|
| Kun 12,30V efter opladning Fra : Peter C |
Dato : 17-03-09 08:36 |
|
Hej Gruppe
Min 1997 Volvo V40 2,0 Aut. m. benzinfyr bruger mere strøm end den kan nå at
lade.
Den kører korte ture (5 min) til dagplejen med datteren om morgenen, og når
så benzinfyret kører 30 min forinden skal der jo mangle strøm på et
tidspunkt. Det er der vist ikke noget underligt i.
MEN ...
I går eftermiddags målte jeg 12,40 V på batteriet, og jeg satte derfor min
nyindkøbte impulslader på.
Den tændte dioden for "batteriet er 50-75% kapacitet og lades" ... så langt
så godt.
Efter 4-5 timers ladning viste laderen "batteri opladet" så jeg pilleden den
af og gik iseng
I morges da jeg lige skulle kontrollere hvor godt det så var blevet igår (og
inden jeg tændte fyret) viste multimeteret så 12,30 V !!!
Hvad hulan er det nu for noget ? Hvor pokker er al strømmen "blevet af" ?
Batteriet er et alm. blybatteri på 75Ah og det er ca. 1 år gammelt.
Laderen er en Deca SM1270
http://www.decaweld.com/default.asp?cmd=getProd&cmdID=15112
Anyone ?
MVH Peter C:
| |
versicoloured@gmail.~ (17-03-2009)
| Kommentar Fra : versicoloured@gmail.~ |
Dato : 17-03-09 02:19 |
|
On 17 Mar., 08:36, "Peter C" <pede...@hotmail.com> wrote:
> Hej Gruppe
>
> Min 1997 Volvo V40 2,0 Aut. m. benzinfyr bruger mere strøm end den kan nå at
> lade.
> Den kører korte ture (5 min) til dagplejen med datteren om morgenen, og når
> så benzinfyret kører 30 min forinden skal der jo mangle strøm på et
> tidspunkt. Det er der vist ikke noget underligt i.
>
> MEN ...
>
> I går eftermiddags målte jeg 12,40 V på batteriet, og jeg satte derfor min
> nyindkøbte impulslader på.
> Den tændte dioden for "batteriet er 50-75% kapacitet og lades" ... så langt
> så godt.
> Efter 4-5 timers ladning viste laderen "batteri opladet" så jeg pilleden den
> af og gik iseng
>
> I morges da jeg lige skulle kontrollere hvor godt det så var blevet igår (og
> inden jeg tændte fyret) viste multimeteret så 12,30 V !!!
> Hvad hulan er det nu for noget ? Hvor pokker er al strømmen "blevet af" ?
>
> Batteriet er et alm. blybatteri på 75Ah og det er ca. 1 år gammelt.
> Laderen er en Deca SM1270 http://www.decaweld.com/default.asp?cmd=getProd&cmdID=15112
>
> Anyone ?
>
> MVH Peter C:
Hej Peter,
Et batteri, der konstant kun er delvist ladet, sulfaterer og danner
sulfatkrystaller der helt eller delvis kan gennembore seperatoren
imellem blypladerne og kortslutte en eller flere celler, dvs batteriet
aflader hurtigt sig selv igen. Alm. startbatterier er bygget til at
starte på (kortvarige høje strømme) IKKE til gentagne dybe op og
afladninger...
Derudover har jeg ikke meget "fidus" til "smart" ladere og pulsladere
i det hele taget, men mål spændingen over batteriet under ladeforløbet
og se om den kommer op på de 14,4 volt som foreskrevet.
mvh
Ole
| |
Mogens (17-03-2009)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 17-03-09 17:29 |
|
<versicoloured@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:1955e7ff-947b-4006-8181-e5580e1d2639@13g2000yql.googlegroups.com...
> Derudover har jeg ikke meget "fidus" til "smart" ladere og pulsladere
> i det hele taget
Det kan du nu roligt have, idet de fungerer ganske udemærket.
Jeg bruger dem til både min Porsche og BMW M3. Sidstnævnte kunne ikke holde
"strømmen" mellem køreturene, men efter at en Deca SM 1270 er blevet
monteret, er der INGEN problemer mere :)
| |
alexbo (17-03-2009)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 17-03-09 18:48 |
|
"Mogens" <no@mail.dk> skrev
> Det kan du nu roligt have, idet de fungerer ganske udemærket.
