Menu
Fra : Thomas Mikkelsen

Dato : 07-03-09 17:53

Hey, er ny hvad angår hjemmeside design og kan ikke finde ud af
hvordan jeg får min menu til at blive vist fast uanset hvilken
side på hjemmesiden man er på. Skal man bare indskrive HTML koden
for menuen på samtlige sider, eller kan man skrive noget i sit
stylesheet som gør at den vil blive vist på alle sider.?

F.eks. på hjemmeside http://www.lemvig-afc.dk/ hvor den øverste
del af hjemmesiden forbliver intakt uanset hvilket link i menuen
man trykker på. Er det noget frameset?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-03-09 18:50

Thomas Mikkelsen <thoomas_mikkelsen@hotmail.com> wrote in

> F.eks. på hjemmeside http://www.lemvig-afc.dk/ hvor den øverste
> del af hjemmesiden forbliver intakt uanset hvilket link i menuen
> man trykker på. Er det noget frameset?

Næ, de bruger bare den samme template på alle sider, det ser ud til at være
noget PHP de bruger til at kombinere en template og noget indhold før det
sendes til browseren.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 07-03-09 19:12

Thomas Mikkelsen skrev:
> [...]
> for menuen på samtlige sider, eller kan man skrive noget i sit
> stylesheet som gør at den vil blive vist på alle sider.?

En menu, der skal være ens på alle sider kun
skabes af noget HTML-kode, der er ens på alle
sider.

Udgangspunktet er derfor at skrive den HTML-
kode der tegner menuen, derefter det stylesheet,
der præsentationsformaterer HTML-koden.

Stylesheet'et gør du herefter en del af det
globale stylesheet.

HTML-koden kan du derefter
1) kopiere HTML-koden ind på alle sider; eller
2) oprette en tekstfil, der indeholder HTML-
koden til menuen og indlæse denne tekstfil på
alle sider ved hjælp af SSI (Serverside Includes).
Om denne teknik kan du læse på
http://hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp

Jørgen Farum Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 08-03-09 21:44

Thomas Mikkelsen skrev:
> [...]
>
> F.eks. på hjemmeside http://www.lemvig-afc.dk/ hvor den øverste
> del af hjemmesiden forbliver intakt uanset hvilket link i menuen

Har du et link til din hjemmeside eller det, du arbejder på?

Lad os antage, du har tre sider, navngivet side1.htm, side2.htm og
side3.htm, så lægger du følgende ind i hver sides kode som menu:

<ul>

</ul>

Det er manuelt, og derfor trivielt, kedeligt og tidskrævende, så du kan
bruge

SSI
Nu er det så kun tre sider, men da det er den samme kode, som gentages,
vil det være smartere at bruge SSI, som Jørgen er inde på - i så fald
skal efternavnet .htm ændres til .php eller .asp efter hvilket sprog, du
vil bruge. SSI virker ved, man i princippet bare tager statisk indhold
fra en fil og lægger ind i en anden fil/dokument, hvor der er en genvej
til det. Du kan derfor også bruge SSI til en header og footer, hvis de
skal gentages på alle eller mange sider

Serverside sprog
I menuen kan hver side kalde sig selv netop fordi det er den samme kode
der genbruges. F.eks. kan side1.htm kalde side1.htm. Det er ikke logisk,
men det er ikke noget, som kan løses med SSI da indholdet her ligger
fast, og har man mange sider vil det være en kamp uden lige at ændre i
alle siders HTML manuelt. Selv bruger jeg serverside coding, hvor menuen
dannes dynamisk, og <a> markøren på aktuelt menupunkt ikke tages med,
inden menuen indsættes. Det vil være den eneste ændring fra SSI.

Udseendet/CSS
Udseendet af menuen kan du lave med et kald i hver sides <head> til en
CSS-fil, hvor egenskaberne ligger. For at ramme netop de elementer, som
indgår i den liste, man/jeg bruger til menu, plejer man/jeg at give
listen en ID. Altså i hver sides HTML:

<ul id="menu">

og i alle sidernes head et kald til CSS-filen, f.eks.:
<link href="/css/main.css" rel="stylesheet" type="text/css" />

Så er der mulighed for at sætte egenskaber for alt på lige denne liste,
når man henviser i stil-arket i main.css med #menu, f.eks.:

#menu{
   list-style-type: none;
}

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 08-03-09 21:49

Rune Jensen skrev:

> [...]
> der genbruges. F.eks. kan side1.htm kalde side1.htm. Det er ikke logisk,
> men det er ikke noget, som kan løses med SSI

...som ikke kan læses med SSI alene. Den fil, som danner menuen dynamisk
indsættes godt nok med SSI, men selve filen indeholder ikke ren HTML,
der er også serverside coding (PHP, ASP er de mest almindelige).

MVH
Rune Jensen