MS Windows
briani 27239
Vista til XP
Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 28-03-09 14:13

Hej

Jeg har en Dell Dimension 9200:

http://alatest.dk/anmeldelser/stationaere-computere/dell-dimension-9200/po3-34685449,28/

Vista fulgte med desværre. Nu er jeg nået til et punkt, hvor jeg er så
træt af, at det føles som om maskinen bevæger sig i kviksand det meste
af tiden.

Ergo må vil jeg installere den XP Pro, jeg har liggende.

Hvad er det snedigste?

Jeg vil gerne have Vista *helt* væk, men helst uden at formattere c:.
Der er faktisk to diske i raid og jeg har ikke en idé om, hvordan det er
skruet sammen. De skulle gerne stadig være i raid, efter installationen
af XP.

Jeg vil tage backup, så vidt muligt, men allerhelst vil jeg gerne lade
musik, film, dokumenter osv. blive liggende urørt.

Kan jeg omdøbe Windows-mappen, boote på XP og krydse fingre for at det
går. Når XP er inde kan jeg så slette gamle windows-mappe og regne med
at Vista ikke har fedtet sig ind andre steder.

Jeg efterlyser en How-To og et par tips, så jeg ikke glemmer noget
vigtigt inden jeg går i gang.

Der må vel være andre, der er gået fra Vista til XP.

På forhånd tak

Mark

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 28-03-09 15:58

Mark Thomas Gazel wrote:
> [...]
> vigtigt inden jeg går i gang.
>
> Der må vel være andre, der er gået fra Vista til XP.

For at starte fra begyndelsen: Dit største problem er at diskene kører RAID.
Endnu større problem er, at du ikke ved hvordan det fungerer.

Det er sandsynligvis RAID 0, som striper dataene over begge diske for at øge
farten.
Det gør desværre dit setup ret usikkert, idet hvis blot én af diskene
strejker, taber du alle data.
Dertil kommer at det sikkert er software RAID, dvs. varetaget af en driver i
Windows.

Mit bedste råd er at købe dig en ekstra HD og et eksternt USB-til-HD
kabelsæt, og så kopiere alle data derover.

Dernæst ændrer du dit RAID til at almindeligt 2-disk setup.
Og til sidst installerer du så din XP på en ren maskine.

Tidsmæssingt og sikkerhedsmæssigt er denne løsning langt den bedste.

Desuden er software RAID 0 i virkeligheden ikke meget hurtigere end
single-disk setup.

Hvad angår at få XP ind på maskinen skal du nok også ud i at lave din egen
XP-install disk, idet den skal have korrekte SATA-drivere til dit chipset
for at kunne se HD-controlleren under opstart.

Det kan du gøre ved at bruge nLite ( http://www.nliteos.com ), som er ret
nemt at bruge, og så et sæt floppy-drivere til dit chipset/HD-controller.
De sidste bør du kunne finde på enten Dell's eller Intels web-sider.

Venlig hilsen
Henrik

Et PS
Du kan sikkert gøre ca. som du foreslår, men du vil have en stor risiko for
at tabe dine data, hvis noget går galt.
Derudover skal du stadigvæk bruge nLite løsningen for at få XP-install til
at se diskene.

Fra : poul.b.hansen.

Dato : 29-03-09 10:37

"Henrik Stavnshøj" <hesta@nospam.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> for at tabe dine data, hvis noget går galt.
> Derudover skal du stadigvæk bruge nLite løsningen for at få XP-install til

hej
har du læst at ms. stopper xp. den 14-4-2009.
vista er også bedre det tar bare et par geninstallasioner at vende sig til
den.
mvh
poul

Fra : Ole C

Dato : 29-03-09 11:03

poul.b.hansen. skrev blandt andet:

> har du læst at ms. stopper xp. den 14-4-2009.

Stopper med hvad?
Ifølge Microsoft selv: "Microsoft plans to support Windows XP until April
2014".

--
vh
Ole C

Fra : poul.b.hansen.

Dato : 29-03-09 12:51

"Ole C" <mail@FJERNolec.dk> skrev i meddelelsen

> Stopper med hvad?
> Ifølge Microsoft selv: "Microsoft plans to support Windows XP until April
> [...]
hej
ja for betalene
mvh
poul

Fra : Ole C

Dato : 29-03-09 14:46

> ja for betalene

Og det kan du naturligvis dokumentere?

--
vh
Ole C

Fra : poul.b.hansen.

Dato : 29-03-09 15:09

> Og det kan du naturligvis dokumentere?
>
> --
> vh
> Ole C
hej
prøv microsoft.com support lifecycle
mvh
poul

Fra : Ole C

Dato : 29-03-09 15:50

poul.b.hansen. skrev blandt andet:

> prøv microsoft.com support lifecycle

Ja - og der står der, at der er "Extended Support" til april 2014.
Men jeg giver dig ret i, at det ser forvirrende ud - og at visse
supportydelser ser ud til at komme til at komme til at koste penge (blandt
andet non-security-hotfixes). Men så vidt jeg kan se gælder det ikke
"Security Update Support", Knowledge Base og andre hjælpesider til XP.
Det passer også med det der står under punktet "Top questions we hear about
Windows XP":
http://www.microsoft.com/windows/windows-xp/future.aspx
Som svar på spørgsmålet: "Why do you have to stop selling XP", står der
blandt andet:

"And another reminder; we're not "pulling the plug" on Windows XP. Although
Windows XP won't be sold in stores, Microsoft and its partners will continue
to offer technical support for Windows XP for months and years to come. In
fact, Microsoft plans to support Windows XP until April 2014"

Intet om at det kun er for "betalende gæster"

--
vh
Ole C

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 29-03-09 11:15

"poul.b.hansen." skrev i en meddelelse
> har du læst at ms. stopper xp. den 14-4-2009.

