Service i Malmø, må jeg tage svensk lånebi~
Fra : Henning

Dato : 10-03-09 15:53

Jeg overvejer at få udført reparation på min bil i Sverige.
Værkstedet vil gerne give mig en lånebil, men må jeg overhovedet køre
i den i Danmark de dage min egen er til reparation? Jeg tvivler..?

Fra : Søren Blom

Dato : 10-03-09 16:08

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev
> Jeg overvejer at få udført reparation på min bil i Sverige.
> Værkstedet vil gerne give mig en lånebil, men må jeg overhovedet køre
> i den i Danmark de dage min egen er til reparation? Jeg tvivler..?

Nej, det må du ikke. Som dansker bosat i Danmark, der må du køre føre en
dansk indregisteret bil i Danmark, om der sdå er en gråzone hvis ejeren af
bilen er emd, ved jeg ikke lige, men det er jo heller ikke lige muligt i dit
tilfælde, for så får du jo aldrig lavet din bil

--
Venlig Hilsen

Søren Blom
soren@blom.dk
Hvis en mand siger noget, ingen kvinde høre, har han så stadig uret?

Fra : Henrik B.

Dato : 10-03-09 16:10

"Søren Blom" <soren@blom.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> bilen er emd, ved jeg ikke lige, men det er jo heller ikke lige muligt i
> dit tilfælde, for så får du jo aldrig lavet din bil

Det er faktisk ikke helt korrekt. Og i nævnte tilfælde, mener jeg at man
gerne må køre direkte hjem til sin bopæl. Og omvendt, når man skal retur.
Således forholder det sig i hvertfald med lejebiler fra f.eks. Tyskland.

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 10-03-09 18:54

> [...]
> man gerne må køre direkte hjem til sin bopæl. Og omvendt, når man
> skal retur. Således forholder det sig i hvertfald med lejebiler fra

Et eksempel udbedes tak. Jeg ved at man kan få en særlig aftale, men det er
meget svært at få tilladelse til det. Jeg har selv prøvet at få en sådan
tilladelse, da jeg arbejde i et ½ års tid i Tyskland og min arbejdsgiver
ville stille en lejebil til rådighed for mig istedet for at flyve hjem hver
weekend.

/tue

Fra : Henrik B.

Dato : 10-03-09 19:09

"Nygaard (4330)" <holmnygaard.fjerndette@tiscali.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> sådan tilladelse, da jeg arbejde i et ½ års tid i Tyskland og min
> arbejdsgiver ville stille en lejebil til rådighed for mig istedet for at

Jeg har læst mig til, at lejer du f.eks. en autocamper i Flensborg, så må du
køre den den lige vej til din bopæl. Læsse den med feriegrejet, og derefter
køre den direkte vej til grænsen igen.

Det samme må jo gælde, hvis man f.eks. kører i stykker på bilferien, og det
tager lang tid at få bilen lavet. Og så pågældende mærke stiller en
leje/lånebil til rådighed, så kan det ikke passe at man ikke må køre længere
end til den danske grænse, uden at skulle skifte til tog/taxa/anden (dansk)
lejebil....!

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 10-03-09 19:52

> Jeg har læst mig til, at lejer du f.eks. en autocamper i Flensborg, så må
> du køre den den lige vej til din bopæl. Læsse den med feriegrejet, og
> derefter køre den direkte vej til grænsen igen.

Det er altså ikke rigtigt - eller i så fald er reglen lavet om for nyligt.
Man kan søge og få skriftlig tilladelse for at køre en lejet bil transit
igennem DK fra f.eks Tyskland til Sverige - men man må netop IKKE gøre holdt
på sin bopæl - så bagagen skal først transporteres til Tyskland....
Jeg har også prøvet at skulle parlamentere meget voldsomt og intenst med en
dansk tolder i Kruså, da vi i firmaets tjeneste havde lejet en tysk
indregistreret bil i Hamburg lufthavn, for derefter at ville køre hjem til
Sønderborg, og aflevere den til udlejningsfirmaets afdeling der. Tolderen
fastholdt efter at have konfereret med hovedkontoret, at det ikke var
lovligt for os at køre i en udenlandsk indegistreret bil i DK - heller ikke
en lejebil - dette er ca. 1½ år siden.
Tolderen var dog heldigvis af den pragmatiske type, som konkluderede at sket
jo var sket -men næste gang skulle vi følge reglerne..

