Hjælp til dropdown-menu
Fra : Lisbet Laursen

Dato : 15-03-09 17:41

Jeg har kopieret Farum Jensens menu:
http://webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu/eks06.html, men det
er ikke lykkedes at få undermenuerne til at ligge oven over teksten i
midterste spalte, se her http://lisbetovervad.dk/adjektivertest.html.
Hvad mon jeg har gjort forkert?

Lisbet

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-03-09 18:13

Lisbet Laursen wrote:
> [...]
> http://webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu/eks06.html, men det
> er ikke lykkedes at få undermenuerne til at ligge oven over teksten i

Hvis jeg sætter z-index:0; på #container og z-index:1; på #leftcol, kommer
undermenuerne til at lægge sig ovenpå som de skal.

Erik Ginnerskov

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 15-03-09 18:28

Erik Ginnerskov wrote:

> Hvis jeg sætter z-index:0; på #container og z-index:1; på #leftcol,
> kommer undermenuerne til at lægge sig ovenpå som de skal.

Tusind tak, det var lige det der skulle til.

Lisbet

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 15-03-09 21:18

Den Sun, 15 Mar 2009 17:40:46 +0100 skrev Lisbet Laursen:

> Hvad mon jeg har gjort forkert?

Når du påstår at simpático betyder sød, hvad betyder dulce så?

Buena mujeres hablar espanol

---
Karl Erik.

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 15-03-09 22:18

Karl Erik Christensen wrote:

> Når du påstår at simpático betyder sød, hvad betyder dulce så?

Ja, 'sød' kan jo betyde flere ting på dansk. 'Dulce' går mere på
smagen (noget med sukker i), men kan også betyde 'blid' som fx i 'una
voz dulce': en blid stemme.

Lisbet

Fra : Rune Jensen

Dato : 15-03-09 22:20

Karl Erik Christensen skrev:

> Buena mujeres hablar espanol

Hablen tror jeg, for det er jo flertal.
;)

MVH
Rune Jensen

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 15-03-09 22:22

Rune Jensen wrote:

> Hablen tror jeg, for det er jo flertal.
> ;)

Las buenas mujeres hablan español - er en korrekt sætning.
Lisbet

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 15-03-09 22:31

Den Sun, 15 Mar 2009 22:22:26 +0100 skrev Lisbet Laursen:

> Las buenas mujeres hablan español - er en korrekt sætning.

Beklager at mit spanske ikke er spansk spansk, men mere argentinsk spansk
og peru spansk

---
Karl Erik.

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 18-03-09 15:09

Lisbet Laursen wrote:
> Jeg har kopieret Farum Jensens menu:
> http://webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu/eks06.html, men
> undermenuerne lapper ind over den overordnede menu og ligger ikke
> direkte ud for den. Jeg kan ikke gennemskue hvor det er jeg skal
> rette for at få det hele til at passe sammen og håber at finde
> hjælp her.
Lisbet

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 18-03-09 15:10

Lisbet Laursen wrote:
> [...]

Jeg skulle måske lige gentage adressen:

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 18-03-09 17:49

Lisbet Laursen skrev:

> Jeg skulle måske lige gentage adressen:
> http://lisbetovervad.dk/adjektivertest.html

Jeg kan forstå at spørgsmålet herover er
det samme som tillægsspørgsmålet.

Hvorom alting er: Du farer vild i både bredder
og - så vidt jeg lige kan gennemskue - specificitet
(vægt).

Ad det første har du i dit dokumentindlejrede
stylesheet
div#leftcol ul {
*width: 11em; *
....}
og
div#leftcol li a {
padding: 0.25em 0 0.25em 0.5em;
*width:11em;*}

Derved bliver a-elementet 11,5 em bredt, men i
div#leftcol ul ul {
left: 11em;
.... }
flytter du det kun 11 em til højre.

Et par råd:

1. Når du har et dokumentindlejret stylesheet
hvor du undersøger bestemte dele af din konstruktion,
så udkommenter eller fjern formdeklarationer i dit
eksterne stylesheet, der kunne tænkes at øve indflydelse
på det du undersøger.

2. Og videre i samme bane: Når du har en delkonstruktion,
der volder kvaler, så kopier konstruktionen stylesheet
og HTML-kode ind på en testside, der ikke indeholder andet.
Så er det meget lettere at overskue. Og så ved, du at
når du siden kopierer det over på en rigtig side, at det
i hvert fald ikke i sig selv er delkonstruktionen, der
skaber problemer.

Ad. specificitet citerer jeg et eksempel fra mig selv:

div#navbar ul.topmenu li a {
      color:black; background-color:white; }
ul.topmenu li a:hover {
      background-color:#dddddd; }

skal være

div#navbar ul.topmenu li a {
      color:black; background-color:white; }
div#navbar ul.topmenu li a:hover {
      background-color:#ddd; }

for at opnå den ønskede :hover-effekt

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 19-03-09 00:43

Jørgen Farum Jensen wrote:

> [...]
> når du siden kopierer det over på en rigtig side, at det
> i hvert fald ikke i sig selv er delkonstruktionen, der

Tusind tak for de gode råd der fik mig på rette spor. Jeg har nu
angivet bredde i pixel, er det ikke i orden når leftcols bredde også
er i pixel?

> Ad. specificitet citerer jeg et eksempel fra mig selv:

> [...]

Jeg synes ikke der er noget galt med hover-effekten?

Lisbet

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 19-03-09 11:35

Lisbet Laursen skrev:

> Jeg synes ikke der er noget galt med hover-effekten?

Mit eksempel har ikke noget med din menu at gøre, men
er tænkt som en illustration af, at :hover tilstanden
skal have lige så høj specificitet som normal-
tilstanden.

Der er forskel på vægten af ul.topmenu li a:hover
og div#navbar ul.topmenu li a:hover.

Jeg nævner det kun fordi det er en grøft mange
er faldet i.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 19-03-09 13:09

Jørgen Farum Jensen wrote:
> [...]
>
> Der er forskel på vægten af ul.topmenu li a:hover
> og div#navbar ul.topmenu li a:hover.
>
> Jeg nævner det kun fordi det er en grøft mange

Okay, så er jeg med og vil skrive mig det bag øret.

Lisbet

Fra : Edmund

Dato : 18-03-09 23:38

"Lisbet Laursen" <lisbet.olnospam@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Jeg har kopieret Farum Jensens menu:
> http://webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu/eks06.html

Du mangler også hans lille gif fil, som giver pile i menuen
http://webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu/rarrow.gif

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 19-03-09 00:44

Edmund wrote:
> "Lisbet Laursen" <lisbet.olnospam@gmail.com> skrev i meddelelsen
>
> Du mangler også hans lille gif fil, som giver pile i menuen
> http://webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu/rarrow.gif

Jeg ville lige vente med den til det andet kom i orden. Nu er pilene
med.
Lisbet

Fra : Edmund

Dato : 25-03-09 14:59

> [...]
> http://webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu/eks06.html, men det er
> ikke lykkedes at få undermenuerne til at ligge oven over teksten i

Du har vel ikke fået rodet med dine museindstillinger.
kontrolpanel/ mus/ markørindstilling.
Kryds i "forøg markørpræcision"

Har ikke forstand på det du laver, ramte tilfældigt gruppen via google,
fordi jeg gerne ville lære om menu.
Syntes din virker lige så fint som Jørgens, både i IE8 og firefox.

Mvh Edmund

Fra : Edmund

Dato : 25-03-09 15:05

"Edmund" <nospam@surfpost.dk> skrev i meddelelsen

> Du har vel ikke fået rodet med dine museindstillinger.
> kontrolpanel/ mus/ markørindstilling.
> Kryds i "forøg markørpræcision"

undskyld, ramte den forkerte tråd