/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
MS Windows
#NavnPoint
Klaudi 76474
o.v.n. 67550
refi 58409
tedd 45557
Manse9933 45149
molokyle 40687
miritdk 38357
briani 27239
BjarneD 26414
10  pallebhan.. 24310
Formatering nødvendig for partitionering
Fra : Nina Storm


Dato : 26-03-09 13:59

En nyindkøbt stationær med Vista - kræves det at harddisken formateres
for at partitionere den - altså lave flere logiske drev?

--
Venlig hilsen
Nina Storm

 
 
Henning (26-03-2009)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 26-03-09 14:10

On Thu, 26 Mar 2009 13:58:36 +0100, Nina.Storm@fjernfjernforum.dk
(Nina Storm) wrote:

>En nyindkøbt stationær med Vista - kræves det at harddisken formateres
>for at partitionere den - altså lave flere logiske drev?

Nej, brug Vistas egen diskmanager.


Jan Vestergaard (26-03-2009)
Kommentar
Fra : Jan Vestergaard


Dato : 26-03-09 14:12

"Nina Storm" skrev i en meddelelse
> En nyindkøbt stationær med Vista - kræves det at harddisken formateres
> for at partitionere den - altså lave flere logiske drev?

Næh - mere omvendt.

Den skal være partitioneret for at den kan formatteres - der findes dog
værktøjer, der gør begge dele i en omgang......

Partitineringen deler disken op i flere dele, der fungere som selvstændige
drev.

Formatteringen formatterer så disse drev.

Men hvis der er Windos på disken, så er den partitioneret og formatteret -
ihvertfald den partition, som Windows ligger på......

Jan




Nina Storm (26-03-2009)
Kommentar
Fra : Nina Storm


Dato : 26-03-09 14:17

Jan Vestergaard <jan@jve.invalid> wrote:

> "Nina Storm" skrev i en meddelelse
> > En nyindkøbt stationær med Vista - kræves det at harddisken formateres
> > for at partitionere den - altså lave flere logiske drev?
>
> Næh - mere omvendt.
>
> Den skal være partitioneret for at den kan formatteres - der findes dog
> værktøjer, der gør begge dele i en omgang......
>
> Partitineringen deler disken op i flere dele, der fungere som selvstændige
> drev.
>
> Formatteringen formatterer så disse drev.
>
> Men hvis der er Windos på disken, så er den partitioneret og formatteret -
> ihvertfald den partition, som Windows ligger på......
>
> Jan

Tak for top, jeg kigger på Vistas diskmanager som Henning foreslår.

Jo, den er formateret, men tilsyneladende kun med en partition.

Derfor mit spørgsmål

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Jan Vestergaard (26-03-2009)
Kommentar
Fra : Jan Vestergaard


Dato : 26-03-09 15:03

"Nina Storm" skrev i en meddelelse
> Jo, den er formateret, men tilsyneladende kun med en partition.

Windows egen disk manager kan ikke dele en kørende harddisk op uden at du
skal geninstallere Windows.

Hvis du har mulighed for det, så vil et program som f.x. Partition Magic
tage en bid af disken og lave et nyt drev uden at slette din nuværende
Windows.

Jan




J (26-03-2009)
Kommentar
Fra : J


Dato : 26-03-09 15:07


"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev i en meddelelse
news:49cb8b16$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...
> "Nina Storm" skrev i en meddelelse
>> Jo, den er formateret, men tilsyneladende kun med en partition.
>
> Windows egen disk manager kan ikke dele en kørende harddisk op uden at du
> skal geninstallere Windows.
>
> Hvis du har mulighed for det, så vil et program som f.x. Partition Magic
> tage en bid af disken og lave et nyt drev uden at slette din nuværende
> Windows.
>
> Jan
>

Igen en ommer fra Jan Vestergaard.



Per (26-03-2009)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 26-03-09 16:11

Jan Vestergaard wrote:
> "Nina Storm" skrev i en meddelelse
>> Jo, den er formateret, men tilsyneladende kun med en partition.
>
> Windows egen disk manager kan ikke dele en kørende harddisk op uden
> at du skal geninstallere Windows.

Det passer ikke - man kan sagtens partionere et C-drev med Win på - til fx.
C-D drev - uden data tab.

Den eneste begrænsning, er, at windows egen diskmanager kun max kan halvere
et drevs størrelse - det kan godt gøres mindre til gengæld.

Altså en 200 gb harddisk kan højest deles på i 2 på hhv. 100 gb hver.

En af 100 gb drevene kan så igen halveres til 50 som max.

Jeg har gjort det flere gange uden problemer.

/ Per


Edmund (26-03-2009)
Kommentar
Fra : Edmund


Dato : 26-03-09 18:48


"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:49cb9b77$0$56768$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jan Vestergaard wrote:
>> "Nina Storm" skrev i en meddelelse
>>> Jo, den er formateret, men tilsyneladende kun med en partition.
>>
>> Windows egen disk manager kan ikke dele en kørende harddisk op uden
>> at du skal geninstallere Windows.
>
> Det passer ikke - man kan sagtens partionere et C-drev med Win på - til
> fx. C-D drev - uden data tab.
>
> Den eneste begrænsning, er, at windows egen diskmanager kun max kan
> halvere et drevs størrelse - det kan godt gøres mindre til gengæld.
>
> Altså en 200 gb harddisk kan højest deles på i 2 på hhv. 100 gb hver.

Halvdelen ?

Min 300 harddisk var fra frabrik delt i 2 på 150 GB

Den ene C: har jeg så formindsket til 50 GB

Mvh Edmund


Karsten (27-03-2009)
Kommentar
Fra : Karsten


Dato : 27-03-09 00:02


"Nina Storm" <Nina.Storm@fjernfjernforum.dk> skrev i en meddelelse
news:1ix6vl5.1k4vl1ceaz2nhN%Nina.Storm@fjernfjernforum.dk...
> Jan Vestergaard <jan@jve.invalid> wrote:
>
>> "Nina Storm" skrev i en meddelelse
>> > En nyindkøbt stationær med Vista - kræves det at harddisken formateres
>> > for at partitionere den - altså lave flere logiske drev?
>>

Prøv at kikke lidt på de her sider, håber at de kan bruges som lidt hjælp.
http://www.helgec.dk/vista-install.html

http://www.vistaguide.dk/



Erik Richard Sørense~ (28-03-2009)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 28-03-09 01:56


Nina Storm wrote:
> Jan Vestergaard <jan@jve.invalid> wrote:
>> "Nina Storm" skrev i en meddelelse
>>> En nyindkøbt stationær med Vista - kræves det at harddisken formateres
>>> for at partitionere den - altså lave flere logiske drev?
>> Næh - mere omvendt.
>>
>> Den skal være partitioneret for at den kan formatteres - der findes dog
>> værktøjer, der gør begge dele i en omgang......
>>
>> Partitineringen deler disken op i flere dele, der fungere som selvstændige
>> drev.
>>
>> Formatteringen formatterer så disse drev.
>>
>> Men hvis der er Windos på disken, så er den partitioneret og formatteret -
>> ihvertfald den partition, som Windows ligger på......
>
> Tak for top, jeg kigger på Vistas diskmanager som Henning foreslår.
>
> Jo, den er formateret, men tilsyneladende kun med en partition.
>
> Derfor mit spørgsmål

Hej Nina. - Du skal tænke tilbage 'til dine rødder'..-) - En disk _skal_
være formatteret, før man kan lægge en partitionstabel på. Når den er
formatteret, kan du så vælge én eller flere partitioner.

Det er meget normalt nu, at std. bootdiske kun har en enkelt partition,
da det med Vista ikke længere er så nødvendig med den gamle 32gb grænse.

Når du nu vil til at ændre på partitioneringen, ville jeg vælge at ændre
filsystemet fra FAT32 til NTFS. det giver en endnu bedre funktionalitet,
og grænsen for filstørrelser hæves betragtelig.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Rado (28-03-2009)
Kommentar
Fra : Rado


Dato : 28-03-09 13:39

On Sat, 28 Mar 2009 01:56:09 +0100, Erik Richard Sørensen
<NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:


>Hej Nina. - Du skal tænke tilbage 'til dine rødder'..-) - En disk _skal_
>være formatteret, før man kan lægge en partitionstabel på. Når den er
>formatteret, kan du så vælge én eller flere partitioner.

Jeg har da altid partitioneret mine diske med fdisk før de blev
formateret, det omvendte er umuligt. I XP skal de også partitioneres
først. Er Vista anderledes på det punkt?


--
Rado

All the answers are already within us. It's finding the corresponding
questions that's so darned difficult. - Swami Beyondananda

Ole C (28-03-2009)
Kommentar
Fra : Ole C


Dato : 28-03-09 14:15

Rado skrev blandt andet:

> Jeg har da altid partitioneret mine diske med fdisk før de blev
> formateret, det omvendte er umuligt. I XP skal de også partitioneres
> først. Er Vista anderledes på det punkt?

Hvorfor dog bruge fdisk?
Man kan partitionere med installationsprogrammet i både XP og Vista.
Og efter installation med diverse partioneringsprogrammer.

--
vh
Ole C


Rado (28-03-2009)
Kommentar
Fra : Rado


Dato : 28-03-09 14:42

On Sat, 28 Mar 2009 14:15:13 +0100, "Ole C" <mail@FJERNolec.dk> wrote:

>Rado skrev blandt andet:
>
>> Jeg har da altid partitioneret mine diske med fdisk før de blev
>> formateret, det omvendte er umuligt. I XP skal de også partitioneres
>> først. Er Vista anderledes på det punkt?
>
>Hvorfor dog bruge fdisk?

Gør det heller ikke mere, men indtil fornylig har jeg mest kørt FAT32
og her kan XP ikke formatere partitioner over 32 GB.


--
Rado

All the answers are already within us. It's finding the corresponding
questions that's so darned difficult. - Swami Beyondananda

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408526
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste