/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Photoshop woes.....-(
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 01-03-09 20:47


Jeg har oprettet et std. dokument med en bestemt profil til brug for
fremstilling af ikoner. - Så vidt - så godt...

Profilen er lavet som sRGB/RGB med flg. std. data
Photoshop CS profile:
- sRGB/RGB IEC61966-2.1 (main color profile)
- 128x128 pixels (size)
- 600dpi opløsning (resolution, std. 72dpi)
- 5600kvg (color temperature, std. 6000kvg)
- Farvemætning 0 (color tint, std)
- Gradient 0 (gradient, std.)

Grunddokument oprettet i:
IconMachine 3.x std. profile:
- RGB IEC/EURO color profile (std., kan ikke ændres)
- 128x128pixels redigerbar (std.)
- 72dpi (std., kan ikke ændres)
- 5600kvg. (std., kan ikke ændres)
- Farvemætning 0 (std., kan ikke ændres)
- Gradient 0 (std., kan ikke ændres)

- Color management tillempet i PhS, så farverne matcher det originale
dokument lavet i 128x128pixels JPEG 1.0, millions of colors.

Den høje opløsning er valgt for at få så glidende en farveovergang som
overhovedet muligt, så jeg fx. kan 'flytte' en nuance lige præcis så
meget i en skala, at fx. rød-grønne farveblinde ikke opfatter røde og
grønne farver som grå, men enten over mod det orange eller violette. -
De ikoner, jeg laver, er netop lavet, så alle uanset farveblindhed vil
kunne se og bruge dem som rettesnore fremfor fx. navne på programmer,
værktøjer og filer.

Når jeg så importerer det orig. dokument via copy&paste, ændres
farveprofilen, så slutresultatet bliver, at Photoshop filen bliver ca.
10-12% lysere end det originale dokument. Dvs., at farvebalancen rykkes
mod magenta i alle de færdige PSD filer.

'Fænomenet' er det samme i Photoshop CS1 og CS2 på både 10.4.11 og
10.5.6 på min MacPro og MDD.

Går jeg derimod på min QuickSilver og starter Photoshop 5.5 op i classic
mode og bruger samme profil, er farvebalancen korrekt i forhold til den
profil, jeg har oprettet. - Importerer jeg derijod PSD filen fra CS til
InDesign 1.5 i classic mode, bliver farvebalancen forskudt mod det
brunlige - altså med en noget højere hødtone fremhævning.

Jeg har også forsøgt mig med en CMYK profil. Resultatet er identisk med
sRGB/RGB profilen - bortset fra, at den færdige CMYK fil er godt og vel
dobbelt så stor som sRGB/RGB filen.

Jeg har også haft en certificeret Adobe mand til at checke mine
opsætninger og indstillinger. Det eneste, han kunne konstatere, var, at
jeg ikke brugte 'web secure color anagement', som jo er begrænset til
enten 88 eller 256 farvenuancer, - men også, at mine indstillinger er
korrekt kalibrerede i forhold til originaldokumentet, som det er muligt,
når originalen er et JPEG 1.0 dokument, som ikke kan importeres direkte
til PhS CS - altså 255-212-20 i originalen giver 255-210-22 i PhS CS,
hvilken han karaktiserede som en ualmindelig lille afvigelse, - En
afvigelse, der ikke kan ses af det blotte øje, men kun måles...

Jeg kan tilføje, at jeg også har prøvet med andre ikonprogrammer og med
Apple Developer Tools IconComposer. - Resultaterne er de samme.

Så meget kort, - hvad er årsag til, at farvebalancen rykkes?

mvh. Erik Richard
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 
 
Svend Erik Jørgensen (03-03-2009)
Kommentar
Fra : Svend Erik Jørgensen


Dato : 03-03-09 23:02

Slås selv med samme problem. Kan desværre ikke hjælpe lige nu, men har
seriøse folk til at kigge på det. Skulle du finde ud af noget, hører jeg
meget gerne fra dig. Cmyk giver et par muligheder, men det er særdeles svært
at styre mod en korrekt farve. Måske er der andre programmer end Photoshop,
de kan klare sagen??

Gode hilsener

Svend Erik


"Erik Richard Sørensen" <NOSPAM@NOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
news:49aae618$0$25183$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

Jeg har oprettet et std. dokument med en bestemt profil til brug for
fremstilling af ikoner. - Så vidt - så godt...

Profilen er lavet som sRGB/RGB med flg. std. data
Photoshop CS profile:
- sRGB/RGB IEC61966-2.1 (main color profile)
- 128x128 pixels (size)
- 600dpi opløsning (resolution, std. 72dpi)
- 5600kvg (color temperature, std. 6000kvg)
- Farvemætning 0 (color tint, std)
- Gradient 0 (gradient, std.)

Grunddokument oprettet i:
IconMachine 3.x std. profile:
- RGB IEC/EURO color profile (std., kan ikke ændres)
- 128x128pixels redigerbar (std.)
- 72dpi (std., kan ikke ændres)
- 5600kvg. (std., kan ikke ændres)
- Farvemætning 0 (std., kan ikke ændres)
- Gradient 0 (std., kan ikke ændres)

- Color management tillempet i PhS, så farverne matcher det originale
dokument lavet i 128x128pixels JPEG 1.0, millions of colors.

Den høje opløsning er valgt for at få så glidende en farveovergang som
overhovedet muligt, så jeg fx. kan 'flytte' en nuance lige præcis så
meget i en skala, at fx. rød-grønne farveblinde ikke opfatter røde og
grønne farver som grå, men enten over mod det orange eller violette. -
De ikoner, jeg laver, er netop lavet, så alle uanset farveblindhed vil
kunne se og bruge dem som rettesnore fremfor fx. navne på programmer,
værktøjer og filer.

Når jeg så importerer det orig. dokument via copy&paste, ændres
farveprofilen, så slutresultatet bliver, at Photoshop filen bliver ca.
10-12% lysere end det originale dokument. Dvs., at farvebalancen rykkes
mod magenta i alle de færdige PSD filer.

'Fænomenet' er det samme i Photoshop CS1 og CS2 på både 10.4.11 og
10.5.6 på min MacPro og MDD.

Går jeg derimod på min QuickSilver og starter Photoshop 5.5 op i classic
mode og bruger samme profil, er farvebalancen korrekt i forhold til den
profil, jeg har oprettet. - Importerer jeg derijod PSD filen fra CS til
InDesign 1.5 i classic mode, bliver farvebalancen forskudt mod det
brunlige - altså med en noget højere hødtone fremhævning.

Jeg har også forsøgt mig med en CMYK profil. Resultatet er identisk med
sRGB/RGB profilen - bortset fra, at den færdige CMYK fil er godt og vel
dobbelt så stor som sRGB/RGB filen.

Jeg har også haft en certificeret Adobe mand til at checke mine
opsætninger og indstillinger. Det eneste, han kunne konstatere, var, at
jeg ikke brugte 'web secure color anagement', som jo er begrænset til
enten 88 eller 256 farvenuancer, - men også, at mine indstillinger er
korrekt kalibrerede i forhold til originaldokumentet, som det er muligt,
når originalen er et JPEG 1.0 dokument, som ikke kan importeres direkte
til PhS CS - altså 255-212-20 i originalen giver 255-210-22 i PhS CS,
hvilken han karaktiserede som en ualmindelig lille afvigelse, - En
afvigelse, der ikke kan ses af det blotte øje, men kun måles...

Jeg kan tilføje, at jeg også har prøvet med andre ikonprogrammer og med
Apple Developer Tools IconComposer. - Resultaterne er de samme.

Så meget kort, - hvad er årsag til, at farvebalancen rykkes?

mvh. Erik Richard
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Erik Richard Sørense~ (04-03-2009)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 04-03-09 00:44


Svend Erik Jørgensen wrote:
> Slås selv med samme problem. Kan desværre ikke hjælpe lige nu, men har
> seriøse folk til at kigge på det.

Lyder godt, - både at jeg ikke er den eneste, og at der arbejdes på
sagen.

> Skulle du finde ud af noget, hører jeg
> meget gerne fra dig.

Skal jeg nok...

> Cmyk giver et par muligheder, men det er særdeles svært at
> styre mod en korrekt farve.

CMYK kan være løsningen, men det vil først og fremmest kræve, at min
skærm bliver fuldstændig hardware kalibreret, og det har jeg ikke
remedierne til. - Dertil kommer så, at en CMYK fil vil blive godt og vel
dobbelt så stor som en alm. RGB PSD fil...

> Måske er der andre programmer end Photoshop, de kan
> klare sagen??

Jeg har prøvet med både 'GIMP', 'Cenon' og 'Expression E3 X', men deres
PSD format er ikke kompatibel med de ikonprogrammer, jeg har prøvet det
på. - E3 X var nok den, der kom tættest på i farver...

mvh. Erik Richard

> Erik Richard Sørensen skrev:
>> Jeg har oprettet et std. dokument med en bestemt profil til brug for
>> fremstilling af ikoner. - Så vidt - så godt...
>>
>> Profilen er lavet som sRGB/RGB med flg. std. data
>> Photoshop CS profile:
>> - sRGB/RGB IEC61966-2.1 (main color profile)
>> - 128x128 pixels (size)
>> - 600dpi opløsning (resolution, std. 72dpi)
>> - 5600kvg (color temperature, std. 6000kvg)
>> - Farvemætning 0 (color tint, std)
>> - Gradient 0 (gradient, std.)
>>
>> Grunddokument oprettet i:
>> IconMachine 3.x std. profile:
>> - RGB IEC/EURO color profile (std., kan ikke ændres)
>> - 128x128pixels redigerbar (std.)
>> - 72dpi (std., kan ikke ændres)
>> - 5600kvg. (std., kan ikke ændres)
>> - Farvemætning 0 (std., kan ikke ændres)
>> - Gradient 0 (std., kan ikke ændres)
>>
>> - Color management tillempet i PhS, så farverne matcher det originale
>> dokument lavet i 128x128pixels JPEG 1.0, millions of colors.
>>
>> Den høje opløsning er valgt for at få så glidende en farveovergang som
>> overhovedet muligt, så jeg fx. kan 'flytte' en nuance lige præcis så
>> meget i en skala, at fx. rød-grønne farveblinde ikke opfatter røde og
>> grønne farver som grå, men enten over mod det orange eller violette. -
>> De ikoner, jeg laver, er netop lavet, så alle uanset farveblindhed vil
>> kunne se og bruge dem som rettesnore fremfor fx. navne på programmer,
>> værktøjer og filer.
>>
>> Når jeg så importerer det orig. dokument via copy&paste, ændres
>> farveprofilen, så slutresultatet bliver, at Photoshop filen bliver ca.
>> 10-12% lysere end det originale dokument. Dvs., at farvebalancen rykkes
>> mod magenta i alle de færdige PSD filer.
>>
>> 'Fænomenet' er det samme i Photoshop CS1 og CS2 på både 10.4.11 og
>> 10.5.6 på min MacPro og MDD.
>>
>> Går jeg derimod på min QuickSilver og starter Photoshop 5.5 op i classic
>> mode og bruger samme profil, er farvebalancen korrekt i forhold til den
>> profil, jeg har oprettet. - Importerer jeg derijod PSD filen fra CS til
>> InDesign 1.5 i classic mode, bliver farvebalancen forskudt mod det
>> brunlige - altså med en noget højere hødtone fremhævning.
>>
>> Jeg har også forsøgt mig med en CMYK profil. Resultatet er identisk med
>> sRGB/RGB profilen - bortset fra, at den færdige CMYK fil er godt og vel
>> dobbelt så stor som sRGB/RGB filen.
>>
>> Jeg har også haft en certificeret Adobe mand til at checke mine
>> opsætninger og indstillinger. Det eneste, han kunne konstatere, var, at
>> jeg ikke brugte 'web secure color anagement', som jo er begrænset til
>> enten 88 eller 256 farvenuancer, - men også, at mine indstillinger er
>> korrekt kalibrerede i forhold til originaldokumentet, som det er muligt,
>> når originalen er et JPEG 1.0 dokument, som ikke kan importeres direkte
>> til PhS CS - altså 255-212-20 i originalen giver 255-210-22 i PhS CS,
>> hvilken han karaktiserede som en ualmindelig lille afvigelse, - En
>> afvigelse, der ikke kan ses af det blotte øje, men kun måles...
>>
>> Jeg kan tilføje, at jeg også har prøvet med andre ikonprogrammer og med
>> Apple Developer Tools IconComposer. - Resultaterne er de samme.
>>
>> Så meget kort, - hvad er årsag til, at farvebalancen rykkes?

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thomas von Hassel (03-03-2009)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 03-03-09 23:22

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Så meget kort, - hvad er årsag til, at farvebalancen rykkes?

Nok at du forsøger at styre ting via ColorManagment når det ikke er det
det skal bruges til. Derudover er din arbejdsgang ikke klar ud fra den
lange smøre du kommer med her ...

Og IconMachine ser slet ikke ud til at have ColorMangement indstillinger
....

/thomas

Erik Richard Sørense~ (04-03-2009)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 04-03-09 00:48


Thomas von Hassel wrote:
> Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
>> Så meget kort, - hvad er årsag til, at farvebalancen rykkes?
>
> Nok at du forsøger at styre ting via ColorManagment når det ikke er det
> det skal bruges til.

Det er Photoshops CM system, jeg bruger og ikke systemets...

> Derudover er din arbejdsgang ikke klar ud fra den
> lange smøre du kommer med her ...

Det synes jeg nu nok er temmelig klart. - Jeg laver grundikonerne i
IconMacine og overfører til PsS til færdiggørelse med 3D og
skyggeefekter osv., så de fremstår pænest muligt.

> Og IconMachine ser slet ikke ud til at have ColorMangement
> indstillinger...

Som jeg faktisk også skriver det. - Og at IM desuden bruger std. RGB
IEC/EURO management. - Det synes jeg også er rimelig klart.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thomas von Hassel (04-03-2009)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 04-03-09 06:49

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Thomas von Hassel wrote:
> > Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
> >> Så meget kort, - hvad er årsag til, at farvebalancen rykkes?
> >
> > Nok at du forsøger at styre ting via ColorManagment når det ikke er det
> > det skal bruges til.
>
> Det er Photoshops CM system, jeg bruger og ikke systemets...
>
> > Derudover er din arbejdsgang ikke klar ud fra den
> > lange smøre du kommer med her ...
>
> Det synes jeg nu nok er temmelig klart. - Jeg laver grundikonerne i
> IconMacine og overfører til PsS til færdiggørelse med 3D og
> skyggeefekter osv., så de fremstår pænest muligt.
>
> > Og IconMachine ser slet ikke ud til at have ColorMangement
> > indstillinger...
>
> Som jeg faktisk også skriver det. - Og at IM desuden bruger std. RGB
> IEC/EURO management. - Det synes jeg også er rimelig klart.

og du er sikker på at IconMachine rent faktisk følger det ?

/thomas

Erik Richard Sørense~ (04-03-2009)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 04-03-09 07:37


Thomas von Hassel wrote:
> Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
>> Thomas von Hassel wrote:
>>> Og IconMachine ser slet ikke ud til at have ColorMangement
>>> indstillinger...
>> Som jeg faktisk også skriver det. - Og at IM desuden bruger std. RGB
>> IEC/EURO management. - Det synes jeg også er rimelig klart.
>
> og du er sikker på at IconMachine rent faktisk følger det ?

Ja, - ellers havde jeg nok ikke skrevet det. - Desuden har jeg faktisk
også brugt samme fremgangsmåde med Photoshop 5.5, der pr. std. bruger
samme CM, og dér kunne jeg ikke med det blotte øje se forskel.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thomas G. Madsen (05-03-2009)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 05-03-09 14:25

Erik Richard Sørensen skrev:

> Det er Photoshops CM system, jeg bruger og ikke systemets...

Ikke når du klippe/klistrer ind i Photoshop for farvestyring af
klippebordet tager OS X sig af. Havde du derimod brugt File/Place,
havde du brugt Photoshops farvestyringsmotor.

--
Hilsen
Madsen

Thomas G. Madsen (05-03-2009)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 05-03-09 14:25

Erik Richard Sørensen skrev:

> Desuden har jeg faktisk også brugt samme fremgangsmåde med
> Photoshop 5.5, der pr. std. bruger samme CM, og dér kunne jeg
> ikke med det blotte øje se forskel.

Farvestyringen ændrede sig radikalt fra og med Photoshop 6.0, så
den har langt fra samme farvestyringsmotor som Photoshop 5.5.

--
Hilsen
Madsen

Kurt Brixen (04-03-2009)
Kommentar
Fra : Kurt Brixen


Dato : 04-03-09 12:30

In article <49aae618$0$25183$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,
Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Jeg har oprettet et std. dokument med en bestemt profil til brug for
> fremstilling af ikoner. - Så vidt - så godt...
>
> Profilen er lavet som sRGB/RGB med flg. std. data
> Photoshop CS profile:
> - sRGB/RGB IEC61966-2.1 (main color profile)
> - 128x128 pixels (size)
> - 600dpi opløsning (resolution, std. 72dpi)
> - 5600kvg (color temperature, std. 6000kvg)
> - Farvemætning 0 (color tint, std)
> - Gradient 0 (gradient, std.)
>
> Grunddokument oprettet i:
> IconMachine 3.x std. profile:
> - RGB IEC/EURO color profile (std., kan ikke ændres)
> - 128x128pixels redigerbar (std.)
> - 72dpi (std., kan ikke ændres)
> - 5600kvg. (std., kan ikke ændres)
> - Farvemætning 0 (std., kan ikke ændres)
> - Gradient 0 (std., kan ikke ændres)

Brug "RGB IEC/EURO color profile" som RGB arbejdsrum (Working Space) i
Photoshop.
Eller slå farvestyring helt fra. Ikonerne kommer til at fylde meget,
hvis du skal have inkluderet en ICC profil i hvert ikon.

> - Color management tillempet i PhS, så farverne matcher det originale
> dokument lavet i 128x128pixels JPEG 1.0, millions of colors.
>
> Den høje opløsning er valgt for at få så glidende en farveovergang som
> overhovedet muligt, så jeg fx. kan 'flytte' en nuance lige præcis så
> meget i en skala, at fx. rød-grønne farveblinde ikke opfatter røde og
> grønne farver som grå, men enten over mod det orange eller violette. -
> De ikoner, jeg laver, er netop lavet, så alle uanset farveblindhed vil
> kunne se og bruge dem som rettesnore fremfor fx. navne på programmer,
> værktøjer og filer.
>
> Når jeg så importerer det orig. dokument via copy&paste, ændres
> farveprofilen, så slutresultatet bliver, at Photoshop filen bliver ca.
> 10-12% lysere end det originale dokument. Dvs., at farvebalancen rykkes
> mod magenta i alle de færdige PSD filer.

Ja, for Photoshop ved ikke hvilken profil der er i det billede du
"paster" ind.

> 'Fænomenet' er det samme i Photoshop CS1 og CS2 på både 10.4.11 og
> 10.5.6 på min MacPro og MDD.
>
> Går jeg derimod på min QuickSilver og starter Photoshop 5.5 op i classic
> mode og bruger samme profil, er farvebalancen korrekt i forhold til den
> profil, jeg har oprettet. - Importerer jeg derijod PSD filen fra CS til
> InDesign 1.5 i classic mode, bliver farvebalancen forskudt mod det
> brunlige - altså med en noget højere hødtone fremhævning.
>
> Jeg har også forsøgt mig med en CMYK profil. Resultatet er identisk med
> sRGB/RGB profilen - bortset fra, at den færdige CMYK fil er godt og vel
> dobbelt så stor som sRGB/RGB filen.

1 farve ekstra giver 1/3 større fil + den indlejrede CKMY profil også
fylder.

> Jeg har også haft en certificeret Adobe mand til at checke mine
> opsætninger og indstillinger. Det eneste, han kunne konstatere, var, at
> jeg ikke brugte 'web secure color anagement', som jo er begrænset til
> enten 88 eller 256 farvenuancer, - men også, at mine indstillinger er
> korrekt kalibrerede i forhold til originaldokumentet, som det er muligt,
> når originalen er et JPEG 1.0 dokument, som ikke kan importeres direkte
> til PhS CS - altså 255-212-20 i originalen giver 255-210-22 i PhS CS,
> hvilken han karaktiserede som en ualmindelig lille afvigelse, - En
> afvigelse, der ikke kan ses af det blotte øje, men kun måles...
>
> Jeg kan tilføje, at jeg også har prøvet med andre ikonprogrammer og med
> Apple Developer Tools IconComposer. - Resultaterne er de samme.
>
> Så meget kort, - hvad er årsag til, at farvebalancen rykkes?

Det er at Photoshop er blevet bedt om at konvertere TIL en profil, men
ikke ved hvilken der skal konverteres FRA. Der kommer åbenbart ingen
spørgsmål når man paster ind.

Det svarer til at du fx beder et oversætterprogram om at oversætte en
tekst til engelsk, men ikke fortæller hvilket sprog det er fra.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Erik Richard Sørense~ (04-03-2009)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 04-03-09 13:23


Kurt Brixen wrote:
> Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
>> Jeg har oprettet et std. dokument med en bestemt profil til brug for
>> fremstilling af ikoner. - Så vidt - så godt...
>>
>> Profilen er lavet som sRGB/RGB med flg. std. data
>> Photoshop CS profile:
>> - sRGB/RGB IEC61966-2.1 (main color profile)
>> - 128x128 pixels (size)
>> - 600dpi opløsning (resolution, std. 72dpi)
>> - 5600kvg (color temperature, std. 6000kvg)
>> - Farvemætning 0 (color tint, std)
>> - Gradient 0 (gradient, std.)
>>
>> Grunddokument oprettet i:
>> IconMachine 3.x std. profile:
>> - RGB IEC/EURO color profile (std., kan ikke ændres)
>> - 128x128pixels redigerbar (std.)
>> - 72dpi (std., kan ikke ændres)
>> - 5600kvg. (std., kan ikke ændres)
>> - Farvemætning 0 (std., kan ikke ændres)
>> - Gradient 0 (std., kan ikke ændres)
>
> Brug "RGB IEC/EURO color profile" som RGB arbejdsrum (Working Space) i
> Photoshop.

Den findes ikke som selvstændig profil i CS - kun i PhS 5.5 classic. -
Den, der kiommer tættest på, er "Adobe RGB(1968" eller 'Apple RGB'. -
Men jeg synes begge bliver lidt for røde i farverne.

> Eller slå farvestyring helt fra. Ikonerne kommer til at fylde meget,
> hvis du skal have inkluderet en ICC profil i hvert ikon.

Uden profil fylder de 56kb (thousand of colors/72dpi] / 64kb (millions
of colors 600dpc) og inkl. profil fylder de 96-112kb afhængig af antal
af farver.

>> - Color management tillempet i PhS, så farverne matcher det originale
>> dokument lavet i 128x128pixels JPEG 1.0, millions of colors.
>>
>> Den høje opløsning er valgt for at få så glidende en farveovergang som
>> overhovedet muligt, så jeg fx. kan 'flytte' en nuance lige præcis så
>> meget i en skala, at fx. rød-grønne farveblinde ikke opfatter røde og
>> grønne farver som grå, men enten over mod det orange eller violette. -
>> De ikoner, jeg laver, er netop lavet, så alle uanset farveblindhed vil
>> kunne se og bruge dem som rettesnore fremfor fx. navne på programmer,
>> værktøjer og filer.
>>
>> Når jeg så importerer det orig. dokument via copy&paste, ændres
>> farveprofilen, så slutresultatet bliver, at Photoshop filen bliver ca.
>> 10-12% lysere end det originale dokument. Dvs., at farvebalancen rykkes
>> mod magenta i alle de færdige PSD filer.
>
> Ja, for Photoshop ved ikke hvilken profil der er i det billede du
> "paster" ind.

Hm, - faktisk er "RGB IEC/EURO" afløst af "IEC61966-2.1" i CS pakkerne...

>> 'Fænomenet' er det samme i Photoshop CS1 og CS2 på både 10.4.11 og
>> 10.5.6 på min MacPro og MDD.
>>
>> Går jeg derimod på min QuickSilver og starter Photoshop 5.5 op i classic
>> mode og bruger samme profil, er farvebalancen korrekt i forhold til den
>> profil, jeg har oprettet. - Importerer jeg derijod PSD filen fra CS til
>> InDesign 1.5 i classic mode, bliver farvebalancen forskudt mod det
>> brunlige - altså med en noget højere hødtone fremhævning.
>>
>> Jeg har også forsøgt mig med en CMYK profil. Resultatet er identisk med
>> sRGB/RGB profilen - bortset fra, at den færdige CMYK fil er godt og vel
>> dobbelt så stor som sRGB/RGB filen.
>
> 1 farve ekstra giver 1/3 større fil + den indlejrede CKMY profil også
> fylder.

Jep, præcis som jeg nævner ovenfor...

>> Jeg har også haft en certificeret Adobe mand til at checke mine
>> opsætninger og indstillinger. Det eneste, han kunne konstatere, var, at
>> jeg ikke brugte 'web secure color anagement', som jo er begrænset til
>> enten 88 eller 256 farvenuancer, - men også, at mine indstillinger er
>> korrekt kalibrerede i forhold til originaldokumentet, som det er muligt,
>> når originalen er et JPEG 1.0 dokument, som ikke kan importeres direkte
>> til PhS CS - altså 255-212-20 i originalen giver 255-210-22 i PhS CS,
>> hvilken han karaktiserede som en ualmindelig lille afvigelse, - En
>> afvigelse, der ikke kan ses af det blotte øje, men kun måles...
>>
>> Jeg kan tilføje, at jeg også har prøvet med andre ikonprogrammer og med
>> Apple Developer Tools IconComposer. - Resultaterne er de samme.
>>
>> Så meget kort, - hvad er årsag til, at farvebalancen rykkes?
>
> Det er at Photoshop er blevet bedt om at konvertere TIL en profil, men
> ikke ved hvilken der skal konverteres FRA. Der kommer åbenbart ingen
> spørgsmål når man paster ind.
>
> Det svarer til at du fx beder et oversætterprogram om at oversætte en
> tekst til engelsk, men ikke fortæller hvilket sprog det er fra.

Det gør der heller ikke, hvis jeg fx. importerer en "RGB IEC/EURO"
baseret fil fra PhS 5.5. - Heller ikke hvis jeg blot trækker ikonet over
på PhS CS, - så det tyder på, at PhS tolker "RGB IEC/EURO" som værende
"IEC61966-2.1".

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Kurt Brixen (04-03-2009)
Kommentar
Fra : Kurt Brixen


Dato : 04-03-09 13:49

In article <49ae728f$0$25195$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,
Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Kurt Brixen wrote:
> > Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
> >
> > Brug "RGB IEC/EURO color profile" som RGB arbejdsrum (Working Space) i
> > Photoshop.
>
> Den findes ikke som selvstændig profil i CS - kun i PhS 5.5 classic. -
> Den, der kiommer tættest på, er "Adobe RGB(1968" eller 'Apple RGB'. -
> Men jeg synes begge bliver lidt for røde i farverne.

Profilen må da findes et eller andet sted i dit ikon-program, eller hvis
du har en et andet sted du kan kopiere.
Ellers kunne du prøve at køre med Photoshop 5.5 farvestyring.

> > Eller slå farvestyring helt fra. Ikonerne kommer til at fylde meget,
> > hvis du skal have inkluderet en ICC profil i hvert ikon.
>
> Uden profil fylder de 56kb (thousand of colors/72dpi] / 64kb (millions
> of colors 600dpc) og inkl. profil fylder de 96-112kb afhængig af antal
> af farver.

Jeg mente at du kunne prøve at slå farvestyring fra i Photoshop.

> > Ja, for Photoshop ved ikke hvilken profil der er i det billede du
> > "paster" ind.
>
> Hm, - faktisk er "RGB IEC/EURO" afløst af "IEC61966-2.1" i CS pakkerne...

Ja, men når du paster et billede uden profil ind i Photoshop, går det
galt.


> >>
> >> Så meget kort, - hvad er årsag til, at farvebalancen rykkes?
> >
> > Det er at Photoshop er blevet bedt om at konvertere TIL en profil, men
> > ikke ved hvilken der skal konverteres FRA. Der kommer åbenbart ingen
> > spørgsmål når man paster ind.
> >
> > Det svarer til at du fx beder et oversætterprogram om at oversætte en
> > tekst til engelsk, men ikke fortæller hvilket sprog det er fra.
>
> Det gør der heller ikke, hvis jeg fx. importerer en "RGB IEC/EURO"
> baseret fil fra PhS 5.5. - Heller ikke hvis jeg blot trækker ikonet over
> på PhS CS, - så det tyder på, at PhS tolker "RGB IEC/EURO" som værende
> "IEC61966-2.1".

Har du sat hak i Color management Policies /
Profile Mismatches / Ask when opening + Ask when pasting
og Missing Profiles / Ask when opening

Jeg tror ikke der er nogen profil i det du trækker fra ikonprogrammet
over i Photoshop, og derfor går det galt.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Erik Richard Sørense~ (04-03-2009)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 04-03-09 16:48


Kurt Brixen wrote:
> Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
>> Kurt Brixen wrote:
>>> Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
>>> Brug "RGB IEC/EURO color profile" som RGB arbejdsrum (Working Space) i
>>> Photoshop.
>> Den findes ikke som selvstændig profil i CS - kun i PhS 5.5 classic. -
>> Den, der kiommer tættest på, er "Adobe RGB(1968" eller 'Apple RGB'. -
>> Men jeg synes begge bliver lidt for røde i farverne.
>
> Profilen må da findes et eller andet sted i dit ikon-program, eller hvis
> du har en et andet sted du kan kopiere.

