The Pirate Bay- Saken.
Fra : Chrisjoy

Dato : 04-03-09 22:15

Idag har aktoratet holdt sin sluttprosedyre i The Pirate Bay-saken i
Stockholm tingrett. Kravet består i at de hovedtiltalte skal i fengsel
i ett år. Imorgen skal forsvaret fremføre sin sluttprosedyre.

The Pirate Bay er en søkedatabase for digital informasjon. Den kan
sammenlignes med en annonseringsplass for å bytte ting. Brukeren
legger inn en "annonse" som forteller at han har A å bytte bort, og en
evt. annen bruker svarer at han ønsker å bytte noe imot A. Forskjellen
i mot det å bytte fysiske objekter består i at den som "bytter" bort
ut noe, fremdeles sitter igjen med det han vil bytte bort, som i
kopiering.

Google er også en "annonse"-plass der informasjon utveksles. Dog en av
mer generell natur enn The Pirate Bay. For å havne i Googles søkemotor
trenger du bare å opprette en webside, samt gi beskjed til google om
at den eksisterer eller få noen andre til å gjøre dette, og vips så
vil folk finne det du har å bytte bort via Googles søkemotor. Det er
ingen prinsipielle forskjeller mellom The Pirate Bay og Google. Hvis
The Pirate Bay kan dømmes for medvirkning til å hjelpe andre med å
bryte imot lov om kopirettigheter, så må Google også dømmes for dette.
Begge to fungerer som søkemotorer for å finne frem til hvor en kan
laste ned kopibeskyttet materiale, uten opphavsmannens samtykke. Begge
nekter å slette linker i indeksen når opphavsmenn gjør krav på dette.
Begge søkemotorer inneholder både informasjon som er beskyttet av
opphavsrett og informasjon som ikke er det. Det absolutt eneste som
skiller søkemotorene fra hverandre består i at det sannsyneligvis
finnes noe mer materiale indeksert uten opphavsmannens samtykke hos
The Pirate Bay enn hos Google.

Med disse fakta burde saken allerede være avgjort. Det er utenkelig å
erklære Googles virksomhet for ulovlig. Hvorfor den svenske stat ved
rettsappratet følte behov for å prøve denne sak avslører hvor dårlig
det står til med forstanden til de som har besluttet å gjennomføre og
støtte gjennomføring av denne rettssak. De klarte ikke engang å stille
seg det spørsmål, hvem annen søkemotor som driver samme virksomhet som
The Pirate Bay, bare i mye større skala, med spørsmål til seg selv om
denne andre søkemotor vil kunne dømmes under lov og eller folks
rettsoppfating. Det er ikke sikkert at advokater som er involvert i
disse spørsmål er komplette idioter. Det kan hende at deres befatning
med saken i større grad kan adresseres deres pengekjærhet enn
intellektuelle evner. Skjønt, hva disse advokater vinner av penger på
å føre slike saker må jeg tro de taper flerfold i anseelse.

Informasjonsteknologien sørger for å vanne ut åndsverkslover og
opphavsrett. Alt som kan overføres digitalt hvor innholdet bærer
informasjon om hvordan den skal tolkes vil ikke lenger kunne beskyttes
av lover. Det er ikke praktisk mulig, men meget viktigre, det er
heller ikke ønskelig. Det er ikke ønskelig at utviklingen skal
stagneres av åndsvak opphavsrett. Fremtiden vil sørge for at
opphavsmannen bare vil få et kortvarig fortrinn i å få avsetning på
sine produkter i lengere tid enn sine konkurenter, ved at han har
potensiale å være først til markedet. Dette vil sørge for at det
eksempelvis innen farma-industrien sannsyneligvis vil utvikle seg et
nytt klima hvor en fremfor å sikte seg inn på avanserte medisiner,
fordi det er hva som gir rett til patenter, heller vier seg til mindre
oppdagelser. For så hurtigst mulig å bringe dem til markedet, hvor det
er evnen til å kommunisere med potensielle kunder som kan nyttegjøre
seg den nye oppdagelse. Vi får da et sunt marked hvor nyvinninger brer
seg ut som lys i et mørkt rom fremfor slik det er nu, som et knyttet
teppe hvor hullene representerer alle de nyvinninger vi ikke snublet
over fordi det var viktigre å få lagt flest mulig kvadratmeter heller
enn å skaffe oss en dypere innsikt i hva vi holder på med, en dypere
innsikt som kreves for å være treffsikker med medisin, treffsikker i å
fjerne bare kilden til sykdom uten andre bivirkninger enn å gi
friskhet.

Det er mange mennesker som lever i den evindelige villfarelse å tro at
åndsverkslover og patentlovgivning tjener kapitalismen når en
analyserer problemstillingen mer grundig enn hva som er vanlig i den
kullørte presse bestående av innsiktsløse skrullinger som aldri klarte
(eller hadde sterk (velbegrunnet?) mistanke om det) å gjennomføre
høyere studie i et vitenskapelig fag. En må være bortimot åndsvak for
å innbille seg at en får et mer velfungerende marked ved å forhindre
at noen ikke får være med å delta. Det råder dessuten en stor
misforståelse som sier vi får dårligre filmer og medisiner om vi
fjerner patenter og åndsverklover. Fornuft forteller oss at det stikk
motsatte er tilfellet. Vi vil antagelig slippe unna en rekke åndsvake
tullefilmer med spektakulære eksplosjonsscener med store budsjetter,
men hvor storyline mangler enhver forbindelse med virkeligheten. Disse
sinnssvake produksjoner ville antagelig ikke kommet istand var det
ikke fordi bandittstater i hele verden beskyttet dem fra en kopierende
befolkning. På samme måte ville vi antagelig også slippe medikamenter
til større besvær enn sykdommene de er laget for å helbrede folk ifra..
Når bandittstater i hele verden oppmuntrer farma-industrien til å
hoppe tresteg inn i fremtiden med stoffer og blandinger av stoffer de
har liten eller ingen forstand på effekten til, og ved dette
efterlater seg enorme huller i forståelsen av hva de holder på med, så
tjener disse bandittstater til den motsatte utvikling av hva de håper
på, og til det store undermål har de forstått dette. Likevel klamrer
de seg til åndsvake patentlover.

The Pirate Bay-saken tjener slett ikke til å bekjempe åndsverkslover.
Hverken de som sitter på tiltalebenken eller anklageren har med så
meget som et ord berørt hva det aktuelle spørsmål i essens dreier seg
om. Hvis jeg oppsøker en kinomatograf, kommer hjem, og forteller
familien om hva jeg har opplevd, så bryter dette i essens imot
åndsverkslover. (hvor nøyaktig jeg er istand til å gjenfortelle en
begivenhet er ikke av prinsipiell natur) Stiller vi oss på den andre
siden, på holywood sin side, klatrer opp på scenen under lerettet, og
med øynene til filmskaperen betrakter titterne i salen, så gjelder
ikke samme regel. Filmskaprerene er i sin fulle rett til å reise hjem
til sine familier og fortelle om hva de har sett. Bandittstaten har
utformet en lov som ikke er lik for alle. De som produserer penger og
med dette bidrar til bandittregjeringens kasse, slik at mafiastaten
får penger til å bedra flere rettskafne mennesker inn i demokratiets
ondskap ved å lokke med tjenester som er finansiert av legalisert
tyveri, har et klart fortrinn i loven. Opphavet til
forskjellsbehandlingen har et tydelig motiv. Når en skal appellere til
den åndsvake gemene hop trenger en noe å lokke med. Noe som den
idiotiske gemene hop ikke allerede har moralsk rett til. Penger, varer
og tjenester som ikke tilhører den gemene hop. Vi snakker om CD'er og
DVD-plater som består av en lang serie av korte og lange streker, som
allment refereres til som enere og null. Åndsverkslover dreier seg i
essens om å dele ut enerett til tall. Åndsverkslover tilbyr enerett
til de som oppdager et tall, å skaffe seg enerett til å benytte dette,
slik at andre må be om tillatelse for å bruke dette tall. Dette er
essensen av hva dette dreier seg om. Setter du igang en datamaskin til
å produsere tall i en rasende fart kan du risikere å eie alle filmer
som ennå ikke er laget.
Dette er hvor åndsvake lover vi har. Der hvor alle individer har
fordel av å titte på hverandre, kopiere hverandre (også kalt læring),
har myndigheter kraftig uthulet disse muligheter, dog med velsignelse
fra et pakk til folk som ga sitt motvillige ja fordi de ble stukket
til et måletid mat. Myndigheter har gitt efter for ultrakortsiktige
banditter i næringslivet som har og har hatt mot til å kalle seg
kapitalister og velgjørere, men de har ingen ide om hva kapitalisme
er. Det er komisk hvordan en hel verden kan la seg lure å til å
innbille seg at folk som vil begrense andres objektive frihet kan
kalles kapitalister, når det er innlysende at de er sosialistpakk av
verste skuffe. Det er hvor mentalt tilbakestående verden er. I
rettferdighetens navn bør legges til at industri som lever av å selge/
spre digital informasjon slett ikke er alene om å alliere seg med
bandittstaten om å forsvare seg imot konkuranse. Røkkes formue hviler
på rævslikking i fiskeridepartementet hvilket ga ham beskyttelse imot
konkurenter, bare for å ta ett eksempel som bør gi fantasi hos de
fleste til å tenke ut en rekke kjente såkalte kapitalister som i
realiteten er ondskapsfult, sleskt sosialistpakk. På listen over de
500 største norske selskaper finner du svært få hvis ledere kan slå
seg på brystet og si "vi er ekte kapitalister vi", "ikke har vi så
meget som en gang søkt tilflukt fra markedet ved å appellere til
banditter i myndighetene med kriminelt sinnelag".

mvh

Chris Joy

Fra : Lyrik

Dato : 05-03-09 11:59

"Chrisjoy" <ultralibertarianer@gmail.com> skrev i meddelelsen

Idag har aktoratet holdt sin sluttprosedyre i The Pirate Bay-saken i
Stockholm tingrett. Kravet består i at de hovedtiltalte skal i fengsel
i ett år. Imorgen skal forsvaret fremføre sin sluttprosedyre.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Denne sag er blevet til en forstenet skov inden den er færdig. den er jo
ikke relevant. Tiden er løbet fra den.

PirateBay er lukket af danske fogedtosser der har tvunget internetudbyderne
til at blokere adgangen. Ganske uden at tænke! De har sikkert fulgt nogle
"regler" som har ført dem ud i en sump hvor de ikke kan bunde og hvor de har
overtrådt Grundloven(som alle skider på) der siger at "censur kan ingensinde
indføres i Danmark!"

Hvis de nu med underkæben skudt frem, fremturer ad denne nedtursvej, så skal
de ende med at forbyde internettet! Altså enten forbyder i Internetadgang,
eller også tager i jeres førtidspension!

Da du ikke kan downloade via Piratebay fordi den er lukket, så kan du bare
søge på Google.
Altså har du brug for "Photoshop", så søger du bare "Photoshop, torrent" på
Google, så har du masser af "PirateBay"!

mvH
Jens

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-09 12:42

On Thu, 5 Mar 2009 11:59:17 +0100, Lyrik wrote:

> [...]
> overtrådt Grundloven(som alle skider på) der siger at "censur kan ingensinde

Helt enig.

> [...]
> eller også tager i jeres førtidspension!
>
> Da du ikke kan downloade via Piratebay fordi den er lukket,

Det er da lige så nemt at downloade via Piratebay, som at klø sig selv i
røven. Den "spærring" der er lagt ind, er da rent til grin, da man bare kan
rette sine DNS'er til, så den "hopper" udenom.

Korrekt.

Fra : Lyrik

Dato : 05-03-09 13:02

"Steen A.Thomsen" <"s_a_thomsen(at)yahoo(prik)invalid"> skrev i meddelelsen

> [...]
> kan
> rette sine DNS'er til, så den "hopper" udenom.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jo men hvis du kører downloaden med de "tilrettede DNS-er" så vil du opdage
at det går fandens langsomt! Måske fordi der er trængsel på dem?
Så hvis man vil bruge PirateBay, så skal man have de frie DNS-er indtil man
har torrentfilen. Så skal man skynde sig at skifte tilbage til den "gamle
find selv DNS", så går downloaden meget hurtighere.

MvH
Jens

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-03-09 13:34

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> indtil man har torrentfilen. Så skal man skynde sig at skifte tilbage
> til den "gamle find selv DNS", så går downloaden meget hurtighere.

Nørj, hvor du dog vrøvler. Også når det gælder DNS, forekommer du ganske
skudt i roen.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Lyrik

Dato : 05-03-09 14:43

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> "Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> Nørj, hvor du dog vrøvler. Også når det gælder DNS, forekommer du ganske
> skudt i roen.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Bolden!
Hvis jeg slog op på PBay med de nye DNSindstillinger så fandt den filen og
klienten(opera) gik igagm med at downloade, meget, meget langsomt. hvof'
det?

Og hvordan kan det være at når jeg så fjernede DNS indstillinger og
stillede den på "find selv" så tordnede det derudaf med højere hastighed?

En eller anden forklaring må der jo være. Det kan godt være at min-ikke var
rigtig, men forskellen var markant.

MvH
Jens

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-03-09 17:18

> Og hvordan kan det være at når jeg så fjernede DNS indstillinger og
> stillede den på "find selv" så tordnede det derudaf med højere
> hastighed?

DNS oversætter FQDN til IP-adresse. Intet andet. Når først en FQDN er
"resolved" til en IP-adresse, caches adressen på din maskine og denne
benyttes efterfølgende af IP-stakken. Den eneste forsinkelse, der kan være
tale om, er dén tid, et DNS-opslag tager. Jeg vil tro, et opslag på OpenDNS
er mindst lige så hurtigt som et opslag på en vilkårlig, censurbelagt dansk
ISP-ejet DNS-server - hvis ikke hurtigere. Ønsker man slet ikke at bruge
DNS, kan IP-adresser fint bruges, eller man kan manuelt lægge sine
favorit-FQDN's ind i en HOSTS-fil. Så sparer man da mindst 0,00012 sekund,
når en FQDN skal resolves.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Peter Heide

Dato : 05-03-09 21:14

> [...]
> kan
> rette sine DNS'er til, så den "hopper" udenom.

Eller bruge en anonym server til at hoppe ind i PB. Ganske gratis dog med
lidt banners i letvægtsafdelingen.

Fra : Chrisjoy

Dato : 05-03-09 04:30

On 5 Mar, 11:59, "Lyrik" <ly...@heaven.dk> wrote:
> [...]
>
> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Denne sag er blevet til en forstenet skov inden den er færdig. den er jo

Utfallet av denne saken vil få omfattende konsekvenser.

> [...]
> overtrådt Grundloven(som alle skider på) der siger at "censur kan ingensinde

Det er trist at dere dansker ikke klarer å holde gærninger unna den
lovgivende forsamling.

> [...]
> Altså har du brug for "Photoshop", så søger du bare "Photoshop, torrent" på
> Google, så har du masser af "PirateBay"!

Det er ikke en fornuftig innvending å henvise til metode B i forsvar
av A. A blir ikke hverken mer eller mindre lovlig av at B eksisterer.
Google kan bare benyttes som innvending for å demonstrere at det ikke
finnes noen fornuftige mennesker som i sin villeste feberfantasi kunne
tenke seg å forby Google, om så Google kan benyttes til å finne frem
til barneporno. Like lite som det finnes noen som kunne tenke seg å
forby forskjærerkniver, om de så er egnet til å begå mord.

Fra : Lyrik

Dato : 05-03-09 13:13

> [...]

til barneporno. Like lite som det finnes noen som kunne tenke seg å
forby forskjærerkniver, om de så er egnet til å begå mord.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Jeg bruger ikke Google som et alternativ i sagen om PirateBay. Piratebay er
en skøn torrent-tracker og jeg håber de slipper for straf.
men de har en stærk lobbyistisk industri som modspiller. Denne modspiller
vil køre på sine kommercielle interesser. dommeren vil vægte industrielle
interesser tungt i en krisetid.
PirateBay har også download af legale torrentfiler. Men hovedvægten er lagt
på at downloade copyrighted material.
Google har hovedvægten på det legale materiale hvor man ind imellem kan
finde copyrighted material.

Man kan risikere at dommeren vil lægge vægt på formålet for sitet.
"PirateBay" betyder PiratBugten. hovedformålet er derfor "pirated material."
Googles hovedformål er bredspektret information. der er en forskel.

Så PirateBay kan og vil formodentlig blive straffet for sine
Pirate-intensions! Med lidt behændighed kan dommeren så undlade at lade det
berøre Google.

Han kan også ressonnere at PirateBay er en del af et open internet med
ærlige og uærlige elementer. Ligesom livet selv.

Spørgsmålet er:Vil han bekæmpe fildeling af copyrighted material, eller vil
han sige :"Game over, thats life! Live with it!"

Mvh
Jens

Fra : Chrisjoy

Dato : 05-03-09 06:51

On 5 Mar, 13:33, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:

> Nørj, hvor du dog vrøvler. Også når det gælder DNS, forekommer du ganske
> skudt i roen.

Du har ikke demonstrert at Lyrik er skrudd i hodet. Derimot er det i
din tekst demonstrert at du selv er nettopp det, skrudd i øveste
etasje, ved at du dumper dine konklusjoner, men hvor resonnementet som
støtter en slik ikke er demonstrert.

Fra : Chrisjoy

Dato : 06-03-09 15:29

On 5 Mar, 17:18, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> tale om, er dén tid, et DNS-opslag tager. Jeg vil tro, et opslag på OpenDNS

Hvilket var nøyaktig hva jeg mistenkte fra din første posting. Ditt
rant bygger på tro. Den forsinkelse (mot normalen) som Lyrik opplevde
kunne meget vel komme fra en treg DNS server. Vi vet slike trege åpne
dns finnes. Det burde dog være enkelt å finne en rask en.