Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Makro-humle
Fra : Martin Koch

Dato : 28-07-01 22:54

Et af mine første spæde makroforsøg med mit nyerhvervede G1

http://www.koch.dk/billeder/kritik

/Martin

Fra : Thomas Bach

Dato : 28-07-01 23:22

Martin Koch <martin@koch.dk> wrote:

> Et af mine første spæde makroforsøg med mit nyerhvervede G1
>
> http://www.koch.dk/billeder/kritik
>
> /Martin

Hej Martin

Jeg synes du har en god komposition i billedet, men jeg ville nok ha
valgt at det var hulmebien der var i fokus og ikke blomsten. Dit billede
virker også en anelse overbelyst.

Håber du kan bruge kritikken til noget.

Thomas

Fra : Allan Olesen

Dato : 28-07-01 23:32

Martin Koch <martin@koch.dk> wrote:

>http://www.koch.dk/billeder/kritik

Nu ville du jo sikkert helst have kritik af selve billedet, men jeg
kan ikke dy mig for en digital kommentar:

Nogle steder i billedet bliver konturerne trukket op med en sort
streg. Se f.eks. biens øverste følehorn (eller hvad det nu er), eller
de lyse tråde på bladene umiddelbart til venstre for biens hovede.
Hvis jeg var dig, ville jeg nok tage billederne med en mindre hård
(eller slet ingen) kompression for at undgå det.

--
Allan Olesen, Lunderskov
Hvorfor er det kun Nej-sigerne, der må køre 55 i byen?

Fra : Martin Koch

Dato : 28-07-01 23:39

On Sun, 29 Jul 2001 00:32:18 +0200, Allan Olesen
<aolesen@post3.tele.dk> wrote:
> [...]
>Hvis jeg var dig, ville jeg nok tage billederne med en mindre hård
>(eller slet ingen) kompression for at undgå det.

Jeg kan se hvad du mener - og tog derfor straks et kig på det
originale billede (RAW) hvor det ikke forekommer. Det ER taget uden
kompression - grunden til det kommer med her er nok fordi jeg har
komprimeret det en smule i .jpg inden jeg smed billedet op.
Jeg lægger det lige op igen uden kompression.

/Martin

Fra : Martin Koch

Dato : 28-07-01 23:47

On Sun, 29 Jul 2001 00:38:42 +0200, Martin Koch <martin@koch.dk>
wrote:

>Jeg lægger det lige op igen uden kompression.

- nej - det gør jeg alligevel ikke. Det fylder sg* for meget

/Martin

Fra : Allan Olesen

Dato : 28-07-01 23:59

Martin Koch <martin@koch.dk> wrote:

>Det fylder sg* for meget

Det er der nok noget om.

Fra : Erik Christensen

Dato : 28-07-01 23:49

"Martin Koch" <martin@koch.dk> skrev i en meddelelse
> Et af mine første spæde makroforsøg med mit nyerhvervede G1
>
> http://www.koch.dk/billeder/kritik

Nydeligt billede, men jeg ville også have valgt at have humlen i fokus som
nedennævnte.
Har hørt at det ikke holder med ned til 6cm afstand som der loves, har du
erfarret det?.

Mvh
Erik

Fra : Martin Koch

Dato : 28-07-01 23:54

On Sun, 29 Jul 2001 00:49:04 +0200, "Erik Christensen"
<erikac@post.tele.dk> wrote:

>Nydeligt billede, men jeg ville også have valgt at have humlen i fokus som
>nedennævnte.

Ville jeg også meget gerne - men det er taget meget hurtigt da den
drønede rundt mellem blomsterne. Som du kan se sidder den ikke stille
her - men er 'flyvende'.

>Har hørt at det ikke holder med ned til 6cm afstand som der loves, har du
>erfarret det?.

Med 7mm har jeg været dernede omkring ... (har ikke lige målt om det
var 6 eller ej ... Det eneste jeg VED er et problem på den afstand
er brug af flash da objektivet 'skygger' for det nederste.
Dette billede er dog taget med tele og MF til den tætteste distance
muligt. Der er jeg ude omkring de 15-20 cm.

/Martin

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 29-07-01 02:52

Martin Koch wrote:

> Et af mine første spæde makroforsøg med mit nyerhvervede G1

Det kunne ha' været et fedt billede, det mangler bare lige at vingerne
kan ses, de kører så hurtigt, at man skal kikke meget godt efter for
overhovedet at fornemme at de vist nok er der.

Du kan jo arbejde vidre med projektet, det handler blot om at finde
nogle blomster der gir honning, dem trækker bierne på, og så kan man jo
skyde løs, det koster jo ikke noget når det gøres digitalt.

Jeg ved godt det er urimligt svært, jeg har netop forsøgt mig med
billeder af humlebier, og de er fandme extremt hurtige, lige som man har
fået focuseret, så er de fløjet vidre til næste blomst.

Mit bedste digicam har ikke en dicideret macrofunktion, det har et
nærområde, og her er det tætteste jeg kan komme på 20 cm, men ved fuld
optisk tele, så er det meget godt, og jeg bruger ikke blitzen.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen