enrico skrev bl.a.:
> Jeg har nu lavet mit første blad i InDesign og jeg vil gerne bede om
> kritik (konstruktiv), samt meget gerne forslag til forbedring af
> layout mm.
>
http://www.vibfisk.dk/files/pdf/Smelten_1-09.pdf
Adskil logos og info om årgang osv. Gerne med streger. Hold margen så den
passer til billedet eller evt lidt mindre - ikke ud over billedet. Det
skaber disharmoni. Ryk evt linjen ned under billedet, så logo kan stå alene.
ALDRIG
en kolofon i højremargen. Den skal ud i venstre margen og altid
når den er på en venstreside. Ansvarhavende i henhold til presseloven *skal*
fremgå.
Pas på med for mange rammer og firkanter, (det ligner noget word clipart),
prøv at bruge omløbende tekst. Brug gerne billedetekster til billederne
(fotos).
Billeder på side 6-7 er da pæne, men jeg aner ikke en dyt om, hvem eller
hvad det er jeg glor på! Hvorfor skal jeg kigge på disse billeder. Mindre
billeder eller noget forklarende tekst..
Reklamesiden fungerer ikke, det er ikke en retfærdig placering over for
sponsorene, fordi folk springer dem over, når de er samlede på denne måde.
Anbring en reklame på en side med tekst. Placer gerne reklamen i nedre,
højre del af siden. Det er det, man i fagsprog kalder sidens optiske
midtpunkt, og er det punkt, folks øjne automatisk og ubevidst falder på
først. Sponsorer har krav på at få optimal placering, og bør ikke være noges
som gemmes væk. Hvis folk ikke ser reklamerne, så mister du sponsorene på
sigt, fordi de føler, at de ikke får noget ud af aftalen. Reklamer skal
anbringes jævnt ud i bladet og ikke som en optakt til at lukke bladet.
Claus