Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Jan Grarup igen årets pressefotograf
Fra : Rune Trusell

Dato : 10-03-09 08:10

Så vandt han for femte gang prisen.
Se mere her:
http://www.aaretspressefoto.dk/

--
De bedste hilsner,

Rune Trusell
(tidligere rt)

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-09 08:20

"Rune Trusell"
> Så vandt han for femte gang prisen.
> Se mere her:
> http://www.aaretspressefoto.dk/
>
> Rune Trusell

Dejlige billeder at stå op til - for faen hvor danske fotografer
bare kan noget. Så et indslag om Peter Hove, det var ret
underholdende.. -max-

Fra : Rune Trusell

Dato : 10-03-09 08:27

o--max skrev:
> "Rune Trusell"

> Dejlige billeder at stå op til - for faen hvor danske fotografer
> bare kan noget. Så et indslag om Peter Hove, det var ret
> underholdende.. -max-

Ja ik'? Det hjælper med at få dagen godt i gang.
De er dygtige, de folk.

I forbindelse med World Press Photo havde Politiken fire
foredrag/arrangementer, hvor man kunne "møde fotografen" samtidig med
man kunne se udstillingerne WPP og Øjenvidner. De gik ud på at
politikens otte fotografer to-og-to viste billeder, fortalte om dem og
om deres liv som pressefotograf. Se mere her:
http://www.pressefotografforbundet.dk/index.php?id=11034

Jeg deltog i de to midterste med henholdsvis Jan Grarup og Peter Hove
Olesen, og Miriam Dalsgaard og Thomas Borberg. Det var rigtig spændende,
og man kan kun håbe på de fortsætter med den slags fremover.

--
De bedste hilsner,

Rune Trusell
(tidligere rt)

Fra : Rune Trusell

Dato : 10-03-09 08:37

Rune Trusell skrev:
> Så vandt han for femte gang prisen.
> Se mere her:
> http://www.aaretspressefoto.dk/

Jens Dresling kommenterer og mener at Politiken har fotokrise.
Er det misundelse, eller er der noget om snakken?

http://www.pressefotografforbundet.dk/index.php?id=11596

--
De bedste hilsner,

Rune Trusell
(tidligere rt)

Fra : Mogens Hansen

Dato : 10-03-09 18:34

"Rune Trusell" <trusellruneFJERN@hotmail.com> wrote in message

> Jens Dresling kommenterer og mener at Politiken har fotokrise.
> Er det misundelse, eller er der noget om snakken?

Jeg opfatter det ikke som misundelse.

Der er da så meget om snakken at de 2 vindende billeder (Jan Grarups og
Peter Hove Olesen) angiveligt er taget på job, der ikke var initieret af
Politiken.
Begge billeder stammer serier der blev omtalt i forbindelse de foredrag du
omtalte.

Et andet spørgsmål er om Politiken viser billeder, der fuldt udnytter det
potentiale som de meget dygtige fotografer har. Jeg holder ikke Politiken
til hverdag, men læser den typisk om lørdagen, så jeg kan ikke vurdere om
det er rigtigt.
Men jeg kan da huske adskellige gode reportager fra nyere tid, bl.a. noget
Jan Grarup lavede i Dafur. Ligeledes har jeg bemærket at Jan Grarup var inde
i Gaza imens Isreals militære kampagne kørte for nyligt.

Personligt syntes jeg at Politiken (og Berlingske og Jyllands Posten) har
nogle ualmindeligt dygtige fotografer, med meget forskellige kvaliteter.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Robert Piil

Dato : 10-03-09 18:42

Mogens Hansen skrev:

> [...]
> nogle ualmindeligt dygtige fotografer, med meget forskellige kvaliteter.

Det er lige tilføjet et kapitel mere i historien. Denne gang set fra
fotochefens side.

--
Robert Piil

Fra : Rune Trusell

Dato : 11-03-09 13:13

Robert Piil wrote:

> Det er lige tilføjet et kapitel mere i historien. Denne gang set fra
> fotochefens side.

Ja her? http://www.pressefotografforbundet.dk/index.php?id=11605

Det virker som om Per Folkver snakker lidt uden om essensen.
Men jeg kan ikke gøre mig klog på, om der er noget om
Dreslings kritik.

--
De bedste hilsner,

Rune Trusell
(tidligere rt)

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-09 14:04

"Rune Trusell"

> [...]
>
> Det virker som om Per Folkver snakker lidt uden om essensen. Men jeg kan ikke gøre mig
> klog på, om der er noget om Dreslings kritik.

Der er ikke meget kød på den historie, det er jo standart at en
leder altid vil udtale vi prøver hele tiden at gøre det bedre -
og hvad så. Det er hans job og der er givetvis flere ting han
skal tage hensyn til - alle kan ikke blive lige lykkelige. Jeg ved
ikke hvor mange fotografer med anden etnisk herkomst der
er på de store aviser, men mon ikke de ku brokke sig over
at der ikke er nok, flere kvinder, flere bøsser og lesbiske,
vi vil ha mere af det hele. Må fotografer bære tørklæde..

Mht. at Hove og Grarup har lavet de vindende serier på
freelance basis, burde sku da være en cadeau til den og
deres arbejdsgiver, der har givet dem frihed til at forfølge
et projekt, avisen ikke selv ville satse på. Jeg syns nu Folkver
svarede tilpas ironisk på spørgsmålet om Hove nu havde
gjort sig fortjent til en eller anden anden kommende udenlands
opgave, næh Folkver overvejdede at sende en kvinde afsted
næste gang.. Hove fik sin løn og pensions ordning, det sku han
da bare være glad for.. Han er hård og uretfærdig.

Denne historie er lidt sjovere:
http://www.pressefotografforbundet.dk/index.php?id=11607
Det er måske på tide man afskaffer årets pressefoto konkurrence.
Eller måske sku man bare lade være med at tage det så faens
alvorligt, det er en happening, dybt uretfærdig og bare sjov og
ballade. Altså hvis man lige ser bort fra at prisen nok betyder
en hel del for ens karriere, uhm ja det er jo svært så.. Jeg har
løsningen, man laver bare 100 flere katagorier - så kan de
allesammen få en lille beløning. Jeg syns at huske jeg indimellem
er bevet kritiseret for at have taget gode billeder i udlandet -
sjovt at se den samme kritik blandt de professionelle
-max-

Fra : Rune Trusell

Dato : 11-03-09 13:08

Mogens Hansen wrote:
> "Rune Trusell" <trusellruneFJERN@hotmail.com> wrote in message
>
> Jeg opfatter det ikke som misundelse.

Jeg tog slet ikke stilling.

> [...]
> Politiken.
> Begge billeder stammer serier der blev omtalt i forbindelse de foredrag du

Ja, det husker jeg. Meget følelsesstærke billeder, de viste.

> [...]
> til hverdag, men læser den typisk om lørdagen, så jeg kan ikke vurdere om

Heller ikke mig. Men der er nok noget om snakken - altså at de
ikke gør.

> Men jeg kan da huske adskellige gode reportager fra nyere tid, bl.a. noget
> Jan Grarup lavede i Dafur. Ligeledes har jeg bemærket at Jan Grarup var inde
> i Gaza imens Isreals militære kampagne kørte for nyligt.

Ja, og det er sjovt at Obama nu begynder at snakke om, at der
skal gribes ind i Dafur, for at undgå en humanitær katastrofe.
Grarup har i flere år bl.a. via sine billeder forsøgt at gøre
opmærksom på, at vi har at gøre med tilstande som er direkte
sammenlignelige med andre katastrofer, som fx folkemordet i
Rwanda. Det er opsigtsvækkende, at der går så lang tid, før
omverdenen åbner øjnene.

> Personligt syntes jeg at Politiken (og Berlingske og Jyllands Posten) har
> nogle ualmindeligt dygtige fotografer, med meget forskellige kvaliteter.

Jeg er helt enig. Og generelt må dansk presse siges at rumme
et højt bundniveau.

--
De bedste hilsner,

Rune Trusell
(tidligere rt)

Fra : Jan Boegh

Dato : 11-03-09 21:00

"Rune Trusell" <trusellruneFJERN@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> folkemordet i Rwanda. Det er opsigtsvækkende, at der går så lang tid, før

Det er nok ikke den politiske klasse eller i almindelighed interesserede
borgere, fotograferne skal åbne øjnene på, men den brede lettere apatiske
befolkning, der qua deres potentialle som stemmedyr kan appelere til
politikerne. Man skal have været både blind og døv, hvis man ikke har været
opmærksom på konflikten i Dafur, men desværre har viden og indsigt ikke ret
meget effekt hvorimod følelser kan gøre alt. Det er der fotograferne kan
gøre en forskel. Desværre er de nødvendige.

vh
--
Jan Bøgh
Fotos på http://album.boegh.net

Fra : Mogens Hansen

Dato : 11-03-09 21:15

"Jan Boegh" <nobody@nospan.nowhere> wrote in message

[8<8<8<]
> Det er der fotograferne kan gøre en forskel.

Jeg håber det kan gøre en (bare lille) forskel.

Prøv at se
http://www.youtube.com/watch?v=vuEC6Mwhi88
hvor bl.a. netop det om hvorvidt det gør en forskel bliver debatteret.
Don McCullin (een af verdens bedste krigs- og krise-fotografer) er
tydeligvis meget desillusioneret.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jan Boegh

Dato : 11-03-09 22:12

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> hvor bl.a. netop det om hvorvidt det gør en forskel bliver debatteret.
> Don McCullin (een af verdens bedste krigs- og krise-fotografer) er

Uden at have set Youtubefilmen (næsten en time med thumbnail-tv er mere end
jeg orker). Men umiddelbart kan jeg godt forstå desillusionen. Billeder som
Eddie Adams' likvidering af Viet Kong guerilla (ville sikkert blive kaldt
Viet Kong terrorist i dag!) vil nok aldrig få den gennemslagskraft i dag som
dengang, da det samme billede kunne gå verden rundt. Den enorme mængde af
billeder vi er ved at drukne i er formentlig nok medvirkende til at fjerne
effekten af det enkelte billede, hvorfor billeder som Grarups Dafurbilleder
i højere grad blive objekter, der 'nydes' af connoisseurs som f.eks.
deltagerne i disse grupper. De lettere ulækre Mexicobilleder, der er vist
andetsteds, er sandsynligvis ganske uden virkning for så vidt angår den
politiske impact. Derfor er de på en underlig måde blevet til en mærkelig
form for estetik - en form for voldspornografi(jeg kan ikke helt gennemskue
de dybere implikationer og har ikke energi til at reflektere dem igennem).
Det er pissetrælst for fotografer, der gerne vil efterlade noget, men
desværre tror jeg at den tid er ovre. Umiddelbart er jeg nok tilbøjelig til
at tro at fiktion i virkeligheden har langt større slagkraft, når det gælder
om at flytte sjæle. Lur mig om ikke 'Livvagterne' har gjort meget mere med
folkestemningen (ulykkeligvis) i retning af at acceptere overvågning og
kontrol end noget andet det seneste års tid. Hvis jeg spørger på min
arbejdsplads er der ikke mange af vores studerende, der har set Grarups
billeder eller Mexicobillederne, men mange har set fiktion som f.eks.
Traffic.

vh
jan