MS Windows
briani 27239
Størrelse på mappe
Fra : Karsten Nielsen

Dato : 23-03-09 13:41

Jeg har tit undret mig over at når jeg vil tjekke hvor meget en
bestemt mappe fylder, så højreklikker jeg på mappen og klikker dernæst
på egenskaber..

I det her tilfælde er det min mappe med alle mine billeder.

Når jeg klikker på egenskaber kommer vinduet frem med oplysningerne

Ud for "Størrelse" står der..: 2,94 GB
Men ud for "Diskforbrug" står der 3,20 GB

Hvilken af disse 2 er det rigtige..?

Mvh
Karsten

Fra : Rado

Dato : 23-03-09 14:34

On Mon, 23 Mar 2009 13:40:40 +0100, Karsten Nielsen
<k-nielsen@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>
>Ud for "Størrelse" står der..: 2,94 GB
>Men ud for "Diskforbrug" står der 3,20 GB

Begge to. Den første viser hvor meget filerne fylder rent faktisk, den
anden hvor megen diskplads de optager. Den måde filsystemet er
konstrueret på gør at pladsen i de fleste tilfælde ikke udnyttes
ideelt, hvorved der forbruges lidt mere plads end filerne reelt
fylder. Det kaldes også "slack".

http://en.wikipedia.org/wiki/Cluster_(file_system)

--
Rado

All the answers are already within us. It's finding the corresponding
questions that's so darned difficult. - Swami Beyondananda

Fra : Karsten Nielsen

Dato : 23-03-09 16:28

On Mon, 23 Mar 2009 14:34:24 +0100, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
wrote:

> [...]
>konstrueret på gør at pladsen i de fleste tilfælde ikke udnyttes
>ideelt, hvorved der forbruges lidt mere plads end filerne reelt

Okey så blev jeg så klog.
Tak for svaret..

Karsten