MS Windows
briani 27239
Hjælp min Vista fryser
Fra : Henrik K. Henriksen

Dato : 31-03-09 22:20

Hej NG

Min vista fryser efter 5 min. brug, er der nogen der ved hvordan jeg løser
det?

Henrik

Fra : Allan Vebel

Dato : 31-03-09 23:24

Henrik K. Henriksen skrev:

> Min vista fryser efter 5 min. brug, er der nogen
> der ved hvordan jeg løser det?

Du kunne jo starte med at fortælle noget mere.

Er det en stationær eller bærbar, er din hardware i
orden, er alle drivere de rigtige, og så videre.

I mange tilfælde fryser en maskine hvis den har
defekt ram eller bundkort.

Det kan naturligvis være installationen der er noget
galt med - så lav en ny, så udelukker du det

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Henrik K. Henriksen

Dato : 01-04-09 10:54

Hej Allan

Det er en stationær, kvalitets hjemmnebyg købt her i NG. Alle drivere er
originale. Jeg brugte sleep mode, derefter var der problemer.. Og maskinen
er også blevet langsommere

Håber der sidder en med "insiderviden"

Venligst Henrik

Fra : Henrik K. Henriksen

Dato : 01-04-09 14:56

Nu crascher den også for alvor Det lign. hardwarefejl, eller?

Fra : Rado

Dato : 01-04-09 15:03

On Wed, 1 Apr 2009 15:55:31 +0200, "Henrik K. Henriksen"
<HenrikKH@post.tele.dk> wrote:

>Nu crascher den også for alvor Det lign. hardwarefejl, eller?

Prøv at teste RAM:

http://www.memtest.org/

--
Rado

All the answers are already within us. It's finding the corresponding
questions that's so darned difficult. - Swami Beyondananda

Fra : Rado

Dato : 02-04-09 16:57

On Wed, 01 Apr 2009 16:03:25 +0200, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
wrote:

>Prøv at teste RAM:
>
>http://www.memtest.org/

Hehe, ja når man taler om fanden...

Et par timer efter jeg har sendte det her indlæg genstartede min egen
maskine pludselig, det samme gjorde den igen nogle timer senere.
Jeg testede så RAM, og der var fejl i en klods...

Ret pudsigt, det er første gang nogensinde i de mange år jeg har
arbejdet med computere at jeg har oplevet RAMen i en maskine er blevet
defekt. Kan ikke lade være at tænke "synkronisitet".

Fra : Allan Vebel

Dato : 02-04-09 22:38

Rado skrev:

> Ret pudsigt, det er første gang nogensinde i de
> mange år jeg har arbejdet med computere at jeg
> har oplevet RAMen i en maskine er blevet defekt.

Jeg ser det stort set hver dag på kunde-pc'er, og
derfor jeg spurgte ind til det.

Folk bander Windows langt væk når der er problemer,
men Microsoft kan jo ikke gøre for at hardwaren er
defekt.

Jeg starter altid med et visuelt tjek af bundkortet
(bulede elektrolytter), støv i blæsere, Memtest, Surface-
test af harddisk, Stress-test af maskineriet, kig i log-
filer og så videre.

I 90% af tilfældene er det hardware-fejl af en eller anden
slags, typisk RAM eller harddisk - derfor er det vigtigt at
tjekke hardwaren inden man forgæves leder efter en
fejl i softwaren, der ikke er der

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Rado

Dato : 03-04-09 12:23

On Thu, 2 Apr 2009 23:38:15 +0200, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

>Jeg ser det stort set hver dag på kunde-pc'er, og
>derfor jeg spurgte ind til det.

OK, nu taler jeg også kun om egne maskiner, men dem har jeg da haft en
del af.

>Folk bander Windows langt væk når der er problemer,
>men Microsoft kan jo ikke gøre for at hardwaren er
>defekt.

Nej, men de har jo i kraft af tidligere og knap så stabile versioner
af Windows nok en vis del af skylden for at folk tror det altid er
Windows....

>I 90% af tilfældene er det hardware-fejl af en eller anden
>slags, typisk RAM eller harddisk - derfor er det vigtigt at
>tjekke hardwaren inden man forgæves leder efter en
>fejl i softwaren, der ikke er der

Hvis det er alvorlige fejl (frysning, genstart, BSOD) er det som regel
hardwaren ja, men jeg ser nu også ret mange softwarefejl. Jeg er
efterhånden ved at være godt træt af at skulle rapportere og
dokumentere softwarebugs efterhånden. Det er kun et par dage siden jeg
brugte en times tid på det, med et nyt program.

