"Løfte" side opad?
Fra : Martin Ploug

Dato : 31-03-09 19:42

Hej

Kan man f.eks. vha. css gøre et eller andet,
sådan, at man "skubber" indholdet højere op
og dermed fjerner det, så det kommer længere
væk fra bunden af skærmbilledet, men at
toppen af layoutet fortsat bliver på samme placering?

Det er lidt svært at forklare, men jeg har en side, hvorpå
jeg har en formular. Når jeg klikker på en drop down
menu i formularen, rager boksen med valgmuligheder
ned over proceslinjen
Se http://www.detour.dk/billeder/dropdown.jpg

Derfor kunne jeg godt tænke mig, hvis man på en eller
anden måde kunne "løfte" formularen og alt indhold i det
hele taget - så det kommer højere op og væk fra bunden
af skærmbilledet.

Jeg har prøvet med height og margin med forskellige værdier
og med et antal br -tags under formularen, men løser ikke
mit problem.

Jeg ved ikke, om man overhovedet kan gøre noget ved det?
Eller måske er løsningen ganske simpel, uden at jeg bare kan se
det.

Jeg har opbygget layoutet vha. en stor overordnet tabel.
Ja, jeg ved godt, at jeg bør bygge det hele op vha. css, men
lige nu er det altså sådan.

Mvh. Martin

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 31-03-09 19:50

Martin Ploug skrev:

> Det er lidt svært at forklare, men jeg har en side, hvorpå
> jeg har en formular. Når jeg klikker på en drop down
> menu i formularen, rager boksen med valgmuligheder
> ned over proceslinjen

Nemt nok.
Sæt en bundmargin på din <form> eller en bundpadding på det felt som
formularen ligger i. Så skulle det spille, tabeldesign eller ej.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 31-03-09 21:10

Philip Nunnegaard har bragt dette til verden:

> Nemt nok.
> Sæt en bundmargin på din <form> eller en bundpadding på det felt som
> formularen ligger i. Så skulle det spille, tabeldesign eller ej.

.... eller brug <optgroup> til at gruppere valgmuligheder - det vil vist
også gøre listen mere overskuelig.

Birger

Fra : Martin Ploug

Dato : 31-03-09 22:12

"Birger Sørensen" <birger@bbsorensen.dk> skrev i meddelelsen
> Philip Nunnegaard har bragt dette til verden:

> ... eller brug <optgroup> til at gruppere valgmuligheder - det vil vist
> også gøre listen mere overskuelig.
>
> Birger

Hej

Tak for jeres bud.
Det løser desværre ikke mit problem.
Problemet er det samme.

Afstanden imellem formularens bund og cellens
bund bliver større, men formularen og dermed også
drop down menuen bliver på samme placerng.

Mvh. Martin

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 01-04-09 06:17

Martin Ploug skrev:

> Tak for jeres bud.
> Det løser desværre ikke mit problem.

Det var som pokker.
Eftersom vi ikke kan se din side live, er alt hvad der skrives her, rent
gætteri.
Så... Jeg er blank her.

http://www.html-faq.dk/help.asp

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 01-04-09 06:15

Birger Sørensen skrev:

> ... eller brug <optgroup> til at gruppere valgmuligheder - det vil vist
> også gøre listen mere overskuelig.

Det vil vel ikke løse hans problem med at den rager ned over processlinjen.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 01-04-09 09:48

Philip Nunnegaard forklarede:

> Det vil vel ikke løse hans problem med at den rager ned over processlinjen.

Standarden angiver en mulig måde for browsere at vise det på som
drop-down menuer. Og det vil da reducere antallet af linier...
Det er så ikke givet at de alle gør det - hvis listen vises i sin fulde
længde med den ekstra gruppering indsat, har det vel egentlig bare den
modsatte effekt...

Et alternativ, kunne så være at bruge flere select i stedet for
optgroup.
Lyder mærkeligt at CSS ikke skulle kunne give lidt luft.
Svært at tage stilling til, når man ikke kan se det.

Birger

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 01-04-09 16:55

Birger Sørensen skrev:

> [...]
> Det er så ikke givet at de alle gør det - hvis listen vises i sin fulde
> længde med den ekstra gruppering indsat, har det vel egentlig bare den

Ja, jeg forestillede mig nemlig netop at det ville give flere linjer i
selectboksen (en ekstra linje pr. gruppering).

> Lyder mærkeligt at CSS ikke skulle kunne give lidt luft.
> Svært at tage stilling til, når man ikke kan se det.

Det var også derfor jeg efterlyste et link.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Martin Ploug

Dato : 01-04-09 19:09

Philip Nunnegaard <nunnenospam@hitsurf.dk> skrev:

> [...]
>netop at det ville give flere linjer i
>selectboksen (en ekstra linje pr. gruppering).

>Det var også derfor jeg efterlyste et link.

Hej

Jeg har lige undersøgt sagen nærmere andetsteds,
og har fået at vide, at det ikke umiddelbart
kan lade sig gøre.

Man kan dog muligvis fifle med i stedet at designe
drop down menuen (og formularen?) udelukkende vha.
CSS og dermed angive at menuen altid skal gå opad
og skjules, hvis der ikke er plads (tror jeg det var).

Jeg har også overvejet at eksperimentere med at indsætte
et bogmærke f.eks. ca. midt i formularen og så tilføje
noget med onload="location.href='#bogmaerke'"> som der er
en der har skrevet i et indlæg på eksperten.dk:
http://www.eksperten.dk/spm/409632

Jeg regner dog ikke med at ville eksperimentere mere med
det.

Men I skal have mange tak for jeres indlæg.

Mvh. Martin

Fra : Martin Ploug

Dato : 05-04-09 23:06

Martin Ploug <mploug@I030Epc.dk> (slet I030E) skrev:

> [...]
>
>Jeg regner dog ikke med at ville eksperimentere mere med
>det.
>
>Men I skal have mange tak for jeres indlæg.

Hej

Jeg er lige kommet i tanke om, at man vel ville kunne
løse problemet meget simpelt ved at lægge hele sin
webside ind i en div med en højde på mere end 100%
- f.eks. 150% og border:0px.

Altså en hoved-div:

#maindiv
{
height:150%;
border:0px;
}

-- Alt indhold her.

Mvh. Martin

Fra : Martin Ploug

Dato : 06-04-09 20:33

> [...]
>Sæt en bundmargin på din <form> eller en bundpadding på det felt som

>formularen ligger i. Så skulle det spille, tabeldesign eller ej.

Hej Philip

Jeg har vist taget fejl.
Det ser ud som om man alligevel godt kan løse det ved det du skrev:

>Nemt nok.
>Sæt en bundmargin på din <form> eller en bundpadding på det felt som

>formularen ligger i. Så skulle det spille, tabeldesign eller ej.

Det tvinger i hvert fald den lodrette scrollbar frem, når man får
angivet
en tilpas højde på margin eller padding.
Det var faktisk også det, der var meningen.

Jeg siger mange tak for hjælpen.

Mvh. Martin