Digital signatur på Mac
Fra : Henrik

Dato : 23-03-09 10:31

Hej Alle.

En af mine kollegaer har netop købt en MBP nu skal han så have sit digitale
signatur til at virke, det volder nogle problemer.

Er der ikke en der kan give en Digital Signatur for dummis, så det kan komme
til at virke? Har downloadet Firefox men da beskrivelsen han har fundet på
nettet er til en gammel udgave, og de ligner slet ikke hinanden. Hjælp mig
til at hjælpe ham!

Hilsen Henrik

Fra : Flemming Rubini

Dato : 23-03-09 10:58

Henrik <fjern@mig.dk> wrote:

> [...]
> nettet er til en gammel udgave, og de ligner slet ikke hinanden. Hjælp mig

Grundlæggende følger i bare vejledningen på skærmen under oprettelsen.

Men, når I er nået så langt at der laves en nøgledokument, er der tale
om et dokument af typen html. Sørg for at gemme den et sted hvor I
hurtigt kan finde den frem igen, eventuelt på en USB nøgle.
Når I spørges efter denne nøgle vælger i dette nøgledokument, og nu
kommer det vigtige: tast koden ind på nøgledokumentet, men brug musen,
og kun musen til at klikke på "Ok"-knappen.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 23-03-09 21:46

On 2009-03-23 10:31:01 +0100, "Henrik" <fjern@mig.dk> said:

> [...]
> komme til at virke? Har downloadet Firefox men da beskrivelsen han har
> fundet på nettet er til en gammel udgave, og de ligner slet ikke

Ingen andre forslag???

En step by step ville være rart....

Fra : Flemming Rubini

Dato : 24-03-09 00:48

Henrik Palshøj <dykRE@MOVEmil.dk> wrote:

> Ingen andre forslag???
>
> En step by step ville være rart....

Findes her:

https://danid.dk/export/sites/dk.danid.oc/da/privat/support/

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 25-03-09 00:28

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Findes her:
>
> https://danid.dk/export/sites/dk.danid.oc/da/privat/support/

Du har sikkert bemærket talen om p12-filer.

Her er et trick: Åbn html filen i Safari så får man mulighed for at
gemme den i pkcs12-format.

Men, det virker heller ikke alle steder.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Bruno

Dato : 23-03-09 22:08

Henrik wrote:
> [...]
> komme til at virke? Har downloadet Firefox men da beskrivelsen han har
> fundet på nettet er til en gammel udgave, og de ligner slet ikke

Prøv at kigge hos Danid, eller evt. bed din kollega om at ringe til dem.
De bliver betalt for at hjælpe brugerne med, at benytte den digitale
signatur og bør kunne tilpasse hjælpen præcis til hvad der er brug for.

Mvh
Bruno

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 23-03-09 23:38

Henrik <fjern@mig.dk> wrote:

> [...]
> nettet er til en gammel udgave, og de ligner slet ikke hinanden. Hjælp mig

Glem Digital Signatur - det er noget skod.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-03-09 23:46

> Glem Digital Signatur - det er noget skod.

Jeg vil modificere det til at det er noget skod at hitte ud af hvis du
er "almindelige mennesker" uden lyst eller grund til at sætte sig ind i
hvordan certifikater fungerer ...

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 24-03-09 01:30

> Jeg vil modificere det til at det er noget skod at hitte ud af hvis du
> er "almindelige mennesker" uden lyst eller grund til at sætte sig ind i
> hvordan certifikater fungerer ...

Jeg synes også der er mange problemer. Et utroligt tidspilde at have med
at gøre, hvis man hæfter sig ved de sidder man ikke kan få ti at
fungere. Prøv fx kræfter med Klasselotteriet, not!
Sundhed, CPR, Skat, etc. virker fint.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Per Rønne

Dato : 24-03-09 13:18

> Glem Digital Signatur - det er noget skod.

Jeg bruger det nu dagligt, endda i et QuicKeys script, og med FireFox.
Ingen problemer her.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 24-03-09 23:41

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Jeg bruger det nu dagligt, endda i et QuicKeys script, og med FireFox.
> Ingen problemer her.

Hvad med ATP? SP-saldo?

Eksempelvis kan jeg komme ind på skat.dk med min nye digitale signatur
vha. html-filen. Men jeg kan ikke komme frem til SP-saldoen.

I dette tilfælde accepteres kun en .p12-fil selvom den senest benyttede
til digital signatur på fx skat.dk sker vha. en html.

Et gammelt trick er så at omdøbe filekstentionen fra html til .p12 Det
virker ikke mere, for mig. Kurt Brixen henviser altid til sin p12 fil,
og det virker angiveligt for ham. (Han sletter desværre sine postings
automatisk, hvilket jo unægteligt gør det meningsløst at følge op på og
henvise til, men nu har jeg gjort det alligevel.) Filens kodeord
accepteres ikke. Min konklusion er at det er noget frygteligt rod, og
jeg ville ikke anbefale almindelige brugere at bruge tid på dette endnu.

Tilbage står: Hvad er den stensikre metode at anvende?

--
Venlig hilsen Flemming Rubini

Fra : Kurt Brixen

Dato : 25-03-09 10:33

In article <1ix3vl2.qaahvk1m5ugasN%012008fr@gmail.com>,
012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) wrote:

> [...]
> jeg ville ikke anbefale almindelige brugere at bruge tid på dette endnu.
>
> Tilbage står: Hvad er den stensikre metode at anvende?

Det ser ikke ud som om der er en nem metode.

Mht. min .p12 fil, så stammer den fra da jeg flyttede min signatur fra
Windows til Mac. På Mac hedder den .pkcs12. Jeg kan ikke mere huske
hvordan jeg fik den ud af den .html fil jeg eksporterede fra Firefox på
Windows. Men jeg brugte en vejledning jeg fandt på macbruger.dk + denne
vejledning
http://www.lind-damkjaer.dk/files/DigitalSignaturMozilla_v0.5.pdf

Jeg prøvede lige igen at åbne den sikkerhedskopi jeg lavede sidste år på
Windows. Nu virker export som det skal - dvs. som du skrev i den anden
besked:

> Her er et trick: Åbn html filen i Safari så får man mulighed for at
> gemme den i pkcs12-format.

Jeg har fået signaturen ind i Hovednøglering (ved at dobbeltklikke på
p12 filen) så den virker i Mail og Safari.

Desuden har jeg signaturen installeret i Firefox.

Og jeg har også problemer på skat.dk - der skal jeg manuelt pege en fil
ud med signatur - og der vælger jeg .p12 filen.

Så må jeg hellere fortælle hvordan jeg bruger signaturen.
Mest til login på hjemmesider, hvor de tilbyder login med digital
signatur. Det gør jeg for at slippe for at huske forskellige kodeord.

Jeg bruger også signaturen til at sende krypteret og signeret mail til
kommunen og fagforeningen.
Det var også min plan at begynde at sende krypteret mail til mine
venner, men de har ikke installeret digital signatur så de kan sende og
modtage krypteret mail, da de synes det er for besværligt. Måden digital
signatur er lavet på skulle ellers gøre det let at gøre det, da der er
lavet en side hvor man kan downloade sine venners offentlige nøgle:

https://selvbetjening.certifikat.tdc.dk/ldapsearch/jsp/search.jsp?search=
new

--
Venlig hilsen