/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Kan man selv udskifte Xenon-pærer på Mazd
Fra : Steen Suder


Dato : 05-03-09 17:36

Jf. tidligere tråd er jeg ved at ville skifte Xenon-pærerne i min 2004
Mazda 6.

Nu kommer jeg så til at se i instruktionsbogen at "kun et autoriseret
Mazda-værksted" kan udføre udskiftningen.

Nu mener jeg imidlertid, at det ikke burde være et problem (omend lidt
besværligt) at gøre det selv, men...

Jeg regner med at kunne skifte dem og så vil det virke, evt. med lidt
højdejustering til følge.


Hvad skulle forhindre mig i at nå i mål med denne operation (mine fingre
er ikke skruet decideret dårligt på ?

--
Steen Suder

 
 
claus b.p. (05-03-2009)
Kommentar
Fra : claus b.p.


Dato : 05-03-09 21:47


"Steen Suder" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse
news:49afff69$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...
> Jf. tidligere tråd er jeg ved at ville skifte Xenon-pærerne i min 2004
> Mazda 6.
>
> Nu kommer jeg så til at se i instruktionsbogen at "kun et autoriseret
> Mazda-værksted" kan udføre udskiftningen.
>
> Nu mener jeg imidlertid, at det ikke burde være et problem (omend lidt
> besværligt) at gøre det selv, men...
>
> Jeg regner med at kunne skifte dem og så vil det virke, evt. med lidt
> højdejustering til følge.
>
>
> Hvad skulle forhindre mig i at nå i mål med denne operation (mine fingre
> er ikke skruet decideret dårligt på ?
>
Det kunne fx. være når du får et lap over fingrene fra
højspændingskredsløbet der forsyner lampen, så du taber den ned på asfalten,
og må gå duknakket op til Maxda for at købe en ny til xxx tusinde kroner. Ny
teknologi er ikke for fingernemme!

/Claus



Henrik B. (05-03-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 05-03-09 21:50

"Steen Suder" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i meddelelsen
news:49afff69$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...

> Nu kommer jeg så til at se i instruktionsbogen at "kun et autoriseret
> Mazda-værksted" kan udføre udskiftningen.

Denne tekst er en ren sikkerhedsforanstaltning, for at sikre sig imod at Hr.
Jensen får stød, da pærerne kræver en del volt, for at tænde. Det er INTET
problem at skifte dem selv! Man skal bare sikre sig 100% mod at en eller
anden piller ved strøm/lyskontakt, mens man skifter...

> Jeg regner med at kunne skifte dem og så vil det virke, evt. med lidt
> højdejustering til følge.

Der skal INTET pilles ved højdejustering! Det klares automatisk af bilens
computer. Gammel pære ud, nu pære i, kør..

> Hvad skulle forhindre mig i at nå i mål med denne operation (mine fingre
> er ikke skruet decideret dårligt på ?

Intet!

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/


Steen Suder (05-03-2009)
Kommentar
Fra : Steen Suder


Dato : 05-03-09 22:25

Henrik B. skrev:
> "Steen Suder" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i meddelelsen
> news:49afff69$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Nu kommer jeg så til at se i instruktionsbogen at "kun et autoriseret
>> Mazda-værksted" kan udføre udskiftningen.
>
> Denne tekst er en ren sikkerhedsforanstaltning, for at sikre sig imod at
> Hr. Jensen får stød, da pærerne kræver en del volt, for at tænde. Det er
> INTET problem at skifte dem selv! Man skal bare sikre sig 100% mod at en
> eller anden piller ved strøm/lyskontakt, mens man skifter...

Jeg antog at at det var sådan noget, men når man tænker på hvordan nogle
producenter skærmer sig bag ved proprietære formater for at holde andre
ude, så ville det ikke overraske mig, hvis der var noget skummelt ved det.


--
Steen Suder

Lars (07-03-2009)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 07-03-09 15:52

On Thu, 05 Mar 2009 22:24:48 +0100, Steen Suder
<sfs_news_spam@suder.dk> wrote:

>>> Nu kommer jeg så til at se i instruktionsbogen at "kun et autoriseret
>>> Mazda-værksted" kan udføre udskiftningen.
>>
>> Denne tekst er en ren sikkerhedsforanstaltning, for at sikre sig imod at
>> Hr. Jensen får stød, da pærerne kræver en del volt, for at tænde. Det er
>> INTET problem at skifte dem selv! Man skal bare sikre sig 100% mod at en
>> eller anden piller ved strøm/lyskontakt, mens man skifter...
>
>Jeg antog at at det var sådan noget, men når man tænker på hvordan nogle
>producenter skærmer sig bag ved proprietære formater for at holde andre
>ude, så ville det ikke overraske mig, hvis der var noget skummelt ved det.

Det er helt standard på alle biler med Xenon pærer at der står de skal
skiftes på værksted. Og det er nok præcist fordi den får et ordentlig
spark for at tænde (så vidt jeg husker 25.000 volt - så man kan nok
mærke det hvis man får fingerne i vejen). Men hvis man sørger for at
lyset er slukket - evt tager en pol af batteriet - skulle den risiko
vist være væk...

Du kan med stor fordel købe pærerne på ebay.de - de er markant
billigere end hos forhandleren - og hvis du holder dig til mærkepærer
(Osram, Phillips osv) er kvaliteten i orden. Fås til under 30 euro
stykket plus omkring 11 euro i forsendelse. Sørg nu endelig for at få
dem med standard farvetemperatur (4300k) i stedet for de med højere
værdi - de bliver mere og mere blå/violette desto højere værdi.

Pærerne er standard ligesom de gamle H pærer - hvis bilen er med linse
i forlygterne er det enten D1S eller D2S hvor førstnævnte har
højspændingsdelen indbygget i soklen. Der findes også D1R og D2R som
er til biler med reflektor i stedet for linse.


hilsen Lars

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177503
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408540
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste