Killinge-update
Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 28-07-01 23:02

Ja så slipper I ikke længere!
Jeg har lagt nogle billeder ud af vores to nye katte, samt killingerne:
http://www.kishka.dk/fie.html

De er nu blevet 8 uger, og jeg har et par spørgsmål...

Kan de begynde at spise hovedsageligt killingetørfoder nu? Lige nu får
de opblødt tørfoder blandet med dåsemad, men de er langt mere
interesserede i Fie's tørfoder.

Er det normalt at killinger i den alder ikke er helt "tætte" ? De har
lært at bruge bakken i 4-ugers alderen, men efter at de nu løber rundt i
lejligheden, smutter der altså et par tissertårer en gang imellem. Lidt
irriterende når man lige har vasket sin dyne for anden gang på to dage!
Egentlig ville vi have ladet dem være i kravlegården til de var helt
"pletfri", men de lærte hurtigt at springe ud, og var desuden alt for
aktive til den lille kasse.

Nogen gode ideer til hvad man rengør med for at afholde dem fra at tisse
de samme steder igen? Jeg bruger lige nu sæbe med citron-duft, men det
er ikke 100% effektivt.

Bortset fra disse små problemer, så går det over al forventning med
vores katte-menageri. De to nye hunkatte, Emma og Mathilde, er blevet en
slags reservetanter for killingerne. Nu skal vi bare have Fuffer til at
acceptere dem også. Han gider slet ikke være i nærheder af dem lige nu.
Jeg håber sandelig at det bliver bedre, da vi jo beholder 2!

Hilsen Dorthe ( - der efterhånden slet ikke kan vente på at flytte i
hus på landet!!!).

Fra : Ann K.

Dato : 28-07-01 23:15

Hejsa.
Få fat i nogle små bakker, som du kan stille rundt om i huset... Killingerne
er såmænd renlige nok, men de kan bare ikke nå at komme hen til bakken, når
de mærker at de skal. Leg, sjov og ballade har jo førsteprioritet...
Når du skal gøre rent efter uheld, så brug Rodalon... det er også
desinficerende og kommer ikke til at lugte af salmiak ligesom alm
sæbevaskemidler. Husk at skylle godt med rent vand - Rodalon er IKKE godt
for katte!!!!

Og, hvor er de bare kære!!!! Især Dvaske med sin fine hvide blis....

Mvh Ann

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 29-07-01 18:13

"Ann K." skriver:

> [...]
> er såmænd renlige nok, men de kan bare ikke nå at komme hen til bakken, når
> de mærker at de skal. Leg, sjov og ballade har jo førsteprioritet...

Ja, man ser tydeligt når de sidder et sted og tisser med sådan et "ups" udtryk i
ansigtet. Faktisk har vi 4 bakker til dem, og det lykkedes også for det meste,
men de er vist lidt fristede til lige at bruge en mørk krog eller et sted under
sengen engang imellem, for nemheds skyld... Nå, jeg håber det bliver bedre
efterhånden.

> Når du skal gøre rent efter uheld, så brug Rodalon... det er også
> desinficerende og kommer ikke til at lugte af salmiak ligesom alm
> sæbevaskemidler.

Hvor køber man Rodalon?

Hilsen Dorthe ( - og tisse-misserne).

Fra : Kate

Dato : 30-07-01 21:23

Dorthe Prip Lahrmann wrote:

> Hvor køber man Rodalon?
>
> Hilsen Dorthe ( - og tisse-misserne).

Hej Dorthe

Jeg kan se at der slet ikke er nogen der har svaret på dette spørgsmål.
Rodalon kan faktisk købes i de fleste supermarkeder, såsom Føtex og
Prima, men også i Matas.
--
Kate

Visit my home page, it's about rabbits, mostly:
http://home7.inet.tele.dk/oliwer
My address is spam blocked. The real one is oliwer@mail.tele.dk

Fra : Eva Schmidt

Dato : 28-07-01 23:36

Hej Dorthe

Sikke dog nogle dejlige katte, du har. Og de killinger, ja de er da slet
ikke til at stå for. Aldeles bedårende. Hvilke to beholder du selv?

mvh Eva

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 29-07-01 18:19

Eva Schmidt skriver:

> Hej Dorthe
>
> Sikke dog nogle dejlige katte, du har. Og de killinger, ja de er da slet
> ikke til at stå for. Aldeles bedårende. Hvilke to beholder du selv?

Hej Eva!

Ja er de ikke bare for nuser?! Lige nu ligger Kalle lænet op ad mit
tastatur, i dyb søvn.
Egentlig skulle vi bare beholde en enkelt, nemlig Kalle. Men min kæreste,
der var fødselshjælper, har forelsket sig i Dvaske der var lidt sølle da han
blev født, og havde brug for lidt varme og massage. Nu er han selvfølgelig
livet op, og er både den tykkeste og frækkeste *smil*

Trillian skal være lejlighedskat hos min bror, hvor hun skal gå sammen med
en rigtig katteglad ilder.

Klipsens nye familie er desværre ved at trække sig igen, af flere grunde.
Finder vi ikke et rigtigt godt sted til ham, ja så beholder vi dælme også
ham! Han er den mest rolige og kælne af hele flokken.

Hilsen Dorthe ( - og Fuffer der ligger sender et par utilfredse brummelyde !
).

Fra : Camilla Scharff

Dato : 28-07-01 23:37

Hej Dorthe

Killingerne kan sagtens spise tørt tørfoder nu! Start evt. med at blande det
tørt i dåsemaden, og hav en skål stående til dem.

Mht. tisseriet - flere tissebakker er en god idé, som Ann allerede har
foreslået. Hvis det fortsætter, og hvis det er bestemte steder - dynen fx,
det er flere killinger ret glade for... - så må man holde dem væk fra
stedet. Dyner er de glade for, fordi tisset forsvinder som dug for solen,
helt uden at man behøver at skrabe efter eller noget...! De fleste holder
dog op når de har en tissebakke inden for rækkevidde, for de foretrækker at
benytte tissebakken frem for alt muligt andet.

Og de er rigtig søde alle sammen!

Mvh. Camilla
--
Camischa's burmesere
www.burmese.dk

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 29-07-01 18:23

Camilla Scharff skriver:

> Hej Dorthe
>
> Killingerne kan sagtens spise tørt tørfoder nu! Start evt. med at blande det
> tørt i dåsemaden, og hav en skål stående til dem.

Faktisk løser de selv sagen, ved at ignorere den opblødte mad, og spise af Fie's
tørfodder, der står fremme hele tiden.

> [...]
> foreslået. Hvis det fortsætter, og hvis det er bestemte steder - dynen fx,
> det er flere killinger ret glade for... - så må man holde dem væk fra

Hver gang jeg ser en killing i sengen sætter jeg den ned i den nærmeste
kattebakke. Ofte tisser de så, sådan lidt "ok, når jeg nu alligevel er her..."
*smil*

> Og de er rigtig søde alle sammen!

Taak...det synes vi også !

Hilsen Dorthe ( - og Fie, der flader ud i en lille-bitte solstråle ! )

Fra : Helle Andersen

Dato : 29-07-01 01:28

> [...]
> Ja så slipper I ikke længere!
> Jeg har lagt nogle billeder ud af vores to nye katte, samt killingerne:

Hvor er de bedårende Billedet af killingen på
boghylden virker meget bekendt. Mine killinger er
nogle "bogorme", der tror, at bøger skal spises

> Kan de begynde at spise hovedsageligt killingetørfoder nu? Lige nu får
> de opblødt tørfoder blandet med dåsemad, men de er langt mere
> interesserede i Fie's tørfoder.

Det kan de sagtens. Mine killinger har spist
tørfoder fra de var 5 uger og får nu kun et måltid,
der består af andet end tørfoder, om dagen. Det
var egentlig ikke meningen, at de skulle have ikke-
opblødt tørfoder så tidligt, men de startede selv
med at gufle mormissens mad. Jeg forsøgte
derefter at opbløde det en enkelt gang, men det
ville de absolut ikke have, så de får det bare
"naturel".

> [...]
> lejligheden, smutter der altså et par tissertårer en gang imellem. Lidt
> irriterende når man lige har vasket sin dyne for anden gang på to dage!

Det er meget normalt, at de ikke rigtig kan nå hen
til bakken. Jeg har været heldig og har kun haft 3
uheld i alt, selvom jeg kun har to killingebakker og
jeg har ikke haft et eneste uheld de sidste par
uger. Til gengæld er de vokset fra killingebakkerne
nu og nægter at bruge dem. Næ, de vil skam kun
bruge de store overdækkede bakker, som de
voksne misser

> Egentlig ville vi have ladet dem være i kravlegården til de var helt
> "pletfri", men de lærte hurtigt at springe ud, og var desuden alt for
> aktive til den lille kasse.

Kender problemet Forhåbentlig er din mormis
ikke så hysterisk som min. Jeg har det største hyr
med at forhindre hende i stadig at slæbe rundt på
killingerne og har nu igen måttet spære dem inde i
soveværelset det meste af tiden.

> Nogen gode ideer til hvad man rengør med for at afholde dem fra at tisse
> de samme steder igen? Jeg bruger lige nu sæbe med citron-duft, men det
> er ikke 100% effektivt.

Prøv rodalon eller Antiodor.

--
Hilsen Helle
At least dogs do what you tell them to do. Cats

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 29-07-01 18:30

Helle Andersen skriver:

> Hvor er de bedårende Billedet af killingen på
> boghylden virker meget bekendt. Mine killinger er
> nogle "bogorme", der tror, at bøger skal spises

Joh, og læg lige mærke til at han er klemt inde mellem intet minde end Verdenshistorien og Politiken kattebog
*smil*

> [...]
> med at forhindre hende i stadig at slæbe rundt på
> killingerne og har nu igen måttet spære dem inde i

Nej heldigvis. Hun har faktisk ikke flyttet dem siden de var 3 dage gamle! Vores lejlighed er ikke så stor, så
når hun ligger i døråbningen til entreen, har hun et godt overblik over sit afkom. Hun tager i det hele taget
sagen med ophøjet ro. Killingerne dier kun en enkelt gang dagligt (om morgene), men hun bruger megen tid på at
vaske dem, snakke til dem og bare kigge. Hun har et meget tæt forhold til dem, og det underbygger bare reglen
om ikke at tage killinger fra moderen for tidligt !

Hilsen Dorthe ( - Dvaske, der lige nu fremkalder "AV"-lyde hos kæresten inde ved siden af. Han har nemlig lært
at kravle op af folk bukseben...også selv om de ikke har bukser på !!! ).

Fra : Helle Andersen

Dato : 29-07-01 18:36

"Dorthe Prip Lahrmann" <dplahrmann@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:3B6447FC.4056024E@hotmail.com...
> [...]
det >underbygger bare reglen om ikke at tage >killinger fra moderen for tidligt !

Jeg kan også godt lige love for, at jeg ikke har
kunnet lade være med at tænke på, at nogle
killinger allerede ville være taget fra nu. Og det er
absolut hverken mormissen eller killingerne
tilnærmelsesvis klar til.

Eika flyttede slet ikke killingerne i starten - hun
startede først, umiddelbart før de kom i kravlegård.
Jeg er nødt til virkelig at være efter hende nu, for
killingerne er alt for store at slæbe rundt på og de
får sår af det. Hun er så hys, at bare de hopper
over på sofabordet, kan hun finde på, at skulle
hente dem ned. Jeg håber snart, at hun stopper,
for de er meget vanskelige at have spærret inde -
og jeg synes også, at det er lidt synd for dem.

--
Hilsen Helle
If we're not supposed to eat late-night snacks, why

Fra : Ghita Cecilie Jallow

Dato : 29-07-01 20:40

"Helle Andersen" <helle-andersen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kunnet lade være med at tænke på, at nogle
> killinger allerede ville være taget fra nu. Og det er
> absolut hverken mormissen eller killingerne

Uha; Min "lille" Emma på 5 år var ikke mere end 3 uger før hun blev
kostet ud fra mormissen.
Ja; Det var ikke mormissens valg, men ejernes.
Det skal lige nævnes at det var i Grækenland, og der er det meget
almindeligt. Jeg var ved at dø af harme. Emma startede sit "nye liv"
uden missemor i en græsk familie (min nabo)med to møgknægte der fik lov
til at kaste med hende mm. En menneskefar som mere var til hunde (og
truede med at gasse hende vha bilen hvis hun ikke kom UD), og en aldeles
stresset menneskemor som var tilfreds så længe der var fred og ro.
Børneopdragelsen var med klø ala Joh, gå bare ud og leg med tyren, men
pas på du ikke bliver grisset. Alt var OK så længe ungerne ikke kunne
høres og ikke kom hjem med beskidt tøj på. Vil tro at det har været
sådan som her på landet for lææænge siden.
Nok om det.
Efter 1 uge havde Emma tabt sig rigtig meget og menneskefaren ville gøre
alvor af truslen.
Emma endte hos mig. Den lille stakkel troede at jeg havde mælk til hende
(Hun elskede at sove under lagnet hos mig) og kunne ikke engang spise
opblødt tørkost de første uger.
Det kom hun hurtigt efter, men man kan godt mærke at hun har manglet
opdragelse fra sin missemor. Hun er stadig en meget bestemt dame
(siameser), og har vist Sarahunden hvem der sover i mors seng !
Faktisk har jeg overvejet om man ikke kan lave en eller anden protest
mod de lande der har en masse herreløse hunde og katte. De behandles som
det værste skidt, og der er rigtig mange. I Tyrkiet er det mest hunde,
og regeringen vil ikke lade dem steralisere/ kasterere, for så skal de
indrømme at det er et problem, og det vil de ikke. Jeg ved ikke mht
Grækenland; Der er det vist mest katte, ihvertfald i den by (+
omkreds)hvor jeg boede.
Men der er jo mange andre lande hvor man ikke gør noget ved problemet.
Nogen her der kender til en organisation man evt kan rette henvendelse
til ?

--
Ghita Cecilie

Fra : Pia Lihme Petersen

Dato : 29-07-01 19:18

Åh, altså Dorthe .. Her går vi, og er "kede af", at vi slet ikke har nogle
røde katte, og så viser du sådan et rædselsfuldt billede af din bedårende
killing... AT du vil være det bekendt !!!!

".. ikke flere katte...! ikke flere katte...! ikke flere katte...! ikke
flere katte...! ikke flere katte... ! "

Knus fra Pia og misserne
--
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Pia : Pia@lihme.com

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 29-07-01 19:26

Pia Lihme Petersen skriver:

> [...]
> killing... AT du vil være det bekendt !!!!
>
> ".. ikke flere katte...! ikke flere katte...! ikke flere katte...! ikke

Hej Pia!

Det må du sørme undskylde, det var ikke meningen... *smil*
Til gengæld skal jeg i hvert fald nok lade være med at sige, at Klipsen er til
salg!

Hilsen Dorthe ( - og killingerne der ligger og sover i en stor bunke sammen
med mor-missen.)

Fra : Carina Mia Boese

Dato : 29-07-01 20:55

Hej Dorthe

Hvor er de bare vidunderlige! Trist vi bor samme sted, for som du ved, er
der ikke meget plads i lejlighederne, og vi har rigeligt med Felix -
desværre. Ellers overtog vi meget gerne Klipsen. Han er bare SÅ skøn. Det
har Fie gjort godt!

Mvh
spin fra Felix og hans "ejer" Carina

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 29-07-01 21:48

Carina Mia Boese skriver:

> [...]
> der ikke meget plads i lejlighederne, og vi har rigeligt med Felix -
> desværre. Ellers overtog vi meget gerne Klipsen. Han er bare SÅ skøn. Det

Hej Carina!
Nåh ja, havde helt glemt at du også bor i en af de her "frimærkelejligheder" !
Så kan du sikkert sætte dig vel ind i hvor meget vi glæder os til at komme på
landet?!
Efterhånden har kattene overtaget hele lejligheden, og alt er indrettet til dem!
Der
skal skiftes kattebakker TIT for at undgå lugtgener !

Heldigvis kan Fuffer og Fie jo gå ude, men killingerne er til tider hyperaktive,
og fræser rundt
med fuld fart.

Vi har heldigvis fundet et dejligt hus på landet, hvor der kan laves en gigant
løbegård.
Desværre er der en befærdet vej kun 75m væk, så der bliver ikke noget frit
landliv til
misserne. Om alt går vel, flytter vi 1. september. Krydser fingre, krydser
fingre!!!

Hilsen Dorthe ( og mislingerne, der lige har vist at de kan hænge lodret i
højttalerne!!!).

P.S. Du er selvfølgelig velkommen til at komme over og kigge på Klipsen *smil*
!