Men med lidt erfaring kan man som regel se om det er en software-
eller en hardwarefejl, eller hvad der er mest sandsynligt.

Fra : Allan Vebel

Dato : 04-04-09 00:21

Rado skrev:

> Nej, men de har jo i kraft af tidligere og knap
> så stabile versioner af Windows nok en vis del
> af skylden for at folk tror det altid er Windows....

Ja, 98 og ME var ikke så heldige - senere versioner
er noget bedre.

Min gamle mor kører fortsat på Windows 2000, den
er installeret i 2003 - og har ikke været rørt siden,
andet end med de normale opdateringer.

Det er stabilitet

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Morten

Dato : 02-04-09 12:00

> Min vista fryser efter 5 min. brug, er der nogen der ved hvordan jeg løser
> det?

Har du tjekket for varmeproblemer? Det kan sender cpu'en i knæ.

Mvh.
Morten

Fra : Henrik K. Henriksen

Dato : 02-04-09 16:16

Den blinker i displayet 72-73, mon ikke det er temperatur i farenheit? Jeg
tror den får luft nok, blæseren er rimelig kraftig.

Der er godt nok meget at vælge imellem med ramtestdownloads...

Jeg takker og bukker for indsatsen her i NG.. Jeg ved det kan være alt
muligt.. Hardware, Løs forbindelse, Virus og Software... Jeg ville godt nok
være ked af at skulle aflvere den i en EDB bix, tænk hvis den kom tom hjem

Med Venlig Hilsen

Fra : Rado

Dato : 02-04-09 19:58

On Thu, 2 Apr 2009 17:16:18 +0200, "Henrik K. Henriksen"
<HenrikKH@post.tele.dk> wrote:

>Den blinker i displayet 72-73, mon ikke det er temperatur i farenheit? Jeg
>tror den får luft nok, blæseren er rimelig kraftig.

Prøv at mærk på luften der kommer ud af blæseren, der kan du
nogenlunde mærke hvad tremperaturen er inde i kabinettet.

>Der er godt nok meget at vælge imellem med ramtestdownloads...

Tag den øverste, det er seneste version.

Jeg bruger altid ISO:

http://www.memtest.org/download/2.11/memtest86+-2.11.iso.zip

Pak ISO filen ud, og brænd den ned på en CD, så CDen i drevet og boot.
Så kører det af sig selv.

Fra : Morten

Dato : 02-04-09 22:25

> Den blinker i displayet 72-73, mon ikke det er temperatur i farenheit? Jeg
> tror den får luft nok, blæseren er rimelig kraftig.

Prøv med Speedfan:
http://www.almico.com/sfdownload.php

Den kan vise lidt af hvert - både temperaturer og blæserhastigheder. Har du
tjekket at kabinettet ikke er snavset til med støvboller?

Tjek med producenten for din processor, hvor høj temperatur modellen kan
klare.

Et par skud i tågen:

Har du tjekket hardwareoversigten i Enhedshåndtering, om der er problemer
dér?

Har du tjekket for vira mv.?

Har du opdateret nogle drivere for nylig? Måske de ikke spiller så godt med
maskinen.

Ellers er der altid den tunge vej: Format c og smid windows ind igen. Løser
det ikke noget, da udskift en hardwaredel (lån dig frem hos en kammerat) og
test maskinen af. Har du stadig problemet, skifter du en ny del - men kun én
del af gangen, så du identificerer den defekte.

Håber, du får løst problemet

Mvh.
Morten

Fra : Allan Vebel

Dato : 02-04-09 22:53

Morten skrev:

> Ellers er der altid den tunge vej: Format c og
> smid windows ind igen. Løser det ikke noget,
> da udskift en hardwaredel

Jeg plejer altid (efter memtest) at smide en anden
harddisk på, og lave en ny installation.

Er der problemer under installationen, er der
sandsynligvis en hardware-fejl. Kører det glat
igennem, er der sandsynligvis noget galt med den
gamle installation.

Her fra er det nemt at tage backup af data fra den
gamle til den nye - og så kan man lave et ghost til
den gamle disk, hvis den ikke fejler noget.

> (lån dig frem hos en kammerat)

Ja, eller køb en ny harddisk, så dyr er den heller ikke.
Det er altid rart at have en ekstra disk liggende til den
slags situationer, og så har man altid et ghost - og en
mulighed for at have backup af sine data..

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Henrik K. Henriksen

Dato : 07-04-09 12:50

Takker igen for hjælpen Det var en ramklods.
Jeg rykkede dem ud på skift, det hjalp på problemet