Et bestemt program (Cubase) lukker hele ti~
Fra : Michael Corfitsen

Dato : 23-03-09 22:07

Hej med Jer.

iMac 24, 2,8 GHz, 2 GB og OS 10.5.6.
Final Cut, Adobe-programmer, Office og mange andre programmer og så
Cubase 4.5.2. - 274 (skulle være det sidste inden version 5.0.) Det er
ikke LE version.

Maskine og programmer kører meget stabilt (virkelig meget stabilt) men
Cubase lukker mange gange. Ved en times arbejde med programmet, er det
vel lukket 10-20 gange og jeg må genstarte programmet.
Der er ingen systematik i lukningen, altså ikke kun ved en bestemt
handling i programmet, det lukker bare.
Når Cubase ikke lukker, kører det fuldstændig uden problemer.
Af og til bliver det foreslået, at indstillinger nulstilles inden
genstart og det siger jeg ja til, men intet ændres.
Som det eneste program er Cubase med godkendelse via USB-nøgle, alle
mine andre programmer er med almindelig kode. Om der kan ligge noget
der, ved jeg ikke. Jeg har hørt, at USB-nøgler kan drille.
Jeg mindes ikke at have haft dette problem med mine tidligere Cubase
versioner - før 4.0.
Cubase lukker ikke på et splitsekund. Programmet fryser først, synes at
tænke lidt for så at lukke, varighed 1-5 sekunder.

P.S. Lige en lille ting mere, nu jeg er her.
Når jeg starter maskinen kommer der hver gang et vindue med en
forklaring om, at min prøvetid med NetBarrier X er slut. Jeg har ikke
programmet på maskinen - har vist nok haft det men har smidt det ud,
aner ikke hvad jeg skal bruge det til og kan ikke huske, hvordan/hvorfor
jeg har fået det. Meddelelsen dukkede op første gang for ca. 14 dage
siden.
Jeg har søgt efter NetBarrier på maskinen men kan intet finde. Det er
vel en eller anden automatisk start et eller andet sted. Hvordan fjerner
jeg det.

Nogen forklaring/løsning. På forhånd tak.

Michael C.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-03-09 22:28

Michael Corfitsen skrev:

> Cubase lukker ikke på et splitsekund. Programmet fryser først, synes at
> tænke lidt for så at lukke, varighed 1-5 sekunder.

Min første tanke er syg ram. Kør hardwaretesten på installationsmedierne.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-03-09 22:55

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Min første tanke er syg ram. Kør hardwaretesten på installationsmedierne.

Og min - en syg Cubase.... Det er rimelig kendt, at nogle versioner af
Cubase ikke kan lide dualprocessorer. Michael skriver desværre ikke, om
det er en VST eller RTAS version, han kører med. - Det er kun den nyeste
SX version, der ikke har de problemer som de tidligere har. - Jeg kan
fx. ikke bruge min ver. - Cubase VST 5.x på min MDD. - Den quitter, bare
man kigger på den...

Endelig kan det også være en bestemt plugin i Cubase, der er skyld i
missæren. Nogle af de lidt ældre - både VST, RTAS og AU plugins er ikke
100% kompatible med hverken 10.4.x eller 10.5.x, selvom udviklerne
skriver det. - Jeg installerede fx. en VST oktav-equalizer (2x31 bånd,
carbon classic+OS X) i min på min G3 med det resultat, at både system
9.2.2 og Cubase gik ned med et brag. Har så fornyligt forsøgt mig med
samme EQ i Amadeus II og Pro på min MacPro. Der skete præcis det samme.
Begge Amadeus ver. quittede omgående...

mvh. Erik Richard

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 23-03-09 23:59

> [...]
> SX version, der ikke har de problemer som de tidligere har. - Jeg kan
> fx. ikke bruge min ver. - Cubase VST 5.x på min MDD. - Den quitter, bare

Det er vist en VST - jeg ved ikke forskellen på VST og RTAS. Jeg bruger
alene Cubase til bearbejdning af færdige lydfiler (spiller ikke selv).
Min 4.0.... er en opgradering fra en tidligere 2.0. SX.

Når jeg tænker over det, kom problemet vel også først da jeg gik på
dual.

Michael C.

Fra : N/A

Dato : 24-03-09 00:53

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-03-09 00:53

Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> mappe, der så kommer på din harddisk i mappen 'Developer' skal du finde
> kontrolpanen 'Processor'. Dobbeltklik på den for atfå den installeret.
> Med den installeret kan du slå den ene processor fra, så din iMac bliver
> til en single-core istedet for en dual-core. Du kan få den op i
> menulinien, så der bliver hurtig og let adgang til at skifte fra dual
> til single CPU og tilbage igen, når du er færdig med at arbejde i
> Cubase. - Jeg har selv brugt dt på min QuickSilver, og det virker fint
> dér, og Cubase blev væsentlig mere stabil.

Glemte lige at tilføje, at det ofte er en god idé at opdatere den
indbyggede CoreAudio driver til Digidesigns Core audio Driver, selvom
man ikke har noget Digidesign/Steinberg hardware. Digidesign Core audio
er væsentlig hurtigere end OS X's egen CoreAudio. DCA installerer
samtidig en kontrolpane, som pr. standard står til at udnytte de
ind-/udgange, du selv har valgt i 'Lyd' og/eller anden hardware lydkort.
Så du skal ikke stille på noget i DCA panelet.

Digidesign CoreAudio Driver 7.4.2
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/20926

mvh. Erik Richard

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 26-03-09 09:23

Tak for svar - jeg leger lidt med det.

Der var lige mit sidste spørgsmål fra 1. indlæg:

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 26-03-09 10:50

Michael Corfitsen wrote:
> [...]
> jeg det.
>
> Nogen forklaring/løsning. På forhånd tak.

Har du kigget i Accounts preference pane under 'Login items'? Hvis der
ligger noget NetBarrier relateret, så bare fjern det.

Den holdbare løsning er nok at hente NetBarrier og håbe på at der følger
en uninstaller med.

Fremover er det måske en ide at bruge eksempelvis AppCleaner (eller
lign.). Programmet 'opdager' når du sletter programmer og søger efter
evt. relaterede filer, som du så har mulighed for at slette.

http://www.freemacsoft.net/AppCleaner/

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk