Trægt gearskifte på BMW E30 320i
Fra : Niels Munk

Dato : 01-03-09 19:48

Hej Gruppe

Min fine gamle E30'er går noget trægt i gearskiftet, Især ved kold motor.
Forstået således at den sagtens kan komme i gear, men det foregår bare
meget stramt og langsomt.

Er det en større operation at udbedre?

Det skal siges at jeg har monteret en shortshift gearstang for at minimere
sløret i det slidte skifte. Der er selvfølgelig monteret ny bøsning ved
samme
lejlighed. Både bøsningen og leddet ved forbidelsesstangen er selvfølgelig
smurt godt.

/Niels Munk

Fra : Tom

Dato : 01-03-09 20:10

"Niels Munk" <spamfilter@sejeniels.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Min fine gamle E30'er går noget trægt i gearskiftet, Især ved kold motor.
> Forstået således at den sagtens kan komme i gear, men det foregår bare

Det er syncromesh ring(ene) som er slidte. Enhver mekker kan skifte dem, men
det tager jo nogle timer. Vil tro du skal regne med ca. en dags
arbejde....måske mere hvis det ikke er en mekaniker der har prøvet det nogle
gange.

Men vil da foretrække dette fremfor en ombytter gearkasse som kan have samme
fejl.

--
Tom

Fra : Niels Munk

Dato : 01-03-09 20:39

"Tom" <christensen@bigfoot.com> wrote in message

> [...]
> men det tager jo nogle timer. Vil tro du skal regne med ca. en dags
> arbejde....måske mere hvis det ikke er en mekaniker der har prøvet det

Sikker på det? Den børster ikke tænder, hvis man tvinger et hurtigt skifte
ind...

/Niels Munk

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 01-03-09 21:15

Niels Munk skrev:
> "Tom" <christensen@bigfoot.com> wrote in message

> Sikker på det? Den børster ikke tænder, hvis man tvinger et hurtigt skifte
> ind...

Det lader til at der er flere typer og de kan køre med forskellige typer
olie. Prøv at søge på modellen på:

http://www.yx.dk/servlet/doc?NavItem=Erhverv

Men næsten alle gear går stramt når det er koldt. Nogen gange hjælper
det at skifte til en frisk olie af samme type der er på. Andre gange
findes der en alternativ olie.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Brian H

Dato : 01-03-09 20:42

"Niels Munk" <spamfilter@sejeniels.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> samme
> lejlighed. Både bøsningen og leddet ved forbidelsesstangen er selvfølgelig

Hvad med gearolien, har du skiftet den?
Der findes også additiver til slidte gearkasser, det er vel værd at ofre et
par hundrede kroner før du går "all in" og renoverer/skifter kassen?
http://thansen.dk/product.asp?c=2464399984&n=910382411&pn=910383996
Lad dig ikke afskrække af at det er THansen :)