Blinkende Lygter - Vinduet!!!
Fra : Andrew

Dato : 29-07-01 15:33

Hejsa

Jeg har nu set Blinkende lygter et par gange, jer derude som også har set
den:

Vinduet som optræder hele tiden (I deres flash-backs, i fryserumsdøren,
etc.) hvad er der med det???

Jeg gider ikke rigtigt begive mig ud i den helt store fortolkning af den
selv, så hvis nogle kunne komme med svaret/deres bud ville i hjælpe mig af
med mange søvnløse nætter (lille overdrivelse)!

Mvh And

Fra : Max Rydahl Andersen

Dato : 29-07-01 17:46

Jeg så den "bare" som et symbol for at de alle 4 var en enkelt skive a
helheden....en "4-enighed" if I may say so :)

Mvh
Max

Fra : Jens Thomsen

Dato : 29-07-01 17:49

Andrew <andvalen@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9k16s8$i5b$1@news.cybercity.dk...

> Vinduet som optræder hele tiden (I deres flash-backs, i fryserumsdøren,
> etc.) hvad er der med det???

Det er sådan set ikke så kompliceret. Vinduet med de korslagte "tremmer"
henviser bare til det fysiske el. psykiske fangenskab, de alle har oplevet i
barndommen.

MVH
Jens

Fra : Andreas Hansen

Dato : 30-07-01 13:22

jeg var til en forpremiere på filmen, hvor man bagefter kunne stille
instruktøren og et par af skuespillerne spørgsmål (Mads Mikkelsen var i
øvrigt blevet væk uden at give besked om hvorfor...).

Instruktøren Anders Thomas Jensen blev spurgt om dette vindue, og gav det
samme svar. Jeg mindes, at det var det samme hus, alle disse barndomsscener
var optaget i... Besparelser eller ligger der kunstneriske overvejelser
bag?

I øvrigt bør Anders Thomas Jensen holde sig fra disse "dybe" indslag i
filmene. Han er god til one-liners, men der hører talentet vel også op.
Det er dog et kæmpe talent at besidde, og manuset til "I Kina Spiser De
Hunde" er da helt i særklasse, når det kommer til dialogen. Handlingen her
er heller ikke nær så tynd, som tilfældet er i Blinkende Lygter.

Eneste "flashback" i "I Kina Spiser De Hunde" er det pinlige billede af en
sejrende Bodnia som barn. Den var altså lidt for tyk :) Handlingen
illustrerer fint hvem der var underdog.

/Andreas

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 29-07-01 20:40

Jens Thomsen wrote
> Det er sådan set ikke så kompliceret. Vinduet med de korslagte "tremmer"
> henviser bare til det fysiske el. psykiske fangenskab, de alle har oplevet
> barndommen.

Jeg kom til at tænke på et psykiatrisk hospital, da jeg så filmen, så det er
hvad jeg plejer at forklare det med når folk spørger. Altså en form for
fangenskab.

/Søren

Fra : Malene

Dato : 21-08-01 09:16

I En af "specieal features" indslagene på DVD'en, bliver en eller anden
scenebyggergut spurgt om dette spørgsmål, og han siger, så vidt jeg husker, at
det er med *vilje* at vinduet er anbragt så tydeligt i alle barnddomsscenerne,
for at publikum skulle fortolke det - det er ikke ment som hverken 4-enighed
eller fangenskab - det er altså for at drille os, og få os til at tro at vi er
vældig smarte at vi kan regne det ud:)

Fx, er den meget klare blå farve også gennemgående i barnddomsscenerne, himlen i
Søren Pilmarks, og den optræder på væggene i de andre tres. - men det betydre
nok heller ikke noget som helst ....

Malene

Fra : Casper

Dato : 23-08-01 09:09

On Tue, 21 Aug 2001 11:15:37 +0300, "Malene" <malenehald@mail.com>
wrote:

>Fx, er den meget klare blå farve også gennemgående i barnddomsscenerne, himlen i
>Søren Pilmarks, og den optræder på væggene i de andre tres. - men det betydre
>nok heller ikke noget som helst ....

....og på æblerne ikke mindst

Casper