Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
fritlægning af billede
Fra : Stine Vestergaard

Dato : 09-03-09 19:05

Hej Alle,

http://www.fashionforme.dk/Pages/dan/Produkt.aspx?cgid=d4725cdc-0d47-4d32-8472-291376862156&cid=17&pid=ADORE-42_36

Hvordan fritlægger man et billede nemt, synes når jeg gør det i photoshop
bliver det hurtig noget hakket noget og resultatet er ikke særlig godt.

Det skal komme til at ligne overstående resultat.
--
Mvh/Best Regards

MissMartins
Stine Vestergaard

Fra : Per

Dato : 09-03-09 12:21

On 9 Mar., 19:04, "Stine Vestergaard" <s...@missmartins.dk> wrote:
> [...]
> bliver det hurtig noget hakket noget og resultatet er ikke særlig godt.
>
> Det skal komme til at ligne overstående resultat.

Ved at lægge en maske rundt om.

Forstør billedet op 200-300% og via quick mask markerer man rundt om
med en passende pensel (størrelse og hårhed).

Det kræver en del øvelse.

Fra : Leif Langgaard

Dato : 09-03-09 19:44

"Stine Vestergaard" <shop@missmartins.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan fritlægger man et billede nemt, synes når jeg gør det i photoshop
> bliver det hurtig noget hakket noget og resultatet er ikke særlig godt.

Der er ikke noget der er "hurtigt og nemt", fritlægning tager tid, brug du
hellere tiden på din forretning og få billeder fra din leverandør, det er
der fremtid i.

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : -;o\)-max

Dato : 09-03-09 20:12

"Stine Vestergaard"

> [...]
> hurtig noget hakket noget og resultatet er ikke særlig godt.
>
> Det skal komme til at ligne overstående resultat.

Det er en meget enkelt form du her henviser til. Det er en helt anden
historie hvis du skal fritlægge en hund med langt strithår..
De svar du har fået er lidt udtryk for at du har postet i en foto gruppe.
Det korrekte svar til den opgave finder du i grafik gruppen. Man kan
gøre det med bitmap og masker, men jeg vil helt sikkert mene det skal
laves med vektor.. Og det er ikke fotografers stærke side. Photoshop
har muligheden, nogle pro vil nok bruge illustrator eller corel draw.
dk.edb.grafik er mit gæt på hvor du får den mest hensigtsmæssige teknik.
-max-

Fra : Stine Vestergaard

Dato : 09-03-09 20:46

tak for svarerne, forsøger mig lige i den anden gruppe :), har set at man
"bare" trækker en grøn streg om billedet, måske den i kalder maske og så gør
det på den måde, og har den hvide baggrund, men spørgsmålet er om det skal
være en stærk farve...

--
Mvh/Best Regards

MissMartins
Stine Vestergaard

Fra : -;o\)-max

Dato : 09-03-09 20:50

"Stine Vestergaard"
> [...]
> den hvide baggrund, men spørgsmålet er om det skal være en stærk farve...

Nej - det er ikke den korrekte metode til den slags. Du skal over og bruge
vektorer for at få det professionelle look, men se hvad de siger i grafik..
-max-

Fra : Mogens

Dato : 10-03-09 05:01

Stine Vestergaard wrote:
> [...]
> det på den måde, og har den hvide baggrund, men spørgsmålet er om det skal

Du skal bruge "Polygon lasso" toolen.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 09-03-09 21:18

On 2009-03-09 20:11:43 +0100, "-;o\)-max" <max@banz09.dk> said:

> [...]
> laves med vektor.. Og det er ikke fotografers stærke side. Photoshop
> har muligheden, nogle pro vil nok bruge illustrator eller corel draw.

Hmm... flertallet i denne gruppe er amatørfotografer, og de aner ikke
en hujende fis om fritlægning, så det er korrekt, at du anbefaler
grafik gruppen.

