Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Scannertestbilleder - Agfa E50
Fra : Kim Østrup

Dato : 29-07-01 12:04

Hej alle

Jeg har smidt to ens billeder ind i dk.binær. Formålet var at
sammenligne en diasscanning på E50 med en papirbilledescanning på samme.
Agfa E50 er en flatbed med diaslåg. Den klarer 1200 dpi og koster lidt
over 2000 kr.

Billede 1 er scannet fra dias med 1200 dpi og er vist 100%, mens billede
2 er taget fra et 10*15 kopi af samme dias, indscannet i 300 dpi og
100%.

Som jeg ser billederne (skal lige nævnes at de begge er fuldstændig
ubearbejdet - kun en jpeg kompression på 10) er diasscannet
overbevisende meget skarpere end flatbedscanningen.

At jeg har valgt 300dpi til papirscannet er begrundet i, at det ifølge
flere kloge hoveder er rigeligt til papir - der er simpelthen ikke mere
at hente ud af papirbilledet. Har prøvet med 600 dpi men kan simpelthen
ikke se forskel.

Der mangler egentlig et testbillede af samme dias lavet af en rigtig
diasscanner på 2700 dpi eller bedre - men jeg har desværre ikke en
sådan

Testbillederne kan om ikke andet bruges af de som overvejer, om de skal
købe en alm. flatbed, en flatbed med diaslåg eller en deciderede (bedre
og dyrere) diasscanner - alt efter ens behov. Til mit behov synes jeg
E50 er OK, men visse film vil stille større krav til D-max (som jeg ikke
kender for E50 - er der nogen der gør det?).

Mvh

Kim

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 29-07-01 12:21

"Kim Østrup" <kojphoto@get2net.dk> wrote in message
> Hej alle
>
> Jeg har smidt to ens billeder ind i dk.binær.

Heh,,, de har da ligget der´ i 1 døgn snart

Jeg undrede mig over, hvorfor du ikke havde lavet noget indlæg herinde

>Formålet var at
> sammenligne en diasscanning på E50 med en papirbilledescanning på samme.
> Agfa E50 er en flatbed med diaslåg. Den klarer 1200 dpi og koster lidt
> over 2000 kr.

Okay,,, man kan købe en E 52, til ca. 1650 kroner nu. Men kvaliteten skulle
være nogenlunde den samme.

> Billede 1 er scannet fra dias med 1200 dpi og er vist 100%, mens billede
> 2 er taget fra et 10*15 kopi af samme dias, indscannet i 300 dpi og
> 100%.

Ok, Men jeg tror alligevel at du ville have fået et bedre resultat på
papirbilledscanningen. Hvis du havde scannet i fuld opløsning. Og derefter
havde skaleret billedet ned i opløsning.. Men så er det jo heller ikke
ubehandlet

>Har prøvet med 600 dpi men kan simpelthen
> ikke se forskel.

Ok, men har du så skaleret billedet ned bagefter?

> Testbillederne kan om ikke andet bruges af de som overvejer, om de skal
> købe en alm. flatbed, en flatbed med diaslåg eller en deciderede (bedre
> og dyrere) diasscanner - alt efter ens behov.

God ide´ Kim Østrup

Som du ved, købte jeg Microtek´en... Men fandt ud af, at jeg nok også ville
få brug for en flatbed scanner... Og så var kvaliteten heller ikke speciel
super....
Så jeg solgte den igen,,,,

og venter nu til på mandag,, til at jeg for Epson 1640SU photo. Som vist
vandt testen i PC World.

Den er lige faldet i pris, og koster nu 3350 kroner inkl. fragt og levering.

> Mvh
>
> Kim

Bjarke

Fra : emj

Dato : 29-07-01 17:24

Bjarke Hansen skrev i
<3b63f185$0$5957$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

>Ok, Men jeg tror alligevel at du ville have fået et bedre resultat på
>papirbilledscanningen. Hvis du havde scannet i fuld opløsning. Og derefter
>havde skaleret billedet ned i opløsning..

Det er helt sikkert, at han ikke ville have opnået en tøddel ved at
indskanne papirbilledet i højere opløsning. Der ER simpelthen ikke
flere informationer at hente ud af et papirbillede, end man kan gøre
med en opløsning på 200 PPI
Hilsen emj

--
- www.enterpol.dk/foto/
- få prøveabonnement på

Fra : Kim Østrup

Dato : 29-07-01 19:30

emj <emj@mail1.stofanet.dk> skrev i en
> [...]
> indskanne papirbilledet i højere opløsning. Der ER simpelthen ikke
> flere informationer at hente ud af et papirbillede, end man kan gøre

Hej Emj

Prøv at kigge på testbillede 3 i dk.binær - jeg fik først intet ud af at
indscanne i 600 og resize til samme størrelse som et 300 dpi i PSP. Men
nu prøvede jeg i PS og denne gang synes jeg faktsik det ser skarpere
ud - men døm selv.

Jeg ville som dig heller ikke have forventet mere - det skal dog siges
at det ikke er en discountfremkaldelse - men derimod pro hvor meget det
så end må have indflydelse.

Mvh

Kim

Fra : emj

Dato : 30-07-01 01:34

Kim Østrup skrev i <ZEY87.387$P91.7414@news.get2net.dk>:

>Prøv at kigge på testbillede 3 i dk.binær - jeg fik først intet ud af at
>indscanne i 600 og resize til samme størrelse som et 300 dpi i PSP.

DEN forstod jeg ikke.
Du får under alle omstændigher mest ud af ikke at skulle resize
bagefter, så hvorfor dog indskanne i højere opløsning, end du skal
bruge.
Deuden er DPI ganske og aldeles uanvendelig til noget som helst
bortset fra udskrift. På skærmen er det et fedt.

> Men
>nu prøvede jeg i PS og denne gang synes jeg faktsik det ser skarpere
>ud - men døm selv.

Du ville opnå det samme, ved at indskanne i 200 PPI.

Hilsen emj
--
- www.enterpol.dk/foto/
- få prøveabonnement på

Fra : Kim Østrup

Dato : 29-07-01 19:01

Bjarke Hansen <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en

> "Kim Østrup" <kojphoto@get2net.dk> wrote in message

> Heh,,, de har da ligget der´ i 1 døgn snart
>
> Jeg undrede mig over, hvorfor du ikke havde lavet noget indlæg herinde

Hej Bjarke

Der var også en tråd - den om scanning fra film eller dias (25/7) og den
er også nævnt - men jeg tænkte det måske kunne bruges af andre også, så
derfor denne tråd.

> Okay,,, man kan købe en E 52, til ca. 1650 kroner nu. Men kvaliteten
skulle
> være nogenlunde den samme.

Jeg kender ikke alle spec - men har den ikke lidt mere på dpi?

> [...]
> ubehandlet

> Ok, men har du så skaleret billedet ned bagefter?

Jeg har lige oploadet et 600dpi scan der er resized til samme størrelse
som den på 300 dpi. Den er resized i PS (billedstørrelse) og den ser
faktisk lidt skarpere ud. Den testscanning jeg tidligere lavede resizede
jeg i PSP, og der kunne jeg ikke se forskel i skarpheden - hmm...

dk.fitid.foto scannertestbillede 3

SNIP

> og venter nu til på mandag,, til at jeg for Epson 1640SU photo. Som
vist
> vandt testen i PC World.

Tillykke med den.

SNIP