Mercedes....
Fra : Ralph Køster

Dato : 26-02-09 13:27

Har tit tænkt på om ikke at den nye funktion på Mercedes egentlig er
ulovlig.

Her tænker jeg på den funktion hvor tågelygterne tænder i den side hvor der
drejes mod.

Vi er alle enige om at tågelygterne IKKE må være tændt sammen med nærlys når
det IKKE er tåget eller kraftigt nedbør.

Men det er jo lige det der sker når bilen drejer og ca 5 sek. efter.

Et eller andet sted må det jo være ulovligt for som chauffør i en taxa, så
kan jeg ikke se den store hjælp ved det.

Men hvis vi nu ser på den helt reelle lovgivning, så må det vel i bund og
grund være ulovligt, selv om bilen er typegodkendt ???

Ralph.

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 26-02-09 13:33

"Ralph Køster" <Get@some.now> wrote in message
> Har tit tænkt på om ikke at den nye funktion på Mercedes egentlig er
> ulovlig.
>
> Her tænker jeg på den funktion hvor tågelygterne tænder i den side hvor
> der drejes mod.

Har selv tænkt tanken, men ikke så meget fordi det evt er ulovligt, men mere
fordi jeg har kørt med taxer om natten, og jeg kan IKKE se det hjælper
overhovedet.

Mvh
Jacob

Fra : Leonard

Dato : 26-02-09 14:57

Jacob Rungwald wrote:

> Har selv tænkt tanken, men ikke så meget fordi det evt er ulovligt,
> men mere fordi jeg har kørt med taxer om natten, og jeg kan IKKE se
> det hjælper overhovedet.

Jeg synes det er ret irriterende, da der kommer så meget hvidt lys i
fronten af bilen, at jeg har sværere ved at se blinklyset.
Og så ser det fjollet ud med alle de biler med 3 lygter, det ser ud som
om den 4. er defekt.

--
Leonard

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 26-02-09 14:17

On Thu, 26 Feb 2009 13:26:34 +0100, "Ralph Køster" <Get@some.now>
wrote:

> [...]
>
>Men hvis vi nu ser på den helt reelle lovgivning, så må det vel i bund og
>grund være ulovligt, selv om bilen er typegodkendt ???
Ja enig, der må kun benyttes påbudte og tilladte lygter på en bil, og
den nævnte virkemåde er ikke omtalt i udstyrsbekengørelsen.
Det er før set at der er kommet nye smarte påfund fra div.
bilfabrikanter som de senere har været nød til at ændre/fjerne fordi
de ikke lige havde taget udstyrsbekengørelsen i ed.

Men måske Mercedes har fået en dispensation ?

/Hans

Fra : Henrik B.

Dato : 26-02-09 17:05

"Hans Kjærgaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Men måske Mercedes har fået en dispensation ?

Og Fiat og en del flere efterhånden. Mon ikke der allerede er lavet en
regelændring?

--
http://www.rescue-saab.com/en
http://www.saabklub.dk/

Fra : Armand

Dato : 26-02-09 18:30

Hans Kjærgaard skrev:

> Ja enig, der må kun benyttes påbudte og tilladte lygter på en bil, og
> den nævnte virkemåde er ikke omtalt i udstyrsbekengørelsen.
> Men måske Mercedes har fået en dispensation ?

Måske at detailforeskrifterne bøjer sig i støvet for EU-godkendelsen :-/

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-02-09 17:02

Ralph Køster skrev:
> Har tit tænkt på om ikke at den nye funktion på Mercedes egentlig er
> ulovlig.

Og VAG klanen

Får jeg mig en ny Golf med tåbelygter får forhandleren lov til at slå
det fra.....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Armand

Dato : 26-02-09 18:53

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Og VAG klanen
>
> Får jeg mig en ny Golf med tåbelygter får forhandleren lov til at slå
> det fra.....

Sjovt som designerne opdager dét problem så massivt lige nu.
Citroen har, allerede for 50 år siden, tydeligvis virkelig været på
forkant med DS'erens drejende lygter

--
Armand.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 26-02-09 22:01

> Sjovt som designerne opdager dét problem så massivt lige nu.
> Citroen har, allerede for 50 år siden, tydeligvis virkelig været på
> forkant med DS'erens drejende lygter

Ja ligesom Tucker Torpedo var det i '48.
Mener endda at Duesenberg også havde en model, med automatisk drejelige
forlygter tilbage i 1920-30'erne.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-02-09 22:19

Per Beer Hansen wrote:

> Ja ligesom Tucker Torpedo var det i '48.

Kun prototypen. Den færdige model fik det aldrig (god film for øvrigt).

Klaus

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 27-02-09 19:12

> Kun prototypen. Den færdige model fik det aldrig

OK, men var der ikke en Duesenberg (eller var det en Auburn?) der havde det
meget tidligere?
Mener det var i 1920-1930'erne.

> (god film for øvrigt).

Det husker jeg så ikke, da det er længe siden jeg har set den.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Mikael

Dato : 26-02-09 09:04

On 26 Feb., 14:17, Hans Kjærgaard <hans.k2tek...@post5.tele.dk> wrote:

> Men måske Mercedes har fået en dispensation ?

Der er faktisk en del bilmærker der har denne funktion, så hvis der er
en dispentation er det næppe kun Mercedes der har den. Skoda bruger
det bl.a.

Mikael