Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Scanning 126-format
Fra : En Hr. Hvemsomhelst

Dato : 11-03-09 15:28

Goddag !

Er ved at scanne 35 mm negativer og det går langsomt, men fint med min Canon
Canoscan 4400F.
Jeg bruger programmet Canoscan Toolbox 5.0, som også er meget effektivt og
nemt at bruge.

MEN: Jeg har også ganske mange negativer af 126-typen (Husker ? 35 mm film,
men kvadratiske billeder. Man brugte dem oftest i billige kameraer fra
f.eks. AGFA. Jeg havde Agfamatic 50 dengang... Filmene kom i en
plastik-kassette, som kun kunne lægges i på en måde: Den rigtige..).

Når jeg lægger denne type negativ i scanneren og bruger programmet, kan
programmet ikke rigtig genkende filmen, og den bliver hakket over på
upassende steder. Kort sagt tror jeg ikke at softwaren understøtter denne
type film.

Har I nogen forslag til løsning af dette problem ?

Mh.

P.

Fra : Hans Henrik Pedersen

Dato : 12-03-09 22:00

Når du laver selve scanningen foregår det vel i det lille hjælpeprogram som
hedder ScanGear CS. Hvor du kan lave en PreScan så du kan vælge hvilke
billeder du ønsker fra negativstrimlen. Dette kører ganske fint så længe det
er 24 X 36 mm film.
Hvis du fjerner markeringen i "Display thumbnails" får du lov til at bruge
hele scannings-feltet til andre formater f.eks 6X6 og Instamatik 26X26, du
kan kun markere og scanne et billede ad gangen.

Venlig hilsen
Hans H.

Fra : En Hr. Hvemsomhelst

Dato : 15-03-09 17:58

"Hans Henrik Pedersen" <hhkp@vip.cybercity.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> hele scannings-feltet til andre formater f.eks 6X6 og Instamatik 26X26, du
> kan kun markere og scanne et billede ad gangen.

Mange tak. Mit program har tilsvarende funktioner som dem du nævner. Jeg
skal lige se om jeg kan få det til at makke ret...
Ellers vender jeg frygtelig tilbage !

Fra : En Hr. Hvemsomhelst

Dato : 15-03-09 18:48

Mit program er ganske rigtigt Scangear, men nu kan jeg ikke finde det sted
hvor jeg skal fjerne markeringen "Display thumbnails".
Kan du hjælpe ?

Fra : Hans Henrik Pedersen

Dato : 15-03-09 23:56

Jeg Har lavet et skærmdump som jeg ville sende til din mail. men den får jeg
lige i hovedet igen, så vi prøver her.
Du skal stå i "Advanced mode" (nederst i højre side) så kan du ikke undgå at
få øje på den.