MS Windows
briani 27239
Dual boot XP/7
Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 27-02-09 09:57

Hej

Har installeret Windows 7 beta sammen med min XP, for at prøve 7'eren af;
funker fint, men da det jo er 7'eren der har installeret bootmanageren, har
den naturligvis sat sig selv som default styresystem. Da jeg primært bruger
XP, og kun bruger 7'eren når jeg skal teste den lidt, ville det være rart,
hvis det var XP der var default-styresystem.

Hvordan retter jeg dette?

Peter Brandt Jørgensen
peterFJERNES@peterbj.dk
www.peterbj.dk (Nu over 1000 vitser og sprogblomster!!!)

Fra : Bg

Dato : 27-02-09 15:55

"Peter Brandt Jørgensen" <none@none.none> skrev i meddelelsen
> [...]
> bruger XP, og kun bruger 7'eren når jeg skal teste den lidt, ville det
> være rart, hvis det var XP der var default-styresystem.

I XP
Start =>Kør=>msconfig. 2. faneblad hedder "boot"

BG

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 27-02-09 16:42

"Bg" skrev i en meddelelse
> I XP
> Start =>Kør=>msconfig. 2. faneblad hedder "boot"
> BG

Som nok ikke lige vil fungere, da det er nyeste version, der styrer boot'en.

Så det skal gøres i Windows 7 - men samme metode

Jan

Fra : Bg

Dato : 28-02-09 19:52

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev i meddelelsen

> Som nok ikke lige vil fungere, da det er nyeste version, der styrer
> boot'en.
>
> Så det skal gøres i Windows 7 - men samme metode
>
> Jan

?? Han kan jo vælge under boot-opstart at starte i XP, og jo, det virker i
begge versioner - har lige prøvet. )

Go´ week-end

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 01-03-09 01:46

Ja, men det han ville var at have XP som standard.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Bjarne Chr

Dato : 27-02-09 18:19

> [...]
> bruger XP, og kun bruger 7'eren når jeg skal teste den lidt, ville det
> være rart, hvis det var XP der var default-styresystem.

I Windows7
Start / Højreklik på Computer / Properties
Advanced system settings / Start up and Recovery / Settings
Her kan du også vælge hvor længe bootmenuen er synlig.
mvh
Bc

Fra : John T.

Dato : 27-02-09 22:46

"Peter Brandt Jørgensen" <none@none.none> skrev i en meddelelse
> [...]
> bruger XP, og kun bruger 7'eren når jeg skal teste den lidt, ville det
> være rart, hvis det var XP der var default-styresystem.

Har du ikke muligheden her i TC?
Opsætning/indstillinger/sprog.
John T.

Fra : John T.

Dato : 27-02-09 22:47

> [...]
> bruger XP, og kun bruger 7'eren når jeg skal teste den lidt, ville det
> være rart, hvis det var XP der var default-styresystem.

Undskyld, ramte en forkert tråd !!!!!!
John T.

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 28-02-09 20:07

> [...]
> bruger XP, og kun bruger 7'eren når jeg skal teste den lidt, ville det
> være rart, hvis det var XP der var default-styresystem.

Tak for svarene! Det var naturligvis i 7'eren det skulle rettes. Jeg havde
forsøgt at slå dualboot fra i XP (DOH!) hvilket ikke virkede, og gik derfor
ud fra at så ville det heller ikke virke i 7'eren....

Fra : Bg

Dato : 01-03-09 10:23

"Peter Brandt Jørgensen" <peterXXX@peterbj.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> forsøgt at slå dualboot fra i XP (DOH!) hvilket ikke virkede, og gik
> derfor ud fra at så ville det heller ikke virke i 7'eren....

Du skulle netop ikke slå dual-boot fra, for så kan du jo ikke skifte imellem
de 2 styresystemer.
Du skulle bare sætte hvilket at styresystemerne der skulle være "default"
ved opstart.

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 01-03-09 22:17

"Bg" <bo@bgn.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> imellem de 2 styresystemer.
> Du skulle bare sætte hvilket at styresystemerne der skulle være "default"

I XP har/havde jeg kun eet valg -> XP. 7'eren kunne ikke vælges, og jeg
prøvede så at slå bootmenuen fra, hvilket heller ikke virkede. I 7'eren kan
jeg vælge.