Så skal han da læse meget dårligt

Det er snart længe siden at MS indså at Vista er noget skrammel og
forlængede XP til væsentlig længere ud i fremtiden

Jan

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 29-03-09 12:54

Hej Henrik

Tak for det gode svar.

> For at starte fra begyndelsen: Dit største problem er at diskene kører RAID.
> Endnu større problem er, at du ikke ved hvordan det fungerer.

Det har du ret i. Sådan er det, når man køber en pakkeløsning.

> [...]
> strejker, taber du alle data.
> Dertil kommer at det sikkert er software RAID, dvs. varetaget af en driver i

Lige de to ting, skal jeg ikke kunne sige, men jeg er ved at undersøge
sagen. Du har sikkert ret.

> Mit bedste råd er at købe dig en ekstra HD og et eksternt USB-til-HD
> kabelsæt, og så kopiere alle data derover.

Kan jeg ikke bare købe en ekstern disk.

> Dernæst ændrer du dit RAID til at almindeligt 2-disk setup.
> Og til sidst installerer du så din XP på en ren maskine.

Det lyder fornuftigt.

> Tidsmæssingt og sikkerhedsmæssigt er denne løsning langt den bedste.
>
> Desuden er software RAID 0 i virkeligheden ikke meget hurtigere end
> single-disk setup.

Uanset diverse tweaks vil det ikke kunne mærkes i Vista alligevel.

> Hvad angår at få XP ind på maskinen skal du nok også ud i at lave din egen
> XP-install disk, idet den skal have korrekte SATA-drivere til dit chipset
> for at kunne se HD-controlleren under opstart.

Jeg laver altså en disk med XP på plus de ekstra drivere?

> Det kan du gøre ved at bruge nLite ( http://www.nliteos.com ), som er ret
> nemt at bruge, og så et sæt floppy-drivere til dit chipset/HD-controller.
> De sidste bør du kunne finde på enten Dell's eller Intels web-sider.

Der fulgte da noget med maskinen, som kan pege i den rigtige retning.

Mark

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 29-03-09 14:28

"Mark Thomas Gazel" skrev i en meddelelse
> Kan jeg ikke bare købe en ekstern disk.

Jo - forskellen er ens

Med en løs box og en harddisk er du lidt mere frit stillet mht valg af
delene - men jo - det vil give dig samme muligheder.

Jan

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 29-03-09 18:44

Mark Thomas Gazel wrote:
> Hej Henrik
>
> Tak for det gode svar.

Jamen velbekomme.

> Det har du ret i. Sådan er det, når man køber en pakkeløsning.

Jeps. Og desværre her en løsning der giver dig en del større risiko.
Det er godt du kigger ind i det. Det er altid godt at blive klogere.

> Kan jeg ikke bare købe en ekstern disk.

Som Jan siger, jo det kan du sagtens.
Den anden løsning er bare dejlig fleksibel, og ikke så dyr.

> Uanset diverse tweaks vil det ikke kunne mærkes i Vista alligevel.

Heh, nej det giver jeg dig ret i. Har lige hjulpet en ven af med Vista på en
laptop:
Den blev dobbelt så hurtig, især på disk- og nethastighed i forhold til før

> Jeg laver altså en disk med XP på plus de ekstra drivere?

Jeps. Det skyldes at XP blev lavet før SATA, og før floppy-drevene udgik.
Når du er i nLite, skal du vælge de tekstbaserede drivere.
Det er dem der bruges under opstart.

Du kan også vælge andre ting, forskellige tweaks, og f.eks. at integrere
SP3.

> Der fulgte da noget med maskinen, som kan pege i den rigtige retning.

Det lyder godt, så skulle det blive nemmere.
Min vens HP krævede desværre både detektivarbejde og tvang for at få til at
virke :-/

Nu ved jeg ikke hvad du bruger af antivirus, men selv bruger jeg det gratis
AntiVir.
Under alle omstændigheder, prøv at kigge på hvor mange ressourcer det
trækker, en sløv antivirus (som f.eks. Norton) gør også meget for
performance.

God fornøjelse med det.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 29-03-09 15:03

Højst sandsynligt ikke. De fleste moderne computere kommer med SATA
diske og firmware RAID controller.
Det er dog rigtigt at RAID 0 (striping) er lidt usikker så hvis man
vælger at bruge dette (på grund af hastigheden) bør man have gode
backup rutiner på plads.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 29-03-09 18:56

Jens Peter Karlsen wrote:

> [...]
> Det er dog rigtigt at RAID 0 (striping) er lidt usikker så hvis man
> vælger at bruge dette (på grund af hastigheden) bør man have gode

Ja, jo, det er for så vidt rigtigt.
Har selv en maskine med en sådan controller.

Men da jeg selv kiggede på det, så det ud til at "rigtig" RAID mht.
performance, får man ikke med de billige indbyggede controllere.
Man får noget, der er et miskmask mellem en let hardware-løsning, og så
resten foretaget i driveren.
Det var ihvertfald sådan jeg forstod det. Og derfor jeg kalder det software.

En fyr havde endda afprøvet forskellen mht. loadetider for forskellige
programmer, og det viste sig at (billigt) RAID 0 ikke var hurtigere i
praksis.

Hastigheden var egentlig kun brugbar/mærkbar, hvis man lavede ekstremt meget
videostreaming eller lignende.

Backup er i øvrigt altid godt at have, RAID eller ej

Venlig hilsen
Henrik