Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lukketid, hvad betyder det?
Fra : Svante Vinther

Dato : 29-07-01 19:00

Hej fotogruppe.

På mit nye kamera er standard lukketiden 125 ms.
Hvad er bagdelen ved en hurtigere lukketid, bliver billedet mørkere?

M.v.h. Svante

Fra : Allan Olesen

Dato : 29-07-01 19:13

Svante Vinther <yeah@right.com> wrote:

>På mit nye kamera er standard lukketiden 125 ms.

Sikker på, at det ikke er 1/125 sekund?

125 mS er meget lang tid at holde et kamera stille.

(Her skal jeg dog ikke undlade at prale af, at jeg har taget skarpe
håndholdte billeder med lukkertid over 1 sekund.)

>Hvad er bagdelen ved en hurtigere lukketid, bliver billedet mørkere?

Både og. Hvis du ikke vælger en større blændeåbning for at kompensere,
slipper der mindre lys ind til filmen, hvilket selvfølgelig fører til
et mørkere billede med samme film.

--
Allan Olesen, Lunderskov
Hvorfor er det kun Nej-sigerne, der må køre 55 i byen?

Fra : Rune Baess

Dato : 30-07-01 00:34

> (Her skal jeg dog ikke undlade at prale af, at jeg har taget skarpe
> håndholdte billeder med lukkertid over 1 sekund.)

Lad mig gætte: mellemformat med ultravidvinkel ?

Rune

Fra : Allan Olesen

Dato : 30-07-01 19:14

"Rune Baess" <rune@(removethisthing)baess.dk> wrote:

>Lad mig gætte: mellemformat med ultravidvinkel ?

Et gammelt Nikon spejlrefleks til alm. 24x36, forsynet med en 28-70
zoom, hvis jeg husker rigtigt.

Jeg løb rundt med mit daværende firmas kamera og tog billeder af en
70m høj trebenet offshore-konstruktion, vi havde bygget - en såkaldt
jacket, som er den del af en olie-/gasproduktionsplatform, som står
under vandet - som skulle vendes op i lodret stilling.

Vi startede 13.00, og hele løftet skulle vare et par timer. Men alt
gik galt (sjovt at stå med tre mobilkraner på hhv. 1000, 800 og 350
tons, heraf de to største kørt op fra Tyskland, og opdage, at
løftestropperne ikke passer.), og det endte med, at de fleste billeder
blev skumringsoptagelser...

Nå, det var vist et sidespring, men det var altså lidt spændende
dengang.

Kameraet havde blændestyret automatik, og selv om jeg korrigerede mest
muligt på blænden, kunne jeg bare høre, at lukkertiderne blev længere
og længere. Men filmen skulle bruges, så jeg fortsatte, uden at regne
med noget særligt. Da jeg fik billederne tilbage, var alle
stillestående genstande knivskarpe, men der var mærkelige røde skygger
hen over billederne, hvor folk var gået forbi i røde kedeldragter.
Lidt har man alligevel haft ud af at være gammel pistolskytte.

Samtidig var der et par helt fænomenale silhouet-billeder af 3 kraner
og en næsten færdigrejst jacket, taget fra den anden side af havnen
efter solnedgang. Aftenhimlen bagved havde alle farver fra rødt over
blåt til næsten sort. Det er nok de bedste billeder, jeg nogensinde
har taget, og det var helt sikkert mere held end forstand.

Hvorfor jeg fortæller alt det?
Fordi jeg lod det hele ligge, da jeg rejste, og nu ærgrer jeg mig
grusomt.

Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 29-07-01 19:17

> På mit nye kamera er standard lukketiden 125 ms.
> Hvad er bagdelen ved en hurtigere lukketid, bliver billedet mørkere?

Det kommer an på mange forskellige faktorer.

Lukketiden er udtryk for, hvor lang tid filmen (eller i den digitale
verden: CCD'en) bliver udsat for lyset gennem linsen.

Blænden er udtryk for, hvor meget lys der slipper igennem linsen.

Generelt kan man sige, at korte lukketider (f.eks. 500/sekund og
derunder) er gode til at fastholde action-motiver - f.eks. en
fodboldspiller i fuld fart. De korte lukketider stiller dog meget
store krav til både belysning og objektivets lysstyrke. Hvis
ens teleobjektiv kan arbejde med blænde-værdi omkring 2 (hvilket
vil sige, at man er indehaver af et meget lysstærkt og ganske
givet også dyrt objektiv), er man i stand til at arbejde med
meget korte lukketider.

Men det kan du læse meget mere om i enhver fotohåndbog, f.eks.
Politikens Fotobog.

--
Jacob W. Jensen | Mit galleri:
web: http://jacobwaage.dk | -> http://boca.dk/galleri/

Fra : Peter Schrøder

Dato : 30-07-01 08:13

Svante Vinther skrev

> På mit nye kamera er standard lukketiden 125 ms.
> Hvad er bagdelen ved en hurtigere lukketid, bliver billedet mørkere?

Jeg kan se på et af dine tidligere indlæg, at du snakker om
dit nye spejlreflekskamera, som har en spaltelukker.
En spaltelukker består af 2 "rullegardiner" hvor
lukkertiden bestemmes af hvor hurtigt det
ene gardin bliver sendt af sted efter det andet
1/125 sek er den hurtigste lukkertid, hvor det ene
gardin er nået _helt_ over til den anden side, inden
det andet gardin sendes af sted.
Ved 1/250 sek er det ene gardin kun nået halvvejs
inden det andet gardin sendes af sted.
Ved 1/1000 sek eller kortere sendes det andet gardin afsted
lige i hælene på det første, således at det nærmest
er en smal spalte der farer hen over filmplanet.
Deraf navnet.

En blitz blinker med en hastighed fra 1/1000 sek til
1/10.000 sek. Hvilket er rigeligt hutigt til at
fastfryse din lukkers bevægelse.
Hvis du bruger en lukketid kortere end 1/125 sek vil
dit billede ikke blive belyst over hele fladen, men
kun på den del der er fri af lukkergardinet, når
blitzen blinker. Ved 1/250 sek vil kun ca halvdelen
af dit negativ blive belyst.

Så 1/125 sek er kun std lukkertid når du bruger blitz.
Og du kan også sagtens bruge længere lukkertider
med blitz, men altså ikke hurtigere end 1/125 sek.
Peter
pschATmail.dk
Replace AT with @ to reply.