Aircondition under 3 grader, virker på nog~
Fra : thhedk@gmail.com

Dato : 25-02-09 07:17

Hej,

I brugsanvisningen på min Mondeo står, at aircondition ikke virker
under 3-4 grader, og det passer, for alt dugger til hvis jeg bruger
recirkulation ved de grader. Efter hvad jeg har hørt, er det noget med
at luften fryser til is et eller andet sted.
Men nu har jeg fået aircon i min nye Nissan Primastar varevogn, og den
afdugger fin ved -2 grader og recikulation, jeg prøvede lige at slukke
aircon, 10 sek. så kunne jeg intet se for dug, så den kan åbenbart
sagtens affugte luften.

Hvordan kan det lade sig gøre?

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-09 17:12

On Wed, 25 Feb 2009 06:16:49 -0800 (PST), thhedk@gmail.com wrote:

> Hvordan kan det lade sig gøre?

Jeg tror såmænd bare at Nissan går tættere på grænsen, med en lille risiko
for at fordamperen, (kølelegemet), ender op i en stor isklump, og så i
øvrigt forhindrer luftcirkulation helt. :-/

Min Xantia nægter også at starte airconditionkompressoren i frostvejr.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-11-08

Fra : alexbo

Dato : 25-02-09 17:13

<thhedk@gmail.com> skrev

> [...]
>afdugger fin ved -2 grader og recikulation, jeg prøvede lige at slukke
>aircon, 10 sek. så kunne jeg intet se for dug, så den kan åbenbart

Formentlig "ved" Nissanen at du bruger recirkulation, så er udetemperaturen
uden betydning, den hiver fugten ud af den varme indeluft.
Kan airconnen starte ved minusgrader uden recirkulation.
Mondeoen er nok styret af udeluften.

Du vil få bedre afdugning ved at bruge udeluften.
Luft der er -2 grader indeholder mindre fugt end luft på + 5 gr. fra
airconnen.

mvh
Alex Christensen

Fra : thhedk@gmail.com

Dato : 25-02-09 09:29

> Formentlig "ved" Nissanen at du bruger recirkulation, så er udetemperaturen
> uden betydning, den hiver fugten ud af den varme indeluft.'

Ok, men det "ved" Mondeoen vel også, den ændrer da på både styrke og
hvilke dyser der skal pustes i, modsat varevognen som heller ikke har
automatik eller noget.

> Kan airconnen starte ved minusgrader uden recirkulation.

ja altså den lyser i lampen, men om den kører eller ej kan jeg ikke
rigtig mærke.

> Du vil få bedre afdugning ved at bruge udeluften.
> Luft der er -2 grader indeholder mindre fugt end luft på  + 5 gr. fra
> airconnen.

Ok, men jeg kører ikke med recirkulation af den grund, mere for at
lukke dieselos og andre lugte ude

Fra : Niels Bengaard

Dato : 25-02-09 18:07

> Kan airconnen starte ved minusgrader uden recirkulation.

ja altså den lyser i lampen, men om den kører eller ej kan jeg ikke
rigtig mærke.

Man kan som regel mærke når koblingen på kompressoren trækker, ellers kan
man se det i motorrummet.

MVh Niels

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 25-02-09 23:09

Niels Bengaard wrote:

> ja altså den lyser i lampen, men om den kører eller ej kan jeg ikke
> rigtig mærke.
>
> Man kan som regel mærke når koblingen på kompressoren trækker, ellers
> kan man se det i motorrummet.

Det er langt fra alle der har en kobling der klikker.
Der kan også være en ventil der sidder inde i kompressoern der bliver
aktiveret.

(mener nogle modeller af Mondeo har det)

Hvis kompressoren er med ventil, så er det ikke helt så nemt.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 26-02-09 07:00

Uffe Bærentsen skrev:

> Det er langt fra alle der har en kobling der klikker.
> Der kan også være en ventil der sidder inde i kompressoern der bliver
> aktiveret.

Der vil jeg nok mene noget andet. Det er godt nok en teknik man bruger
på store anlæg. Men jeg har aldrig set andet end med kobling på biler.

> (mener nogle modeller af Mondeo har det)
>
> Hvis kompressoren er med ventil, så er det ikke helt så nemt.

Du kan se det med de bare næver. Bare føl på rørene. Det tynde fra
kompressoren skal være varmere en det tykke tilgangsrør. Det skulle
gerne være koldt med kondensvand på.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 26-02-09 17:51

Ib Jakobsen wrote:

> Der vil jeg nok mene noget andet. Det er godt nok en teknik man bruger
> på store anlæg. Men jeg har aldrig set andet end med kobling på biler.

Så har du ikke set ordentlig efter
http://www.alibaba.com/product-free/100451539/OEM_A_C_Compressor_Assy_/showimage.html

Det var så VW / Audi jeg har set det på

> Du kan se det med de bare næver. Bare føl på rørene. Det tynde fra
> kompressoren skal være varmere en det tykke tilgangsrør. Det skulle
> gerne være koldt med kondensvand på.

Jeg vil gerne have mine 10 fingre i god behold.
Ovenstående medfører at jeg nødig kommer tæt på sådanne ting som remme der
er i drift.

Remmen spørger ikke først om den må snuppe fingeren

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 26-02-09 22:40

Uffe Bærentsen skrev:

> Så har du ikke set ordentlig efter
> http://www.alibaba.com/product-free/100451539/OEM_A_C_Compressor_Assy_/showimage.html

Jeg sagde ikke at det ikke fandtes. Teknisk kan det lade sig gøre, men
jeg har bare ikke stødt på det på hverken personbiler og busser. Men man
bruger det på store stationære anlæg. Så dit udsagn "Det er langt fra
alle" vil jeg godt anfægte. Sådan har det været hidtil. Men de problemer
det giver. Blandt andet er det hårdt ved koblingerne. Og på små motorer
giver det ubehag når den kobler fra og til. Kunder klager over bilen
hugger når de kører lige ud af landevejen.

> Jeg vil gerne have mine 10 fingre i god behold.
> Ovenstående medfører at jeg nødig kommer tæt på sådanne ting som remme der
> er i drift.

Du behøver ikke at rode lige ved kompressoren. Du kan gøre det hvilket
som helst i motorrummet. Ellers kræver det bare at man er lidt
nærværende. Men skal man sms´se samtidig, kan det godt gå galt.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Leif

Dato : 25-02-09 21:56

<thhedk@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Min Primera WP11 fra 2001 virker fint i alt slags vejr - også frost.
Har egentligt aldrig lagt mærke til der er forskel ved lave minusgrader.
Affugter perfekt - når bare man husker at skifte pollenfilter årligt.
Bøvl første gang fordi handskerum skal ud, men skærer man ud i
plastikket inde bag, er det let at skifte de næste gange.

Mvh, Leif