Men bort set fra det, så er PhotoShop et suverent stykke værktøj til
fritlægning, det kan næppe gøres hurtigere og bedre med andre
programmer.
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : Søren Friberg

Dato : 09-03-09 21:25

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Hmm... flertallet i denne gruppe er amatørfotografer,

Jeg opfatter mig som amatørfotograf selvom jeg af og til sælger
billeder, men lad det ligge. Du er jo grafiker og dygtig efter dit helt
eget udsagn. Det ville jo være en herlig gestus, at hjælpe Stine lidt på
vej. Det kan jo også være, at du kan vise Stine nogle af dine egne
blotlægninger?

--

Kh Søren Friberg,
http://sfriberg.onexposure.net

Fra : Søren Friberg

Dato : 10-03-09 00:04

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Men bort set fra det, så er PhotoShop et suverent stykke værktøj til
> fritlægning, det kan næppe gøres hurtigere og bedre med andre programmer.

Det kunne være ufattelig spændende, at de et par eksempler på din
blotlægning. Kan du ikke lænke til et pat bilder ud af de 70000?

--

Kh Søren Friberg,
http://sfriberg.onexposure.net - http://fotofriberg.dk (kun til sjov)

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 09-03-09 21:24

"--max" <max@banz09.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> har muligheden, nogle pro vil nok bruge illustrator eller corel draw.
> dk.edb.grafik er mit gæt på hvor du får den mest hensigtsmæssige teknik.

Jeg har aldrig mødt nogen, som fritlægger i Illustrator eller CorelDraw - de
to er til at lave vektorgrafik med, og Photoshop er som NRE skriver et
suverænt værktøj til at fritlægge med - og nok også det mest brugte. Der
findes mange andre programmer, som man kan bruge til at fritlægge med, og
nogle programmer er lavet udelukkende til fritlægning.

--
MVH Thomas
http://www.sjovevarer.dk - er du også vild med gadgets?

Fra : Søren Friberg

Dato : 09-03-09 20:49

Stine Vestergaard skrev:
> [...]
> bliver det hurtig noget hakket noget og resultatet er ikke særlig godt.
>
> Det skal komme til at ligne overstående resultat.

Hej Stine!

Jeg har sommetider brugt denne her:

http://lazymask.dk/fritlaegning-tutorial.html

Fra : Peter Holm

Dato : 09-03-09 21:02

Stine Vestergaard wrote:
> [...]
> særlig
> godt.
> Det skal komme til at ligne overstående resultat.

jeg vil foreslå http://clipping-path-asia.com/
godt arbejde til små penge - super service.

Mvh
Peter

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 09-03-09 21:25

"Peter Holm" <peterholm67@hotmail*REMOVE*.com> skrev i meddelelsen

> jeg vil foreslå http://clipping-path-asia.com/
> godt arbejde til små penge - super service.

Det kan jeg tilslutte mig - det er nok den letteste måde at fritlægge på

Fra : Stine Vestergaard

Dato : 09-03-09 22:31

Hej Alle,

Tak for de mange gode svar, vi ønsker ikke at betale for fritlægningen, for
er overbevist om at jeg sagtens selv kan lære det, er nok grøn ved photoshop
men har haft det en del år og leget meget med det, men det er bare aldrig
blevet godt ;)

Men fulgte en guide, som blev sendt til mig hvor man bruger earser tool og
lasso, og det blev faktisk ret godt, normlvis når jeg har brugt lasso, har
jeg ikke holdt shift nede og det er blevet helt noget gøjl...

Men som sagt hos photoshop er der flere muligheder.. Prøvede også
filter -->extract, har set nogle bruge det, og det så nemt ud, men jeg
mister hurtig den hvide gine, når jeg også ha den hvide baggrund, men det
var ellers rigtig nemt...

Har lige prøvet og lege lidt med pen tool, men når jeg sætter markeringerne,
bliver dukken efterhånden bare lilla ;)

--
Mvh/Best Regards

Stine Vestergaard

Fra : Kenneth

Dato : 09-03-09 22:51

Som en enkelt eller to allerede har svaret dig så er der ikke noget med
fritlægning der er enkelt og nemt.
Men, noget er nbaturligvis lettere end andet eks. er en klar hvid firkant på
sort baggrund meget let at fritlægge, mens en mørkhåret pige med et hav af
luftige krøller på samme baggrund, meget svært.
Der er ingen tvivl om at photoshop er de professionelles valg til den
opgave, det bruger man ikke vektor grafik programmer til .-))
Du kan naturligvis også godt benytte magic wand i photoshop elements til
samme opgave.
Som nogle også har sagt er det et arbejde som kræver tid, talent,
tålmodighed og ordentlige værktøjer.
Zoom ind til et par hundrede % og arbejd dig stille og roligt gennem
billedet.

Når du taler om røde og grønne streger er det sikkert fordi du har hørt om
nogle af de plugin der kan benyttes i photoshop (og andre programmer).
jeg tror det er den fra Vertus - Fluid mask der bruger de to linier. Den er
super fed nogle gange og ikke brugbar andre gange. Hent den i en prøve
version fra nettet og arbejd med den inden du punger ud.
Et andet meget godt plugin er Onone softwares, Mask pro den arbejder med
flere forskellige principper til at afmaske. Den kan også hentes og afprøves
før køb.
Alle metoder og plugin har do samme begrænsning - de er fantastiske til
nogle opgaver og næsten ubrugelige til andre.
Så vil du lave et ordentligt stykke arbejde er du nød til at lægge
timer -MANGE timer i opgaven for at træne og blive en god håndværker i
photoshop.

Enkelt og nemt findes ikke hvis resultatet skal være flot

Det er ikke helt uden grund at opgaver som dem du giver dig i kast med (det
er dig med giner og indersiden af tøj ikke sandt ?) koster penge at få
udført.

Held og lykke med opgaven - det kan faktisk være rigtigt sjovt stykke
arbejde at lave produkt billeder - men man kommer sgu ikke sovende til det

// Kenneth - Fotograf //

Fra : Niels

Dato : 10-03-09 12:05

On Mar 9, 7:04 pm, "Stine Vestergaard" <s...@missmartins.dk> wrote:
> [...]
>
> Hvordan fritlægger man et billede nemt, synes når jeg gør det i photoshop
> bliver det hurtig noget hakket noget og resultatet er ikke særlig godt.

Hej Stine

Jeg har lavet en lille demo af tre forskellige Photoshop værktøjer til
fritlægning på et af billederne fra din hjemmeside. Jeg prver at finde
frem til en form, som kan bruges i andre sammenhænge, og derfor vil
jeg være glad for lidt respons. Jeg siger en masse vrøvl undervejs -
f.eks. kalder jeg Background Eraser for Magic Eraser. Men jeg orkede
ikke at lave det om eller klippe i det. Eksemplet er lavet på Mac, men
konverteret til Flash, så alle skulle kunne kigge med. Jeg har ikke
kunnet checke demoen på Windows. Lyden er nok heller ikke for god, for
jeg har bare brugt computerens indbyggede mikrofon.

http://www.pdf.dk/frit/

Her på falderebet har jeg opdaget, at i min browser (Safari) skal jeg
pege nederst på skærmbilledet for at få Flash-konrolbjælken frem. Er
det også sådan i Windows?

Som sagt vil jeg være glad for kommentarer på formen - også gerne fra
andre, som har kigget.

--
Niels

Fra : Stine Vestergaard

Dato : 10-03-09 20:29

Hej Niels,

Tak for respons, ved en lille smule om de 3 metoder du nævner, og har leget
med magic earser, og magic wand, og det bliver ok, men ikke helt godt, og
har leget lidt med pen tool også, men som du siger er det lidt svært, men
det er det jeg vil lære.

Det er ikke i forbindelse med missmartins (en "hobby"/ekstra indtægt), som
jeg ved siden af min elevplads i en tøj butik, hvor vi skal have en helt ny
webshop, og har den holdning det bare skal være iorden med det samme, og gør
det lige selvlært, da jeg synes kursus er meget dyre, og er i tvivl om, at
det kan betale sige at bruge penge på, da man f.eks. herinde i dette forum
og ligeledes youtube, kan få svar på det meste :)

Men Niels, er super glad for det du har lavet til mig, da det nok er den
type foto med hvid baggrund der vil blive taget. Men kigger det lige helt
igennem og gør det ved siden af, og så hører du fra mig :)

--
Mvh/Best Regards

Stine Vestergaard

Fra : Stine Vestergaard

Dato : 11-03-09 21:26

Hej Niels,
Tror lige jeg trækker mig ud af det her forum, spurgte om nok et "lidt" for
dumt spørgsmål, hvordan man lavede et layer om til en baggrund, og det var
desværre åbenbart "dråben" for nogle, hvorefter jeg blev jordet totalt og
fik at vide at jeg ikke fattede en skid, hvilket er self. er ked af at høre,
men skal jo starte et sted.