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : oz3bto

Dato : 10-03-09 19:59

> [...]
> Således forholder det sig i hvertfald med lejebiler fra f.eks. Tyskland.

Det var nu ikke ddet vi fik afvide da vi lejede autocamper i tyskland

Vi ville krydse op gennem jydelandet videre over fyn og sjælland til sverige
hvor ferien skulle holdes.. Det måtte vi ikke da det var en tysk bil.. OK de
kan have været galt på den og vi kørte da også turen uden problemer

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 10-03-09 20:23

oz3bto skrev:
> [...]

> hvor ferien skulle holdes.. Det måtte vi ikke da det var en tysk bil.. OK de
> kan have været galt på den og vi kørte da også turen uden problemer

.... og de har ganske ret - det måsen man ikke!

Dog

Hvis man som dansker har adresse på grønland,(som jeg antager at være
danmark sådan teksnik set) og køber MC i Tyskland så må man
tilsyneladende gerne køre det tysk indregistrede køretøj i DK - men
ellers - no go

Ved haveri i f.eks. tyskland må man med
forsikringsbeviset/udlejningsbeviset gerne befordre sig til sit hjem
direkte og uden svinkeærinder, i lejet køretøj.

Set fra et pragmatisk synspunkt giver dette også mening, ellers ville
der jo hurtigt være nogen der fandt et "hul" de kunne benytte til på
relativt permanent basis at køre i udenlandske biler i DK, og efter et
par år vil de klynke over at hullet blev lukket - ak ja

Reglen er simpel - undtagelserne få og lige så simple, lige det der
kendetegner en god lov

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Leonard

Dato : 10-03-09 16:13

Henning wrote:

> Jeg overvejer at få udført reparation på min bil i Sverige.
> Værkstedet vil gerne give mig en lånebil, men må jeg overhovedet køre
> i den i Danmark de dage min egen er til reparation? Jeg tvivler..?

Du behøver ikke tvivle, for du må ikke.
Med fast bopæl i DK må du ikke køre i udenlandsk indreg. bil i DK,
pånær nogle få undtagelser, så det er ret nemt at svare på.

--
Leonard

Fra : Lars Løth

Dato : 10-03-09 17:30

> Jeg overvejer at få udført reparation på min bil i Sverige.
> Værkstedet vil gerne give mig en lånebil, men må jeg overhovedet køre
> i den i Danmark de dage min egen er til reparation? Jeg tvivler..?

§ 21. SKAT kan tillade, at en person med bopæl her i landet fører et
udenlandsk køretøj på færdselslovens område i følgende tilfælde:
1) Køretøjet køres i transit direkte fra indførselsstedet til
udførselsstedet.
2) Køretøjet i henhold til en forsikringsaftale er stillet til rådighed for
den pågældende person, efter at vedkommendes eget køretøj er havareret i
forbindelse med kørsel uden for landet, og køretøjet køres direkte fra
grænsen til bopælen og videre til afleveringsstedet.
Stk. 2. Tilladelsen skal medbringes under kørsel på færdselslovens område og
på forlangende vises til politiet eller SKAT.

Er det eneste jeg kan se giver mulighed for det du ønsker, men det kræver
lidt kreativ tænkning, og så er man jo allerede ude på et skråplan.

Mvh,

Lars

Fra : Lars Løth

Dato : 10-03-09 17:31

> [...]
>
> Er det eneste jeg kan se giver mulighed for det du ønsker, men det kræver
> lidt kreativ tænkning, og så er man jo allerede ude på et skråplan.

Men svaret er jo selvfølgelig, nej ikke i dit tilfælde.

Lars

Fra : bosol

Dato : 10-03-09 12:35

On 10 Mar., 16:53, Henning <no.m...@all.invalid> wrote:
> Jeg overvejer at få udført reparation på min bil i Sverige.
> Værkstedet vil gerne give mig en lånebil, men må jeg overhovedet køre
> i den i Danmark de dage min egen er til reparation? Jeg tvivler..?

Du kan få værkstedet til at sætte dine danske nr.plader på den
udleverede lånebil

Fra : Allan Soerensen

Dato : 11-03-09 09:40

"bosol" <bosolengo@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Du kan få værkstedet til at sætte dine danske nr.plader på den
> udleverede lånebil

Det var dog et ualmindeligt dårligt råd, og så i en juragruppe *gak*

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 11-03-09 12:48

"Allan Soerensen" <nospame@nospame.nospame> skrev i meddelelsen
> "bosol" <bosolengo@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det var dog et ualmindeligt dårligt råd, og så i en juragruppe *gak*

Måske er det fordi, at rådet ikke er givet i en juragruppe?
Tråden er X-postet i dk.videnskab.jura og dk.fritid.bil (hvor jeg også
svarer fra).
Trådstarter har så glemt at oplyse, at der er X-postet.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 11-03-09 15:25

> [...]
> svarer fra).
> Trådstarter har så glemt at oplyse, at der er X-postet.

ligemeget hvor det er gevet, så er det et ualmindeligt dårligt råd.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 11-03-09 16:33

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> ligemeget hvor det er gevet, så er det et ualmindeligt dårligt råd.

Ja hvis man ikke evner at se humoren i det.
Det er jo skrevet med et glimt i øjet (og en smiley bagefter), så det var
nok ikke ment på den mest alvorlige måde.
Jeg fangede i hvert fald ironien med det samme.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-03-09 17:10

Per Beer Hansen skrev:
> Ja hvis man ikke evner at se humoren i det.
> Det er jo skrevet med et glimt i øjet (og en smiley bagefter), så det
> var nok ikke ment på den mest alvorlige måde.
> Jeg fangede i hvert fald ironien med det samme.

Problemet er jo nok at der endnu ikke er kommet en juridisk smiley.

--
Mvh Finn

Fra : Mikael

Dato : 11-03-09 08:28

On 10 Mar., 15:53, Henning <no.m...@all.invalid> wrote:
> Jeg overvejer at få udført reparation på min bil i Sverige.
> Værkstedet vil gerne give mig en lånebil, men må jeg overhovedet køre
> i den i Danmark de dage min egen er til reparation? Jeg tvivler..?

Den lånebil jeg fik hos Hedbergs biler i Malmø fik jeg klar besked om
at jeg IKKE måtte køre til Danmark i den.

Mikael

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 11-03-09 21:24

Mikael wrote:

> Den lånebil jeg fik hos Hedbergs biler i Malmø fik jeg klar besked om
> at jeg IKKE måtte køre til Danmark i den.

Kan det ikke have noget med forsikringen at gøre?

Det er jo dyrere at lave skader her i DK end i andre lande.

Fra : Mikael

Dato : 11-03-09 14:37

On 11 Mar., 21:24, "Jens C. Hansen"
<*Fjernes*dsl175...@vip.cybercity.invalid> wrote:

> Kan det ikke have noget med forsikringen at gøre?
>
> Det er jo dyrere at lave skader her i DK end i andre lande.

Der er noget med at man som udgangspunkt ikke må køre i en
udlejningsbil i et andet land end der hvor den er lejet.

Mikael

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 11-03-09 23:46

Mikael skrev:

> Der er noget med at man som udgangspunkt ikke må køre i en
> udlejningsbil i et andet land end der hvor den er lejet.

Nej det har det ikke.
Du må gerne leje en bil i Dyskland og køre Europa tyndt, dog med een
undtagelse - danmark
--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld