MS Windows
briani 27239
Multiboot fra USB?
Fra : Rado

Dato : 01-04-09 15:07

Jeg har nogle forskellige boot CDer med programmer der kører under
DOS. Er det muligt at lave en multiboot opsætning på en USB key så man
kan have dem alle på den og så vælge hvilken der skal startes, fra en
bootmenu?

--
Rado

All the answers are already within us. It's finding the corresponding
questions that's so darned difficult. - Swami Beyondananda

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-04-09 15:38

On Wed, 01 Apr 2009 16:07:10 +0200, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
wrote:

> [...]
>DOS. Er det muligt at lave en multiboot opsætning på en USB key så man
>kan have dem alle på den og så vælge hvilken der skal startes, fra en

Jo, det er teknisk muligt.

Men den praktiske fremgangsmåde kræver en mere detaljeret beskrivelse
af dine boot CD'er...

<mlr>

Fra : Rado

Dato : 02-04-09 17:01

On Wed, 01 Apr 2009 16:38:25 +0200, Michael Rasmussen
<michael@invalid> wrote:

>Jo, det er teknisk muligt.
>
>Men den praktiske fremgangsmåde kræver en mere detaljeret beskrivelse
>af dine boot CD'er...

OK. Jeg har dog droppet ideen igen indtil videre, ved nærmere
eftertanke kan jeg ikke se de store fordele ved det. Men ellers tak...

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 02-04-09 21:10

On Thu, 02 Apr 2009 18:00:33 +0200, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
wrote:

>OK. Jeg har dog droppet ideen igen indtil videre, ved nærmere
>eftertanke kan jeg ikke se de store fordele ved det. Men ellers tak...

Hvis du får lidt tid i påsken, så kan du se hvordan andre har gjort.
Check f.eks

http://www.ultimatebootcd.com/

eller

http://www.hiren.info/pages/bootcd-on-usb-disk

<mlr>

Fra : Rado

Dato : 03-04-09 12:26

OK, tak!

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 02-04-09 18:57

wrote:
> [...]
>DOS. Er det muligt at lave en multiboot opsætning på en USB key så man
>kan have dem alle på den og så vælge hvilken der skal startes, fra en

Jeg ville lade USB'en boote op i DOS med et menu program, der viser
dine forskellige programmer, og hvor du så kan vælge det program du
skal bruge.

Du kan måske nøjes med at lave en simpel menu i Config.sys. Der skal
så henvises til den i Autoexec.bat med kommandoen GOTO %CONFIG%
se f.eks. http://www.geocities.com/politalk/dos/bootmenu.htm

En mere avanceret menu kan du lave med programmet Choice.com.
se http://http-server.carleton.ca/~dmcfet/menu.html

Erik Helmer Nielsen

Fra : Rado

Dato : 02-04-09 19:23

Fra : Allan Vebel

Dato : 02-04-09 23:38

Rado skrev:

> Er det muligt at lave en multiboot opsætning på
> en USB key

Jeg har både en XP og en Vista installeret på min
usb-pen - det største problem er at få plads til
licensmærkaterne

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Rado

Dato : 03-04-09 12:30

On Fri, 3 Apr 2009 00:37:58 +0200, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

>Jeg har både en XP og en Vista installeret på min
>usb-pen - det største problem er at få plads til
>licensmærkaterne

Er der nogen fordel ved det, fremfor at have dem på en HD? Systemerne
er jo mere eller mindre låst til den samme maskine, på grund af
hardwaren, så man kan jo ikke bare tage pennen med i byen og bruge den
på en tilfældig maskine.

Fra : Allan Vebel

Dato : 04-04-09 00:02

Rado skrev:

> man kan jo ikke bare tage pennen med i byen og
> bruge den på en tilfældig maskine.

Det er heller ikke det jeg bruger det til - det er kun til
testformål på kundemaskiner, der ikke kan starte op
på egen installation.

Kan den starte op på pennen (helt uden drivere), er
der sandsynligvis en fejl i kundens installation.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Rado

Dato : 04-04-09 17:32

On Sat, 4 Apr 2009 01:02:01 +0200, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

>Det er heller ikke det jeg bruger det til - det er kun til
>testformål på kundemaskiner, der ikke kan starte op
>på egen installation.

Det må så være standardmaskiner med samme hardware?

Fra : Allan Vebel

Dato : 04-04-09 22:27

Rado skrev:

> Det må så være standardmaskiner med samme
> hardware?

Jeg sagde jo "helt uden drivere". Så længe der ikke
indlæses drivere til noget bestemt hardware, er det
en rå installation.

Den kan ikke gå på nettet, ikke vise et ordentligt
skærmbillede og andre ting, men kan den starte op,
kan den starte op - og indikerer de ting den skal
indikere.

Alternativet er at sætte en anden harddisk i kundens
maskine, sætte Windows-skiven i, og lave en test-
installation, men det tager meget længere tid, og jeg
får samme melding ud af det - er det installationen
eller hardwaren der fejler?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : poul.b.hansen.

Dato : 04-04-09 08:40

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> All the answers are already within us. It's finding the corresponding
> questions that's so darned difficult. - Swami Beyondananda

hej
der ligger et program på forsiden i freeware reloads på snapfiles.com
mvh
poul

Fra : Rado

Dato : 04-04-09 17:38

On Sat, 4 Apr 2009 09:39:56 +0200, "poul.b.hansen." <snubby@mail.dk>
wrote:

>"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i meddelelsen

>hej
>der ligger et program på forsiden i freeware reloads på snapfiles.com

OK, tak - det kører nu godtnok under Windows men det kan man jo nok få
brug for også.