Men ang. din video, fik mig prøvet frem med de forskellige metoder, og magic
earser var også nogenlunde, ginen bliver sølv og hvis tøjet ikke er hvid går
det..

Men vil utrolig gerne lære det pen tool, men har lidt bøvl med det, og som
du siger er det ikke bare ligetil :)
Men din video var rigtig god for mig som "nybegynder", du forklarer det
rigtig godt, og siger ikke bare du trykker der, men hvorfor du trykker.
Hvis du tænker mht. til undervisning eller noget online undervisning så vil
jeg sige det er super, fik i hvert flad rigtig meget ud af det :)
Men havde lidt svært ved det pen tool, da jeg ikke helt præcis kan få den
til at følge kurverne på billedet.

Men har købt noget photoshop lær det selv, og så må jeg læse mig til det,
tør næsten ikke og spørge om et spørgsmål :) For bliver sgu lidt "sur", når
man spørger om et spørgsmål, som åbenbart virker dumt og så bliver jordet
totalt, troede da klart et forum var til at hjælpe andre, som jeg også selv
gør i andre forums, men her i grafik er jeg bare ikke så stærk endnu, og
derfor spørger jeg jo ;)

Men tak for din venlighed og din super hjælp ;)

--
Mvh/Best Regards

MissMartins
Stine Vestergaard

Fra : Mogens

Dato : 11-03-09 21:55

Stine Vestergaard wrote:
> [...]
> fik at vide at jeg ikke fattede en skid, hvilket er self. er ked af at høre,

Er du ikke lige en anelse hysterisk nu. Godt nok er der nogen af de
gamle indlæg jeg ikke lige kan se, men noget tyder da vist på at du er
psykisk ustabil med den svada du hælder ud.

Fra : Stine Vestergaard

Dato : 11-03-09 23:01

" Hvis du ikke kan fatte den simple regel, så kan du heller ikke fatte
noget så kompliceret som billedbehandling i photoshop."

" Skammer du dig ikke?"

" > Men det er nok bare dagens danmark ;), At man opføre sig asocialt i en
social gruppe ?"

" Du har med andre ord ikke forstået en kæft af det du har fået at vide.
SÅ SVAR DOG FOR HELVEDE UNDER DET DU KOMMENTERER

Hvem er det liiige her der hælder noget ud????
Jeg spurgte om et spørgsmål og alle gik amok fordi det åbenbart var for dumt
:)
Har været i mange forums, og forums hvor man også hjælper de nye, og ikke
bare straks skriver de ikke fatter noget, så ved ikke liiiige hvad det er
jeg har rodet mig ud i her :)
Psykisk ustabil, naaaeej, det ramte du sgu ved siden af, og så kunne jeg jo
så skrive hvad med jer?, da det er i den duer som i skriver, men det gør jeg
ikke, for jeg vil ikke hælde den slags "l***" ud til folk, men den moral har
vi alle åbenbart ikke :)

--
Mvh/Best Regards
Stine Vestergaard

Fra : Leif Langgaard

Dato : 12-03-09 16:27

> [...]
> gør jeg ikke, for jeg vil ikke hælde den slags "l***" ud til folk, men den

Undskyld, ikke alle gruppens skribenter lige intelligente, og nogle klarer
sig dårligt i det sociale liv.

Men er du frisk stiller du spørgsmålet igen i en ny tråd, og forklarer at du
ikke forstod de svar du fik!

Ps:
Dem der har svinet dig til smider du i killfilteret, så hører du ikke mere
til dem.

Fortsat god dag