> Jeg bruger dem til både min Porsche og BMW M3. Sidstnævnte kunne ikke
> holde "strømmen" mellem køreturene, men efter at en Deca SM 1270 er blevet
> monteret, er der INGEN problemer mere :)
Det lyder også som om du bruger den "rigtigt", kontant tilsluttet når bilen
holder stille.
Laderen pusler om batteriet, fylder lidt strøm på næsten uden at batteriet
opdager det.
Det kan den gøre til evig tid.
En standard lader propper en tragt ned i halsen på batteriet og fylder strøm
på,
perfekt til en søndagsopladning efter en hård uge, men står den til for
længe brækker batteriet sig.
mvh
Alex Christensen
| |
alexbo (17-03-2009)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 17-03-09 10:31 |
|
"Peter C" skrev
> I går eftermiddags målte jeg 12,40 V på batteriet, og jeg satte derfor min
> nyindkøbte impulslader på.
> Den tændte dioden for "batteriet er 50-75% kapacitet og lades" ... så
> langt så godt.
> Efter 4-5 timers ladning viste laderen "batteri opladet" så jeg pilleden
> den af og gik iseng
>
> I morges da jeg lige skulle kontrollere hvor godt det så var blevet igår
> (og inden jeg tændte fyret) viste multimeteret så 12,30 V !!!
> Hvad hulan er det nu for noget ? Hvor pokker er al strømmen "blevet af" ?
>
> Batteriet er et alm. blybatteri på 75Ah og det er ca. 1 år gammelt.
> Laderen er en Deca SM1270
> http://www.decaweld.com/default.asp?cmd=getProd&cmdID=15112
Din batteri er slidt og din lader skal have lov at sidde på et par dage, så
er der en mulighed for at få batteriet op på fuld styrke.
Mål din lader med dit multimeter, den giver nok ikke mere end 3-4 A, hvoraf
noget tabes i varme, samtidig går efekten ned efterhånden som batteriet
fyldes, så hvis batteriet mangler 30-40Ah skal der mindst 15-20 timers
ladning til, og helst det dobbelte.
Hvis du har mulighed for det så sæt laderen på hver dag, det er din lader
beregnet til, den er ikke særlig velegnet til sjatladning.
I gruppen dk.teknik.bil har lige været en tråd om ladning, "køb af oplader",
der er nogle råd om multimetermåling.
mvh
Alex Christensen
| |
Peter C: (17-03-2009)
| Kommentar Fra : Peter C: |
Dato : 17-03-09 20:42 |
|
> Din batteri er slidt
Øv det var tidligt !
>og din lader skal have lov at sidde på et par dage, så
> er der en mulighed for at få batteriet op på fuld styrke.
> Mål din lader med dit multimeter, den giver nok ikke mere end 3-4 A,
> hvoraf
> noget tabes i varme, samtidig går efekten ned efterhånden som batteriet
> fyldes, så hvis batteriet mangler 30-40Ah skal der mindst 15-20 timers
> ladning til, og helst det dobbelte.
Jeg satte laderen på idag igen da jeg kom hjem fra arbejde. Volvoen havde da
ikke kørt siden imorges, så det skulle være muligt at måle den reelle
hvilespænding. Umiddelbart inden jeg satte laderen på målte jeg 12,4 V på
batteriet, og efter at have sat laderen på målte jeg en ladestrøm på over 6A
med mit tangamperemeter.
Nu får den lov at stå hele natten, og så ser jeg hvordan det ser ud imorgen.
MVH Peter C:
--
I stalden:
1997 Volvo V40 2,0 Aut.
1996 Toyota Corolla 1,6
1969 Pontiac Firebird 400
| |
Aksel (17-03-2009)
| Kommentar Fra : Aksel |
Dato : 17-03-09 12:01 |
|
"Peter C" <pede_71@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:49bf5337$0$15877$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej Gruppe
>
> Min 1997 Volvo V40 2,0 Aut. m. benzinfyr bruger mere strøm end den kan nå
> at lade.
> Den kører korte ture (5 min) til dagplejen med datteren om morgenen, og
> når så benzinfyret kører 30 min forinden skal der jo mangle strøm på et
> tidspunkt. Det er der vist ikke noget underligt i.
>
> MEN ...
>
> I går eftermiddags målte jeg 12,40 V på batteriet, og jeg satte derfor min
> nyindkøbte impulslader på.
> Den tændte dioden for "batteriet er 50-75% kapacitet og lades" ... så
> langt så godt.
> Efter 4-5 timers ladning viste laderen "batteri opladet" så jeg pilleden
> den af og gik iseng
>
> I morges da jeg lige skulle kontrollere hvor godt det så var blevet igår
> (og inden jeg tændte fyret) viste multimeteret så 12,30 V !!!
> Hvad hulan er det nu for noget ? Hvor pokker er al strømmen "blevet af" ?
>
> Batteriet er et alm. blybatteri på 75Ah og det er ca. 1 år gammelt.
> Laderen er en Deca SM1270
> http://www.decaweld.com/default.asp?cmd=getProd&cmdID=15112
>
> Anyone ?
>
> MVH Peter C:
>
Det er den normale hvilespænding på et blybatteri, der er sikkert ikke noget
i vejen med hverken batteri, lader eller måleinstrument.
Hilsen Aksel
| |
Peter C (17-03-2009)
| Kommentar Fra : Peter C |
Dato : 17-03-09 13:36 |
|
> Det er den normale hvilespænding på et blybatteri, der er sikkert ikke
> noget
> i vejen med hverken batteri, lader eller måleinstrument.
Ifølge batterifabrikantens hjemmeside (Banner Batteries) bør hvilespændingen
være 12,6V og 12,3 V er lig med "50% kapasitet - opladning med det samme"
Godtnok ved 27 grader C ... det kan være det er det der snyder mig !
MVH Peter C:
| |
Brian H (17-03-2009)
| Kommentar Fra : Brian H |
Dato : 17-03-09 15:12 |
|
"Peter C" <pede_71@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:49bf9970$0$15887$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>> Det er den normale hvilespænding på et blybatteri, der er sikkert ikke
>> noget
>> i vejen med hverken batteri, lader eller måleinstrument.
>
> Ifølge batterifabrikantens hjemmeside (Banner Batteries) bør
> hvilespændingen være 12,6V og 12,3 V er lig med "50% kapasitet - opladning
> med det samme"
>
> Godtnok ved 27 grader C ... det kan være det er det der snyder mig !
Om der måles 12,3v eller 12,6v kan afhænge af flere ting, fx om der er lidt
ir på polerne eller om det er et Aldi multimeter til 59.95 eller et Fluke :)
| |
Peter C (17-03-2009)
| Kommentar Fra : Peter C |
Dato : 17-03-09 16:00 |
|
> Om der måles 12,3v eller 12,6v kan afhænge af flere ting, fx om der er
> lidt
> ir på polerne eller om det er et Aldi multimeter til 59.95 eller et Fluke
> :)
Ikke Fluke ... desværre (jeg er kun en glad amatør)
Ingen ir på polerne og det er et Biltema "Auto-Multimeter" til ca. 400,-
.... men iøvrigt får jeg får samme tal med mit Kyoritsu pen-multimeter.
http://www.elma.dk/_da-DK/v:1385?visma5.prodno=5706445250455
MVH Peter C:
| |
Jens C. Hansen (17-03-2009)
| Kommentar Fra : Jens C. Hansen |
Dato : 17-03-09 12:01 |
|
Peter C wrote:
> I går eftermiddags målte jeg 12,40 V på batteriet, og jeg satte derfor min
> nyindkøbte impulslader på.
> Den tændte dioden for "batteriet er 50-75% kapacitet og lades" ... så langt
> så godt.
> Efter 4-5 timers ladning viste laderen "batteri opladet" så jeg pilleden den
> af og gik iseng
>
> I morges da jeg lige skulle kontrollere hvor godt det så var blevet igår (og
> inden jeg tændte fyret) viste multimeteret så 12,30 V !!!
> Batteriet er et alm. blybatteri på 75Ah og det er ca. 1 år gammelt.
Havde du lige fyldt vand på batteriet inden du satte det til opladning?
| |
Peter C (17-03-2009)
| Kommentar Fra : Peter C |
Dato : 17-03-09 13:31 |
|
> Havde du lige fyldt vand på batteriet inden du satte det til opladning?
Nej ... gjorde intet andet end at forbinde laderen iht. anvisningerne.
MVH Peter C:
| |
|
|