Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Pol filter
Fra : Georg Tranholm

Dato : 29-07-01 16:46

Hej.

Hvilket polfilter er bedst egnet til zoom- 28-70 (vertikalt eller
cirkulært)
På forhånd tak for svaret.

OT. Hvordan ændrer man sin newsreader, så den skriver i fuld skærmbredde
og ikke bryder linien i eks. 72 tegn?

Georg Tranholm

Fra : Thomas Bach

Dato : 29-07-01 16:56

Georg Tranholm <tranholm@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
> cirkulært)
> På forhånd tak for svaret.
>
> OT. Hvordan ændrer man sin newsreader, så den skriver i fuld skærmbredde

Hvis det er en optik med autofokus skal du anvende et cirkulært
polfilter, og hvis optikken er med manuel fokus, skal du anvende et
vertikalt.

Thomas

Fra : Allan Olesen

Dato : 29-07-01 17:00

"Georg Tranholm" <tranholm@post5.tele.dk> wrote:

>OT. Hvordan ændrer man sin newsreader, så den skriver i fuld skærmbredde
>og ikke bryder linien i eks. 72 tegn?

Hvad vil du helt præcist opnå?

Du bør under alle omstændigheder ikke poste indlæg, hvor dine egne
linier er længere end de 72 tegn.

--
Allan Olesen, Lunderskov
Hvorfor er det kun Nej-sigerne, der må køre 55 i byen?

Fra : Vibeke og Knud Vogel~

Dato : 04-08-01 12:42

Hej!
Eneste forskel på cirkulært og lineært filter er flg:

Eftersom et autofokus kamera bruger en beamsplitter der skiller
polariseringerne ad i forbindelse med fokuseringen kan man ikke bare skaere
den ene polarisering (vertikal eller horisontal) væk, da autofokusen da ikke
ville fungere. Derfor må et filter til autofokus ud over den almindelige
polarisator (samme som et lineært polfilter) være udstyret med en anordning
(en kvartbølgeplade for teknikere) der tager den resterende polarisering og
gør den til lige dele horisontalt og vertikalt polariseret lys.

Effekt: præcist den samme som lineært filter; reflekser fra f.eks.
vandoverflader er sorteret fra af det første filter og kommer ikke igen
selvom man ændrer polarisationen bagefter (mm. din linse er fuld af vand.
At du kan frasortere reflekser med polfiltret skyldes, at lys polariseret
parallelt med og vinkelret på en overflade ikke i ens grad bliver
reflekteret, så hvis du fjerner den polarisering, der bliver reflekteret
mest, får du den ønskede effekt. Samme fenomen er skyld i de mere eller
mindre rige farvetegnniger du kan opnå på himmelen med brug af filtret.

Lidt teknisk forklaring, bevares, men jeg har selv brugt en del tid på
at fatte det, så hvis andre har spekuleret over det samme kan det måske være
til hjælp.

Mvh Ivan