan være en variant af den du har set)

--ooo-------/oo-8-oo----o->

Den består af en forvogn med en dolly, hvor der er koblet en almindelig
trailer.

Lidt usædvanlig, men ikke umulig, kan den optræde som

--o-------/oo-8-oo----o->

Hvor der er koblet en citytrailer på dolly i stedet for en almindelig
trailer.

--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk

Fra : John Krogsgaard

Dato : 17-03-09 22:48

> [...]
>
> --o-------/oo-8-oo----o->
>
> Hvor der er koblet en citytrailer på dolly i stedet for en almindelig

Hej
Du kan se de forskellige udgaver her,

da.wikipedia.org/wiki/Modulvogntog

mvh john

Fra : Armand

Dato : 18-03-09 00:22

John Krogsgaard skrev:
> "Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse

> Hej
> Du kan se de forskellige udgaver her,
>
> da.wikipedia.org/wiki/Modulvogntog

samt på:
<http://www.vejsektoren.dk/hent/Rap_Modulvogntog_Final_070709_MAP.pdf>
Side 10!

--
Armand.

Fra : Leonard

Dato : 18-03-09 12:21

Finn Guldmann wrote:

> Er det sådan;
>
> -o-----oo-8-oo----o->
>
> (Forvogn med 2 ell. 4 aksler og påhængsvogn med tre aksler.)
> du mener?

Det er en forvogn med 3 aksler og en påhængsvogn med 3 aksler, som du
har tegnet det.
Første gang så jeg 2 ens træk ligeefter hinanden og siden har set en af
dem igen et par gange, så jeg er efterhånden sikker på at jeg har talt
rigtigt.

--
Leonard

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-03-09 12:29

Leonard skrev:
> [...]
> Første gang så jeg 2 ens træk ligeefter hinanden og siden har set en af
> dem igen et par gange, så jeg er efterhånden sikker på at jeg har talt

Da jeg formoder det er i DK du har set dem må det næsten være en
kombination med en forvogn (3 aksler) , en dolly (2 aksler) og en
citytrailer (1 aksel).

En kombination hvor man lige skal være opmærksom på hvad man har med at
gøre, da hjulene på traileren er tvangsstyrede, og opfører sig uventet i
forhold til en almindelig trailer.

Fra : Leonard

Dato : 18-03-09 17:21

Finn Guldmann wrote:

> Da jeg formoder det er i DK du har set dem må det næsten være en
> kombination med en forvogn (3 aksler) , en dolly (2 aksler) og en
> citytrailer (1 aksel).

Jo, jo, det er skam mindst 2 danske vogntog med blå presenning med rød
stribe og noget logo på. Dansk indregistrede.

--
Leonard

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-03-09 19:08

Leonard skrev:
> Jo, jo, det er skam mindst 2 danske vogntog med blå presenning med rød
> stribe og noget logo på. Dansk indregistrede.

Det skal nok være fragtbiler hvor en citytrailer bliver læsset i
Jylland, hhv København, og så er klar til at blive tømt i den anden ende
uden omlæsning.