Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lightsphere
Fra : Rune Trusell

Dato : 12-03-09 15:40

Er der nogen der har prøvet denne?
Den sælger tydeligvis godt :)

http://zoom.comon.dk/index.php/news/show/id=1108?utm_source=zoom_newsletter&utm_medium=newsletters

--
De bedste hilsner,

Rune Trusell
(tidligere rt)

Fra : Michaelbs

Dato : 12-03-09 18:47

"Rune Trusell" <trusellruneFJERN@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:49b91eae$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...
> Er der nogen der har prøvet denne?
> Den sælger tydeligvis godt :)
>
> http://zoom.comon.dk/index.php/news/show/id=1108?utm_source=zoom_newsletter&utm_medium=newsletters
>

> --

Ja, det er bestemt ikke noget mirakelmiddel.
Du kan jo prøve at købe en kinesisk kopi til under en tier på ebay.
De er identiske på nær Gary Fong navnet.

Hvad gør den? Den spreder lyset lidt mere, når der bounces, fordi lyset
kommer ud gennem siderne.
Hvis der ikke bounces, har den ingen funktion overhovedet andet end at
stjæle noget power fra flashen.

Husk at det er kun lyskildens størrelse i relation med afstanden til det
fotograferede, der bestemmer lysets kvalitet.

Gary Fong Lightsphere er penge ud af vinduet.

mvh Michaelbs

Fra : Rune Trusell

Dato : 12-03-09 19:06

Michaelbs wrote:

> [...]
> fotograferede, der bestemmer lysets kvalitet.
>
> Gary Fong Lightsphere er penge ud af vinduet.

Ok. Jeg har ingen forstand på flash-fotografering, men jeg
tænkte da også umiddelbart, at det nok var noget la-la.
Men har du set videoen? Han sætter en dims i og peger flash'en
direkte mod motivet. Hvordan vil det virke? Altså det bløder
vel lyset op, men har det samme effekt som at bounce falsh'en
opad?

Anyway, jeg har ikke behov for en, bruger kun meget sjældent
flash. Synes bare den så sjov ud :)

--
De bedste hilsner,

Rune Trusell
(tidligere rt)

Fra : Michaelbs

Dato : 12-03-09 19:24

> Men har du set videoen? Han sætter en dims i og peger flash'en direkte mod
> motivet. Hvordan vil det virke? Altså det bløder vel lyset op,

Nej det gør ikke! Det bløder IKKE lyset op. Kun lyskildens størrelse i
relation til afstanden til det fotograferede har indflydelse på blødheden.
Lyskilden bliver lidt større med lightshpere påmonteret, men det er meget
meget lidt.
Hvis lyset bouncer rundt og rammer vægge, gulv og loft, så vil disse også
blive lyskilder og DET vil bløde lyset op. Hvis du bare peger den fremad fx
udendørs og skyder direkte mod et ansigt at lyset bounces rundet, så bliver
det IKKE blødere.

Gary Fong er en fantastisk forretningsmand der er blevet multimilionær på at
sælge ubrugelige plastikfiduser og marketingstips.

>men har det samme effekt som at bounce falsh'en opad?

Nej, når du bouncer op i loftet, så vil der oftest være to sorte huller, der
hvor øjnene skulle være, men lyset er blødt, FORDI loftet er en meget stor
lyskilde i relation til afstanden af det fotograferede..

> Anyway, jeg har ikke behov for en, bruger kun meget sjældent flash. Synes
> bare den så sjov ud :)

ok.

mvh Michaelbs

Fra : Rune Trusell

Dato : 12-03-09 23:10

Michaelbs wrote:

> [...]
> også blive lyskilder og DET vil bløde lyset op. Hvis du bare peger den
> fremad fx udendørs og skyder direkte mod et ansigt at lyset bounces

Ok, så blev jeg det klogere.

> Gary Fong er en fantastisk forretningsmand der er blevet multimilionær
> på at sælge ubrugelige plastikfiduser og marketingstips.

Garanteret.

> Nej, når du bouncer op i loftet, så vil der oftest være to sorte huller,
> der hvor øjnene skulle være, men lyset er blødt, FORDI loftet er en
> meget stor lyskilde i relation til afstanden af det fotograferede..

Tak for forklaringen.

--
De bedste hilsner,

Rune Trusell
(tidligere rt)

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-09 20:50

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> skrev i
meddelelsen news:49b9535f$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> der hvor øjnene skulle være, men lyset er blødt, FORDI loftet er en meget
> stor lyskilde i relation til afstanden af det fotograferede..

Et godt alternativ i en hurtig vending er faktisk et stykke hvidt papir og
en elastik til at sætte fast om flashens hoved.
Det kaster en del af lyset frem og oplyser øjnene og gir lidt tegning.
Så for under en krone kan man få et bedre resultat.

Klip papiret til en rhombe, sæt den smalle ende rundt om bagsiden af
flashen, så papiret folder lidt rundt om hovedet og bliver stift.
Er man heldig at finde noget tyndt hvidt skumplast, kan man lave sig en
holdbar løsning, der kan krænges op og ned, så man kan bestemme selv, hvor
meget lys, der skal sendes fremad.

Det er efter sigende meget velfungerende.
Jeg har vist rodet lidt med det en enkelt gang.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-03-09 11:47

On 2009-03-12 15:39:42 +0100, Rune Trusell <trusellruneFJERN@hotmail.com> said:

> Er der nogen der har prøvet denne?
> Den sælger tydeligvis godt :)
>
> http://zoom.comon.dk/index.php/news/show/id=1108?utm_source=zoom_newsletter&utm_medium=newsletters

En

blitz moteret ovenpå kameraet er og bliver noget møj, og der findes
ikke nogle dimser med magiske egenskaber som kan ændre på dette...
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : Pico

Dato : 13-03-09 14:21

Niels Riis Ebbesen wrote:
> En
>>
> blitz moteret ovenpå kameraet er og bliver noget møj, og der findes
> ikke nogle dimser med magiske egenskaber som kan ændre på dette...

Det har du da fuldstændig ret i. Jeg savner stadig mit lille Rolie kamere
hvor blitzen blev montertet nedenunder kameret, det var tider, men hvor sad
blitzen i vejen for mine pølsefingre
--
MVH
Pico