MS Windows
briani 27239
Tiden ændres
Fra : Thomas Kleis

Dato : 02-03-09 17:47

Hej NG

Jeg har et problem med at uret på min maskine til tider ændrer sig!!! Jeg
synes selv det er noget underligt og har aldrig hørt om et sådan problem
før!!

Eks.1. Computeren er eks.vis 12 timer bagud/forud.
Eks.2 Datoen er af uransagelige årsager stillet en måned for langt bagud.
Dette ændres og virker fint. Ca. en uge efter er datoen nu ændret så den er
en måned for langt fremme.

Jeg fatter, kort sagt, ingenting!!!

Håber én kan komme med en god forklaring/fix

Mvh Thomas

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 02-03-09 18:08

On Mon, 2 Mar 2009 17:46:59 +0100, "Thomas Kleis"
<thomaskleisREM@VEgmail.dk> wrote:

> [...]
>en måned for langt fremme.
>
>Jeg fatter, kort sagt, ingenting!!!
>
>Håber én kan komme med en god forklaring/fix

Ældre PC ? så kan det være BIOS batteri der er ved at være dødt.

/Hans

Fra : kk

Dato : 02-03-09 22:02

> Ældre PC ? så kan det være BIOS batteri der er ved at være dødt.
>
> /Hans

Prøv med programmet: www.atomtime.com
det stiller computeren ved hver opstart.
mvh
kk

Fra : Thomas Kleis

Dato : 04-03-09 19:31

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote in message

> Ældre PC ? så kan det være BIOS batteri der er ved at være dødt.

PC'en er 2 år gammel. Dog er det primære batteri ved at være færdigt. Det
kan holde 30-45min., hvilket ofte resulterer i at den kører HELT død. Jeg
ved ikke om det kan have noget at sige.
Da uret styres i BIOS, går jeg heller ikke ud fra, at det har noget at sige,
at der kører både Vista og XP på maskinen. Begge ure i systemerne er stillet
korrekt.

Egentlig regnede jeg med at det var en fejl 40, men jeg har forsøgt at holde
lidt øje med det uden rigtig at kunne finde en årsag. Jeg opdager det som
regel når Outlook kalenderen popper op med beskeden om, at jeg har en
million gamle aftaler der er overskredet !!!

Anyways, jeg får lige testet BIOS batteriet for at se om det er årsagen.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 04-03-09 20:03

On Wed, 4 Mar 2009 19:30:53 +0100, "Thomas Kleis"
> [...]

>kan holde 30-45min., hvilket ofte resulterer i at den kører HELT død. Jeg
Kan ikke udelukkes, men lidt usansynligt.

>Da uret styres i BIOS, går jeg heller ikke ud fra, at det har noget at sige,
>at der kører både Vista og XP på maskinen. Begge ure i systemerne er stillet
>korrekt.
Styresystemet aflæser tiden fra BIOS ved opstart af styresystemet.
Herefter går uret i styresystemet og er maskinen belaster hårdt kan
uret tabe tid.
Man kan sætte styresystemet op til at hente tiden fra en NTP server på
internettet og justerer tiden med givne intevaller.

> [...]
>regel når Outlook kalenderen popper op med beskeden om, at jeg har en
>million gamle aftaler der er overskredet !!!
Undersøg tiden ved opstart af PCen, er den ok må det være
styresystemets ur der skrider i tid, eller noget andet der ændre i din
tidsinstilling.

/Hans

Fra : Ole C

Dato : 04-03-09 20:07

Thomas Kleis skrev blandt andet:

> PC'en er 2 år gammel. Dog er det primære batteri ved at være færdigt.
> Det kan holde 30-45min., hvilket ofte resulterer i at den kører HELT
> død.

En bærbar går jeg så ud fra(?)
Desværre er din oplevelse af batteriets holdbarhed ikke usædvanlig, men det
burde ikke umiddelbart have indflydelse på pc'ens evne til at holde tiden.
Taber den også tiden når den står tilsluttet lysnettet?

(klip)
> Anyways, jeg får lige testet BIOS batteriet for at se om det er
> årsagen.

Det er i hvert fald en beskeden udgift at udskifte det batteri

--
vh
Ole C