IconMachine er et carbonprogram, hvor colorprofilen ligger som et rsrc
dokument, og jeg har ikke en rsrx-editor til at konvertere til hverken
.dlb eller .nlb datafork med.

> Ellers kunne du prøve at køre med Photoshop 5.5 farvestyring.

Det kunne måske løse det. Jeg prøver senere...

>>> Eller slå farvestyring helt fra. Ikonerne kommer til at fylde meget,
>>> hvis du skal have inkluderet en ICC profil i hvert ikon.
>> Uden profil fylder de 56kb (thousand of colors/72dpi] / 64kb (millions
>> of colors 600dpc) og inkl. profil fylder de 96-112kb afhængig af antal
>> af farver.
>
> Jeg mente at du kunne prøve at slå farvestyring fra i Photoshop.

Det har jeg prøvet. Det hjalp ikke.

>>> Ja, for Photoshop ved ikke hvilken profil der er i det billede du
>>> "paster" ind.
>> Hm, - faktisk er "RGB IEC/EURO" afløst af "IEC61966-2.1" i CS pakkerne...
>
> Ja, men når du paster et billede uden profil ind i Photoshop, går det
> galt.

Som jeg har skrevet, så kan jeg ikke læse det anderledes, end at
IconMachine har embedded IEC/EURO profil...

Men - Jeg har måske fundet løsningen... Jeg gik ind og kiggede på
grundindstilling til hele farvestyringen, og her viser det sig, at den
er ændret efter sidste kørsel af Adobe Update. 'Main Settings' står til
'North America General Purpose Defaults' med 'Gamma' sat til 2,2 og ikke
'Europe General Purpose Default' med 'Gamme' sat til 1,8. - Og så hjæper
det jo et fedt, at der er valgt 'sRGB IEC61966' som profil. Det vil jo
fortegne hele farvebilledet totalt. - Kan også se, at CMYK profilen
står til U.S. Coated 2 og ikke til Euroscale 2, som jeg opr. havde sat
den til, da jeg lavede arbejdsprofilen....

>>> Det svarer til at du fx beder et oversætterprogram om at oversætte en
>>> tekst til engelsk, men ikke fortæller hvilket sprog det er fra.
>> Det gør der heller ikke, hvis jeg fx. importerer en "RGB IEC/EURO"
>> baseret fil fra PhS 5.5. - Heller ikke hvis jeg blot trækker ikonet over
>> på PhS CS, - så det tyder på, at PhS tolker "RGB IEC/EURO" som værende
>> "IEC61966-2.1".
>
> Har du sat hak i Color management Policies /
> Profile Mismatches / Ask when opening + Ask when pasting
> og Missing Profiles / Ask when opening

Det /havde/ jeg, - men alle tre er nu uden hak.

> Jeg tror ikke der er nogen profil i det du trækker fra ikonprogrammet
> over i Photoshop, og derfor går det galt.

Tror nærmere, det skyldes sidste kørsel af Adobe Update. - Den har
rykket godt og grundigt rundt på adskillige farveindstillinger. - Nå,
men så må jeg til at lave nye arbejdsprofiler med de relevante CM
indstillinger...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thomas von Hassel (04-03-2009)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 04-03-09 17:02

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> > Ja, men når du paster et billede uden profil ind i Photoshop, går det
> > galt.
>
> Som jeg har skrevet, så kan jeg ikke læse det anderledes, end at
> IconMachine har embedded IEC/EURO profil...

du gætter .. mit gæt er at IconMachine ikke er color managed ...

/thomas

Morten Reippuert Knu~ (04-03-2009)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 04-03-09 20:46

On 2009-03-04 17:01:59 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
>
>>> Ja, men når du paster et billede uden profil ind i Photoshop, går det
>>> galt.
>>
>> Som jeg har skrevet, så kan jeg ikke læse det anderledes, end at
>> IconMachine har embedded IEC/EURO profil...
>
> du gætter .. mit gæt er at IconMachine ikke er color managed ...

Jeg er ret sikker på at den ikke er.

Erik gør som kurt forslår. ukorekt color management gør mere skade end gavn
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

"Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?"


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408879
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste