Skærme
Fijala 3554
Justering af skarphed/fokus
Fra : Ulrich Sørensen

Dato : 29-07-01 11:22

Hej

Jeg har fået en AOC Spectrum 5Vlr skærm, men den har et lille problem. Den
er ikke hekt skarp i hjørnerne og der er ikke mulighed for at justere det
fra fronten.
Jeg ville derfor høre om der er nogen der har erfaringer med at pille
"hætten" af skærmen og justere på selve billedrøret eller evt. andre steder.
Jeg hører gerne om erfaringer fra andre skærme. Er der evt. nogen elektronik
mekanikere derude der kan hjælpe, eller nogen der har nogle links til noget
teknisk om billedrør osv.

Mvh.

Ulrich Sørensen

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 29-07-01 20:52

"Ulrich Sørensen" <ulrichs@kom.auc.dk> wrote in message
> [...]
elektronik
> mekanikere derude der kan hjælpe, eller nogen der har nogle links til

Klippet fra service manualen.
4. Focus adjustment:

A. Set mode 2 ( 640×480 Fh: 31.5KHz ) with character full page.

B. Adjust external brightness to raster cutoff and external contrast to max.
, then adjust focus VR to make the display be focused very well.

Brug evt display mate http://boilesen.cjb.net/Display%20mate.zip

--
MVH / Regards
Nicolai Boilesen

Fra : Ulrich Sørensen

Dato : 29-07-01 22:58

Tak for hjælpen indtil videre, men først skal det lige sige at jeg aldrig
har prøvet at justere en skærm før, så måske du kunne hjælpe med lidt
uddybende forklaringer.

Først og fremmest går jeg ud fra at justeringen foregår når skærmen er
tændt. Hvad med højspændingen, er det farligt? Kan man let få stød?

> A. Set mode 2 ( 640×480 Fh: 31.5KHz ) with character full page.

....f.eks. i windows ved 60Hz?

> B. Adjust external brightness to raster cutoff and external contrast to
max.
> , then adjust focus VR to make the display be focused very well.

Hvad er raster cutoff og focus VR? Hvad er det helt præcist man skal justere
på?

Mvh
Ulrich

Fra : Christian Jørgensen

Dato : 31-07-01 02:37

> Først og fremmest går jeg ud fra at justeringen foregår når skærmen er
> tændt. Hvad med højspændingen, er det farligt? Kan man let få stød?
Gnistre gnistre... det er HØJSPÆNDING, dvs lad være med at ramme de
afisolerede ting og sager!

> Hvad er raster cutoff og focus VR? Hvad er det helt præcist man skal
justere
> på?
Inde i on screen menuen eller på knapperne på skærmen

Fra : Ulrich Sørensen

Dato : 31-07-01 21:18

> Gnistre gnistre... det er HØJSPÆNDING

Ja det er god med dig. 20 kV kan altså lave nogle temmelige lange gniste.

>, dvs lad være med at ramme de afisolerede ting og sager!

Ja det er sku' da logik for burhøns.

> justere
> Inde i on screen menuen eller på knapperne på skærmen

Jeg tror ikke du helt har forstået at jeg har tænkt mig at skille dyret ad
og stille på billedrøret/elektron-kanon. Der er jo netop IKKE mulighed for
at stille det fra fronten.

Mvh
Ulrich

Fra : Peter Hansson

Dato : 31-07-01 22:57

Inde i dyret er der i det ene hjørne en linietrafo. Det er sådan en stor som
regel sort klods i det ene hjørne af printet. På denne klods sidder der to
ledninger. Dene ene går op til et print bag på billedrøret. Den anden går op
til et punkt øverst på billedrøret.
På denne klods sidder der to justeringsskruer i plastic. Den ene af dem er
en focusindstilling.
Drej på den der står focus på. Det kan i visse tilfælde gøre billedet
skarpere.
Husk i hvad stilling de står i når du starter. Hvis det ikke hjælper kan du
sætte dem tilbage.
Jeg har set visse skærme med et lille hul i siden eller bag på, således at
det er muligt at justere, uden at åbne kabinettet.
Det er ikke sikkert at det er det der er galt, men det er et forslag.
Husk: Pas på. Der er edderbankemig en del strøm i disse sager. Husk også på,
at der er en del <gammel> strøm i systemet selvom det er slukket.

--
Peter Hansson. BA-Jur.
Elstedhøj 40 2. th.