MS Windows
briani 27239
Administrator
Fra : Karsten Nielsen

Dato : 21-03-09 12:08

Hej

Hvordan kan det være at jeg til nogle opgaver får at vide at det ikke
kan lade sig gøre, for det kræver en administrator-adgang.
Men jeg er logget på som administrator og er også den eneste som
bruger computeren, og derfor er der selvfølgelig også kun én konto.

Problemet opstår feks. når jeg går ned i Quick Launch hvor jeg har en
genvej til stifinder. Hvis jeg vil ændre på den så stifinder åbner med
fuldskærm, så er det at problemet opstår.
Det er for i øvrigt en vista.

Mvh
Karsten

Håber at i kan hjælpe.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 21-03-09 13:23

Karsten Nielsen:

> [...]
> Men jeg er logget på som administrator og er også den eneste som
> bruger computeren, og derfor er der selvfølgelig også kun én konto.

Det er ualmindelig dårligt sikkerhedsmæssigt, at bruge Administrator
kontoen til andet end at administrere - f.eks installation af nye
programmer mv.

> Problemet opstår feks. når jeg går ned i Quick Launch hvor jeg har
> en genvej til stifinder. Hvis jeg vil ændre på den så stifinder
> åbner med fuldskærm, så er det at problemet opstår.
> Det er for i øvrigt en vista.

Når det er Vista, så bliver der pr default givet advarsler om potentielle
farlige handlinger når man (undtagelsesvis) er logget på som
Administrator.

Windows Vista beskytter fjolser mod sig selv.

--
Oops!... I did it again

Fra : J

Dato : 21-03-09 14:18

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Karsten Nielsen:

> Det er ualmindelig dårligt sikkerhedsmæssigt, at bruge Administrator
> kontoen til andet end at administrere - f.eks installation af nye
> programmer mv.

Vor herre bevares! Dør man?

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 22-03-09 01:33

Look what the cat dragged in - J:

> "Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Vor herre bevares! Dør man?

Du bliver bare en Zombi

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Karsten Nielsen

Dato : 21-03-09 14:26

On 21 Mar 2009 12:23:12 GMT, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com>
wrote:

>Karsten Nielsen:

>Det er ualmindelig dårligt sikkerhedsmæssigt, at bruge Administrator
>kontoen til andet end at administrere - f.eks installation af nye
>programmer mv.

Hmm okey men hvad skal jeg ellers være logget ind som.? det er jo kun
mig som bruger computeren.

>Når det er Vista, så bliver der pr default givet advarsler om potentielle
>farlige handlinger når man (undtagelsesvis) er logget på som
>Administrator.
>
>Windows Vista beskytter fjolser mod sig selv.

Ja det ved jeg godt, men det var jo ikke det som jeg spurgte om..

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-03-09 15:38

Axel Hammerschmidt skrev:

> [...]
> Når det er Vista, så bliver der pr default givet advarsler om potentielle
> farlige handlinger når man (undtagelsesvis) er logget på som

Hvis du ikke ved, hvordan Windows Vista virker, så lad være
med at svare.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 21-03-09 18:35

Kim Ludvigsen:

> Hvis du ikke ved, hvordan Windows Vista virker, så lad være
> med at svare.

Du tror da ikke jeg henter mine oplysninger fra et lille skod site:

http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2065197,00.asp

: Fortunately, Microsoft has added some sophistication to allow for a
: middle ground. User Account Control (UAC) lets ordinary users
: selectively approve privileged operations when necessary—if they have
: the proper credentials. Even administrators who are logged in will
: normally run programs with limited privileges; Windows will ask for
: permission from the user to elevate privileges when necessary.

--
Oops!... I did it again

Fra : preben kaas

Dato : 21-03-09 16:42

On Sat, 21 Mar 2009 12:08:27 +0100, Karsten Nielsen
<k-nielsen@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>genvej til stifinder. Hvis jeg vil ændre på den så stifinder åbner med
>fuldskærm, så er det at problemet opstår.

Håber jeg også, for i min Vista har jeg et "lignende" problem:

Når jeg besøger " update.microsoft.com" for at søge efter ikke
indlæste opdateringer til windows, får jeg kun at vide, at jeg skal
være logget på komputeren som administrator.

Og jeg har kun en brugerkonto med administrator rettigheder.

mvh
Preben
ved mail slettes xxxx

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 21-03-09 17:12

Du skal bruge Windows Update i kontrol panelet eller under Start |
Alle programmer.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Karsten Nielsen

Dato : 23-03-09 13:31

> [...]

>være logget på komputeren som administrator.
>
>Og jeg har kun en brugerkonto med administrator rettigheder.

Ja det er lige netop det problem som jeg også har,
Men man skal åbentbart ikke spørge i denne her gruppe, hvis man søger
et svar...

Mvh
Karsten

Fra : Jakob

Dato : 23-03-09 22:00

On Mon, 23 Mar 2009 13:30:51 +0100, Karsten Nielsen wrote:

> Ja det er lige netop det problem som jeg også har,

Windows Vista User Account control er lavet således, at man, selv om man er
logget på som medlem af administratorgruppen, skal bekræfte handlinger der
kræver højere rettigheder end almindelige brugere har. Det gælder også hvis
man manuelt går ind på Microsoft Update. Når først man er færdig med at
sætte sin maskine op er det som regel ikke det store problem. Jeg får
spørgsmålet maks en gang om dagen med mindre jeg er ved at lave et eller
andet om. Og det ene klik en gang om dagen kan jeg godt leve med.

> Men man skal åbentbart ikke spørge i denne her gruppe, hvis man søger
> et svar...

Jo det burde nu være et godt sted at starte. Det er bare ikke alle svar der
kan bruges.

--
/Jakob

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 21-03-09 17:31

På Vista er du ikke Administrator. Du er medlem af Administrator
gruppen men det er ikke det samme.
Lav en ny genvej på skrivebordet der gør hvad du ønsker slet den gamle
fra Quick Launch og træk den nye der ned.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Jakob

Dato : 22-03-09 11:09

On Sat, 21 Mar 2009 12:08:27 +0100, Karsten Nielsen wrote:

> [...]
> genvej til stifinder. Hvis jeg vil ændre på den så stifinder åbner med
> fuldskærm, så er det at problemet opstår.

Det gør Vista per design og det er faktisk en god ting i forhold til XP.
Fidusen er, at du kører som alm. bruger til daglig og hvis noget kræver
administratoradgang så bliver du spurgt. På XP kan alting køre i baggrunden
med de samme rettigheder som den bruger der er logget på. Det betyder at
den er væsentlig nemmere at inficere.
--
/Jakob

Fra : Karsten Nielsen

Dato : 23-03-09 13:34

On Sun, 22 Mar 2009 11:08:44 +0100, Jakob <wh@tever.not> wrote:

> [...]
>med de samme rettigheder som den bruger der er logget på. Det betyder at

Jo og jeg forstår også godt det du siger, Men den burde da ikke spørge
om det, når man nu engang ér logget på som Administrator, netop for at
pille lidt ved nogle indstillinger.

Mvh
Karsten

Fra : Henning

Dato : 23-03-09 16:02

>Jo og jeg forstår også godt det du siger, Men den burde da ikke spørge
>om det, når man nu engang ér logget på som Administrator, netop for at
>pille lidt ved nogle indstillinger.

Ikke destop mindre er Vista skruet sådan sammen. Du kan, hvis du
fremover vil undgå disse sikkerhedsfeatures, slå Brugerkontostyring
fra (Kontrolpanel - Brugerkonti - Slå brugerkontostyring til eller
fra)

Fra : Karsten Nielsen

Dato : 23-03-09 16:26

On Mon, 23 Mar 2009 16:02:23 +0100, Henning <no.mail@all.invalid>
wrote:

> [...]
>fremover vil undgå disse sikkerhedsfeatures, slå Brugerkontostyring
>fra (Kontrolpanel - Brugerkonti - Slå brugerkontostyring til eller

Ja det har jeg også gjort, Men der er åbentbart bare nogle få ting som
man ikke kan gøre.