MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
XCOPY /D erstatning
Fra : Jan Vestergaard

Dato : 22-03-09 15:03

Hej !

Jeg har nogle bat-filer, der bruger:

XCOPY /D for at kopiere alle ændrede og nye filer fra en disk til en anden -
og det virker fint mellem interne diske eller mellem interne og USB-diske.

Men XCOPY /D fungerer ikke mellem netværksdrev - der kopierer den alt - både
nye og gamle filer og ignorerer fuldstændigt /D parametren ?

Er der en, der har et bud på et alternativ ?

Må ikke kræve indtastning - men skal kunne fungere i en bat-fil på samme
måde som XCOPY /D - bare også virke på netværksdrev.

Jeg fandt via Google et par programmer, der egentlig fungerede som ønsket -
men de var fra før krigen, så de kunne ikke håndtere lange filnavne ;-(

På forhånd tak

Jan

Fra : Per

Dato : 22-03-09 15:20

Jan Vestergaard wrote:
> [...]
>
> Jeg fandt via Google et par programmer, der egentlig fungerede som
> ønsket - men de var fra før krigen, så de kunne ikke håndtere lange

Jeg vil tro at gratis Cobian back-up kan klare det

http://www.educ.umu.se/~cobian/cobianbackup.htm

Den kan du sætte op til at køre på bestemte tidspunkter af sig selv. Virker
også over FTP.

/ Per

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 22-03-09 16:39

"Per" skrev i en meddelelse
> Jeg vil tro at gratis Cobian back-up kan klare det

Tak - jeg kigger på det

> Den kan du sætte op til at køre på bestemte tidspunkter af sig selv.
> Virker også over FTP.

Det må ikke køre på bestemte tidspunkter - det skal kunne fungere som en
batfil, hvor den bare køres efter behov uden at kræve anden indtastning.

Jeg har fundet et lille program, der hedder "CopyNew" der stort set skulle
kunne lægges i en bat-fil og gøre det - den lægger dog filerne i sine egne
mapper - og ikke helt der, hvor jeg gerne ville have dem til at ligge - men
det kan jeg MÅSKE få til at fungere.

XCOPY med parametren /D fungerede ellers fint tidligere, hvor den kopierede
fra en intern disk til en ekstern USB-disk - men nu har jeg så skiftet den
eksterne disk til en NAS og har det "eksterne" drev på den - og så fungerer
/D ikke på en XCOPY ;-(

Men tak for dit forslag - jeg kigger på programmet !

Jan

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 23-03-09 01:17

Tildel din NAS et drevbogstav.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 23-03-09 12:21

"Jens Peter Karlsen"
> Tildel din NAS et drevbogstav.

Det er jo det, jeg har gjort - men der virker /d parameteren ikke !

Men det er så vidt jeg har kunnet Google mig til normalt.

Men Robocopy ser ud til at virke.

Jan

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 22-03-09 16:42

Hej!

Jan Vestergaard wrote:
> Men XCOPY /D fungerer ikke mellem netværksdrev - der kopierer den alt - både
> nye og gamle filer og ignorerer fuldstændigt /D parametren ?

Vel ikke hvis du mapper drevet til et lokalt drevbogstav først?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 22-03-09 17:17

"Kim Voss Schrader" skrev i en meddelelse
> Vel ikke hvis du mapper drevet til et lokalt drevbogstav først?

Jo - og så vidt jeg har kunnet Google mig til, så er det "normalt" ;-(

Tidligere var det fra intern C: drev til et eksternt O: drev på en USB
harddisk - og det virkede fint.

Nu er den eksterne USB disk udskiftet med en NAS, hvor jeg giver den samme
drevbogstav O: og der kopierer den rub og stub og ignorerer fuldstændig /D
parametren, der gør at den kun kopierer filer der er nyere end den, der
ligger der i forvejen.

Jan

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 22-03-09 17:34

Hej!

Jan Vestergaard wrote:

> [...]
> parametren, der gør at den kun kopierer filer der er nyere end den, der

Lyder da underligt. Så den skal overskrive hele baduljen anden gang man
udfører backup?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 22-03-09 17:47

"Kim Voss Schrader" skrev i en meddelelse
> Lyder da underligt. Så den skal overskrive hele baduljen anden gang man
> udfører backup?

Jeps ;-(

Og det var ikke lige tanken.

Som nævnt et andet indlæg har jeg Googlet lidt og stødt på andre, der er
løbet ind i samme problem - men er ikke lige stødt på løsningen endnu ;-(

Jan

Fra : jos

Dato : 22-03-09 18:42

> Som nævnt et andet indlæg har jeg Googlet lidt og stødt på andre, der
> er løbet ind i samme problem - men er ikke lige stødt på løsningen
> endnu ;-(
> Jan

Kig på Robocopy (gratis Microsoft-addon).
Den har en sværm af switches, og er r...hurtig ifh. til xcopy

finn

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 22-03-09 18:55

"jos" skrev i en meddelelse
> Kig på Robocopy (gratis Microsoft-addon).
> Den har en sværm af switches, og er r...hurtig ifh. til xcopy

Åh ja - den har jeg godt hørt om - og ja - den er nok det bedste bud - den
skal ihvertfald prøves

Tak !

Jan

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 22-03-09 23:11

"jos" skrev i en meddelelse
> Kig på Robocopy (gratis Microsoft-addon).

Det er OK til formålet

> Den har en sværm af switches, og er r...hurtig ifh. til xcopy

Narh - jeg synes nu ikke at den er specielt hurtig ?

Måske har jeg bare ikke fundet de rette parametre / switches endnu ?

Jeg har erstattet min gamle xcopy :

xcopy c:\DokuRod /e /d /y
/e medtager subdirectories - også de tomme
/d medtager alle nyere filer en de eksisterende
/y svarer ja til at overskrive

med denne

ROBOCOPY c:\DokuRod . /e /XO /IS

/e medtager subdirectories - også de tomme
/XO excluder older files
/IS svarer ja til at overskrive

Men ja - du har ret - den har et hav af switches - og ´jeg har ikke fået
checket om andre kombinationer kan klare opgaven og være hurtigere ?

Jan

Fra : Laziter [9440]

Dato : 23-03-09 04:03

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev i meddelelsen

> Men ja - du har ret - den har et hav af switches - og ´jeg har ikke fået
> checket om andre kombinationer kan klare opgaven og være hurtigere ?

Der findes et GUI til robocopy.
Med det kan du eksperimentere med switches som du lyster.
Jeg ved så ikke om du kan et script til click'n'copy ud fra GUI, men du får
i det mindste mulighed for at finde de switches du skal bruge på en nem
måde.
Så kan du altid overføre dem til din batch fil
GUI finder du her
http://technet.microsoft.com/en-us/magazine/2006.11.utilityspotlight.aspx

Mvh
Benjamin

Fra : Rado

Dato : 22-03-09 18:10

On Sun, 22 Mar 2009 15:03:08 +0100, "Jan Vestergaard"
<jan@jve.invalid> wrote:

Second Copy kan det du efterlyser, den har også command line support:

http://secondcopy.com

--
Rado

All the answers are already within us. It's finding the corresponding
questions that's so darned difficult. - Swami Beyondananda

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 22-03-09 18:53

"Rado" skrev i en meddelelse
> Second Copy kan det du efterlyser, den har også command line support:

Jo tak - den har jeg lige prøvet og den ser rimelig ud - men et lidt stort
"maskineri" at starte op for den lille opgave i forhold til at køre et
bat-fil med XCOPY

Godtnok kan den køres fra en prompt - og dermed formentlig også fra en
bat-fil - men den bruger en del power på at starte et Windows-program op -
lidt overflødigt.

Men jo tak . det er en jeg kigger lidt mere på

Jan

Fra : jos

Dato : 23-03-09 10:16

Jan Vestergaard wrote:

> [...]
> op - lidt overflødigt.
>
> Men jo tak . det er en jeg kigger lidt mere på

er det ikke kun teori?
Jeg bruger robocopy til at sikkerhedskopiere et 4gb posthus dagligt.
det tager ca. 1 fjerdedel af den tid det tager med xcopy. Ifølge MS$ fordi
programmet er multithreaded i modsætning til xcopy/copy
Har aldrig prøvet GUIen da jeg bruger batch, eller rettere cmd.

finn

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 23-03-09 12:40

"jos" skrev i en meddelelse
> er det ikke kun teori?
> Jeg bruger robocopy til at sikkerhedskopiere et 4gb posthus dagligt.

Jeg er også endt med Robocopy - jeg har erstattet mine 2 XCOPY'er i
bat-filen med Robocopy'er - og det fungerer.

Men jeg har ca 2000 mindre filer og den skal kun tage kopi af de ændrede
eller nye - og der virker den langsommere end XCOPY - men det KAN være
indbildning.....

Så det bliver den der skal klare opgaven

> det tager ca. 1 fjerdedel af den tid det tager med xcopy. Ifølge MS$ fordi
> programmet er multithreaded i modsætning til xcopy/copy

OK - jeg har ikke prøvet at lade den køre igennem med xcopy, så jeg kan ikke
helt sammenligne - men det kunne jeg jo prøve ved lejlighed at lade den
tage et fuldt backup med begge programmer - bare for at prøve

> Har aldrig prøvet GUIen da jeg bruger batch, eller rettere cmd.

Jeg skal også bruge den batch fra cmd.

Jan

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 23-03-09 14:50

"jos" skrev i en meddelelse
> Jeg bruger robocopy til at sikkerhedskopiere et 4gb posthus dagligt.

Hvordan pokker får man den til kun at kopiere nye og ændrede fiker ?

Jeg bruger /E for at medtage subdirectories - også de tomme

/XO kan så exclude ældre filer - så tager den ikke ældre filer med

Men filer der er ens kommer stadig med - hvordan undgår jeg dem ?

Man kan include dem med /IS - men ikke exclude dem ?

Jan

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 23-03-09 17:50

Jan Vestergaard wrote :
> [...]
> nye og gamle filer og ignorerer fuldstændigt /D parametren ?
>
> Er der en, der har et bud på et alternativ ?

Jeg bruger XCOPY /M i mine batch-filer til backup.

--
/klaus

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 23-03-09 18:10

"Klaus Jørgensen" skrev i en meddelelse
> Jeg bruger XCOPY /M i mine batch-filer til backup.
> /klaus

Tak for tippet

Hmm - umiddelbart ser det ud til at fungere ?

Men hvorfor virker det ?

/M skulle ifølge hjælpem i XCOPY være:

/M Kopierer kun filer med arkivattributtet angivet,
deaktiverer arkivattributtet.

Jeg må nok lige Google lidt på hvad arkivattributter er

Jan

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 23-03-09 18:56

"Klaus Jørgensen" skrev i en meddelelse
> Jeg bruger XCOPY /M i mine batch-filer til backup.
> /klaus

Ja - det ser ud til at være løsningen

Takker !

Så kører det med XCOPY igen

Og vil sikkert kunne virke med Robocopy også.....

Archive Attribute
The archive attribute is used for backup. When a file is created, the
archive bit is turned on. When a backup program copies the file, it turns
off the archive attribute. For example, the /m parameter in the Xcopy
command in Windows turns off the archive attribute. When the file is edited
and saved again, the attribute bit is turned on

Jan

Fra : emjeppesen

Dato : 23-03-09 18:58

Klaus Jørgensen skrev:

>Jeg bruger XCOPY /M i mine batch-filer til backup.

Jeg bruger
XCOPY/S/M

Hilsen emj

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 23-03-09 21:39

"emjeppesen" skrev i meddelelsen
> Jeg bruger
> XCOPY/S/M

Ja - /s tager sub-directories med deres indhold, så den har jeg også med.

Desuden har jeg /Y for at overskrive eksisterende filer uden at spørge først

Som nævnt tidligere har jeg så brugt /D for kun at metage nyere filer end
den eksisterende - og den har jeg så ændret til /M - og det virker
fortrinligt

Tak til jer alle

Jan