MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Vedr. ompartionering af AldiPC 8835
Fra : Jane

Dato : 13-03-09 23:07

Jeg er så glad, det er lykkes mig at ændre diskstørrelser i min ny Aldi-Pc,
jeg fandt en gratis version af Paragon 8.5 SE et sted på nettet, via denne
gik det nemt at mindske den alt for store C-partion, så den nu er på 38GB
det er også for stort dog rart med lidt reserve, og at ændre lidt ved de
andre, dog ikke D-drevet hvorpå genopretningen jo ligger.Det er altsammen
lykkes fordi jeg rundt om i disse grupper, gennem flere år har læst alle
jeres svar, og har lært og husket meget af disse. tak for hjælp allesammen.
:)

Jeg vil gerne have flere RAM i også, nuværende er 2x512Gb og 2x1024Gb.
og er af denne type >DDR2-SDRAM PC2-5300 (333 MHz) - [DDR2-666]
der forsynes med 1.8v.

Jeg Støder også tit på disse ting cl 4, cl 5 og cl 6, samt tal der ligner
dette 1-1-1-5 osv. Hvad er disse tal til, og skal disse være ens i alle
kredsene?

Jeg bilder mig også ind, at det bedste resultat vil sikkert komme fra ens
kredse fra samme firma.

jeg vil ikke ind i BIOS og ændre spændingen.

Min ide´er at skifte de 2x512 til 2x2024, så jeg har ialt 6Gb, måske helt
skifte dem alle til 4x2Gb, dette sidste er måske noget pjat, idet jeg aldrig
spiller, dog ofte har jeg mange programmer kørende + musik, det er lidt
svært at finde egnede 2Gb-kredse med pågældende spænding, samt en fornuftig
pris, hvad ville I andre gøre ?

Jeg glæder mig sådan til Jørn kommer hjem, han blir glad når han ser jeg har
klaret det uden hans hjælp, som jeg ellers altid har gjort.

Jane

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 13-03-09 23:46

"Jane" <jornhansen2@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Jeg vil gerne have flere RAM i også, nuværende er 2x512Gb og 2x1024Gb.
> og er af denne type >DDR2-SDRAM PC2-5300 (333 MHz) - [DDR2-666]

Hvis det er windows xp er det spild af penge. Den kan kun håndtere lidt over
3 gb, og det har du jo allerede.

Kurt

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 13-03-09 23:56

"Jane" <jornhansen2@gmail.com> skrev :

>Jeg er så glad, det er lykkes mig at ændre diskstørrelser i min ny Aldi-Pc,
>jeg fandt en gratis version af Paragon 8.5 SE et sted på nettet,

Det kunne Vistas egen diskhåndtering ha' klaret.
--
Kerim

Fra : Kurt Lund

Dato : 14-03-09 09:03

> [...]
> er altsammen lykkes fordi jeg rundt om i disse grupper, gennem flere år
> har læst alle jeres svar, og har lært og husket meget af disse. tak for

snip
Når du nu har pillet så meget så kan du ligeså godt pille resten ned, for
gendannelsen
programmet kan ikke finde ud af dit C drev længere, og du har jo en Vista
DVD som du også kunne have brugt til det.

> [...]
> kredsene?
>
> Jeg bilder mig også ind, at det bedste resultat vil sikkert komme fra ens

snip
Jeg tror at Jørn hvis han ved bare lidt om computer vil ryste lidt på
hovedet af dig ;)
Hvis du vil have flere ram i så køb DDR2-SDRAM PC2-5300, glem alle de andre
tal.
for de har ikke en hojende fis at sige til alm brug.
Men 6 eller 8 GB ram ? er du forsker eller spiller du 4 store spil og
redigere store foto samtidig ?
Vista kan kun se 3 GB ram og det har du jo, jewg har en Aldi PC 8833 med 3
GB ram og jeg redigere foto's
på op til 60 mb og flere af gangen og har ikke brug for mere end 3 GB,
kommer ikke over 2,3 gb.

Ram er godt nok bille nu meeeeeenn. ;)

Mvh
Kurt

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-03-09 18:17

Jane wrote:
> [...]
> ligger.Det er altsammen lykkes fordi jeg rundt om i disse grupper,
> gennem flere år har læst alle jeres svar, og har lært og husket meget af

Hvorfor ikke beholde det store C drev? - Mit C drev er en 250gb disk
uden nogen former for partitionering. - Jeg kører selv XPProSP3...
Disken er NTFS formatteret, så der er jo ingen begrænsning på diskstørrelse.

> [...]
>
> Jeg Støder også tit på disse ting cl 4, cl 5 og cl 6, samt tal der
> ligner dette 1-1-1-5 osv. Hvad er disse tal til, og skal disse være ens

Det er betegnelser for RAM'ens kvalitet, struktur og hastighed. Jo
lavere CL nr., jo bedre RAM. - Mine er fx. DDR2-PC5300/667mhz FB ECC
CL2,5. Hvis jeg istedet havde valgt en CL2 eller CL1,5, ville prisen
være ca. 50% hhv. 75% højere, men ydelsen i RAM kredsene også tilsv. højere.

> Jeg bilder mig også ind, at det bedste resultat vil sikkert komme fra
> ens kredse fra samme firma.

Tjaoe... Men i dag er kvalitets RAM så nær lig hinanden, at det ikke
spiller nogen rolle. Selvfølgelig kan der være forskelle på noget
billigt PQI og så et kvalitetsmodul fra fx. Kingston, Apacer eller
Crucial. Og vil du have top-of-the-top, så er vi ovre i noget TechWorks,
men også til 4x prisen, du skal give for et godt std. produkt fra fx.
Kingston.

> jeg vil ikke ind i BIOS og ændre spændingen.

Det vil jeg heller ikke anbefale, medmindre du præcist véd, hvad du gør.
Det kan blive noget rod... - Heldigvis har jeg slet ingen BIOS på den
her Apple MacPro QuacCore, så her kan man ikke ødelægge noget.

> Min ide´er at skifte de 2x512 til 2x2024, så jeg har ialt 6Gb, måske
> helt skifte dem alle til 4x2Gb, dette sidste er måske noget pjat, idet
> jeg aldrig spiller, dog ofte har jeg mange programmer kørende + musik,

Som andre har skrevet, så vil du på et tidspunkt 'ramme loftet' mht. den
RAM mængde, systemet kan håndtere. Når jeg kører i XPPro har jeg
allokeret 3,5gb til XP alene og i alt 5gb, så de programmer, der kan
trække mere, kan gøre brug af den fulde RAM mængde.

Jeg bruger ofte XPPro virtuelt, når jeg er bootet op i Mac OS X
10.5/Leopard, og det er noget, der godt kan mærkes, da jeg fik 4gb mere
i, så der i alt er 9gb på maskinen. Når jeg kører virtuelt, har jeg sat
XP til kun at bruge op til 3gb, så der er en rest på 6gb til hhv. OS X
dels til programmer.

> det er lidt svært at finde egnede 2Gb-kredse med pågældende spænding,
> samt en fornuftig pris, hvad ville I andre gøre ?

Er du sikker på, begge typer er PC-5300? - Jeg kan ikke via Google finde
specifikke PC-5300/333mhz, men der er omtaler af, at PC-5300/667mhz
(666mhz, som dukalder det) godt kan køre i et 333mhz slot, men så kun
kører med 'halv' hastighed altså som single-rated DDR1.
http://www.tomshardware.com/forum/245128-30-ddr2-pc5300-running-333mhz

- Ellers kan du jo tage et modul ud og tage det med ind til en
forhandler og spørge, hvad han har af større med samme specs...

mvh. Erik Richard

Fra : Ole C

Dato : 14-03-09 20:14

Erik Richard Sørensen skrev blandt andet:

> [...]
> uden nogen former for partitionering. - Jeg kører selv XPProSP3...
> Disken er NTFS formatteret, så der er jo ingen begrænsning på

Der er ingen grund til så stor en disk til systemet og eventuelt programmer.
Hvis data lægges på en anden partition, kan man hurtigt være oppe at køre
igen ved at lægge et image ind, hvis systemet er brudt sammen og en
nyinstallation er nødvendig - uden at miste data.
For det skal nok vise sig, at man lige netop ikke har fået taget backup af
de seneste data....

--
vh
Ole C

Fra : Jane

Dato : 15-03-09 07:48

Jeg havde faktisk lagt et spørgsmålet om partionering ind i hardware.drev,
men fik et ikke så rart svar og turde derfor ikke skrive her også, men
senere (efter jeg havde lavet disken om) tænkte jeg, det kan ikke passe man
skal være bange for at skrive om det, derfor jeg ikke sendte spørgsmålet
her, før EFTER.. jeg havde lavet det om, måske var det dumt men kan jo
altid bruge disken igen hvis jeg skal nyinstallere, kan jeg ikke ?

Ellers afleverer jeg den bare i Aldi og får pengene igen, kører hen til den
næste Aldi og køber en igen.

Ser hvad samlever siger når han kommer ellers.

Fra : Kurt Lund

Dato : 15-03-09 09:54

> [...]
> spørgsmålet her, før EFTER.. jeg havde lavet det om, måske var det dumt
> men kan jo altid bruge disken igen hvis jeg skal nyinstallere, kan jeg

Jow du kan altid lave disken som du vil have den, Og XP og Vista kan gøre
dette.

> Ellers afleverer jeg den bare i Aldi og får pengene igen, kører hen til
> den næste Aldi og køber en igen.

Ja det er jo Aldi's service, men det du skriver lige nu er SKU dårlrig
moral!!!
Det er sådan noget der kan ødelægge en god service for alle andre "ødelæg
bytte ødelæg bytte".

Kurt

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 18-03-09 17:52

"Kurt Lund" <klander52@hotmail.com> wrote in message

> Ja det er jo Aldi's service, men det du skriver lige nu er SKU dårlrig
> moral!!!
> Det er sådan noget der kan ødelægge en god service for alle andre "ødelæg
> bytte ødelæg bytte".

Lige præcis. Der ramte du hovedet på sømmet.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Fjern nomorespam ved svar på E-mail.

Fra : emjeppesen

Dato : 15-03-09 11:04

Jane skrev:

>Ellers afleverer jeg den bare i Aldi og får pengene igen, kører hen til den
>næste Aldi og køber en igen.

Gu kan du da ej. Det er bedrageri.

Hilsen emj

Fra : Jane

Dato : 15-03-09 20:03

Uha! Det udløste en alvorlig næse kan jeg se, havde ellers troet dette tegn
fortalte alt, helt klart bytter jeg den da ikke igen, jeg er derimod
meget glad for den.

Vil andre kommentere mit ønske om mere RAM, ville jeg med glæde høre om det.
Jane.

Fra : Ole C

Dato : 15-03-09 21:03

Jane skrev blandt andet:

> Vil andre kommentere mit ønske om mere RAM, ville jeg med glæde høre
> om det. Jane.

Hvorfor er du så forhippet på at få mere end de 3 Gb RAM, når du efter al
sandsynlighed ikke får nogen glæde af det?
Det diskuteres jævnligt om det er XP eller hardwaren der sætter grænsen, men
der er vist nogenlunde enighed om at den ligger omkring 3,2-3,5 Gb på en
XP-installation - og jeg har ikke fantasi til at forestille mig, hvordan du
skulle kunne mærke forskel på om du har 3 eller 3,5 Gb.....

--
vh
Ole C

Fra : Jane

Dato : 16-03-09 00:07

Ser ud til der er en misforståelse lige her, indtil videre beholder jeg den
Vista home premium, som fulgte maskinen hvis det ændrer noget, og kan nok se
at hvis jeg får XP på igen har jeg jo rigeligt, men se det udfra at det er
en Vista home pre.
Jane

Fra : Ole C

Dato : 16-03-09 01:20

Jane skrev blandt andet:

> [...]
> noget, og kan nok se at hvis jeg får XP på igen har jeg jo rigeligt,
> men se det udfra at det er en Vista home pre.

Nå - OK, det er Vista.
Jeg tvivler dog stadig på, at du har et reelt behov for mere end de 3 Gb.
Men de gør da ingen skade.....

--
vh
Ole C